• Ναυτιλία

    Κέρδη και παραγγελίες νεότευκτων πλοίων για τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

    Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

    Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων


    Οι ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων αποκόμισαν τεράστια κέρδη κατά τη διάρκεια της καταναλωτικής έκρηξης της εποχής του COVID.

    Οι μεταφορείς ακολούθησαν διαφορετικές στρατηγικές ανάπτυξης του στόλου τη διετία 2020-22, από τη επιθετική μεγιστοποίηση της έκθεσης στην αγορά από τη μία πλευρά έως τη διατήρηση σταθερής χωρητικότητας ή ακόμη και τη μείωση της από την άλλη.

    Η Alphaliner δημοσίευσε την επισκόπηση των αλλαγών του στόλου του 2022. Μαζί με τα ιστορικά αρχεία της Alphaliner, τα δεδομένα δείχνουν ότι το συνολικό μερίδιο αγοράς των 10 κορυφαίων γραμμών παραμένει σταθερό κατά τη διάρκεια του σούπερ κύκλου, δεδομένου ότι τώρα κατέχει το 85% του παγκόσμιου στόλου έναντι 84% στις αρχές του 2020 , αλλά με μεγάλες αλλαγές μεταξύ των μεμονωμένων παικτών.

    Υπάρχουν «μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των “κερδισμένων” και “χαμένων”», επισημαίνει η Alphaliner.

    Μεταξύ της 1ης Ιανουαρίου 2020 και της 1ης Ιανουαρίου 2023, τα δεδομένα της Alphaliner δείχνουν ότι τα 10 κορυφαία πλοία αύξησαν τη συνολική χωρητικότητα κατά 2,6 εκατομμύρια teu ή 13%.

    Η Mediterranean Shipping Co (MSC), που είναι ο μεγαλύτερος μεταφορέας στον κόσμο από τότε που ξεπέρασε τη Maersk τον περασμένο Ιανουάριο, ήταν ο μεγάλος κερδισμένος όσον αφορά την απόλυτη χωρητικότητα. Η χωρητικότητά της είναι αυξημένη κατά 832.324 TEU ή 22% κατά την τριετία.

    Σύμφωνα με την Alphaliner, η MSC αύξησε την παραγωγική ικανότητα κατά 7,5% το 2022, κυρίως μέσω εξαγορών πλοίων «από δεύτερο χέρι». Αύξησε τη χωρητικότητα κατά 10,7% το 2021 μέσω ενός συνδυασμού μεταχειρισμένων εξαγορών, ναυλώσεων και παραδόσεων νέας κατασκευής.

    Η Δανική Maersk, ο δεύτερος μεγαλύτερος μεταφορέας στον κόσμο, διατήρησε την δυναμικότητα ουσιαστικά έμεινε σταθερή τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ είχε μια αύξηση 0,6%.

    Η Maersk ήταν από καιρό η μεγαλύτερη εταιρεία τακτικών γραμμών στον κόσμο μέχρι που υπερκεράστηκε από την MSC πριν από ένα χρόνο. Η χωρητικότητα της Maersk μειώθηκε κατά 61.705 TEU ή 1,4% πέρυσι.

    Containership της Moller-Maersk
    Containership της Moller-Maersk

    Η Γαλλική CMA CGM είναι πλέον η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία τακτικών γραμμών στον κόσμο, από την τέταρτη θέση που ήταν πριν από την πανδημία.

    Η CMA CGM αναδείχθηκε ως η δεύτερη εταιρεία με την ταχύτερη ανάπτυξη από άποψη TEU μετά την MSC. Αύξησε τη χωρητικότητα κατά 697.327 TEU ή 26% τα τελευταία τρία χρόνια. Ένα μέρος αυτής της ανάπτυξης ήταν βάση προγραμματισμού, χάρη στις νέες κατασκευές που παραδόθηκαν το 2020-21 που παραγγέλθηκαν πριν από την έκρηξη των ναύλων. Η χωρητικότητα αυξήθηκε 7,1% πέρυσι.

