• Ναυτιλία

    Γιώργος Οικονόμου: Σφίγγει τον κλοιό γύρω από την οικογένεια Παληού

    Γιώργος Οικονόμου, Σεμίραμις Παληού (πάνω), Αλίκη Παληού, Ανδρέας Μιχαλόπουλος

    Γιώργος Οικονόμου, Σεμίραμις Παληού (πάνω), Αλίκη Παληού, Ανδρέας Μιχαλόπουλος


    Οργανωμένο σχέδιο επίθεσης κατά των εταιρειών της οικογένειας Παληού έχει, όπως όλα δείχνουν, ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου.

    Μπορεί η γνωστοποίηση της απόκτησης μεριδίου άνω του 9% και σε δεύτερη εισηγμένη της οικογένειας, την OceanPal, να αιφνιδίασε την αγορά, ωστόσο, ήταν μέρος ενός καλά μελετημένου πλάνου του ισχυρού πλοιοκτήτη, που εντόπισε “κρυμμένες” υπεραξίες στις συγκεκριμένες εταιρείες και είναι αποφασισμένος να τις αποκομίσει.

    Όλα ξεκίνησαν στο τέλος του Αυγούστου, όταν έγινε γνωστό ότι ο κ. Οικονόμου “εισέβαλε” στην Performance Shipping, της Αλίκης Παληού και του Ανδρέα Μιχαλόπουλου, με ποσοστό ποσοστό 9,5%. Το χτίσιμο της θέσης του έγινε μέσω της εταιρείας Sphinx Investment Corp., η οποία είναι θυγατρική της Maryport Navigation Corp. και ελέγχεται από τον εφοπλιστή.

    Η αγορά μετοχών της Performance ξεκίνησε στις 8 Αυγούστου 2023 σύμφωνα με τα αρχεία του χρηματιστηρίου.

    Ωστόσο, την ίδια περίοδο, αθόρυβα και εκτός του ραντάρ της οικογένειας Παληού, ο έμπειρος πλοιοκτήτης είχε αρχίσει να εξαγοράζει παράλληλα και μετοχές της OceanPal, της spin-off εταιρείας της Diana Shipping, στην οποία επικεφαλής είναι η αδελφή της Αλίκης Παληού, Σεμίραμις Παληού.

    Το επόμενο βήμα

    Σε πρόσφατο δημοσίευμα του το mononews.gr είχε επισημάνει ότι άνθρωποι που συνομιλούν με τον Γιώργο Οικονόμου εκφράζουν την βεβαιότητα ότι στο τέλος της ημέρας θα πάρει αυτό που τέλει.

    «Περιμένετε να δείτε το επόμενό του βήμα», είχαν τονίσει.

    Και επιβεβαιώθηκαν λίγες ημέρες μετά, όταν έγινε γνωστό ότι έχει στην κατοχή του το 9,1% της OceanPal.

    Η μέθοδος που ακολουθεί ο αεικίνητος εφοπλιστής είναι ίδια. Όπως και στην περίπτωση της Performance έτσι και τώρα, στο ενημερωτικό προς την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) για την εξαγορά των μετοχών της OceanPal επισημαίνεται πως οι μετοχές της ναυτιλιακής αποκτήθηκαν με την πεποίθηση ότι είναι υποτιμημένες και αποτελούν ελκυστική επένδυση.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι ότι ο Οικονόμου θα επιδιώξει σε δεύτερη φάση να τοποθετήσει δικό του άνθρωπο στο ΔΣ της OceanPal.

    Υπενθυμίζεται ότι αυτό έχει ήδη αιτηθεί στην Performance Shipping.

    Aφού έθεσε θέμα της δομής διακυβέρνησης της εισηγμένης, ζήτησε μέσω επιστολής προς τη διοίκηση της την παραίτηση τεσσάρων μελών του Δ.Σ. -συμπεριλαμβανομένου και του CEO της Ανδρέα Μιχαλόπουλου– και την τοποθέτηση του Γιάννη Λιβέρη, σε αυτό, ως ανεξάρτητου μέλους.

    Αν και η Performance έχει παραπέμψει τις αποφάσεις για τις προτάσεις του Οικονόμου στην ετήσια συνέλευση των μετόχων της που θα πραγματοποιηθεί εντός του 2024, πηγές προσκείμενες στον εφοπλιστή υποστηρίζουν ότι είναι αποφασισμένος να πετύχει τον στόχο του, όσον χρόνο και αν χρειαστεί γι’ αυτό.

