• Ναυτιλία

    Γιατί ο Fitch διατηρεί αρνητικό outlook για τη ναυτιλία το 2020


    Η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, οι εμπορικές εντάσεις και οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι θα οδηγήσουν στη επιβράδυνση της ανάπτυξης της ζήτησης στην παγκόσμια ναυτιλία το 2020, υποστηρίζει σε έκθεση του ο οίκος αξιολόγησης Fitch. Ως εκ τούτου, διατηρεί αρνητικό outlook για τον κλάδο της ναυτιλίας.

    Οι αναλυτές του διεθνούς οίκου επισημαίνουν πως παρά το γεγονός ότι όλες οι επιμέρους κατηγορίες του κλάδου έχουν επιδείξει ικανοποιητική αύξηση της παραγωγικής ικανότητας κατά τα τελευταία χρόνια, υποστηρίζοντας την ισορροπία προσφοράς-ζήτησης, απαιτείται καλύτερη διαχείριση της παραγωγικής ικανότητας προκειμένου να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα του κλάδου.

    Σύμφωνα με τον Fitch το ελεύθερο παγκόσμιο εμπόριο είναι ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία, καθώς περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών μεταφέρεται από τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία.

    Όπως τονίζει, ο βασικός κίνδυνος στον τομέα είναι ότι τα μέτρα προστατευτισμού ενδέχεται να κλιμακωθούν μέσω ενός παρατεταμένου εμπορικού πολέμου και να βλάψουν τις προοπτικές ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου και του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ).

    “Αν και η ανοδική τάση είναι πιθανή εάν οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας περιοριστούν, οι άλλοι κίνδυνοι, όπως η αναμενόμενη επιβράδυνση της αύξησης του ΑΕΠ στην Κίνα, η ήπια αύξηση του εμπορίου και η αβεβαιότητα του Brexit, θα εξακολουθήσουν να επιβαρύνουν τη ζήτηση”, αναφέρει η έκθεση.

    Παράλληλα, ο Fitch τονίζει ότι ο κλάδος θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο κόστος που σχετίζεται με το νέο κανονισμό για τον περιορισμό της περιεκτικότητας των καυσίμων των πλοίων σε θείο (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός IMO 2020), γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τις πιστωτικές μετρήσεις των μεταφορικών εταιρειών.

    Σταθερά τα κέρδη στη τάνκερ

    Σύμφωνα με το Fitch τα ναύλα στον τομέα των τάνκερ θα παραμείνουν σε γενικές γραμμές σταθερά το 2020.

    Τα έσοδα από το μέσο ισοδύναμο χρονοναύλωσης στα  VLCCs, suezmaxes και aframaxes βελτιώθηκαν κατά 17%, 27% και 49% αντίστοιχα,  κατά το εννεάμηνο του τρέχοντος έτους, σε σχέση με το μέσο όρο του 2018, παρά το γεγονός ότι η αυξημένη μεταβλητότητας συνεχίζεται, αναφέρει η έκθεση.

    Η προσφορά και η ζήτηση στα δεξαμενόπλοια θα αυξηθεί κατά 2,5% και 3,5% αντίστοιχα το 2020.

    “Αναμένουμε ότι η ζήτηση για δεξαμενόπλοια θα υποστηριχθεί από τη σταθερή αλλά μειούμενη αύξηση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου, τις ταχέως αναπτυσσόμενες αμερικανικές εξαγωγές πετρελαίου και τις μεταβολές στη δυναμική των διαδρομών που δημιουργούν οι περικοπές στην παραγωγή του ΟΠΕΚ, οι οποίες είναι θετικές για τη ζήτηση τάνκερ ανά τόνο-μίλι”, πρόσθεσε.

    Αύξηση του όγκου εμπορικών συναλλαγών στο ξηρό φορτίο

    Ο Fitch αναμένει αύξηση των όγκων συναλλαγών στο ξηρό φορτίο κατά 3% το 2020, αυξημένο κατά πάνω από 1,5% σε σχέση με το 2019. Σε αυτή την αύξηση θα οδηγήσουν οι μεγαλύτεροι όγκοι σιδηρομεταλλεύματος μαζί με άλλα αγαθά, όπως ο άνθρακας και ο χάλυβας, ανέφερε.

    Προβλέπει επίσης καθαρή αύξηση του στόλου κατά 3% το 2020, ελαφρώς υψηλότερη από το 2,7% του 2019, η οποία οφείλεται στις νέες παραγγελίες.

    Αυτό θα πρέπει να αντισταθμιστεί εν μέρει από τις χαμηλότερες βέλτιστες ταχύτητες λειτουργίας των πλοίων, λόγω του υψηλότερου κόστους που συνδέεται με τη χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο μετά την εφαρμογή του IMO 2020.

    Οι προβλέψεις για τα boxship

    Ο Fitch εκτιμά ότι ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 2,5% περίπου το 2020 λόγω της παγκόσμιας επιβράδυνσης της οικονομίας και των εμπορικών εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

    “Ενώ αυτό αντιπροσωπεύει μια μικρή αύξηση σε σχέση με το 2019, η ανάπτυξη είναι πολύ χαμηλότερη από τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 4,5% των τελευταίων οκτώ ετών”, επισήμαναν οι αναλυτές του διεθνούς οίκου.

    “Αναμένουμε ότι τα μέσα ναύλα στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων το 2020 θα είναι συγκρίσιμα με τα επίπεδα του 2019. Μία μέτρια αύξηση στα μέσα ετήσια ναύλα είναι πιθανή την επόμενη χρονιά αν το ρίσκο που υπάρχει για τη ζήτηση δεν επιβεβαιωθεί. Ωστόσο, ο θετικός αντίκτυπος στα οικονομικά των εταιρειών είναι πιθανόν να αντισταθμιστεί με την αύξηση του κόστους που θα επέλθει λόγω του κανονισμού ΙΜΟ το 2020.”



    ΣΧΟΛΙΑ