• Ναυτιλία

    Μειώθηκε η ανακύκλωση των δεξαμενοπλοίων κατά 82%

    Niels Rasmussen, Bimco

    Niels Rasmussen – Chief Shipping Analyst, Bimco (Πηγή: bimco.org)


    Η ανακύκλωση δεξαμενόπλοιων μειώνεται κατά 82% από έτος σε έτος και βρίσκεται στο χαμηλότερο ιστορικό ρεκόρ.

    «Το 2023, ανακυκλώθηκαν μόνο επτά δεξαμενόπλοια με συνδυασμένη χωρητικότητα 265.000 DWT και ήταν μια πτώση 82% από έτος σε έτος, σε σύγκριση με 1,5 εκατομμύρια DWT, 27 δεξαμενόπλοια, που ανακυκλώθηκαν το 2022. Ήταν επίσης το χαμηλότερο επίπεδο ανακύκλωσης που έχει παρατηρηθεί από τότε που ξεκίνησαν τα στατιστικά στοιχεία το 1996», επισήμανε ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst στο BIMCO.

    Τα ισχυρά κέρδη και οι αξίες μεταχειρισμένων τάνκερ, καθώς και η μείωση των παραδόσεων νεότευκτων, πιθανότατα συνέβαλαν στο πολύ χαμηλό επίπεδο ανακύκλωσης.

    Ο οίκος Clarksons εκτιμά ότι οι μέσες ετήσιες εισροές εσόδων, ανά πλοίο, μειώθηκαν κατά 15% το 2023, αλλά εξακολουθούσαν να βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα από τότε που ξεκίνησε η οικονομική κρίση το 2008. Ταυτόχρονα, οι τιμές για τα μεταχειρισμένα πλοία αυξήθηκαν κατά 17%, αύξηση που κυμαίνεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2008.

    Το 2023 σημειώθηκε επίσης το χαμηλότερο επίπεδο παραδόσεων νεότευκτων δεξαμενοπλοίων τα τελευταία 20 χρόνια και παρά τη χαμηλή δραστηριότητα ανακύκλωσης ρεκόρ, ο στόλος αυξήθηκε μόνο κατά 2,1% από έτος σε έτος.

    «Ως αποτέλεσμα της χαμηλής δραστηριότητας ανακύκλωσης και των παραδόσεων νεότευκτων, η μέση ηλικία των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά εννέα μήνες το 2023 και είναι στο υψηλότερο επίπεδο από το 2005 », λέει ο Ν. Rasmussen.

    Ως αποτέλεσμα, το 12% και το 39% των πλοίων του στόλου δεξαμενόπλοιων είναι ηλικίας άνω των 20 και 15 ετών αντίστοιχα, ίσο με το 9% και το 35% της χωρητικότητας σε dwt του στόλου.

    Ωστόσο,το 2023 έγιναν τα πρώτα σημαντικά βήματα για την ανανέωση του στόλου. Οι συμβάσεις νέων πλοίων αυξήθηκαν σε υψηλό 10 ετών και το βιβλίο παραγγελιών υπερδιπλασιάστηκε σε μέγεθος, αφήνοντας την αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο στο 12%.

    Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, τα δεξαμενόπλοια προϊόντων MR και LR2 κυριάρχησαν στη σύναψη συμβάσεων και τα δύο τμήματα συνεισφέρουν αντίστοιχα το 33% και το 56% της χωρητικότητας DWT του βιβλίου παραγγελιών. Το 70% των παραγγελιών έγιναν σε Κινέζικα ναυπηγεία.

    Προβλέπεται ότι οι παραδόσεις θα αυξηθούν μόνο το 2025 όταν έχει προγραμματιστεί η παράδοση χωρητικότητας πλοίων 10 εκατομμυρίων DWT. Άλλα 7 εκατομμύρια από τα 23 εκατομμύρια DWT του βιβλίου παραγγελιών έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2026. Επομένως, είναι επίσης πιθανό ότι η ανακύκλωση θα αρχίσει να αυξάνεται το 2025.

    Ως μέρος της σύμβασης του 2023, οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων έχουν επίσης λάβει περαιτέρω μέτρα για να προετοιμαστούν για καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Επί του παρόντος, 97 πλοία είτε προγραμματίζουν είτε είναι έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (3% του στόλου). Εν τω μεταξύ, το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 60 τέτοια πλοία (19% του βιβλίου παραγγελιών)», λέει ο Ν. Rasmussen.

    Διαβάστε επίσης:

    Maran Tankers (Μαρία Αγγελικούση): Πούλησε δύο δεξαμενόπλοια και εισέπραξε 66,5 εκατ. δολάρια

    ZIM: Με κεφαλαιοποίηση $1,87 δισ. είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του Ισραήλ και 10η στον κόσμο

    Alpha Gas (Άννα Αγγελικούση): Επενδύσεις 500 εκατ. δολαρίων σε 4 πλοία προηγμένης γενιάς



    ΣΧΟΛΙΑ