• Ναυτιλία

    Χαράλαμπος Φαφαλιός (G.S.C.C.): «Εκκωφαντική σιωπή» από ναυπηγεία και κατασκευαστές για την πράσινη ναυτιλία

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Φαφαλιός

    Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-Operation Committee-GSCC)


    Το περασμένο έτος ο κόσμος της ναυτιλίας κατάφερε να διαχειριστεί, όπως μέχρι τώρα έχει διαχειριστεί τις σημαντικότερες αλλαγές, όσο το δυνατό πιο ομαλά το θέμα της μετάβασης σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Ωστόσο, ακόμη δε γνωρίζουμε πλήρως τις μακροπρόθεσμες συνέπειες των νέων καυσίμων και πως αυτά θα επηρεάσουν την ασφάλεια, την ομαλή λειτουργία, την διάρκεια ζωής και συντήρηση της κύριας μηχανής και των βοηθητικών μηχανών των πλοίων.

    Την επισήμανση αυτή έκανε ο πρόεδρος του Committee, Χαράλαμπος Φαφαλιός στην ομιλία του για τη νέα χρονιά, κατά την διαδικτυακή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου, και η παραδοσιακή εκδήλωση για την κοπή της πίτας για το νέο έτος, λόγω κορωνοιού, δεν πραγματοποιήθηκε.

    Τι είπε ο πρόεδρος του Committee

    -Ασκήσαμε έντονες πιέσεις στον ΙΜΟ για τη σταδιακή μείωση των αέριων εκπομπών το 2030 και το 2050. Είναι κοινή μας ελπίδα ότι θα μπορέσουμε να παρέχουμε βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πρακτικές λύσεις σε αυτά τα ζητήματα καθώς θα μας επηρεάσουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, η εκκωφαντική σιώπη από τους κατασκευαστές πλοίων, μηχανών και όλων των άλλων προωθητικών συστημάτων είναι προφανής. Πού είναι οι λύσεις που απεγνωσμένα χρειαζόμαστε ώστε να κινηθούμε προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών άνθρακα;  Καμία δεν είναι διαθέσιμη προς το παρόν.

    -Ενώ πολλές ναυτιλιακές εταιρίες δεσμεύονται για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050, ακόμη κανείς δεν έχει βρει μια βιώσιμη εναλλακτική λύση, πέρα των κοινών και δοκιμασμένων καυσίμων και μηχανημάτων.

    -Χρειαζόμαστε επειγόντως μεγαλύτερη συνεισφορά από πλευράς κατασκευαστών μηχανών και πλοίων ώστε να κάνουμε το τεράστιο άλμα που απαιτείται.

    -Κοιτώντας τον κόσμο γύρω μας, η Ευρώπη βρίσκεται σε βαθιά ύφεση, με τα μέτρα για τον κορωνοϊό πιο αυστηρά από ποτέ. Η Μεγάλη Βρετανία προσαρμόζεται αργά στη μετά Brexit πραγματικότητα. Θα μπορέσει να γίνει ένα μεγάλο εμπορικό έθνος ή θα βυθιστεί στην αυτολύπηση; Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής μόλις εξέλεξαν ένα νέο Πρόεδρο, ο οποίος υπόσχεται να αναστρέψει όλες τις πολιτικές αποφάσεις του προκάτοχου του και να απομακρυνθεί από τα ορυκτά καύσιμα όπως τον άνθρακα, το πετρέλαιο και το αέριο όσο το δυνατό συντομότερα, μια τρομακτική προοπτική για το ξηρό και υγρό χύδην φορτίο.  Τέλος, η Κίνα και η Άπω Ανατολή ακόμα ευημερούν βιομηχανικά και πολιτικά.

    Οι αγορές

    -Η αγορά ξηρού χύδην φορτίου ξεκίνησε πέρυσι σε σοκαριστικά χαμηλά επίπεδα και χρειάστηκαν οκτώ μήνες για να επανέλθει σε πιο φυσιολογικά επίπεδα ναύλων. Από το ξεκίνημα αυτού του έτους έχει ισοσκελίσει αλλά κανείς δεν είναι βέβαιος εάν θα παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα ή εάν η πολιτική των Η.Π.Α. κατά των ενεργειακών καυσίμων θα προκαλάσει μεγάλη ζημιά.

    -Παρ’ ότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων απήλαυσε μια πολύ ευνοϊκή περίοδο τη περασμένη άνοιξη, έκτοτε βρίσκεται σε ύφεση.

    -Λόγω μιας γενικής οικονομικής στασιμότητας, ο τομέας μεταφοράς αυτοκινήτων και εμπορευματοκιβωτίων ενώ είχε αρνητικές ενδείξεις στις αρχές του περασμένου έτους, το τελευταίο τετράμηνο επανήλθε δυναμικά και πέτυχε μια από τις καλύτερες επιδόσεις των τελευταίων ετών.

