• Ναυτιλία

    Νέος κίνδυνος για το παγκόσμιο εμπόριο: Περνούν στην αντεπίθεση τα πληρώματα που παραμένουν εγκλωβισμένα στα πλοία


    Η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στον τομέα των Μεταφορών (ITF) δήλωσε ότι θα στηρίξει το δικαίωμα των πληρωμάτων των πλοίων να σταματήσουν να εργάζονται, ακόμη και αν αυτό επιβαρύνει το παγκόσμιο εμπόριο.

    Η εξέλιξη αυτή έρχεται αφού, όπως αναφέρει η ομοσπονδία, οι κυβερνήσεις δεν έλαβαν επαρκή μέτρα για να διευκολύνουν τον επαναπατρισμό περίπου 200.000 ναυτικών και να τους εξαιρέσουν από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω Covid-19. Η ομοσπονδία και τα συνδεδεμένα σωματεία της, κάλεσαν επίσης τα πληρώματα να μην συμφωνήσουν για παράταση των συμβάσεων τους, αρχής γενομένης από την Τρίτη.

    “Αρκετά”, δήλωσε τη Δευτέρα ο πρόεδρος της ITF, Paddy Crumlin. “Πρέπει να τραβήξουμε μια γραμμή και σήμερα είναι η μέρα που θα καταστήσουμε ξεκάθαρο στις κυβερνήσεις, ότι από τις 16 Ιουνίου, οι ναυτικοί θα αρχίσουν να κάνουν πράξη το δικαίωμά τους να σταματήσουν να εργάζονται και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Δεν υπάρχουν πλέον επεκτάσεις συμβολαίων”.

    Κανονικά, περίπου 100.000 ναυτικοί αλλάζουν πλοία κάθε μήνα κατά τη διάρκεια των προγραμματισμένων στάσεων στα λιμάνια, όταν τα πλοία εκφορτώνουν και παραλαμβάνουν νέα φορτία, και το μεγαλύτερο διάστημα που οι ναυτικοί πρέπει να παραμένουν στο πλοίο είναι 11 μήνες, σύμφωνα με τη Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας.

    Ωστόσο, αυτός ο όρος καταστρατηγείται κατά τη διάρκεια της πανδημίας, και η ένωση έχει επισημάνει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου πρόκληση. Τον Μάρτιο στήριξε πληρώματα που επέλεξαν να υπογράψουν επεκτάσεις των συμβάσεων τους, ενώ βρισκόταν στη θάλασσα.

    Η ομοσπονδία προειδοποίησε ότι η νέα της προσέγγιση θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο και ότι εάν δημιουργηθεί «χάος στις αλυσίδες εφοδιασμού» είναι λάθος των ηγετών των κυβερνήσεων, δήλωσε ο γενικός γραμματέας της ένωσης Stephen Cotton σε δελτίο τύπου.

    «Εάν οι ναυτικοί αρχίσουν να κατεβαίνουν από τα πλοία όπου κι αν μπορούν, τότε ο αριθμός των ναυτικών που επανδρώνουν τα πλοία θα μειωθεί κάτω από τα απαιτούμενα επίπεδα και οι ασφαλιστικές καλύψεις στα φορτηγά πλοία διεθνώς, θα επηρεαστούν ανάλογα”, δήλωσε ο Cotton σε ένα επόμενο email. «Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος μεγάλο μέρος του στόλου μεταφοράς φορτίου στον κόσμο να χάσει την ασφαλιστική του κάλυψη».

    Οι εταιρείες κολοσσοί της ναυτιλίας είχαν προειδοποιήσεις τις κυβερνήσεις για τα αιτήματα των σωματείων των ναυτικών σχετικά με τη διευκόλυνση των αλλαγών των πληρωμάτων.

    Εκπρόσωπος της Hapag-Lloyd AG, της πέμπτης μεγαλύτερη εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δήλωσε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση κατά την προσπάθεια αλλαγής πληρωμάτων είναι οι κανόνες που ισχύουν στις χώρες και στα συγκεκριμένα λιμάνια όπου ελλιμενίζονται τα πλοία. Η A.P. Moller-Maersk A / S, η οποία ελέγχει περίπου το 1/5 του παγκόσμιου στόλου που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω θαλάσσης, δήλωσε ότι το 35% των 6.600 ναυτικών της που βρίσκονται αυτή την περίοδο στη θάλασσα, παραμένουν εκεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από αυτό που προβλέπει η σύμβαση τους.

    «Οι ναυτικοί μας ταξιδεύουν ασταμάτητα, επιτρέποντας στις εταιρείες να αντέξουν στην παρούσα αναταραχή, εξασφαλίζοντας τις απαραίτητες παραδόσεις τροφίμων, φαρμάκων και άλλων βασικών προϊόντων», δήλωσε ο Palle Laursen, επικεφαλής τεχνικού τμήματος της Maersk. «Χρειαζόμαστε οι αρχές να συνεργαστούν μαζί μας, να γίνει ένας εποικοδομητικός διάλογος, για να διευκολύνουμε τις αλλαγές του πληρώματος υπό τις τρέχουσες κρίσιμες συνθήκες, καθώς και τη συνεχή ροή εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο”.

    Μερικές εταιρείες έχουν αναλάβει δικές τους πρωτοβουλίες και κάνουν εκτροπές σε συγκεκριμένα λιμάνια προκειμένου να ανακουφίσουν τα εξαντλημένα πληρώματα, μια πρακτική που συνήθως εφαρμόζεται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Το Genco Liberty, ένα capesize της ναυτιλιακής Genco Shipping & Trading Ltd. με έδρα τη Νέα Υόρκη, έκανε παράκαμψη στη Σιγκαπούρη για περίπου 48 ώρες, κατά τη διαδρομή του από τη Βραζιλία προς την Κίνα. Οι πτήσεις ήταν ναυλωμένες για το εισερχόμενο πλήρωμα από τη Σρι Λάνκα και το απερχόμενο πλήρωμα προς την Ινδία.

    Καθώς το συγκεκριμένο πρόβλημα αποκτά παγκόσμιο ενδιαφέρον, ορισμένα βασικά λιμάνια έχουν χαλαρώσει τους περιορισμούς. Τον περασμένο μήνα, η Σιγκαπούρη χαλάρωσε τους κανόνες για τις αλλαγές του πληρώματος και πρόσφατα άρχισε να χρησιμοποιεί ναυλωμένες πτήσεις για να διευκολύνει τις αλλαγές πληρωμάτων. Το Χονγκ Κονγκ επίσης δεν θα απαιτεί πλέον υποχρεωτική καραντίνα για το πλήρωμα των φορτηγών πλοίων.

    Οι κυβερνήσεις και οι λιμενικές αρχές θα πρέπει να τηρούν τις υποχρεώσεις τους βάσει της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, και στην πραγματικότητα, απαιτούνται μόνο μερικές μικρές, πρακτικές αλλαγές για να βοηθήσουν τους ναυτικούς, δήλωσε ο Cotton. «Αυτή είναι η νομική τους υποχρέωση”.



    ΣΧΟΛΙΑ