    Ο τρίτος μεγαλύτερος κερδισμένος το 2020-22 ήταν η HMM της Νότιας Κορέας. Η χωρητικότητα έχει αυξηθεί κατά 427.839 TEU από την περίοδο πριν από την πανδημία. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ανάπτυξης ήταν εκ των προτέρων προγραμματισμένο το 2020, ως αποτέλεσμα 12 παραδόσεων νεότευκτων και της επιστροφής εννέα πλοίων που βγήκαν από ναυλώσεις, υπογράμμισε η Alphaliner. Η ανάπτυξη της HMM σταμάτησε το 2022, με τη χωρητικότητα να μειώνεται 0,4% σε ετήσια βάση.

    Η HMM είναι πλέον ο όγδοος μεγαλύτερος μεταφορέας στον κόσμο, από τη 10η θέση που ήταν τον Ιανουάριο του 2020. Τα τελευταία τρία χρόνια, έχει αυξήσει τη χωρητικότητά της σε σημαντικό βαθμό.

    HMM
    Το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων “Hyundai Mercury” της HMM είναι χωρητικότητας 8.566-teu και κατασκευής του έτους 2009

    Η Evergreen της Ταϊβάν, ο έκτος μεγαλύτερος μεταφορέας στον κόσμο (ήταν έβδομος μεγαλύτερος το 2020), αύξησε τη χωρητικότητα κατά 30% ή 385.297 TEU κατά την περίοδο του υπερκύκλου. Ουσιαστικά όλη αυτή η ανάπτυξη ήρθε το 2021-22.

    Η Evergreen πέρυσι πήρε όχι λιγότερα από 20 νεότευκτα πλοία, αναφέρει η Alphaliner. Το 2021, η ανάπτυξη της Evergreen ωθήθηκε επίσης από νέες ναυπηγήσεις, με 14 νέα πλοία να τίθενται σε λειτουργία.

    Ενώ αρκετές εταιρείες αυξήθηκαν λόγω των νεότευκτων που παρήγγειλαν πριν από την πανδημία, άλλες αύξησαν ειδικά την μεταφορική ικανότητα τους για να επωφεληθούν από την άνθηση της αγοράς ναύλων. Η MSC αναπτύχθηκε κυρίως αγοράζοντας μεταχειρισμένα πλοία.

    Μία άλλη εταιρεία ήταν η Iσραηλινή Zim, ο 10ος μεγαλύτερος μεταφορέας, ο οποίος χρησιμοποίησε μια διαφορετική στρατηγική, της ναύλωσης χωρητικότητας.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, η χωρητικότητα της Zim αυξήθηκε κατά 241.520 TEU ή 83% μεταξύ 1ης Ιανουαρίου 2020 και 1ης Ιανουαρίου 2023.Αύξησε τη χωρητικότητα κατά 29% πέρυσι, το υψηλότερο ποσοστό αύξησης του 2022 μεταξύ των 10 κορυφαίων.

    Σύμφωνα με την Alphaliner, η Zim ήταν «ιδιαίτερα ενεργή στην αγορά ναυλωμένων πλοίων, καθώς ο τερματισμός της συνεργασίας της με τους εταίρους της 2M [Maersk και MSC] στις γραμμές Asia-Med και Asia-West Coast Βόρεια Αμερική απαιτούσε κάποια επιπλέον χωρητικότητα για να διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε αυτές τις τακτικές γραμμές».

    Οι άλλοι πέντε μεταφορείς στο top 10 είτε έχουν σημειώσει μέτρια ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της εποχής του COVID είτε μείωσαν την παραγωγική τους ικανότητα.

    Η γερμανική Hapag-Lloyd, η πέμπτη μεγαλύτερη εταιρεία τακτικών γραμμών, αύξησε τη χωρητικότητα κατά 1,8% πέρυσι και κατά 64.800 TEU ή 4% τα τελευταία τρία χρόνια.

