F

Ναυτιλία

Δικαστική διαμάχη Navig8-Glencore για πλοίο της Navios

  • Ερριέτα Κομνηνού
Αγγελική Φράγκου Navios ναυτιλία

Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος Navios Maritime Partners


H ναυτιλιακή Navig8 κινήθηκε νομικά εναντίον της Glencore Plc, της μεγαλύτερης εταιρείας διακίνησης εμπορευμάτων παγκοσμίως, για την παροχή μολυσμένων καυσίμων σε ένα από τα τάνκερ VLCC που περιλαμβάνονται στο pool της, VL8.

Πρόκειται για ένα περιστατικό που συνέβη το 2018 και αφορά στο χωρητικότητας 297,395-dwt τάνκερ Nave Photon (κατασκευής 2008), που ανήκει στον όμιλο Navios, της πλοιοκτήτριας  Αγγελικής Φράγκου.

Τα έγγραφα από το Νότιο Περιφερειακό Δικαστήριο της Nέα Υόρκης αναφέρουν ότι το περιστατικό αυτό είχε ως αποτέλεσμα το δεξαμενόπλοιο να υποστεί βλάβη στον κινητήρα του, ενώ βρισκόταν στον Ινδικό Ωκεανό.

Κατά τη χρονική περίοδο του περιστατικού, το VLCC της Navios μετέφερε φορτίο αμερικανικού αργού που είχε φορτώσει στη Λουιζιάνα με προορισμό την Κίνα.

Η Glencore λέγεται ότι προμηθεύτηκε τα καύσιμα από το διυλιστήριο Valero κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ της 1ης Ιανουαρίου και 31 Μαΐου 2018.

To pool VL8 υποστηρίζει ότι η Glencore, παρά το γεγονός ότι γνώριζε πως το καύσιμο της Valero ήταν «ελαττωματικό, εκτός προδιαγραφών και επικίνδυνο» δεν «ενημέρωσε ούτε προειδοποίησε τους πελάτες της ή τους τελικούς χρήστες… για τα γνωστά ελαττώματα στα εν λόγω προϊόντα».

Έτσι, 4,700 τόνοι καυσίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) παραδόθηκαν στο Nave Photon γύρω στις 11 Μαρτίου 2018, στο Galveston Offshore Lightering Area (GOLA).

Η VL8 υποστήριξε ότι είχε παραγγείλει τα καύσιμα μέσω της Integr8 Fuels, η οποία κανόνισε με την Glencore για την τροφοδοσία του VLCC στη GOLA.

Σχεδόν αμέσως μετά την είσοδο των (ελαττωματικών) καυσίμων στις δεξαμενές, το πλοίο άρχισε να αντιμετωπίζει σημαντικά λειτουργικά προβλήματα. Το pool  VL8 δήλωσε ότι ενώ δεν είχε απευθείας σύμβαση με την Glencore για τα καύσιμα, η εταιρεία «γνώριζε ότι ο δικαιούχος του καυσίμου που πωλήθηκε ήταν το VL8 και το πλοίο».

Το Nave Photon δεν χρησιμοποίησε αμέσως τα καύσιμα μόλις τα παρέλαβε, αλλά αργότερα, στις 4 Απριλίου 2018 και ενώ διέσχιζε τον Ινδικό Ωκεανό, κατά τη διάρκεια της διαδρομής του προς το λιμάνι εκφόρτωσης στην Κίνα.

«Σχεδόν αμέσως  μόλις χρησιμοποίησε τα καύσιμα, το πλοίο άρχισε να αντιμετωπίζει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα», ανέφερε το VL8 στο έγγραφο του δικαστηρίου. «Συγκεκριμένα, τα φίλτρα καυσίμου του πλοίου καλύφθηκαν με μία κολλώδη ουσία».

Το VLCC αναγκάστηκε να κλείσει αρκετές φορές τους βασικούς κινητήρες πρόωσης και τις βοηθητικές μηχανές για να καθαρίσει τα φίλτρα καυσίμων. Το VL8 ισχυρίζεται ότι το πλοίο «αναγκάστηκε να κινηθεί με μειωμένες ταχύτητες» λόγω της «σταθερής επικάλυψης και της απόφραξης των φίλτρων καυσίμου».

«Επιπλέον, ενώ χρησιμοποιούσε τα συγκεκριμένα καύσιμα, οι αντλίες καυσίμου και τα μπεκ ψεκασμού των κύριων και βοηθητικών κινητήρων του πλοίου έφραξαν και ρυπάνθηκαν και έπρεπε να αντικατασταθούν.»

Μάλιστα, τα λειτουργικά προβλήματα στο VLCC που φέρεται ότι προκλήθηκαν από τα καύσιμα, αναφέρεται ότι ήταν τόσο σοβαρά ώστε το πλοίο παρουσίασε βλάβη στον κινητήρα στον Ινδικό Ωκεανό ενώ βρισκόταν σε σημείο όπου χρειάζονταν αρκετές ημέρες για να πιάσει λιμάνι και ότι ως εκ τούτου «αναγκάστηκε να προσφύγει σε υπηρεσίες διάσωσης που το ρυμούλκησαν στο λιμάνι».

Το VL8 ανέφερε ακόμη ότι οι μετέπειτα δοκιμές αποκάλυψαν ότι τα καύσιμα περιείχαν «διαφόρων λιπαρά οξέα και άλλα υλικά» τα οποία κανονικά δεν υπάρχουν στα καύσιμα πλοίων. Από την 1η Ιανουαρίου 2018 έως τις 31 Μαΐου 2018 λέγεται ότι η Valero έχει παραδώσει χιλιάδες τόνους θαλάσσιων καυσίμων που ήταν «μολυσμένα, εκτός προδιαγραφών, ακατάλληλα για κατανάλωση και ικανά να προκαλέσουν σοβαρή βλάβη»  στους κύριους κινητήρες πρόωσης, στους βοηθητικούς κινητήρες και στον άλλο εξοπλισμό των πλοίων που τα χρησιμοποίησαν.

Τα έγγραφα του δικαστηρίου υποστηρίζουν ότι κατά το διάστημα αυτό, τα εκτός προδιαγραφών καύσιμα παραδόθηκαν σε περισσότερα από 150 πλοία στο Τέξας και σε άλλα λιμάνια των ΗΠΑ, καθώς και σε άλλα μέρη του κόσμου.


ΣΧΟΛΙΑ