• Ναυτιλία

    Γιάννης Κάρτσωνας (Breakwave Advisors): Zωντανεύει και πάλι η αγορά των capesize

    • NewsRoom
    Ο CEO της Breakwave Advisors ,Γιάννης Κάρτσωνας

    Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος Breakwave Advisors


    Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο εβδομάδων η αγορά των Capesize ζωντάνεψε ξανά, με την αγορά του Ατλαντικού να δείχνει την πορεία λόγω της ισχυρής δραστηριότητας στη Δυτική Αφρική αλλά και της αξιοπρεπούς ζήτησης για τη μεταφορά μεταλλευμάτων στο Βόρειο Ατλαντικό, επισημαίνει σε ανάλυση του ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.

    Ωστόσο, ακόμη από την αγορά λείπει το σιδηρομετάλλευμα της Βραζιλίας και παρόλο που το κλίμα παραμένει θετικό, όπως προεξοφλεί η απότομη προς τα πάνω καμπύλη των futures, χρειάζεται ουσιαστικά να γίνουν περισσότερα στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης για να αυξηθούν περαιτέρω τα ναύλα.

    Αυτό βέβαια δεν ισχύει για τα μικρότερα των Capes πλοία, όπου η ισχυρή ζήτηση για σιτηρά και άνθρακα συνεχίζει να ωθεί τα ναύλα υψηλότερα, επηρεάζοντας θετικά το σύνολο του ξηρού φορτίου.

    Καθώς ο Φεβρουάριος τελειώνει, αναμένουμε ότι οι συμφωνίες του Απριλίου από τη Βραζιλία θα αρχίσουν να φαίνονται στην αγορά (τα Capesizes κλείνουν τα φορτία τους περίπου ένα μήνα νωρίτερα), και λόγω αυτού μια αυξημένη δραστηριότητα στις spot ναυλώσεις είναι αναμενόμενη, αναφέρει ο κ. Κάρτσωνας.

    Προς το παρόν, αρκετή από αυτήν την αναμενόμενη αυξημένη δραστηριότητα η αγορά των futures την προεξοφλεί.

    Η πρόσφατη ήπια διόρθωση θα μπορούσε να προσφέρει ένα καλύτερο σημείο εισόδου για όσους πιστεύουν ότι η ιστορική συσχέτιση στα ναύλα των Capesize και των πλοίων μικρότερου μεγέθους θα επανέλθουν στη μέση τιμή, η οποία ουσιαστικά μεταφράζεται σε Capesize ναύλα λίγο ψηλότερα των 30.000 δολαρίων την ημέρα.

    Με την καμπύλη των futures για το υπόλοιπο του έτους στο 65% περίπου του θεαματικού μέσου όρου του περασμένου έτους, οι traders παραμένουν πιο δύσπιστοι όταν πρόκειται για τα μεγάλα πλοία, ενώ για τα πλοία μικρότερου μεγέθους, τα futures είναι επί του παρόντος πολύ πιο κοντά στους μέσους όρους των ναύλων του περασμένου έτους.

    Ο αντίκτυπος της διαμάχης Ρωσίας-Ουκρανίας

    Ο αντίκτυπος της διαμάχης Ρωσίας-Ουκρανίας στο εμπόριο ξηρού φορτίου εξαρτάται από τις κυρώσεις που θα επιβληθούν καθώς και από την ένταση της διαμάχης, αναφέρει ο κ. Κάρτσωνας.

    Είναι εύκολο να δούμε πώς η ολική διακοπή των εξαγωγών τόσο από τη Ρωσία όσο και από την Ουκρανία μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο ξηρό φορτίο, αν όμως το δει κανείς απομονωμένα. Εξάλλου, η Ουκρανία αντιπροσωπεύει το ~9% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών ενώ η Ρωσία αντιπροσωπεύει το ~11% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου άνθρακα.

    Βάλτε αυτούς τους αριθμούς σε οποιοδήποτε μοντέλο προσφοράς/ζήτησης και το ποσοστό χρησιμοποίησης του παγκόσμιου στόλου (fleet utilization) πέφτει κατακόρυφα. Ωστόσο, το παγκόσμιο εμπόριο δεν λειτουργεί απομονωμένα. Η ζήτηση για τέτοια εμπορεύματα είναι πολύ υψηλή με ισχυρό παράγοντα την εμφανή σπανιότητά τους σε πολλές περιπτώσεις. Εάν υπάρξει κλιμάκωση, οι αγοραστές θα στραφούν στο επόμενο διαθέσιμο σημείο προμήθειας, και στη διαδικασία θα επηρεάσουν περαιτέρω μια ήδη στα όριά της παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, με υψηλότερους χρόνους αναμονής, αυξάνοντας την συμφόρηση στα λιμάνια καθώς και τις αποστάσεις να πρέπει να διανύσουν τα πλοία.

    Οι γεωπολιτικές αναταραχές έχουν αποδειχθεί ιστορικά θετικές για τα ναυτιλιακά ναύλα, και αντίθετα με την πεποίθηση των περισσοτέρων, εμείς πιστεύουμε ότι μετά από μια αρχική αρνητική αντίδραση στον επερχόμενο κίνδυνο, παρόμοια με αυτήν που θα συμβεί σε όλες τις άλλες αγορές, τα ναύλα στο ξηρό φορτίο θα μπορούσαν να ανακάμψουν και να αυξηθούν με ταχύτητα. Βέβαια, μια παρατεταμένη διακοπή των εξαγωγών θα είναι τελικά αρνητική.

    Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).

    Διαβάστε ακόμη:

    Ποσειδώνια 2022: 85 νέες εταιρείες της ναυτιλίας θα κάνουν το ντεμπούτο τους 6 – 10 Ιουνίου



    ΣΧΟΛΙΑ