    Hapag-Lloyd
    Hapag-Lloyd

    Στην ένατη θέση, η Yang Ming της Ταϊβάν αύξησε τη χωρητικότητα κατά 60.724 TEU ή 9% από την περίοδο πριν από την πανδημία. Ήταν ο όγδοος μεγαλύτερος μεταφορέας στις αρχές του 2020.

    Ο ιαπωνικός κολοσσός Ocean Network Express (ONE), ο έβδομος μεγαλύτερος μεταφορέας στον κόσμο μείωσε τη χωρητικότητα κατά 0,8% πέρυσι, σύμφωνα με την Alphaliner. Από τον Ιανουάριο του 2020, η χωρητικότητα του ONE έχει μειωθεί κατά 52.447 TEU ή 3%.

    Ο μεταφορέας με τη μεγαλύτερη πτώση TEU τα τελευταία τρία χρόνια ήταν η κρατική Cosco της Κίνας, με πτώση 66.171 TEU ή 2%. Είναι πλέον ο τέταρτος μεγαλύτερος μεταφορέας τακτικών γραμμών, που απομακρύνθηκε από την τρίτη θέση από την CMA CGM το 2021.

    «Ο Όμιλος Cosco, συμπεριλαμβανομένου του OOCL, είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση, καθώς ο στόλος του κινεζικού μεταφορέα έχει συρρικνωθεί για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά», επισημαίνει η Alphaliner. «Αφού μείωσε τη χωρητικότητα κατά 3,2% το 2021, ο κινεζικός όμιλος πέρυσι είδε άλλη μια μείωση 2,1% στη λειτουργική ικανότητα».

    Οι αλλαγές στο μέγεθος του στόλου λειτουργίας κατά την εποχή του COVID είναι μόνο ένα μέρος της σύγχρονης ιστορίας, το άλλο είναι οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων. Οι μεταφορείς χρησιμοποίησαν τα κέρδη από την καταναλωτική έκρηξη για να συνάψουν παραγγελίες με ένα τεράστιο κύμα νέων πλοίων για παράδοση το 2023 και μετά.

    Η MSC έχει μακράν το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών, με υπερδιπλάσια χωρητικότητα υπό κατασκευή από οποιονδήποτε άλλο όμιλο μεταφορέων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Alphaliner, η MSC έχει 1,73 εκατομμύρια TEU σε παραγγελία, που ισοδυναμεί με το 38% του θαλάσσιου στόλου της.

    Η Cosco έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη χωρητικότητα κατά παραγγελία (884.272 TEU), ακολουθούμενη από την CMA CGM (689.257 TEU).

    Όσον αφορά την αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο, η Zim με 378.034 TEU , που αντιστοιχεί στο 71% της χωρητικότητάς της στο νερό, κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης.

    ZIM
    ZIM

    Συνολικά, οι 10 κορυφαίοι φορείς εκμετάλλευσης τακτικών γραμμών έχουν 5,5 εκατομμύρια TEU σε παραγγελία που ισοδυναμούν με το 25% της υπάρχουσας λειτουργικής τους ικανότητας.

    Οι τρέχουσες προβλέψεις για τη ζήτηση φορτίου δεν υποστηρίζουν την αύξηση του στόλου που συνεπάγεται με τόσες πολλές παραγγελίες.

    Αντίθετα, οι νέες παραδόσεις, είτε ιδιόκτητες είτε ναυλωμένες, θα αντικαταστήσουν σε κάποιο βαθμό τα υπάρχοντα πλοία του στόλου.

    Διαβάστε επίσης:

    Ρεκόρ πωλήσεων πλοίων μεταφοράς LNG το 2022

    Η Royal Caribbean International διακίνησε το 2022 συνολικά 4.636.746 επιβάτες



    ΣΧΟΛΙΑ