• Ναυτιλία

    Performance Shipping και Imperial Petroleum: Η δυσαρέσκεια των μετόχων και ο ρόλος της επενδυτικής τράπεζας Maxim

    Γιώργος Οικονόμου, Ανδρέας Μιχαλόπουλος, Αλίκη Παληού, Χάρης Βαφειάς

    Γιώργος Οικονόμου, Ανδρέας Μιχαλόπουλος, Αλίκη Παληού, Χάρης Βαφειάς


    To κύμα δυσαρέσκειας στους κόλπους των μικροεπενδυτών που πυροδότησε η στρατηγική που ακολούθησαν ορισμένες ελληνικές εισηγμένες ναυτιλιακές υπό την καθοδήγηση της επενδυτικής τράπεζας Maxim Group και είχε ως αποτέλεσμα να καταγράψουν δραματικές απώλειες οι μετοχές τους, επεκτείνεται σταδιακά και σε ακτιβιστές και μεγαλύτερους επενδυτές που προχωρούν σε πιο δραστικές κινήσεις.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι περιπτώσεις της Performance Shipping της οικογένειας Παληού και της  Imperial Petroleum του Χάρη Βαφειά.

    Το tradewinds αναφέρει σε άρθρο του κατά πόσο αυτές οι αντιδράσεις και η κριτική από τους μετόχους θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβληματισμό στις ρυθμιστικές αρχές του αμερικανικού χρηματιστηρίου, αναφορικά με τους ισχυρισμούς που έχουν διατυπωθεί.

    Πρόσφατα, όπως έχει γράψει το mononews.gr, o ισχυρός εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, έχοντας αποκτήσει το 9,1% της Performance Shipping, άσκησε δριμεία κριτική στην διοίκηση της εταιρείας (η Αλίκη Παληού είναι πρόεδρος και ο σύζυγος της Ανδρέας Μιχαλόπουλος CEO) για τις πρακτικές της και ζήτησε την παραίτηση τεσσάρων μελών του ΔΣ και την τοποθέτησε σε αυτό του Γιάννη Λιβέρη, ως ανεξάρτητου μέλους.

    Αντίστοιχα, η Galloway Capital Partners με έδρα τη Φλόριντα, που κατέχει ποσοστό άνω του 2% στο μετοχικό κεφάλαιο της Imperial Petroleum, συνέταξε μια σειρά από αιτήματα προς τον Χάρη Βαφειά, συμπεριλαμβανομένης της πρότασης τοποθέτησης δύο ανεξάρτητων στελεχών στο διοικητικό συμβούλιο της εισηγμένης ναυτιλιακής.

    Παράλληλα κατηγόρησε τον Χάρη Βαφειά, ότι εξυπηρετεί τα δικά του συμφέροντα με τις πρόσφατες συναλλαγές που πραγματοποίησε και αμφισβήτησε κατά πόσο το υπάρχον διοικητικό συμβούλιο της Imperial τηρεί τις υποχρεώσεις του απέναντι στους επενδυτές.

    Και οι δύο εταιρείες υπερασπίστηκαν τις αποφάσεις τους και τον τρόπο που ασκούν διαχείριση.

    Μάλιστα, η Performance Shipping πέρασε στην αντεπίθεση κατηγορώντας τον Οικονόμου για το «κακό ιστορικό που έχει στο να καταστρέφει την αξία των μετόχων και να πλουτίζει ο ίδιος μέσω προσωπικών συναλλαγών και κακής εταιρικής διακυβέρνησης».

    Η τακτική της Maxim

    Σύμφωνα με το tradewinds, η στρατηγική που πρότεινε  η Maxim στις Performance, Imperial καθώς και σε άλλες εταιρείες όπως η Top Ships, η Castor Maritime και η OceanPal έχει ως εξής: μεγάλες εκδόσεις μετοχών και warrants, προκαλώντας πτώση των τιμών των μετοχών, επαναφορά της τιμής της μετοχής πάνω από το 1 δολάριο που απαιτεί ο Nasdaq μέσω reverse split και επανάληψη της συγκεκριμένης διαδικασίας.

    Με τον τρόπο αυτό οι ναυτιλιακές εξασφαλίζουν μετρητά που χρησιμοποιούν συνήθως για την εξαγοράς πλοίων, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα από εταιρείες συμφερόντων των βασικών τους μετόχων.

