F

Ναυτιλία

Οι τιμές των VLCCs βελτιώνονται, αλλά το spread των καυσίμων μειώνεται


Ανοδικά αρχίζουν να κινούνται οι τιμές στην αγορά των VLCCs, με τους μεταφορικούς όγκους να ενισχύονται, την ώρα που οι ιδιοκτήτες πλοίων εξοπλισμένων με scrubbers βλέπουν το πλεονέκτημά τους να εξανεμίζεται, σύμφωνα με αναλυτές.

Η Fearnley Securities επισημαίνει ότι η ροή φορτίων από τη Μέση Ανατολή «παραμένει υγιής», αν και τα φορτία μειώθηκαν τον Φεβρουάριο στα 133, από 145 τον Ιανουάριο. Οι τιμές ναύλωσης τάνκερ από λιμάνια του Ατλαντικού προς την Ασία έλαβαν ώθηση από το ιστορικό υψηλό από τη Βόρεια Θάλασσα και την περιοχή Αμβέρσας-Ρότερνταμ-Άμστερνταμ, καθώς και από την ακάκαμψη στη Δυτική Αφρική.

Οι κινεζικές εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή μειώθηκαν τον Φεβρουάριο στα 52 φορτία, από 64 κατά μέσο όρο κατά τους 5 προηγούμενους μήνες, λόγω της μειωμένης ζήτησης εξαιτίας του κοροναϊού.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Fearnley Securities, Espen Landmark Fjermestad και Peder Nicolai Jarlsby, οι τιμές για δρομολόγια από τη Μέση Ανατολή προς τη Νότια Κορέα παρέμειναν σταθερές στα 18.600 δολάρια ημερησίως, με βάση την κατανάλωση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, ενώ ανοδικά κατά 3% κινήθηκαν οι τιμές για δρομολόγια από τη Δυτική Αφρική προς την Κίνα, στα 20.500 δολάρια. Ωστόσο, οι τιμές αυτές παραμένουν περίπου στο ένα τρίτο αυτών που καταγράφονταν πριν από ένα  μήνα.

Από την πλευρά της, η Jefferies παρατηρεί ότι η μέση τιμή ναύλωσης για ένα σύγχρονο VLCC αυξήθηκε κατά 25,8% την περασμένη εβδομάδα σε όλες τις διαδρομές, στα 34.625 δολάρια ημερησίως, με τα suezmaxes να καταγράφουν άνοδο 2,5%, στα 26.858 δολάρια. «Αν και οι τιμές παραμένουν ευμετάβλητες βραχυπρόθεσμα, πιστεύουμε πως η ζήτηση για εισαγωγές στην Ασία θα βελτιωθεί σημαντικά, ενώ η ανάπτυξη του στόλου θα παραμείνει ελάχιστη, δημιουργώντας ένα ελκυστικό σκηνικό για το υπόλοιπο του 2020 και το 2021», σημειώνει ο αναλυτής Randy Giveans.

Μειώνεται το πλεονέκτημα των scrubbers

Την ίδια στιγμή, η απόσταση ανάμεσα στις τιμές των καυσίμων με υψηλή και χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο μικραίνει, με την Fearnley να σχολιάζει: «Μετά από μία αρχική άνοδο στις αρχές του 2020, όπου τα spreads στη Σιγκαπούρη έφτασαν τα 370 δολάρια ανά τόνο και στη Φουτζάιρα ως και στα 470 δολάρια ανά τόνο, τα spreads των καυσίμων έχουν μειωθεί σημαντικά. Σήμερα, το spread είναι περίπου στα 150 δολάρια ανά τόνο με το ναυτιλιακό πετρέλαιο στη Σιγκαπούρη, και στα 130 δολάρια ανά τόνο με τα καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο. Μέρος αυτού αποδίδεται στις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου, αλλά υπάρχει προφανώς και ένα στοιχείο χαμηλότερης ζήτησης για παράγωγα στην Ανατολή».

Την περασμένη Τετάρτη, τα VLCCs με scrubbers αποκόμιζαν 14.000 δολάρια παραπάνω ημερησίως συγκριτικά με τα μη εξοπλισμένα με scrubbers πλοία, με το ποσό αυτό να είναι κατά 30,5% χαμηλότερο συγκριτικά με τις αρχές Φεβρουαρίου, σύμφωνα με την Clarksons Platou Securities.

Η Fearnley Securities επισημαίνει επίσης ότι αποτελεί έκπληξη το υψηλό μερίδιο αγοράς των καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο έναντι του ναυτιλιακού πετρελαίου, δεδομένων των φόβων για τη σταθερότητα και τον υψηλό βαθμό ιζημάτων τους. «Μία εξήγηση θα μπορούσε να είναι η έλλειψη διαθεσιμότητας ναυτιλιακού πετρελαίου σε μεγάλους όγκους, καθώς το δυναμικό αποθήκευσης χρησιμοποιείται κυρίως για καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο», σημειώνει η Fearnley.

Τον Ιανουάριο η Διεθνής Αρχή Ενέργειας είχε αναφέρει ότι η ποσότητα καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο κινείτο περίπου στα 7 εκατομμύρια τόνους, ποσότητα που στα τέλη Φεβρουαρίου είχε μειωθεί στα 4 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με την Kpler. «Όταν αυτά αδειάσουν, αναμένουμε να δούμε τα περιθώρια κέρδους να ανεβαίνουν, καθώς η ζήτηση θα αυξάνεται στο επίπεδο των διυλιστηρίων, ανεξαρτήτως άλλων μεταβολών, ανεβάζοντας τα spreads των καυσίμων», επισημαίνει η Fearnley.

Από τα μέσα του 2017, η απόσταση ανάμεσα στις τιμές των καυσίμων με υψηλή και χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο έχει κινηθεί μεταξύ 150 και 250 δολαρίων ανά τόνο, σύμφωνα με στοιχεία της BIMCO/Marine Bunker Exchange (MABUX).


ΣΧΟΛΙΑ