• Ναυτιλία

    Ποιες ναυτιλιακές -και ελληνικές- έδωσαν μέρισμα και πώς επηρεάστηκαν οι μετοχές τους

    • Εριέττα Κομνηνού

    tanker VLCC


    Η μερισματική πολιτική των εισηγμένων ναυτιλιακών, έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος το τελευταίο διάστημα, καθώς αρκετές εταιρείες, εν μέσω του καλού κλίματος που επικρατεί σε αρκετούς κλάδους της ναυτιλίας, σπεύδουν να ανταμείψουν τους μετόχους που τις έχουν εμπιστευτεί.

    Πρόσφατο παράδειγμα αποτελούν η αμερικανική Genco Shipping και η Star Bulk Carriers του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, που επέστρεψαν στη διανομή μερίσματος για πρώτη φορά μετά από 8 και 7 χρόνια αντίστοιχα, ενώ η Scorpio Bulkers με έδρα το Μονακό, ανακοίνωσε ένα “ειδικό” μέρισμα, εκτός από το συνηθισμένο της, παρά το γεγονός ότι κατέγραψε ζημιές στο τρίμηνο.

    Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι πάντα ρόδινα στη ναυτιλία, κυρίως στις περιπτώσεις που ορισμένες εταιρείες εμφανίζουν απροσδόκητες κάμψεις που επηρεάζουν τους ισολογισμούς τους  και τις αναγκάζουν να περικόψουν τα διαθέσιμα προς διανομή κεφάλαια.

    Ένα άλλο παράδειγμα είναι αυτό της Teekay Tankers, η οποία έκοψε τα μερίσματα της τον περασμένο μήνα, υποστηρίζοντας ότι θα χρησιμοποιήσεις τους πόρους της για την εξόφληση χρεών και για τη βελτίωση της καθαρής αξίας του ενεργητικού της (NAV).

    Η αγορά των τάνκερ

    Στην αγορά των τάνκερ, υπάρχει μία ομάδα εταιρειών, στις οποίες περιλαμβάνονται η Tsakos Energy Navigation (TEN) του εφοπλιστή Νικόλα Τσάκου, η Frontline του John Fredriksen και η Nordic American Tankers (NAT), οι διοικήσεις των οποίων επισήμαναν ότι τα υψηλότερα μερίσματα αποτελούν προτεραιότητα από το τέταρτο τρίμηνο του 2019 και για το επόμενο έτος, ορμώμενες από τις προσδοκίες ότι η εφαρμογή του IMO 2020 θα επιφέρει οφέλη.

    Ο αναλυτής της Jefferies, Randy Giveans πάντως, επισημαίνει ότι ακόμη και ένα μικρό ή βραχυπρόθεσμο μέρισμα είναι συνήθως καλύτερο από το μηδενικό μέρισμα και σίγουρα επηρεάζει την τιμή των μετοχών.

    Από την ανάλυση των τιμών των μετοχών και των NAV των εισηγμένων στην αγορά της Νέας Υόρκης ναυτιλιακών, που εκπόνησε η Jefferies, φαίνεται ότι οι αποτιμήσεις των εταιριών ξηρού φορτίου που επιλέγουν τα μερίσματα είναι πιο δυνατές.

    Αυτό, ωστόσο, είναι λιγότερο ξεκάθαρο στον κλάδο των τάνκερ, όπου υπήρξαν ορισμένες εταιρείες που έδωσαν μέρισμα, οι μετοχές τους υπο-απέδωσαν.

    Οι αποδόσεις των μετοχών

    Μία ομάδα έξι εταιρειών με τάνκερ -DHT Holdings, Euronav, NAT, TEN, Ardmore Shipping και Scorpio Tankers — που έδωσαν μερίσματα, είδαν τις μετοχές τους να βελτιώνονται κατά μέσο όρο κατά 41,7% κατά τους τελευταίους τρεις μήνες και κατά 31,2% κατά τον τελευταίο χρόνο.

    Ωστόσο, τα ποσοστά κερδών τους είναι μικρότερα από αυτά τεσσάρων εταιρειών που δεν έδωσαν μέρισμα — International Seaways, Frontline, Teekay Tankers και Diamond S Shipping — οι οποίες κατέγραψαν κέρδη 60,8% και 61,1% αντίστοιχα κατά τις ίδιες χρονικές περιόδους. Ωστόσο, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι Frontline και Teekay ιστορικά συνήθιζαν να διανέμουν μέρισμα, αλλά όχι πρόσφατα.

    Την ίδια ώρα, οι εταιρείες Diana Shipping του Συμεών Παληού, Eagle Bulk και Safe Bulkers του εφοπλιστή Πόλυ Χατζηιωάννου, οι οποίες δεν έδωσαν μέρισμα, υποχώρησαν κατά 6,% και 9,1% στο τρίμηνο και στο 12μηνο αντίστοιχα.

    Ωστόσο, ο Giveans επισημαίνει ότι η ιστορία έχει δείξει ότι οι ναυτιλιακές που διανέμουν μερίσματα ωφελούνται από την πρακτική αυτή, καθώς εκτός από την τιμή τους, διευρύνουν τη δυνητική μετοχική τους βάση.

    “Οι εταιρείες μπορούν να προσελκύσουν μία νέα επενδυτική τάξη”, εκτιμά ο Giveans. “Σύμφωνα με την εμπειρία μου, περίπου 1/3 των επενδυτών υποστηρίζουν ότι επιθυμούν να γνωρίζουν τη μερισματική πολιτική της εταιρείας πριν επενδύσουν σε αυτή.”

     



    ΣΧΟΛΙΑ