    Η προσφορά των μετοχών γίνεται με κερδοφόρους για τους αγοραστές όρους. Την ίδια ώρα, οι ανυποψίαστοι μικροεπενδυτές βλέπουν τα κεφάλαια τους να εξανεμίζονται, αναφέρει το tradewinds.

    Στο μεταξύ, η πτώση των τιμών ελάχιστα επηρεάζει τους ιδιοκτήτες των εταιρειών που συνήθως έχουν περιορισμένες κοινές μετοχές και πολλές προνομιούχες που απαιτούνται για τον έλεγχο των ψήφων.

    Και μπορεί οι φωνές των επενδυτών λιανικής να μην είναι τόσο δυνατές ώστε να φέρουν στο προσκήνιο το συγκεκριμένο θέμα, δεν ισχύει όπως το ίδιο με την περίπτωση του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος με επιστολή του στο διοικητικό συμβούλιο της Performance Shipping την οποία κοινοποίησε και στην SEC έθεσε θέμα της δομής διακυβέρνησης της εισηγμένης.

    «Η προσφορά της Performance Shipping τον Ιανουάριο του 2022 για την ανταλλαγή διαπραγματεύσιμων κοινών μετοχών με μη ρευστοποιήσιμες προνομιούχες μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου της σειράς Β, οι οποίες αργότερα θα μετατρέπονταν σε μη ρευστοποιήσιμες προνομιούχες μετοχές της σειράς C με σημαντικό δικαίωμα ψήφου ήταν προσχεδιασμένη από τους βασικούς μετόχους», υποστήριξε, και χαρακτήρισε την πρακτική κατάφωρη παραβίαση της διακυβέρνησης.

    Μάλιστα, στην επιστολή του ζήτησε να ακυρωθεί η συγκεκριμένη συναλλαγή.

    Αβάσιμους έκρινε τους ισχυρισμούς του η διοίκηση της Performance, υπογραμμίζοντας από την πλευρά της ότι «η Sphinx -μέσω της οποίας ο Οικονόμου απέκτησε το 9,1% της Performance-  ενεργεί για τα δικά της συμφέροντα χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη ζημία που θα πλήξει τους άλλους μετόχους της εταιρείας».

    Ανδρέας Μιχαλόπουλος: Μακροπρόθεσμα τα οφέλη για την εταιρεία

    Σημειώνεται ότι ο CEO της Performance Shipping Ανδρέας Μιχαλόπουλος ερωτηθείς για το συγκεκριμένο θέμα τον περασμένο Μάρτιο, πολύ πριν ξεκινήσει η διαμάχη του με τον κ. Οικονόμου, είχε πει στο tradewinds, ότι οι συγκεκριμένες συμφωνίες βοήθησαν την εταιρεία του να αυξήσει τον στόλο της.

    «Εφαρμόζουμε την στρατηγική μας η οποία πιστεύουμε ότι θα ωφελήσει την εταιρεία μακροπρόθεσμα, και κατανοούμε ότι ορισμένοι μέτοχοι μπορεί να αμφισβητήσουν την επιχειρηματική κρίση του διοικητικού συμβουλίου και της διοίκησης μας. Αλλά εκτιμούμε την επένδυσή τους και ζητάμε την υπομονή τους», είχε δηλώσει τότε.

    Η περίπτωση της Imperial Petroleum

    Πιο ήπιοι τόνοι επικρατούν στην περίπτωση της εταιρείας του Χάρη Βαφειά και τους ακτιβιστή επενδυτή Bruce Galloway, επικεφαλής της Galloway Capital Partners.

    Η Galloway είχε αντιταχθεί στην διάθεση 17 εκατομμυρίων μετοχών της Imperial μέσω μιας συμφωνίας, που έγινε γνωστή στις 11 Αυγούστου.

    Σημειώνεται ότι οι μέτοχοι της Imperial Petroleum κλονίστηκαν από την βουτιά που σημείωσε  η μετοχή της εταιρείας, όταν η διοίκηση της πούλησε -εντός του Αυγούστου- σε θεσμικούς επενδυτές περίπου 17 εκατομμύρια μετοχές στην τιμή των 2 δολαρίων ανά τίτλο, μέσω της Maxim, πολύ χαμηλότερα από την τιμή που διαπραγματεύονταν τότε στο χρηματιστήριο.

