• Ναυτιλία

    Γιατί οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές, λένε κατ’ αρχήν “ναι” στο European Green Deal

    • Λάμπρος Καραγεώργος


    Χωρίς καμία αναφορά στην πρόταση της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για επέκταση του συστήματος εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία, η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης (European Community Shipowners’ Associations -Ecsa) καλωσόρισε την «Πράσινη Ευρωπαϊκή Συμφωνία (European Green Deal) χαρακτηρίζοντας την ως ένα φιλόδοξο σχέδιο που θα υλοποιήσει η Ευρώπη και θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

    Η Ecsa σε αυτή την φάση δεν θέλει να προβάλει τις αντιρρήσεις της στην αναποτελεσματική πρόταση επέκτασης του συστήματος εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία, άλλωστε το χρονοδιάγραμμα της Επιτροπής μεταθέτει τη συζήτηση γύρω από το θέμα αυτό, στο 2021. Αντιθέτως η Ecsa θέλει να αναδείξει τα υπόλοιπα θετικά στοιχεία της European Green Deal , όπως είναι η ανάγκη επενδύσεων στην καινοτομία, σε εναλλακτικά καύσιμα κ.λ.π., ενώ υπενθυμίζει ότι η ναυτιλία έχει ήδη κάνει πολλά για τη μείωση των ρύπων και είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς. Παράλληλα οι εφοπλιστές μέσω των συλλογικών τους φορέων σε παγκόσμιο επίπεδο, ετοιμάζουν μία απλή, αποτελεσματική και εναλλακτική στο εμπόριο ρύπων πρόταση, που θα εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση μιας πιο “πράσινης” ναυτιλίας.

    Η Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στοχεύει στη δημιουργία ενός καθαρότερου, πιο πράσινου και πιο υγιεινού περιβάλλοντος, καθώς και μιας βιώσιμης, ανθεκτικής, αναπτυσσόμενης οικονομίας, εκτιμά ο Martin Dorsman, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

    O κ. Dorsman εστίασε στις προβλέψεις της Πράσινης Συμφωνίας για ανάπτυξη της καινοτομίας σημειώνοντας ότι η ναυτιλία μπορεί να είναι άκρως ανταγωνιστική, ενώ κινείται προς μηδενικές εκπομπές.

    Ο ίδιος όμως υπενθυμίζει ότι η ναυτιλία ως τρόπος μεταφοράς εκπέμπει τους λιγότερους αέριους ρύπους CO2 ανά τόνο χιλιόμετρο μεταφερόμενου φορτίου και σημειώνει ότι παρά την αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου , η παγκόσμια ναυτιλία μείωσε τις εκπομπές CO2 μεταξύ του 2008 και του 2018 κατά 19%.

    Ωστόσο, συνέχισε πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα και υπογραμμίζει που, κατά τη γνώμη της ναυτιλίας, πρέπει να πέσει το βάρος της ΕΕ ώστε να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι στόχοι. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο ναυτιλιακός κλάδος, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Ecsa, είναι η ανάπτυξη και η παγκόσμια διαθεσιμότητα εναλλακτικών και καινοτόμων πράσινων τεχνολογιών και καυσίμων και ενεργειακών πηγών με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Η δέσμευση στην πρόταση της Επιτροπής να αυξηθεί η παραγωγή και η ανάπτυξη αυτών των καυσίμων όπως και η απαραίτητη υποδομή είναι πολύ ευπρόσδεκτη από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, σημειώνει o γενικός γραμματέας της Ecsa.

    Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές θεωρούν ακόμη ως θετικό στοιχείο την αναγνώριση από την Επιτροπή, του διεθνούς χαρακτήρα της ναυτιλίας αλλά και του ότι είναι ένας τρόπος μεταφοράς με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ίσως το πιο σημαντικό για τους εφοπλιστές είναι η κατεύθυνσης που δίνει η Επιτροπή για μετατόπισης των μεταφερόμενων φορτίων στην Ευρώπη, από τις οδικές (που είναι ιδιαίτερα ρυπογόνες) στις θαλάσσιες μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων.

    Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι έτοιμη να συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ώστε οι στόχοι της Πράσινης Συμφωνίας να γίνουν πραγματικότητα , κατέληξε ο κ. Dorsman.



    ΣΧΟΛΙΑ