• Ναυτιλία

    Υπό διάλυση οι υποδομές στον Σκαραμαγκά

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Στην τελική ευθεία, με δύο Έλληνες υποψήφιους ενδιαφερόμενους, έχει μπει ο διαγωνισμός για την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

    Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι στην κούρσα έχουν μείνει από την μια πλευρά ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος και από την άλλη ο επικεφαλής του ομίλου Onex Πάνος Ξενοκώστας. Οι υπόλοιποι όμιλοι από Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, φαίνεται ότι δεν θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό που θα διεξάγει ο εκκαθαριστής των ναυπηγείων στις 27 Νοεμβρίου, αφού η συμμετοχή τους σε μεγάλο βαθμό σχετίζεται με την κατασκευή των νέων φρεγατών για το ελληνικό πολεμικό ναυτικό.

    Οι δύο όμιλοι ετοιμάζουν τις εγγυητικές επιστολές και την προσφορά τους, ενώ ταυτόχρονα καταστρώνουν τα σχέδιά τους για την επόμενη ημέρα, των ναυπηγείων. Σημειώνεται ότι σε αυτό τον διαγωνισμό θα δοθεί μόνο το ένα τμήμα του ναυπηγείου, αφού το δεύτερο κομμάτι (εκεί που βρίσκεται η πέμπτη δεξαμενή) ανήκει στην ΕΤΑΔ και αναμένεται να αποτελέσει ζήτημα δεύτερου διαγωνισμού.

    Τα ναυπηγεία τα τελευταία 10 χρόνια ουσιαστικά δεν συντηρούνται και ένα μεγάλο μέρος του εξοπλισμού του θα πουληθεί για scrap. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πέμπτης μόνιμης μεγάλης δεξαμενής των 500.000 τόνων, η οποία προκειμένου να λειτουργήσει «πρόσω ολοταχώς» ξανά χρειάζεται περισσότερα από 40 – 50 εκατ. ευρώ σε επισκευές. Ενδεχομένως το κόστος να είναι τόσο ψηλό, που να κριθεί πιο συμφέρον να αγοραστεί μια νέα πλωτή δεξαμενή ανάλογου μεγέθους.

    Τι παίρνει ο πλειοδότης

    Μετά το άνοιγμα των προσφορών, ο πλειοδότης θα πάρει «στα χέρια του» το χαρακτηρισμένα τις καλές εποχές, μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου.

    Την εταιρεία, θα την πάρει ¨ελεύθερη βαρών» ωστόσο αυτά που θα αντικρίσει ο νέος επικεφαλής των ναυπηγείων (σε ολόκληρο το ναυπηγείο) θα είναι:

    -Δύο προβλήτες πρόσδεσης πλοίων. Πρόκειται για κατασκευές της δεκαετίας του 1960, με πολύ σοβαρά προβλήματα διαβρώσεων σε εμφανή μπετά και οπλισμούς.

    -Δύο σταθερές δεξαμενές ναυπήγησης οι δεξαμενές Νο 5 και Νο 4.

    1. Η Δεξαμενή Νο 5: Κατασκευή της δεκαετίας του 1970. Αντιμετωπίζει τρεις πολύ σοβαρές αστοχίες που τη καθιστούν μη λειτουργική και μη επισκευάσιμη με οικονομικοτεχνικά κριτήρια:*Τα αγκύρια συγκράτησης του πυθμένα της δεξαμενής έχουν αστοχήσει, καθιστώντας αδύνατη τη στεγανοποίηση της δεξαμενής, χωρίς τη συνεχή απάντληση νερών με μηχανικά μέσα (αντλίες).*Η Θύρα της Δεξαμενής (Θυρόπλοιο) έχει καταστραφεί και έχει βυθιστεί.*Το αντιοστάσιο άντλησης και απάντλησης υδάτων βρίσκεται εκτός λειτουργίας εδώ και χρόνια.
    2. Δεξαμενή Νο 4: Κατασκευή της δεκαετίας του 1960. Λειτουργεί σήμερα οριακά, καθώς αντιμετωπίζει προβλήματα στεγανότητας σε διάφορα σημεία της.*Μία ναυπηγική κλίνη ανέγερσης νέων πλοίων. Πρόκειται για κατασκευή της δεκαετίας του 1960. Έχει να χρησιμοποιηθεί αρκετές δεκαετίες και αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα διάβρωσης. Εδώ και αρκετά χρόνια είναι μη λειτουργική. Η θύρα της (Θυρόπλοιο) έχει καταστραφεί.*Μία ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift). Πρόκειται για πιο σύγχρονη εγκατάσταση, η οποία κατασκευάστηκε τη δεκατία του 2000. Αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα αυτοματισμών, τα οποία μειώνουν σημαντικά τη παραγωγικότητα της και σε ορισμένες περιπτώσεις θέτουν σε κίνδυνο τις προς ανύψωση κατασκευές (υποβρύχια). Επίσης, το ship lift δεν έχει άδεια νομιμοποίησης (αυθαίρετο).

