• Ναυτιλία

    Καύσιμα, ηλεκτροδότηση των επιβατηγών και ναυπήγηση πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον το μείζον πρόβλημα της ακτοπλοΐας

    Καύσιμα, ηλεκτροδότηση των επιβατηγών και ναυπήγηση πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον το μείζον πρόβλημα της ακτοπλοΐας


    Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες στην Ευρώπη προχωρούν στην ανανέωση του στόλου τους και προσαρμόζονται στις νέες απαιτήσεις και τα λιμάνια κατασκευάζουν υποδομές για την ηλεκτροφόρτιση των πλοίων, ενώ στην Ελλάδα ακόμη το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα ρυθμίζει τις δυνατότητες ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των επιβατηγών πλοίων στα λιμάνια είναι υπό κατάρτιση.

    Ωστόσο, συμβαίνουν δύο γεγονότα που επηρεάζουν άμεσα τα ελληνικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία.

    Το πρώτο είναι η εκτίναξη του κόστους καυσίμων που από το 37% των λειτουργικών εξόδων διαμορφώθηκε στο 42% το 2021.

    Το δεύτερο είναι η αδυναμία, προς το παρόν, ναυπήγησης πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον όπως προβλέπεται από την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Οι εταιρίες στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας του COVID-19, όπως αναφέρει η μελέτη XRTC tου Γιώργου Ξηραδάκη, προχώρησαν σε μείωση και επανασχεδιασμό σημαντικού αριθμού δρομολογίων των πλοίων και έλαβαν σειρά μέτρων για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων τους.

    Το κύμα της αύξησης των καυσίμων όμως έπληξε σοβαρά τις εταιρίες με αποτέλεσμα να αυξηθεί σοβαρά το λειτουργικό τους κόστος.

    Τα καύσιμα που αποτελούν το μεγαλύτερο έξοδο των εταιριών, για το έτος 2021 άγγιξε το 42% των λειτουργικών εξόδων έναντι του 37% του 2020. Το κόστος μισθοδοσίας ακολουθεί αποτελώντας το 21% ενώ οι επισκευές/συντηρήσεις αποτέλεσε το 15% των λειτουργικών εξόδων.

    Η έλλειψη ανανέωσης του στόλου θα αποτελέσει στο μέλλον βασική αιτία ανόδου αυτού του ποσοστού καθώς τα μεγαλύτερα σε ηλικία πλοία χρήζουν περισσοτέρων επισκευών.

    Το κόστος καυσίμων αποτελεί μια από τις βασικότερες παραμέτρους στη διαχείριση των πλοίων. Η δυσκολία της διαχείρισης του συγκεκριμένου κόστους οφείλεται στο γεγονός ότι είναι εκτεθειμένο σε αυξημένα επίπεδα μεταβλητότητας του επιπέδου τιμών Brent αλλά και των συναλλαγματικών κινδύνων.

    Η μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων στα πλαίσια της ευρύτερης ενεργειακής κρίσης που υπάρχει σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερο άνοιγμα της ψαλίδας των τιμών μεταξύ των ειδών καυσίμων που μπορούν να καταναλώνουν τα ακτοπλοϊκά πλοία.

    Τα πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει scrubbers είναι υποχρεωμένα να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλού θείου 0,5% (VLSFO) σε αντίθεση με τα πλοία που έχουν τοποθετήσει scrubbers και μπορούν να καταναλώνουν καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι και 3,5% (HFO). Η τιμή των καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο μέχρι 0,5% είναι σημαντικά υψηλότερη της τιμής των καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο 3,5% και 1%.

    H μέση τιμή 380cst Rotterdam αυξήθηκε κατά 121 ευρώ τον τόνο το 2021 σε σύγκριση με το 2020.

    ΑΝΕΚ: Όλα τα πλοία του ομίλου χρησιμοποιούν καύσιμο μικτής περιεκτικότητας σε θείο 0,5%, γεγονός που επιβαρύνει το κόστος καυσίμων.

    ATTICA: Ο όμιλος έχει εγκαταστήσει scrubbers στα πλοία Blue Star Patmos, Superfast XI και Blue Star Delos. Η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων που κατανάλωσε ο Όμιλος το 2021 αυξήθηκε κατά 32,4% σε σχέση με την χρήση 2020.

    ΜΙΝΩΙΚΕΣ: Η εταιρία έχει τοποθετήσει scrubbers σε όλα τα συμβατικά της πλοία γεγονός που της επέτρεψε την κατανάλωση φθηνότερων καυσίμων.

    Στην Ευρώπη υπάρχουν πολλά προγράμματα ναυπήγησης νέων «πράσινων» επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων.

    Τι γίνεται στην Ευρώπη

    Ο όμιλος Grimaldi παρέλαβε το 10ο από τα 12 πλοία που παραγγέλθηκαν και ανήκουν στη Grimaldi Green 5th Generation (GG5G), η οποία περιλαμβάνει τις μεγαλύτερες και πιο φιλικές προς το περιβάλλον μονάδες ro-ro στον κόσμο για τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων.

