Το Champions League εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Από το 2027, η UEFA σχεδιάζει να διαθέσει ένα καινούριο, εξαιρετικά ελκυστικό πακέτο τηλεοπτικών δικαιωμάτων – το λεγόμενο global first pick. Πρόκειται ουσιαστικά για το δικαίωμα επιλογής ενός και μόνο αγώνα ανά αγωνιστική ημέρα, με πλήρη παγκόσμια αποκλειστικότητα. Και αυτό το «φιλέτο» έχει ήδη τραβήξει την προσοχή των μεγαλύτερων streaming πλατφορμών στον πλανήτη: Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ και –σε μικρότερο βαθμό– DAZN.
Το ενδιαφέρον τους δεν είναι τυχαίο. Σε μια εποχή που η παραδοσιακή τηλεόραση χάνει έδαφος, η απόκτηση ενός παγκόσμιου αθλητικού προϊόντος όπως το Champions League προσφέρει σε κάθε πλατφόρμα άμεση είσοδο σε εκατοντάδες εκατομμύρια ποδοσφαιρόφιλους, οι οποίοι θα μπορούσαν να μετατραπούν σε συνδρομητές. Με δεδομένο ότι το Netflix έχει ήδη ξεκινήσει να «πειραματίζεται» με αθλητικά ντοκιμαντέρ τύπου «Drive to Survive» και «Beckham», η μετάδοση live αγώνων θα σήμαινε ένα ιστορικό βήμα πέρα από το ψυχαγωγικό περιεχόμενο.
Τι σημαίνει η «πρώτη επιλογή» αγωνιστικής
Η λεγόμενη first pick, aka πρώτη επιλογή, δίνει στον κάτοχο του δικαιώματος τη δυνατότητα να επιλέγει το σημαντικότερο ματς κάθε αγωνιστικής ημέρας – το πιο εμπορικό, το πιο θεαματικό, εκείνο που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Μπορεί να είναι, για παράδειγμα, ένα Ρεάλ Μαδρίτης – Μάντσεστερ Σίτι ή ένα Μπάγερν – Μπαρτσελόνα, τα οποία παραδοσιακά αποφέρουν εκατομμύρια θεάσεις και διαφημιστικά έσοδα.
Μέχρι σήμερα, οι συμφωνίες αυτές ήταν κατά χώρα – κάθε εθνικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας ή πλατφόρμα είχε τη δική του πρώτη επιλογή. Η καινοτομία της UEFA είναι ότι θα διαθέσει μια «παγκόσμια πρώτη επιλογή» για όλες τις χώρες ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει ότι όποιος κερδίσει το συγκεκριμένο πακέτο, θα μπορεί να προβάλλει τον κορυφαίο αγώνα της ημέρας αποκλειστικά σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για ένα πείραμα χωρίς προηγούμενο, που μπορεί να επαναπροσδιορίσει την έννοια των τηλεοπτικών δικαιωμάτων σε διεθνές επίπεδο.
Η εκτίμηση των αναλυτών είναι ότι το πακέτο αυτό θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα άνω των 4,3 δισ. λιρών (περίπου 5 δισ. ευρώ) ανά σεζόν, εφόσον επιτευχθεί ο ανταγωνισμός που η UEFA ελπίζει.
Πώς επηρεάζει τον Έλληνα τηλεθεατή
Η πιθανή είσοδος του Netflix ή του Amazon στο Champions League δεν είναι απλώς μια τεχνολογική εξέλιξη· είναι μια μετατόπιση εξουσίας. Αν μια διεθνής πλατφόρμα αποκτήσει το global first pick, τότε ο Έλληνας θεατής θα χρειαστεί ξεχωριστή συνδρομή, πέρα από τις υπάρχουσες συνδρομές Cosmote TV (που έχει τα τηλεοπτικά δικαιώματα ως και τον Μάιο του 2027), για να παρακολουθήσει το κορυφαίο ματς της αγωνιστικής.
Με άλλα λόγια, το ποδόσφαιρο οδεύει προς ένα πολυ-συνδρομητικό μοντέλο, όπου κάθε διοργάνωση –ή ακόμη και κάθε παιχνίδι– μπορεί να απαιτεί διαφορετικό πάροχο. Το φαινόμενο αυτό ήδη συμβαίνει σε χώρες όπως η Αγγλία και η Ισπανία, και αναμένεται να φτάσει σύντομα και στην Ελλάδα.
Ταυτόχρονα, μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να πιέσει και τις ελληνικές πλατφόρμες να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική τους, πιθανώς μέσω συνεργασιών με διεθνείς παρόχους ή επένδυσης σε τοπικά δικαιώματα άλλων διοργανώσεων (όπως το Europa League ή τη Super League).
Το μέλλον του Champions League στην εποχή των streamers
Αν τελικά το Netflix ή το Amazon αποκτήσουν αυτό το δικαίωμα, θα σηματοδοτήσει την πρώτη φορά στην ιστορία που ένας αγώνας του Champions League δεν θα μεταδίδεται από παραδοσιακό τηλεοπτικό δίκτυο ή τοπική πλατφόρμα. Για τη UEFA, είναι ένα στοίχημα – η πιθανότητα να φέρει το προϊόν της πιο κοντά στη νέα γενιά των χρηστών που ζουν μέσα στα apps και στα κινητά τους.
Για το κοινό, όμως, σημαίνει περισσότερο κατακερματισμό αλλά και νέες επιλογές. Το Champions League, που από το 2027 θα έχει και νέο format με 36 ομάδες, φαίνεται πως εισέρχεται οριστικά στην εποχή του streaming – εκεί όπου τα γκολ και οι views θα μετρώνται πια στην ίδια κλίμακα.
Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη «μάχη των δικαιωμάτων» δεν αφορά μόνο τα εκατομμύρια της UEFA, αλλά και τον τρόπο που θα βλέπουμε ποδόσφαιρο τα επόμενα δέκα χρόνια – από την Αθήνα μέχρι το Λος Άντζελες.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
