• Ναυτιλία

    Γιώργος Κουμπενάς: Χρειαζόμαστε εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό για την κρουαζιέρα

    Γιώργος Κουμπενάς: Χρειαζόμαστε εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό κρουαζιέρα

    Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας


    «Είναι αναγκαίο, να προχωρήσει στην Ελλάδα η κατάρτιση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού για την κρουαζιέρα, με κύριο μέλημα τα μέγιστα οφέλη για την εθνική οικονομία αλλά πάντα με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των ελληνικών προορισμών», αναφέρει ο Γιώργος Κουμπενάς.

    Συμπυκνώνοντας τις απόψεις των ανθρώπων της κρουαζιέρας ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Γιώργος Κουμπενάς, αναδεικνύει ως μείζον θέμα τη χάραξη ενός σχεδιασμού, που θα περιλαμβάνει θα πρέπει τις αναγκαίες επενδύσεις σε υποδομές, αλλά και η κατάλληλη προώθηση των τουριστικών προορισμών.

    Ο Γιώργος Κουμπενάς, με μεγάλη εμπειρία στον τομέα της κρουαζιέρας, δεδομένου ότι έχει περάσει όλα τα στάδια διοίκησης του πλοίου και των εταιρειών επισημαίνει ότι είναι αναγκαία «η διαχείριση από τα λιμάνια σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές ώστε να μην υπάρξουν φαινόμενα ταυτόχρονης άφιξης μεγάλου αριθμού πλοίων και επισκεπτών που επηρεάζουν αρνητικά την εμπειρία των τουριστών και αλλοιώνουν το ύφος του προορισμού» και προσθέτει:

    «Εκτός από την πορεία της πανδημίας, που επιβραδύνει την ομαλοποίηση του ταξιδιωτικού κλάδου γενικότερα, οι παράγοντες που εμποδίζουν την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην χώρα μας είναι η ανεπάρκεια των απαιτούμενων υποδομών, η έλλειψη επαρκών αεροπορικών συνδέσεων της χώρας με βασικές διεθνείς αγορές, καθώς και η μη κατάλληλη προώθηση των πολλαπλών προορισμών της χώρας μας».

    «Επίσης στο παρελθόν υπήρξαν παλινωδίες σε υποσχέσεις που είχαν δοθεί σε μεγάλες εταιρείες με αποτέλεσμα να υπάρχει θέμα αξιοπιστίας της χώρας μας», έκλεισε ο Γιώργος Κουμπενάς.

    Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα σεζόν;

    Η Ελλάδα κινήθηκε ταχύτερα συγκριτικά με άλλα κράτη στο άνοιγμα της κρουαζιέρας αποκομίζοντας σημαντικό κέρδος καθώς αυξήθηκε ο αριθμός πλοίων και εταιρειών που πραγματοποιούν εφέτος επι-αποβίβαση (homeporting) στα ελληνικά λιμάνια.

    Το γεγονός αυτό αυξάνει και τα έσοδα για την εθνική οικονομία καθώς το οικονομικό αποτύπωμα πλοίων και επιβατών που πραγματοποιούν homeporting είναι πολύ μεγαλύτερο από τις προσεγγίσεις transit (δηλαδή τα διερχόμενα κρουαζιερόπλοια).

    Η θετική αυτή πορεία ωστόσο, είναι απόλυτα συνυφασμένη με την πορεία της πανδημίας και την πρόοδο των εμβολιασμών αλλά και των εξελίξεων με τις μεταλλάξεις.

    Θα ήταν μη ρεαλιστικό να αναμένουμε υψηλούς οικονομικούς δείκτες, όμοιους με το 2019 στη διάρκεια του οποίου είχαν σημειωθεί εξαιρετικά αποτελέσματα στον τουρισμό και πιο ειδικά στην κρουαζιέρα, στη διάρκεια της φετινής χρονιάς.

    Θεωρούμε ωστόσο ότι η αύξηση homeporting σε συνάρτηση με τις πολλαπλές προσεγγίσεις πλοίων στα ελληνικά λιμάνια θα φέρει ως αποτέλεσμα αύξηση εσόδων που θα φτάσει στο 50-60% του 2019.

    Προσβλέπουμε παράλληλα, σε ένα σταθεροποιητικό 2022 τόσο για τον ελληνικό τουρισμό όσο και για την ελληνική κρουαζιέρα και φυσικά σε μεγαλύτερη ανάπτυξη από το 2023 και έπειτα.

    Υπάρχουν δυνατότητες να δούμε την ελληνική σημαία σε κρουαζιερόπλοια;

    Το θέμα της επαναφοράς της ελληνικής σημαίας στην κρουαζιέρα είναι για εμάς ένα πολύ σοβαρό θέμα, πρωταρχικής σημασίας για πολλούς λόγους.

