• Ναυτιλία

    Cosco: Τα νέα δεδομένα για τις επενδύσεις, την 4η προβλήτα και το 16% του ΟΛΠ – Οι συνέπειες της πανδημίας

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Στην «μέγγενη» της πανδημίας βρίσκονται οι δραστηριότητες της Cosco στον Πειραιά. Η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας έχει επηρεάσει τις εργασίες του μεγαλύτερου λιμανιού της Μεσογείου, το οποίο μέχρι πριν το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης αναπτύσσονταν με αλματώδεις ρυθμούς και έσπαγε «το ένα ρεκόρ μετά το άλλο».

    Το ισχυρότερο πλήγμα έχει υποστεί ο τομέας της κρουαζιέρας, ο οποίος ουσιαστικά «νέκρωσε» μετά την απόφαση της πλειονότητας των πλοιοκτητριών εταιρειών να αναβάλλουν… μέχρι νεοτέρας, την επανέναρξη των δρομολογίων τους στην Ανατολική Μεσόγειο. Ακόμη και η MSC Cruises αναγκάστηκε να «ανακρούσει πρύμναν» λόγω της έξαρσης που παρουσιάζει ο κορονοϊός από τις αρχές Αυγούστου και να μεταθέσει για τις 26 Σεπτεμβρίου την επανεκκίνηση των δρομολογίων της προς την Ελλάδα.

    Να σημειωθεί πως προτού ξεσπάσει η πανδημία για την φετινή χρονιά αναμένονταν να δέσουν στο λιμάνι του Πειραιά περίπου 728 κρουαζιερόπλοια έναντι 620 πέρυσι, μεταξύ των οποίων και τα κρουαζιερόπλοια της Disney! Ο τομέας της κρουαζιέρας συνεισέφερε πέρυσι περίπου 10% των ετήσιων εσόδων του ΟΛΠ, με περίπου 12,5 εκατ. ευρώ.

    «Βουτιά» για τα αυτοκίνητα

    Εξίσου σφοδρό όμως είναι το πλήγμα στον τομέα διακίνησης αυτοκινήτων. Ειδικότερα, σύμφωνα πάντα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, η διακίνηση αυτοκινήτων υποχώρησε κατά περίπου 40% το πρώτο εξάμηνο. Πρόκειται για ένα ποσοστό διόλου αμελητέο, με δεδομένο πως ένα μεγάλο ποσοστό των οχημάτων που φθάνουν στον Πειραιά (περίπου το 75%), διοχετεύονται στην υπόλοιπη Ευρώπη μέσω θαλάσσης. Μόνο ένα μικρό ποσοστό (περίπου 25%) αφορά την ελληνική αγορά.

    Αισθητά καλύτερη είναι η εικόνα από την βασική δραστηριότητα των Κινέζων στον Πειραιά, τον τομέα εμπορευματοκιβωτίων. Παρ’ ότι έχει περιέλθει σε αρνητικό έδαφος, εντούτοις οι απώλειες που εμφανίζει είναι οριακές καθώς διαμορφώνονται σε περίπου 3% το πρώτο εξάμηνο (περιλαμβάνει και τις τρεις προβλήτες, του ΟΛΠ και του ΣΕΠ). Μια τάση που συνεχίστηκε τόσο τον Ιούλιο, όσο και τον Αύγουστο.

    Πρόκειται, όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν για μια καλή απόδοση δεδομένων των συνθηκών, τονίζοντας μάλιστα πως είναι «η καλύτερη απ’ όλα τα λιμάνια της Μεσογείου» ενώ δηλώνοντας πεπεισμένες για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές. «Η πανδημία είναι παροδική…, κάποια στιγμή θα κοπάσει και οι μηχανές της οικονομίας θα ξαναπάρουν μπροστά», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

    «Αγώνας δρόμου» για το 16%

    Στο μεταξύ, με εξαίρεση το έργο της νέας προβλήτας κρουαζιέρας που έχει «παγώσει» μετά την απόφαση του ΣτΕ, κανονικά προχωράνε οι επενδύσεις που υποχρεούται να υλοποιήσει ο ΟΛΠ με βάση της σύμβασης παραχώρησης, μεταξύ των οποίων και η αναβάθμιση της προβλήτας 1 (μέσα από την εγκατάσταση νέων μηχανημάτων και γερανογεφυρών).

    Στόχος είναι να ολοκληρωθεί το κομμάτι των υποχρεωτικών επενδύσεων εντός χρονοδιαγράμματος, προκειμένου να ενεργοποιηθεί και η ρήτρα παραχώρησης του επιπλέον 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στους Κινέζους της Cosco. Πράγμα που φαντάζει απίθανο, με δεδομένη την καθυστέρηση που σημειώνεται στην υλοποίηση μιας σειράς επενδύσεων (όπως το έργο του νέου προβλήτα κρουαζιέρας).

    Υπενθυμίζεται πως το εν λόγω ποσοστό πρόκειται να μεταβιβαστεί στην Cosco τον Αύγουστο του 2021, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι υποχρεωτικές επενδύσεις, στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης του Οργανισμού. Για την απόκτηση του, έχουν μάλιστα κατατεθεί σε λογαριασμό μεσεγγύησης 88 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν μπορεί να εισπράξει το δημόσιο πριν «κλείσει» η μεταβίβαση.

    Το ζήτημα απασχολεί έντονα την κινέζικη πλευρά, η οποία αντιλαμβάνεται πως δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος. Στο πλαίσιο αυτό, βρίσκεται σε «ανοιχτή γραμμή» επικοινωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να βρεθεί λύση και να ολοκληρωθεί η συναλλαγή, έχοντας ως βασικό επιχείρημα πως η καθυστέρηση οφείλεται σε τρίτους και όχι στην ίδια. Η μεταβίβαση του 16% θα φέρει επιπλέον έσοδα στα ταμεία των Κινέζων από τα επιπλέον μερίσματα που θα προκύψουν, με δεδομένη την ισχυρή κερδοφορία που παράγει η εταιρεία κάθε χρόνο.

    Στο τραπέζι και η 4η προβλήτα

    «Ψηλά στην ατζέντα» βρίσκεται και η επένδυση για την κατασκευή τέταρτης προβλήτας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία απορρίφθηκε από την ΕΣΑΛ. Η Cosco, η οποία από τις αρχές του καλοκαιριού έχει νέο CEO, τον κ. Zhang Anming επιμένει πως η δημιουργία μιας ακόμη προβλήτας είναι απαραίτητη για την αναβάθμιση της δυναμικότητας του λιμένα, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες «πλησιάζει στα όρια του».

    Μάλιστα, όπως λένε πηγές κοντά στην κινέζικη εταιρεία, η έγκρισης μιας τέτοιας επένδυσης που θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ καθώς θα τονώσει απασχόληση, σε μια εξαιρετικά δύσκολη στιγμή για την ελληνική οικονομία.

    Την ίδια ώρα, σε «δεύτερη μοίρα» περνάνε οι επενδύσεις που δεν περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης, αλλά εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του master plan, όπως η δημιουργία πεντάστερων ξενοδοχείων και εμπορικού κέντρου. Επενδύσεις που ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων από τους τοπικούς φορείς που εξέφρασαν φόβους για τις επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα των υπόλοιπων επιχειρήσεων της περιοχής.



    ΣΧΟΛΙΑ