Μπορεί μια εταιρεία καπνικών προϊόντων να είναι υπέρ της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που σχεδιάζεται από την Κομισιόν; Υπό προϋποθέσεις, ναι.

«Οργανωμένα, όχι άτακτα, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα διαφορετικά οι επιπτώσεις θα είναι μεγάλες και για τις εταιρείες και για τους καταναλωτές αλλά και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας» λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Imperial Brands Hellas, Νίκος Νικηφορίδης.

1

Η τοποθέτησή του έρχεται να συνταχθεί με τη γραμμή που εξέφρασε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης λίγα 24ωρα πριν σε Eurogroup και Ecofin, προειδοποιώντας ότι η ασύμμετρη και απότομη αύξηση των φορολογικών συντελεστών μπορεί να οδηγήσει σε έκρηξη λαθρεμπορίου και να πλήξει την ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις.

Συμφωνούμε με τα όσα είπε ο κ. Πιερρακάκης είπε ο επικεφαλής της εταιρείας γνωστής από το brand Davidoff αλλά και τα νέας γενιάς καπνικά προϊόντα puzzle και blu. Παράλληλα, χτύπησε καμπανάκι τόσο για την εκτίναξη του λαθρεμπορίου όσο και για τις επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων αλλά και τη μικρή λιανική από όπου περνάει το 50% της αγοράς.

«Φυσικά και θα έχει επιπτώσεις στην αγορά και στις εταιρείες οποιαδήποτε… άτακτη κίνηση γίνεται αλλά το βασικό πρόβλημα είναι το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων» ανέφερε ο κ. Νικηφορίδης σε χθεσινή συνέντευξη τύπου, φέρνοντας το παράδειγμα των διαδοχικών αυξήσεων στον ΕΦΚ το 2015 που εκτίναξε τη «μαύρη αγορά» από το 4%-5% στο 23,5%. Οι διορθώσεις των επόμενων χρόνων περιόρισαν το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων στο 17,5% γεγονός που έχει επίπτωση τόσο στις εταιρείες και στους καταναλωτές αλλά και στο κράτος που χάνει σημαντικά έσοδα.

Πόσο κοστίζει στην ελληνική οικονομία το λαθρεμπόριο

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας Έκθεσης της KPMG, το 2024, η κατανάλωση παράνομων τσιγάρων στην Ελλάδα έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των παράνομων τσιγάρων εκτιμάται στο 17,5% της συνολικής κατανάλωσης τσιγάρων, μειωμένο κατά 6,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2023 (23,7%). Συνολικά, καταναλώθηκαν 2,5 δισ. παράνομα τσιγάρα, ενώ τα χαμένα έσοδα για τα δημόσια ταμεία υπολογίζονται σε 438 εκατ. ευρώ για το 2024, όταν το 2023 είχαν ξεπεράσει τα 620 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά την αγορά καπνικών προϊόντων σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, τα νέα τύπου καινοτόμα προϊόντα, θερμαινόμενα, ηλεκτρονικά ή μιας χρήσης κερδίζουν έδαφος με την αγορά να αναπτύσσεται χρόνο με τον χρόνο. Όμως σε όρους όγκου το παραδοσιακό καπνικό προϊόν παραμένει κυρίαρχο. Ετσι, σε αξία τα παραδοσιακά καπνικά καλύπτουν το 45% και το 55% τα νέας γενιάς ωστόσο σε όγκο οι όροι ανατρέπονται με τα παραδοσιακά να αφορούν στο 74% της αγοράς.

Στα 15 δισεκατομμύρια τσιγάρα μετριέται η εγχώρια αγορά

Παρόλα αυτά φαίνεται ότι η αγορά των καπνιστών με τα χρόνια συρρικνώνεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από 15ετία στην εγχώρια αγορά καταναλώνονταν 33 δισεκατομμύρια τσιγάρα. Σήμερα στο σύνολο της αγοράς, μετρώντας και τα νέας γενιάς προϊόντα, η κατανάλωση ανέρχεται σε 18 δισεκατομμύρια τσιγάρα. Σε ό,τι αφορά τη φορολογία στα παραδοσιακά τσιγάρα είναι υψηλότερη ενώ τα νέας γενιάς που υπολογίζονται με το βάρος κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα.

Σε ό,τι αφορά την Ιmperial brands Hellas με καθαρές πωλήσεις 87 εκατ. ευρώ το 2024 έχει μερίδιο στο σύνολο της αγοράς των καπνικών προϊόντων στο 11,2%. Αποτελεί τον σημαντικότερο παίκτη στην αγορά των ηλεκτρονικών τσιγάρων με οδηγό τα ηλεκτρονικά τσιγάρα μιας χρήσης, όπου η Imperial Brands έχει μερίδιο 43,2% με μια αύξηση της τάξης του 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. Ενώ και στα θερμαινόμενα προϊόντα παρά τον ανταγωνισμό η εταιρεία κατάφερε να έχει μερίδιο 3,6%.

Διαβάστε επίσης

Παράνομα τσιγάρα: Η παρέμβαση Πιερρακάκη και η πρόταση της ΕΕ για αυξήσεις φόρων που εκτοξεύουν την τιμή στα 6,5 ευρώ το πακέτο

Πιερρακάκης: Ανάπτυξη με δημοσιονομική σταθερότητα για ισχυρή κοινωνία

Ευρωκοινοβούλιο: Συμφωνία για περιορισμό της εφαρμογής των νέων οδηγιών ESG