    -Λόγω υψηλής ενεργειακής κατανάλωσης του συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις του ναυπηγείου είναι συνδεδεμένες με το δίκτυο Υψηλής Τάσης του ΑΔΜΗΕ. Όμως, οι μετασχηματιστές του υποσταθμού σύνδεσης έχουν αστοχήσει και η σύνδεση με το δίκτυο υψηλής τάσης έχει διακοπεί.

    Το ναυπηγείο αναγκάζεται να λειτουργεί με παροχές μέσης και χαμηλής τάσης, αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας της ηλεκτρικής τροφοδοσίας (Black Outs) σε νευραλγικά μηχανήματα (γερανοί, Ship-lift, Συστήματα Ηλεκτροσυγκολλήσεων). Το κόστος αποκατάστασης μόνο του υποσταθμού υψηλής τάσης εκτιμάται σε 4 εκ. ευρώ.

    -Το ναυπηγείο χρησιμοποιεί σύστημα αμμοβολής, χωρίς ανακύκλωση προϊόντων αμμοβολής, για πολλά χρόνια και συνεχίζει εως σήμερα. Αυτό έχει οδηγήσει στη συσσώρευση μεγάλων ποσοτήτων χρησιμοποιημένων υλικών αμμοβολής σε διάφορα σημεία του ναυπηγείου. Η απομάκρυνση των αποβλήτων και ο εκσυχρονισμός του συστήματος αμμοβολής κρίνονται απολύτως απαραίτητα και επιτακτικά μέτρα.

    -Τα νευραλγικά μέρη του ναυπηγείου, όπως το βαρύ ελασματουργείο, το ελαφρύ ελασματουργείο, το σωληνουργείο, το μηχανουργείο και το συνεργείο προκατασκευής στεγάζονται σε πεπαλαιωμένα κτίρια με παρωχημένο εξοπλισμό, ακόμα και της δεκαετίας του 1940 και 1950. Στο ναυπηγείο δεν υπάρχει ίχνος αυτοματοποιημένης παραγωγής, ενώ συστήματα που πιθανόν να υποστήριζαν κάτι τέτοιο βρίσκονται σε αχρηστία.

    -Οι γερανοί του συγκροτήματος σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και. Κάποιοι έχουν υποστεί ανεπανόρθωτες βλάβες και πρέπει να απομακρυνθούν, ενώ οι υπόλοιποι στερούνται προγραμματισμένων συντηρήσεων και πιστοποιήσεων.

    -Σημαντικά προβλήματα παρατηρούνται στα συστήματα πληροφορικής και μηχανοργάνωσης, τα οποία σε επίπεδο υλισμικού (Hardware) απαριθμούν αρκετές δεκαετίες στη πλάτη τους, ενώ σε επίπεδο λογισμικού, είτε δεν έχουν ανανεωθεί οι άδειες λειτουργίας, είτε χρησιμοποιούνται παρωχημένα πλέον προγράμματα, ακόμα και για κρίσιμες λειτουργίες, όπως η διαχείρηση αποθήκης.

    -Το ναυπηγείο στερείται από οργανωμένο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης καθώς και τμήμα μελέτης και σχεδίασης νέων κατασκευών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βασίζεται σε σχεδιάσεις τρίτων, είτε πρόκειται για εμπορικά, είτε για πολεμικά πλοία.

    -Η δυνατότητα του ναυπηγείου για νέες κατασκευές είναι περιορισμένη έως ανύπαρκτη. Ακόμα και τα υποβρύχια που κατασκευάστηκαν πρόσφατα στα ναυπηγεία, στην ουσία συναρμολογήθηκαν από έτοιμα τμήματα, που ήρθαν από το εξωτερικό ή από την Ελλάδα.

    -Σε καμία περίπτωση το ναυπηγείο δεν μπορεί να θεωρηθεί καθετοποιημένη μονάδα νέων πλοίων ή υποβρυχίων. Στην καλύτερη περίπτωση, πρόκειται για ένα επισκευαστικό ναυπηγείο υποβρυχίων και μικρών πολεμικών και εμπορικών πλοίων.

    -Στην παρούσα φάση το ναυπηγείο δεν διαθέτει, ούτε άδεια λειτουργίας, ούτε πιστοποιητικό πυροπροστασίας, καθώς εξακολουθεί να εκκρεμεί η τακτοποίηση πλήθους εγκαταστάσεων και κτισμάτων τα οποία είναι αυθαίρετα.

    – Στο χώρο δίπλα από τη δεξαμενή 5 (της ΕΤΑΔ) έχει κατασκευαστεί και λειτουργεί hot spot προσφύγων, το οποίο πρέπει να μετεγκατασταθεί.

    -Το Υπουργείο Οικονομικών προβλέπει την αποκλειστική παραχώρηση έναντι τιμήματος στο νέο επενδυτή, για μόλις 20 έτη – χρόνος που θεωρείται εξαιρετικά σύντομος για να αποσβεστεί η οποιαδήποτε μεγάλα επένδυση εκσυγχρονισμού του ναυπηγείου.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