    Η είδηση της συμφωνίας με την Maxim οδήγησε την τιμή της μετοχής της Imperial σε πτώση 35% την ημέρα που αποκαλύφθηκε.

    Στη συνέχεια, η Imperial ανακοίνωσε ότι αγόρασε δύο μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια από τη StealthGas του Χάρη Βαφειά και την Stealth Maritime για 71 εκατομμύρια δολάρια. Η διαδικτυακή πλατφόρμα VesselsValue τοποθετούσε τη συνολική αξία των δεξαμενόπλοιων στα 61,2 εκατομμύρια δολάρια.

    Όλα αυτά ήταν η αφορμή για την ανοιχτή επιστολή που έστειλε η Galloway προς το διοικητικό συμβούλιο της ναυτιλιακής, στην οποία μεταξύ άλλων ανέφερε:

    «Κατά τη γνώμη μας καθώς και των πολυάριθμων μετόχων που επικοινώνησαν με εμένα και τον πληρεξούσιό μου, αυτές οι συναλλαγές, η πτώση της τιμής της μετοχής λόγω των ενεργειών του Διοικητικού Συμβουλίου γίνονται για να πλουτίσετε εσείς, η οικογένειά σας και οι θυγατρικές σας», τονίζει ο επενδυτής.

    Ο επενδυτής παραπονέθηκε ακόμη ότι η Imperial δεν έδωσε καμία εξήγηση για την πώληση των μετοχών του Αυγούστου, η οποία, όπως είπε, έγινε την ώρα που η Imperial είχε 100 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και δεν είχε δάνεια.

    «Αυτή η συναλλαγή έχει βλάψει σημαντικά τους μετόχους που έχουν υποστεί πτώση της τιμής της μετοχής κατά 99%» υποστήριξε.

    Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Βαφειάς δέχεται κριτική σχετικά με την Imperial Petroleum.

    Κατά την εισαγωγή των μετοχών της στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στις 6 Δεκεμβρίου 2021, η εταιρεία δεν συγκέντρωσε κεφάλαια, αλλά προχώρησε αργότερα σε αυξήσεις κεφαλαίου, με τις έντονες διακυμάνσεις της τιμής της να αποτελούν συχνά αντικείμενο συζήτησης και προβληματισμού.

    Οι επενδυτές γνώριζαν

    Σημειώνεται ότι τον περασμένο Μάρτιο απαντώντας στην κριτική των επενδυτών, ο κ. Βαφειάς είχε δηλώσει στο tradewinds ότι ουσιαστικά όλες οι εταιρείες που κάνουν συμφωνίες με την Maxim έχουν δει πτώση στην τιμή της μετοχής, όχι μόνο η Imperial.

    Εξήγησε επίσης ότι η μετοχή της Imperial, αφού έκανε το ντεμπούτο της στα 0,40 δολάρια ανά μετοχή στις 6 Δεκεμβρίου 2021, είχε δημιουργήσει μεγάλες αποδόσεις για ορισμένους επενδυτές, ενώ  έφτασε στο υψηλό ρεκόρ των 9,13 δολαρίων στις 8 Μαρτίου 2022.

    Ο κ. Βαφειάς είπε επίσης ότι η διοίκηση κατέστησε σαφές από την αρχή ότι οι πωλήσεις μετοχών θα ήταν απαραίτητες για την ανάπτυξη της Imperial.

    «Η εταιρεία ξεκίνησε με μόλις 5 εκατομμύρια δολάρια», επισήμανε τότε. «Οι μέτοχοι γνώριζαν από την αρχή ότι έπρεπε να βρει χρήματα και ο μόνος τρόπος ήταν να συγκεντρώσουν ίδια κεφάλαια».

    Διαβάστε ακόμη:

    Συμεών Παληός: Μυστικές επαφές για την κόντρα της Performance Shipping με τον Γιώργο Οικονόμου

    Χάρης Βαφειάς (Imperial Petroleum): Η αξία του στόλου μας ανέρχεται σε 225 εκατ. δολάρια, έχουμε 100 εκατ. δολ. μετρητά και μηδενικό χρέος!

    Κρίσιμα ερωτήματα της Galloway Capital Partners στον Χάρη Βαφειά για την Imperial Petroleum



    ΣΧΟΛΙΑ