    Άλλωστε έχει μεγάλη εμπειρία σε αντίστοιχες χρηματιστηριακές διαμάχες αφού υπήρξε και ο ίδιος ιδιοκτήτης εισηγμένων ναυτιλιακών κατά το παρελθόν.

    Μάλιστα παρά το γεγονός ότι κατηγορήθηκε κατά καιρούς για πρακτικές κακής εταιρικής διακυβέρνησης από ιδιώτες επενδυτές που είχαν τοποθετήσει κεφάλαια στις εταιρείες του, ενώ και η Performance Shipping υποστήριξε ότι «έχει κακό ιστορικό στο να καταστρέφει την αξία των μετόχων και να πλουτίζει ο ίδιος», εν τούτοις ουδέποτε κινήθηκε εκτός των κανονισμών του χρηματιστηρίου, όπως αποδείχθηκε στην πράξη.

    Εκτίναξη της μετοχής

    Aξίζει να σημειωθεί ότι για την απόκτηση των 324.350 κοινών μετοχών της OceanPal, που αντιστοιχούν στο 9,1% του μετοχικού της κεφαλαίου, o κ. Οικονόμου πλήρωσε  563.092 δολάρια.

    Μόλις γνωστοποιήθηκε η εξαγορά, η μετοχή της εταιρείας εκτινάχθηκε.

    Συγκεκριμένα, στη συνεδρίαση της Πέμπτης σημείωσε άνοδο 16,3% και έκλεισε στα 2,14 δολάρια και στη συνεδρίαση της Παρασκευής τερμάτισε με θεαματικά κέρδη σχεδόν 37%, στα 2,93 ευρώ.

    Ως εκ τούτου η αξία του ποσοστού του κ. Οικονόμου αυξήθηκε μέσα σε δύο ημέρες στα 950.345 δολάρια!

    Η οικογένεια Παληού

    Η οικογένεια Παληού, μία από τις παραδοσιακές ναυτιλιακές οικογένειες της χώρας με σταθερή παρουσία στον κλάδο, διαθέτει τρεις εισηγμένες εταιρείες.

    Ο Συμεών Παληός, αποφοίτησε από το ιστορικό γυμνάσιο Αρρένων Χίου και στη συνέχεια σπούδασε μηχανολογία και ναυπηγική στο Πανεπιστήμιο του Durham στην Αγγλία.

    Το 1972 ίδρυσε την Diana Shipping την οποία ανέπτυξε σταδιακά και με μελετημένες κινήσεις. Δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου και από το 2005 οι μετοχές της διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

    Η εταιρεία διαθέτει στόλο με 42 bulkers διαφόρων μεγεθών ενώ έχει υπό κατασκευή δύο kamsarmax διπλού καυσίμου μεθανόλης.

    Η δεύτερη εταιρεία της οικογένειας ήταν η Diana Containerships, η οποία διέθετε containerships. Το 2018 ξεκίνησε σταδιακά την ριζική αναδιάρθρωση του στόλου της, με την πώληση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και την αντικατάσταση τους από δεξαμενόπλοια και μετονομάστηκε σε Performance Shipping.

    Τα τελευταία χρόνια ο Χιώτης εφοπλιστής έχει δώσει τα ηνία των εταιρειών του στις δύο κόρες του.

    Performance Shipping

    Την εισηγμένη Performance Shipping διευθύνει η Αλίκη Παληού -που έχει τη θέση της προέδρου του ΔΣ και ο σύζυγος της Ανδρέας Μιχαλόπουλος.

    Η Αλίκη Παλιού σπούδασε Θεατρικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Κεντ στο Canterbury, UK και απέκτησε M.A. στη Σκηνογραφία στο Central Saint Martins School of Art and Design στο Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο. Επίσης, το 2005 αποφοίτησε με άριστα από την Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα.

    Ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Performance Shipping από τον Οκτώβριο του 2020.

    Από τον Οκτώβριο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2020, διετέλεσε Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, ενώ την δεκαετία 2010 έως 2020 ήταν Οικονομικός Διευθυντής της ναυτιλιακής.