    -Ο τομέας LNG/LPG επίσης ανέκαμψε το τελευταίο τετράμηνο του 2020 πετυχαίνοντας, στη περίπτωση των LNG, κάποια από τα υψηλότερα επίπεδα ναύλων που έχουμε δει ποτέ.

    Το μεγάλο θέμα

    Το μεγαλύτερο όμως θέμα της χρονιάς που ακόμα παραμένει είναι τα πληρώματα μας στη θάλασσα. Όπως σημείωσε ο κ. Φαφαλιός «οι δυσκολίες επαναπατρισμού και αντικατάστασης πληρωμάτων ήταν και παραμένουν τόσο μεγάλες που πολλά μέλη του πληρώματος αναγκάστηκαν να περάσουν πολύ περισσότερο χρόνο στη θάλασσα από όσο θα επιθυμούσαν.

    Το G.S.C.C. δυναμικά και συστηματικά άσκησε πίεση στις Κυβερνήσεις των κρατών και στον ΙΜΟ ώστε να γίνονται οι αλλαγές πληρωμάτων με περισσότερη ευκολία και απρόσκοπτα. Επίσης, άσκησε πίεση ώστε τα μέλη των πληρωμάτων μας να είναι από τους πρώτους που θα εμβολιαστούν κατά του COVID-19 και να αναγνωριστούν ως εργαζόμενοι πρώτης γραμμής. Η ψυχική υγεία όσων υπηρετούν στα πλοία είναι υψίστης σημασίας καθώς στα περισσότερα λιμάνια δεν έχουν τη δυνατότητα να βγουν έξω από το πλοίο, ούτε να επαναπατριστούν από πολλά μέρη του κόσμου».

    Προτρέπουμε, τόνισε ο πρόεδρος του Committee  «τις Κυβερνήσεις, τους νομοθέτες, του ναυλωτές, ακόμα και τις αεροπορικές εταιρίες να υιοθετήσουν μια πιο συνετή στάση για να μπορέσει να λυθεί αυτή η τεράστια ανθρωπιστική κρίση και να επιτρέπουν στους ναυτικούς να ταξιδεύουν από και προς τα πλοία στα οποία εργάζονται χωρίς περιορισμούς. Είναι οξύμωρο το γεγονός ότι οι χώρες εναγωνίως αναμένουν και καλώς υποδέχονται τα εμπορεύματα που μεταφέρουν τα πλοία ανά τον κόσμο, όμως δεν υπόδεχονται με τον ίδιο τρόπο τους ναυτικούς που με αυταπάρνηση στελεχώνουν τον παγκόσμιο στόλο».

    Αντίστοιχη όμως είναι η πρόκληση για το προσωπικό ξηράς και τους επιβλέποντες αρχιμηχανικούς και καπετάνιους που επισκέπτονται τα πλοία σε τακτά διαστήματα ήταν η χρονιά που πέρασε. «Η μετάβαση σε ένα πλοίο που βρίσκεται σε ένα απομακρισμένο λιμάνι είναι ουσιαστικά αδύνατη εξ’ αιτίας των περιοστικών μέτρων των Κυβερνήσεων και των μειωμένων προγραμματισμένων πτήσεων. Επίσης, τα μερικώς επανδρωμένα γραφεία αποτελούν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον εργασίας. Δεν υπάρχουν λόγια για να εκφράσει κανείς την ευγνωμοσύνη που αισθάνεται για τα πληρώματα και όλους τους εργαζόμενους στα γραφεία για τις εξαιρετικές τους προσπάθειες ώστε να συνεχιστεί η ροή του εμπορίου ομαλά και αθόρυβα, με τις λιγότερες δυνατόν διαταράξεις».

    Στην Ελλάδα

    Όσον αφορά την Ελλάδα, «ευελπιστούμε ότι η Kυβέρνηση θα βελτιώσει την ναυτική εκπαίδευση μέσω επενδύσεων και με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα. Θα συνεχίσουμε να τονίζουμε την αναγκαιότητα μεγαλύτερου χρόνου παραμονής των εκπροσώπων της Ελλάδας στον ΙΜΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και πάντα χωρίς να ξεχνάμε τον σημαντικό ρόλο του Λιμενικού Σώματος και τη συνεισφορά του στην Ελληνική ναυτιλία στο εξωτερικό και στην Ελλάδα» , ανέφερε χαρακτηριστικά.

    Διαβάστε επίσης:

    Αυξάνει τη συμμετοχή της στη ναυτιλία η οικογένεια Στέγγου – Πιο στενή σχέση με την Technomar του Γ. Γιουρούκου

    Capital Maritime Partners: Σημαντική αύξηση εσόδων και κερδών το 2020 για την εταιρεία του Βαγγέλη Μαρινάκη

    Υπέρ της ανακύκλωσης πλοίων στη χώρα η ελληνική Shortsea Shipowners Association



    ΣΧΟΛΙΑ