    Το πλοίο το οποίο μπορεί να μεταφέρει περίπου 500 τρέιλερ και 180 αυτοκίνητα, είναι εξοπλισμένο με υπερσύγχρονους, ηλεκτρονικά ελεγχόμενους κινητήρες και με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων για τη μείωση των εκπομπών θείου και σωματιδίων.

    Επιπλέον, χάρη στην υιοθέτηση πολυάριθμων εξαιρετικά καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων, με την ίδια ταχύτητα το πλοίο που ονομάζεται Eco Mediterranea καταναλώνει την ίδια ποσότητα καυσίμου σε σύγκριση με τα πλοία ro-ro προηγούμενης γενιάς και επομένως είναι σε θέση να μειώσει στο μισό τις εκπομπές CO2 ανά μεταφερόμενη μονάδα.

    Ενώ είναι αγκυροβολημένο, το πλοίο επιτυγχάνει τον στόχο «Μηδενικές εκπομπές στο λιμάνι» και αυτό γιατί το Eco Mediterranea χρησιμοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια που είναι αποθηκευμένη σε μέγα μπαταρίες λιθίου συνολικής ισχύος 5 MWh, οι οποίες επαναφορτίζονται κατά τη διάρκεια των πλόων χάρη σε γεννήτριες άξονα και 350 m2 ηλιακών συλλεκτών.

    Tρία LNG- Ηλεκτρικά υβριδικά πλοία Stena E-Flexer Ro-Pax παραγγέλθηκαν από τη Stena RoRo για χρήση από τη Brittany Ferries και τη Marine Atlantic. Το πρώτο απ’ αυτά τα πλοία θα είναι το μεγαλύτερο υβριδικό πλοίο μέχρι σήμερα και θα παραδοθεί το 2024. Θα ονομαστεί “Saint Malo” και θα μεταφέρει επιβάτες μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας τα επόμενα χρόνια.

    Η εταιρία Stena Line και το λιμάνι του Frederikshavn υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή του Gothenburg-Frederikshavn της πρώτης ακτοπλοϊκής γραμμής στον κόσμο που θα εξυπηρετούνται από πλοία χωρίς ορυκτά καύσιμα. Το δρομολόγιο θα εκτελείται από δύο πλοία Stena Elektra με μπαταρίες, τα οποία θα κατασκευαστούν έως το 2030.

    Η δανική εταιρία DFDS αποκάλυψε τα σχέδια της για την κατασκευή πλοίο με καύσιμο υδρογόνο μέχρι το 2025.

    H ναυτιλιακή Torghatten Nord θα κατασκευάσει δύο νέα πλοία υδρογόνου μετά την κατοχύρωση διαγωνισμού από τις αρμόδιες αρχές της Νορβηγίας για την εξυπηρέτηση μιας μεγάλης ακτοπλοϊκής γραμμής μεταξύ των πόλεων Bodο, Rost, Vaeroy and Moskenes, με πλοίο που θα χρησιμοποιεί κατά 85% καύσιμο που θα στηρίζεται στο υδρογόνο και το υπόλοιπο 15% σε καύσιμο μηδενικών η ελάχιστων ρύπων. Σύμφωνα με το διαγωνισμό, η Torghatten Nord θα λειτουργεί τη σύνδεση από το 2025 έως το 2040.

    Η ναυτιλιακή εταιρεία Havila Kystruten από τη Νορβηγία, παρέλαβε το πρώτο πλοίο από τέσσερα LNG-battery cruise ferries που έχει σε παραγγελία. Τα συγκεκριμένα θα χρησιμοποιηθούν για την εξυπηρέτηση της γραμμής μεταξύ του Bergen και του Kirkenes στη Νορβηγία.

    Στη Σουηδία η Wasaline υποδέχθηκε τον Αύγουστο του 2021 το νεότευκτο Aurora Botnia το οποίο χρησιμοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια κοντά στα λιμάνια, ενώ ως κύριο καύσιμο χρησιμοποιεί υγροποιημένο φυσικό αέριο αλλά επιπλέον έχει τη δυνατότητα και χρήσης βιοαερίου στο μέλλον. Περαιτέρω, στην Εσθονία η Tallink Group, έχει υπό ναυπήγηση το MyStar το οποίο χρησιμοποιεί ως καύσιμο LNG ενώ στη Σκωτία οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές βγάζουν διαγωνισμούς για την κάλυψη ακτοπλοϊκών γραμμών από πλοία που θα χρησιμοποιούν ως δύναμη πρόωσης την ηλεκτρική ενέργεια.

    Στην Ελλάδα η εταιρία Saronic Ferries υπέγραψε τον Ιούνιο του 2022, μνημόνιο κατανόησης με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV για την κατασκευή του πρώτου ηλεκτροκίνητου επιβατηγού πλοίου σε μικρές αποστάσεις. Στόχος είναι το 2026 το πλοίο να είναι λειτουργικό στις γραμμές του Αργοσαρωνικού.

    Διαβάστε επίσης:

    Αντώνης Κομνηνός: Επιχειρεί αθόρυβα με 24 πλοία στη ναυτιλία αλλά και στον πολιτισμό

    ΝΕΕ: Συνολικά υπάρχουν 18.935 ενεργοί Έλληνες ναυτικοί



    ΣΧΟΛΙΑ