Ναυτιλία

SOS εκπέμπουν οι ναυτιλιακές: Πάνω από 200.000 ναυτικοί «παγιδευμένοι» σε πλοία

  • Bloomberg


Παρά το γεγονός ότι ο κόσμος προσπαθεί να επιστρέψει, όσο είναι δυνατόν, σε μια προ πανδημίας κατάσταση, οι περιορισμοί που εξακολουθούν να ισχύουν συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τους εργαζόμενους που εμπλέκονται στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Περισσότεροι από 200.000 ναυτικοί που έχουν «κολλήσει» σε εμπορικά πλοία που μεταφέρουν τα πάντα, από ιατρικά εφόδια μέχρι σιτάρι και λάδι, διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο ψυχικής και σωματικής κόπωσης, καθώς οι περιορισμοί στα λιμάνια και οι ακυρώσεις των πτήσεων επηρεάζουν τη διαδικασία αλλαγής πληρωμάτων, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.

Αν και δεν είναι γνωστό στους περισσότερους καταναλωτές, οι ναυτικοί έχουν κρατήσει το διεθνές εμπόριο ζωντανό εν μέσω της πανδημίας και πιθανόν της χειρότερης ύφεσης σε έναν σχεδόν αιώνα. Ενώ οι φορείς όπως το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) προειδοποιούν ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει μια «ανθρωπιστική κρίση» που θέτει σε κίνδυνο τη ροή των εμπορευμάτων και πιέζει τις κυβερνήσεις να χαλαρώσουν τους περιορισμούς, ορισμένες μεταφορικές εταιρείες και πληρώματα παίρνουν το θέμα στα χέρια τους.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα πλοία μεταβαίνουν σε λιμάνια που σε άλλη περίπτωση δεν θα επισκέπτονταν, προκειμένου να γίνει αλλαγή των εργαζομένων,  εφαρμόζοντας μία πρακτική που συνήθως ακολουθούν σε περιπτώσεις επείγουσας ιατρικής ανάγκης. Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες προσπαθούν να ανακουφίσουν με κάποιο τρόπο τα πληρώματα.  Η A.P. Moller-Maersk A/S, η οποία ελέγχει περίπου το 1/5 του παγκόσμιου στόλου που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά εμπορευμάτων δια θαλάσσης, έχει επεκτείνει τις συμβάσεις των ναυτικών και προσφέρει παροχές όπως η αυξημένη συνδεσιμότητα στο Διαδίκτυο και τα προγράμματα ψυχικής υποστήριξης.

«Οι αλλαγές του πληρώματος είναι μακράν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στη ναυτιλία που δημιούργησε η εξάπλωση της πανδημίας», δήλωσε ο Ralph Leszczynski, επικεφαλής ανάλυσης της ναυλομεσιτικής Banchero Costa & Co. «Η προτιμώμενη λύση μέχρι στιγμής ήταν η επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων των πληρωμάτων «, καθώς η αλλαγή διαδρομής ενός πλοίου θα μπορούσε να επιφέρει επιπλέον κόστος εκατοντάδων χιλιάδων δολαρίων.

Επτά φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου άλλαξαν πορεία αυτό το μήνα προκειμένου να αλλάξουν πληρώματα στις Φιλιππίνες, χώρα από την οποία προέρχεται ένας στους τέσσερις ναυτικούς, ενώ ένα ακόμη αναμένεται να φτάσει στη χώρα τον Ιούνιο, σύμφωνα με τα τοπικά πρακτορεία A. Magsaysay Inc. και Baliwag Navigation Inc.

Το πετρελαιοφόρο China Dawn, το οποίο ήταν καθ ‘οδόν προς τη Σιγκαπούρη από τη Βραζιλία, έκανε παράκαμψη στο λιμάνι Cochin της Ινδίας αυτό το μήνα για να επιτρέψει στους εργαζόμενους να αποβιβαστούν λόγω της ψυχικής πίεσης που υπέστησαν από την παρατεταμένη χρονική περίοδο παραμονής στη θάλασσα, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εφημερίδας South China Morning Post και Splash, που καλύπτει τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Οι αυστηροί περιορισμοί που επιβάλλονται από πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης στα πληρώματα να παραμένουν στην ακτή και να έχουν πρόσβαση σε βασική ιατρική βοήθεια, συμβάλλουν στην κόπωση και την εξάντληση τους», δήλωσε το ICS σε επιστολή της 21ης ​​Μαΐου προς τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες. «Ανησυχούμε για αυτοκτονίες και αυτοτραυματισμούς σε αυτόν τον ευάλωτο πληθυσμό εργαζομένων».

