Jesse Fahnestock Project Director του Global Maritime Forum
Οι κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες φιλοδοξούν να υιοθετήσουν στρατηγικές μείωσης της ετήσιας κατανάλωσης καυσίμων των στόλων τους κατά 20%, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά περισσότερο από 200 εκατομμύρια τόνους σε ετήσια βάση ώστε μακροπρόθεσμα, να επιτρέψουν την εισαγωγή ακριβότερων καυσίμων μηδενικών εκπομπών.
Το Global Maritime Forum έχει εντοπίσει πέντε βασικούς τομείς δράσης για τη βελτίωση της επιχειρησιακής αποδοτικότητας στη λειτουργία των πλοίων.
Η εφαρμογή στρατηγικών, που αποσκοπούν στην βελτιστοποίηση της αποδοτικότητάς διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία σήμερα, ενώ παράλληλα προετοιμάζει τον κλάδο για μία πιο ομαλή μετάβαση σε ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών μακροπρόθεσμα.
Οι πέντε αυτοί τομείς δράσεων περιλαμβάνουν:
· Τη συλλογή δεδομένων και την ενίσχυση της διαφάνειας
· Αλλαγές στις συμβάσεις
· Πιλοτικά προγράμματα
· Λιμάνια, τερματικούς σταθμούς και αλυσίδες αξίας
· Τον πολιτισμό και την ηγεσία στην Ναυτιλία
Οι εταιρείες και οι οργανισμοί, που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία υπέγραψαν από κοινού δήλωση (Ambition Statement), με την οποία συμφωνούν στην ανάληψη συλλογικής δράσης στους παραπάνω πέντε τομείς και στην υπεύθυνη αξιολόγηση της προόδου τους. Παράλληλα συμφώνησαν να αναλάβουν ηγετικό ρόλο στην εισαγωγή του θέματος της βελτίωσης της αποδοτικότητας στην πρώτη γραμμή της ατζέντας της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Τα ναυτιλιακά ταξίδια (shipping voyages) είναι εγγενώς πολύπλοκα, εμπλέκοντας πολλά μέρη, από ιδιοκτήτες εμπορευμάτων έως πλοιοκτήτες και ναυλωτές, που συντονίζονται με λιμάνια και τερματικούς σταθμούς, όλα καθοδηγούμενα από συμβάσεις και τα πιο επίκαιρα δεδομένα.
Στο σημερινό ναυτιλιακό περιβάλλον, η πρακτική να πλέουν τα πλοία με κανονική ταχύτητα χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις συνθήκες στα λιμάνια ή άλλα σκάφη που πλέουν προς τον ίδιο προορισμό («Steam fast then wait»), αποδεικνύεται συχνά αναποτελεσματική. Το σύνολο των λειτουργιών και η ταχύτητα πλεύσης των πλοίων όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την κατανάλωση καυσίμων, τις εκπομπές ρύπων και τις συμβάσεις ναύλωσης, δηλαδή στοιχεία που μπορούν να βελτιωθούν σημαντικά μέσω των παραπάνω πέντε τομέων δράσης που έχουν εντοπιστεί.
Μία σειρά από insights, που δημοσιοποιήθηκαν από το Global Maritime Forum, υποδεικνύουν ότι η βελτίωση της επιχειρησιακής αποδοτικότητας μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της ετήσιας κατανάλωσης καυσίμων κατά 20% και να μειώσει τις ετήσιες εκπομπές CO2 κατά περισσότερο από 200 εκατομμύρια τόνους.
Η βελτιστοποίηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων μπορεί να ξεκινήσει άμεσα με την χρήση υφιστάμενων τεχνολογιών και χωρίς να απαιτούνται υψηλές επενδύσεις κεφαλαίου ή πολύπλοκη κανονιστική συμμόρφωση. Αντίθετα, απαιτεί τολμηρή ηγεσία, αλλαγή νοοτροπίας και προθυμία να «αγκαλιαστούν» οι διαθέσιμες λύσεις, που θα ελαχιστοποιήσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων – με εμπορικά βιώσιμο τρόπο.