    Ο Ανδρέας Μιχαλόπουλος αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Paris IX Dauphine με Άριστα το 1993 αποκτώντας MSc στα Οικονομικά και μεταπτυχιακό στις Επιστήμες Διοίκησης με ειδίκευση στα Χρηματοοικονομικά. Το 1995 απέκτησε επίσης μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Imperial College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.

    Αύξηση κερδών

    H ναυτιλιακή εμφάνισε κέρδη 18,4 εκατ. δολαρίων στο δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, έναντι 3,87 εκατ. δολαρίων το ίδιο διάστημα του 2022. Τα έσοδα της εταιρείας εκτινάχθηκαν στα 31,4 εκατ. δολάρια από 16,7 εκατ. δολάρια.

    Diana Shipping

    Η Σεμίραμις Παλιού, η οποία σήμερα είναι και πρόεδρος της HELMEPA, ηγείται της εισηγμένης Diana Shipping.

    Έχει πτυχίο μηχανολογίας από το Imperial College του Λονδίνου και MSc στη Ναυπηγική από το University College του Λονδίνου. Επίσης, παρακολούθησε σεμινάρια εξειδικευμένα στα Οικονομικά και σε θέματα Ηγεσίας στο Harvard Business School.

    Την διετία 1996-1998 εργάστηκε στο Lloyd’s Register, ως ασκούμενη επιθεωρήτρια πλοίων, ενώ στη συνέχεια, εντάχθηκε στις οικογενειακές ναυτιλιακές επιχειρήσεις ξεκινώντας από την Diana Shipping Agencies, όπου παρέμεινε για δέκα περίπου χρόνια.

    Τον Μάρτιο του 2015 μπήκε στο διοικητικό συμβούλιο της Diana Shipping, ενώ τον Αύγουστο του 2018 ανέλαβε Chief Operating Officer και από τον Φεβρουάριο 2021 είναι CEO.

    Η πολυετής εμπειρία της στη ναυτιλία την βοήθησε να αναπτύξει τον στόλο της Diana Shipping και να κλείσει ιδιαίτερα συμφέρουσες ναυλώσεις για τα πλοία της εταιρείας.

    OceanPal

    Η OceanPal, η τρίτη και πιο πρόσφατη εταιρεία της οικογένειας Παληού, ιδρύθηκε το 2021 ως spin-off της Diana Shipping, με στόλο τρία από τα παλαιότερα bulker της μητρικής. Μαζί με τα πλοία, η Diana Shipping είχε συνεισφέρει στην OceanPal και κεφάλαιο κίνησης ύψους 1 εκατ. δολαρίων.

    H μετοχή της OceanPal εισήχθη στην αγορά του Nasdaq στις 30 Νοεμβρίου 2021 κατά την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης της είχε κλείσει με κέρδη σχεδόν 47%, στα 5,22 δολάρια.

    Τον Μάρτιο του 2022 η εταιρεία έλαβε γραπτή ειδοποίηση από το αμερικανικό χρηματιστήριο επειδή η τιμή κλεισίματος της παρέμεινε κάτω από το 1 δολάριο για 30 συνεχόμενες συνεδριάσεις. Προκειμένου να αυξήσει την τιμή της η εταιρεία προχώρησε τον Ιούνιο του 2023 σε σε reverse split.

    Η OceanPal διαθέτει δύο capesize bulkers και τρία panamaxes στον στόλο της.

    Στο τέλος Αυγούστου εισήλθε στον κλάδο των τάνκερ επενδύοντας στη νορβηγική εταιρεία, RFSea Infrastructure II, η οποία θα κατασκευάσει, στο ναυπηγείο Wuhu Shipyard Co. της Κίνας, δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών.

    Διαβάστε ακόμη:

    Γιώργος Οικονόμου σε Ανδρέα Μιχαλόπουλο για τη διαμάχη στην Performance: Ας με πάρει τηλέφωνο – Δεν καταλαβαίνω τι φοβάται

    Performance Shipping και Imperial Petroleum: Η δυσαρέσκεια των μετόχων και ο ρόλος της επενδυτικής τράπεζας Maxim

    Στην αντεπίθεση η Performance Shipping: Κακό το ιστορικό του Γιώργου Οικονόμου – Θα αποφασίσουν οι μέτοχοι



    ΣΧΟΛΙΑ