    Πρώτα η ελληνική σημαία συνδέει το πλοίο με τη χώρα και βοηθά στη διατήρηση της τεχνογνωσίας, λειτουργίας και διαχείρισης κρουαζιεροπλοίων από Έλληνες ναυτικούς και στελέχη γραφείων, αποτελεί επιπλέον το συνδετικό κρίκο με διάφορες δραστηριότητες όπως η ναυπηγοεπισκευή, τροφοδοσία και πολλές άλλες.

    Η εισήγησή μας είναι να δημιουργηθεί μία ολιγομελής επιτροπή υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας όπου θα εξετάσει διάφορους παράγοντες που οδήγησαν στον αφανισμό της ελληνικής σημαίας στην κρουαζιέρα και να προτείνει άμεσα μέτρα προσέλκυσης κρουαζιεροπλοίων στο εθνικό νηολόγιο.

    Στα μέτρα αυτά δεν μπορεί να είναι σίγουρα ο προστατευτισμός / καμποτάζ που υπήρξε ο κύριος λόγος διατήρησης ελληνικής σημαίας στο παρελθόν.

    Στην άποψη ότι δεν ωφελούνται οι τοπικές οικονομίες από την τακτική “bubble”, τι έχετε να απαντήσετε:

    Η κρουαζιέρα αποτελούσε πάντα αναπόσπαστο κομμάτι της ανάπτυξης και ευημερίας των τοπικών κοινωνιών.

    Πρωταρχικός στόχος είναι η υγεία και η ασφάλεια όλων ωστόσο, είναι απολύτως κατανοητή η αγωνία και η ανάγκη για την ταχεία οικονομική ανάκαμψη των προορισμών που επισκεπτόμαστε.

    To θέμα των ελεγχόμενων εκδρομών (bubble) ήταν μία πολιτική που υιοθέτησαν αρχικά τα μέλη της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA) για να προστατέψουν τόσο τους επιβάτες όσο και τους προορισμούς που επισκέπτονται.

    Αυτή η συγκεκριμένη τακτική δεν περιλαμβανόταν στις απαιτήσεις που είχαν θέσει τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα ούτε από την εθνική νομοθεσία αλλά ούτε και οι ελληνικές υγειονομικές αρχές.

    Στη συνέχεια και με την αύξηση των εμβολιασμών, η πολιτική αυτή έχει εγκαταλειφθεί και ισχύει μόνο σε ειδικές περιπτώσεις που το απαιτεί η σημαία που φέρει το κρουαζιερόπλοιο ή υπάρχουν ειδικοί λόγοι που συνδέονται με περιοριστικά μέτρα σε ένα προορισμό.

    Από την πλευρά μας υπήρξε καλή συνεργασία, συνεννόηση και ανοικτός διάλογος με τους αρμόδιους φορείς και τοπικές αρχές ώστε να δοθεί χρόνος στις εταιρείες μέχρι να υπάρξει χαλάρωση σε αυτή την απαίτηση.

    Αυτή τη στιγμή η πλειοψηφία εταιρειών και επιβατών επισκέπτονται τα ελληνικά νησιά χωρίς ελεγχόμενες εκδρομές με συνακόλουθα σημαντικά έσοδα για τις τοπικές αλλά και την εθνική οικονομία.

    Η πανδημία θα στρέψει στο μέλλον το ενδιαφέρον περισσοτέρων τουριστών στην αγορά της κρουαζιέρας της Ευρώπης;

    Πράγματι η πανδημία οδήγησε στη μετατόπιση της αγοράς κρουαζιέρας στην Ευρώπη αφού τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα επέτρεψαν το ξεκίνημα στην Ευρώπη 6 μήνες νωρίτερα από την Αμερική.

    Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να στραφούν οι εταιρείες κρουαζιέρας σε ευρωπαϊκά λιμάνια με έμφαση την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου όπου τόσο η χώρα μας όσο και η Κύπρος προσέφεραν κατά τη διάρκεια της πανδημίας σημαντική υποστήριξη στα κρουαζιερόπλοια για τη λειτουργία τους, ενώ προχώρησαν με εντατικούς ρυθμούς το άνοιγμα των λιμανιών.

    Στα δε ελληνικά λιμάνια – παρά την έλλειψη υποδομών- κατάφεραν να ανταποκριθούν μέχρι τώρα στις αυξημένες προσεγγίσεις αλλά και ιδιαίτερες απαιτήσεις που προκύπτουν για την εφαρμογή των αυστηρών πρωτοκόλλων που ισχύουν για την κρουαζιέρα.

    Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να δημιουργεί τις απαραίτητες συνθήκες για χειμερινές κρουαζιέρες.

    Εκτιμούμε ότι το 2021 μπορεί να αποτελέσει μία σημαντική ευκαιρία για να αποδείξει ότι μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας η χειμερινή κρουαζιέρα, τόνισε ο Γιώργος Κουμπενάς.

    Διαβάστε επίσης:

    Διαφωνεί και διεκδικεί η ΟΜΥΛΕ

    ΠΕΝΕΝ: Δώστε στη δημοσιότητα τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στις ακτοπλοϊκές εταιρείες



    ΣΧΟΛΙΑ