Περιορισμένες επιλογές

Υπό κανονικές συνθήκες, περίπου 100.000 ναυτικοί αλλάζουν πλοία κάθε μήνα κατά τις προγραμματισμένες στάσεις στα λιμάνια, όταν τα πλοία ξεφορτώνουν και παραλαμβάνουν φορτία. Το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα που θα πρέπει οι ναυτικοί να βρίσκονται σε πλοίο είναι 11 μήνες, σύμφωνα με τη Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας.

Ωστόσο τώρα, ελάχιστα είναι τα λιμάνια που επιτρέπουν πλήρη ή περιορισμένη μεταφορά πληρωμάτων, σύμφωνα με μια λίστα της Inchcape Shipping Services. Και ο προγραμματισμός πτήσεων για τους ναυτικούς σε μία περίοδο κατά την οποία πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν τους στόλους τους στο έδαφος, περιπλέκει περαιτέρω τις διαδικασίες.

«Υπάρχει μια τεράστια απαίτηση για αλλαγές πληρωμάτων σε ολόκληρο τον κλάδο», δήλωσε ο William Fairclough, διευθύνων σύμβουλος της Wah Kwong Maritime Transportation Holdings Ltd., ναυτιλιακής στο Χονγκ Κονγκ με 19 πλοία. Η εταιρεία κατάφερε να αλλάξει πληρώματα πέντε ή έξι φορές τις τελευταίες εβδομάδες όταν τα πλοία έκαναν προγραμματισμένες στάσεις στην Κίνα, είπε.

Μέχρι τα μέσα Ιουνίου περίπου 150.000 ναυτικοί το μήνα θα χρειαστούν διεθνείς πτήσεις για τη διευκόλυνση της αλλαγής πληρώματος, σύμφωνα με δήλωση της 27ης Μαΐου από τους επικεφαλής των ναυτικών, εργατικών και αεροπορικών οργανώσεων του ΟΗΕ. Περίπου οι μισοί από αυτούς θα μεταφερθούν σε πλοία και οι άλλοι μισοί θα επιστρέψουν αεροπορικών στα σπίτια τους.

Για ένα φορτηγό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου που μεταφέρει εμπορεύματα μεταξύ Αυστραλίας και Ιαπωνίας, μια εκτροπή στη Μανίλα θα αυξήσει τη διάρκεια του χρόνου του ταξιδιού κατά τρεις ημέρες και τα υφιστάμενα ναύλα κατά περίπου 30.000 έως 48.000 δολάρια, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα.  Αυτό είναι συγκρίσιμο με το να ταξιδεύει ένα πλήρωμα 10-15 ατόμων από τις Φιλιππίνες στην Ιαπωνία και να μπουν σε καραντίνα για δύο εβδομάδες, με το κόστος να ανέρχεται περίπου σε 3.000 δολάρια ανά άτομο, εξήγησε.

Το Ηνωμένο Βασίλειο επέτρεψε αλλαγές στα πληρώματα σε όλη τη διάρκεια της κρίσης και η Γερμανία έχει άρει τα μέτρα της καραντίνας για τους ναυτικούς στις αρχές Απριλίου, σύμφωνα με το ICS, το οποίο συνιστά τα πληρώματα να έχουν κάνει διαγνωστικό τεστ για τον ιό πριν αναχωρήσουν από τη χώρα καταγωγής τους. Το Ρότερνταμ είναι μια άλλη επιλογή για αλλαγές πληρώματος, αλλά η απαίτηση καραντίνας αυξάνει το κόστος, σύμφωνα με τον Doris Magsaysay-Ho, πρόεδρο της A. Magsaysay Inc. με έδρα τη Μανίλα.

Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM δήλωσε ότι θα αρχίσει να εκτελεί τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα μεταξύ Άμστερνταμ και Μανίλα από τις 25 Μαΐου για να διευκολύνει τις αλλαγές στα θαλάσσια πληρώματα. Σε ορισμένους Φιλιππινέζους ναυτικούς έχει επιτραπεί η είσοδος στην Ιαπωνία, σύμφωνα με τον Dario Alampay, αντιπρόεδρο της Baliwag Navigation, η οποία έχει στείλει δύο θαλάσσια πληρώματα μέσω του Τόκιο.

«Ελλείψει κυβερνητικών παρεμβάσεων για την παροχή ταξιδιωτικών εξαιρέσεων σε ναυτικούς ή για τη διευκόλυνση εξασφάλισης τρόπου επαναπατρισμού των πληρωμάτων, είναι πιθανό ότι θα συνεχίσουμε να πραγματοποιούμε παρακάμψεις στις διαδρομές μας», δήλωσε ο πρόεδρος της ICS, Esben Poulsson σε email.


ΣΧΟΛΙΑ