«Η πλήρης αξιοποίηση της επιχειρησιακής αποδοτικότητας θα αποτελέσει προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών για το 2030, το 2040 και το 2050 που εισήχθησαν πρόσφατα στο πλαίσιο της αναθεωρημένης στρατηγικής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου», δήλωσε η Jesse Fahnestock Project Director του Global Maritime Forum. «Τα μέτρα επιχειρησιακής αποδοτικότητας πρέπει και μπορούν να ληφθούν από τώρα, χωρίς να περιμένουμε νέες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η προμήθεια καυσίμων μηδενικών εκπομπών και νεότευκτων πλοίων.».
Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία περιλαμβάνουν την Amaggi, Blue Visby, Bunge, Cargill, Chevron Shipping, Cofco, Copenhagen Commercial Platform (CCP), Euronav, Genco Shipping, Lloyd’s Register, Louis Dreyfus Company, Maersk Tankers, NAPA, NYK Group, OCIMF, Oldendorff Carriers, Port of Açu, Port of Rotterdam, PSA International Pte Ltd, Rubis Energie, Siglar Carbon, Signol, Stena Bulk, Stephenson Harwood, Torvald Klaveness, UKHO, Viterra, Watson Fairly & Williams LLP (WFW), Wisdom Marine Group και Zero North.
Τρεις εκ των συμμετεχουσών εταιρειών – Chevron, Euronav και Cargill – ανακοίνωσαν την κοινή δήλωση (Ambition Statement) στο πλαίσιο του συνεδρίου του Global Maritime Forum στην Αθήνα.
«Η Chevron Shipping είναι υπερήφανη που υποστηρίζει την κοινή δήλωση του Global Maritime Forum (GMF) σχετικά με την επιχειρησιακή αποδοτικότητα. Η Chevron και το GMF ευθυγραμμίζονται με τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και της έντασης των εκπομπών άνθρακα σε ναυτιλιακές δραστηριότητες. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τους εταίρους μας και τα ενδιαφερόμενα μέρη σε όλη τη ναυτιλιακή αλυσίδα αξίας για να βοηθήσουμε στην επίτευξη των κοινών μας στόχων.», είπε ο πρόεδρος της Chevron Shipping, Mark Ross.
«Η πορεία απανθρακοποίησης ξεκινά σήμερα – όχι το 2030 ή ακόμα και το 2050. Κάθε μόριο GHG που δεν εκπέμπεται σήμερα θα έχει αντίκτυπο στο μέλλον. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Euronav προσχώρησε στην πρωτοβουλία και ο λόγος για τον οποίο η υπογραφή και η ανάληψη δράσης σε συνέχεια της κοινής δήλωσης (Ambition Statement) ήταν αυτονόητη. Η πρωτοβουλία δίνει τη δυνατότητα σε ομότιμους από όλους τους κλάδους, να συγκεντρώσουν αξιοποιήσιμες γνώσεις και να μοιραστούν αληθινές εμπειρίες από την πραγματική ζωή – με αποτέλεσμα να έχουν αντίκτυπο τόσο στο περιβάλλον όσο και στην ίδια την ταυτότητα των εταιρειών.» είπε ο Lieve Logghe, προσωρινός CEO της Euronav.
«Σε έναν κλάδο χτισμένο γύρω από πλοία που χρησιμοποιούνται για δεκαετίες, μόνο μέσα από επιχειρησιακή αποδοτικότητα, μείωση της χρήσης καυσίμων, του κόστους και των εκπομπών άνθρακα, θα μπορέσουμε να εισάγουμε «πράσινα» καύσιμα στο μέλλον και να πετύχουμε τους στόχους μας αναφορικά με την απανθρακοποίηση.» αναφέρει η Eman Abdalla, διευθύντρια διεθνών λειτουργιών και εφοδιαστικής αλυσίδας της Cargill Ocean Transportation. «Δεν γίνεται να υπάρξει απανθρακοποίηση χωρίς συνεργασία και η Cargill είναι υπερήφανη που στηρίζει την πρωτοβουλία. Είναι η κατάλληλη στρατηγική για να επιφέρει τις απαραίτητες αλλαγές που θα μεταμορφώσουν τον κλάδο».
Διαβάστε επίσης:
Το Ναυάγιο: Η επόμενη μέρα για τους επιζώντες
6 πράγματα που δεν πρέπει ποτέ να τρώτε ή να πίνετε στο αεροπλάνο, αν είστε άνω των 60
Γκουαρντιόλα: Ο Ντε Τζέρμπι θα είναι ο επόμενος προπονητής της Σίτι