• Ναυτιλία

    Μπαράζ νέων ναυλώσεων από τους Έλληνες εφοπλιστές

    Γ. Κούστας, Ν. Τσάκος (επάνω), Σ. Παληού, Αρ. Πίττας


    Ιδιαίτερα δραστήριοι εμφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές στη ναυλαγορά προχωρώντας σε μπαράζ νέων συμφωνιών ναύλωσης για τα πλοία τους.

    Στο επίκεντρο βρίσκεται ο κλάδος των containerships, όπου η ξέφρενη πορεία των ναύλων που ξεκίνησε πέρυσι συνεχίζεται και το 2022.

    Η Danaos Corporation του δρ. Γιάννη Κούστα προχώρησε σε συμφωνίες ναύλωσης με μεγάλες εταιρείες τακτικών γραμμών για 11 από τα πλοία του στόλου της με μεταφορική ικανότητα που κυμαίνεται μεταξύ 2.500 και 10.000 teu. Οι ναυλώσεις, μέσης διάρκειας 4,7 ετών θα ξεκινήσουν μετά την ολοκλήρωση των υφιστάμενων ναυλώσεων, μεταξύ Φεβρουαρίου 2022 και Απριλίου 2023 και θα επεκταθούν έως τον Μάιο του 2028.

    Με τις νέες συμφωνίες τα έσοδα της εταιρείας αυξάνονται κατά κατά 870 εκατομμύρια δολάρια ή κατά περίπου 700 εκατομμύρια σε EBITDA. Η ναυτιλιακή ανακοίνωσε ότι έχει πετύχει την κάλυψη με ναυλώσεις για το 95% των λειτουργικών ημερών του 2022, το 77% του 2023 και το 57% του 2024.

    Αντίστοιχα, η Euroseas, συμφερόντων του εφοπλιστή Αριστείδη Πίττα, ναύλωσε το containership EM Astoria (χωρητικότητας 2.788 TEUs και κατασκευής 2004) για μία περίοδο 36-38 μηνών, έναντι 65.000 δολαρίων την ημέρα για τους πρώτους 12 μήνες. Το επόμενο 12μηνο τα ναύλα θα διαμορφωθούν σε 50.000 δολάρια ημερησίως και την υπόλοιπη περίοδο σε 20.000 δολάρια την ημέρα. Συνεπώς, τα μέσα ημερήσια ναύλα της συμφωνίας, η οποία θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο του 2022, ανέρχονται σε 45.000 δολάρια.

    Όπως επισήμανε ο πρόεδρος και CEO της εταιρείας Αριστείδης Πίττας, τα ναύλα της νέας συμφωνία είναι κατά μέσο όρο περίπου 2,5 φορές υψηλότερα από την υφιστάμενη ναύλωση του πλοίου, διασφαλίζοντας ελάχιστα έσοδα 47 εκατ. δολαρίων. Η κάλυψη του στόλου της Euroseas σε ναυλώσεις ανέρχεται στο 92% για το 2022.

    Σημειώνεται ότι η ναυτιλιακή είχε καταγράψει ρεκόρ τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν ναύλωσε το containership Synergy Oakland, χωρητικότητας 4.250 teu και κατασκευής 2009, για χρονική περίοδο σχεδόν δύο μηνών, με ακαθάριστα ημερήσια ναύλα 200.000 δολαρίων ημερησίως.

    Οι κινήσεις στο ξηρό φορτίο

    Μπορεί η αγορά ξηρού φορτίου να ξεκίνησε με τη διόρθωση του BDI, ο οποίος τον περασμένο Οκτώβριο βρέθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008, ωστόσο, οι αναλυτές εμφανίζονται αισιόδοξοι για την περαιτέρω πορεία της.

    Σύμφωνα με τον Γιάννη Κάρτσωνα, διευθύνοντα σύμβουλο της Breakwave Advisors, ο τομέας ξηρού φορτίου παραμένει σε έναν ανοδικό κύκλο λόγω της σχετικά χαμηλής αύξησης της προσφοράς (διαθέσιμων πλοίων), της ισχυρής ζήτησης για χύδην εμπορεύματα και τους συνεχείς περιορισμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις υποδομές που επηρεάζουν ολόκληρο τον ναυτιλιακό κόσμο.

    Η εισηγμένη ναυτιλιακή Diana Shipping, με επικεφαλής την Σεμίραμις Παληού, συμφώνησε με την CLdN Cobelfret την επέκταση της ναύλωσης του post-panamax πλοίου της, Polymnia, κατασκευής 2012, με διπλάσιο ναύλο από τον προηγούμενο.

    Συγκεκριμένα, το πλοίο ναυλώθηκε έναντι 24.750 δολαρίων ημερησίως για χρονική περίοδο τουλάχιστον μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2023 και με περιθώριο επέκτασης της ναύλωσης μέχρι τις 15 Μαρτίου 2023. Η νέα ναύλωση αναμένεται να ξεκινήσει στις 2 Φεβρουαρίου 2022. Με βάση την προηγούμενη συμφωνία, η Cobelfret πληρώνει ημερήσιο ναύλο 12.100 δολάρια.

    Η νέα κίνηση θα αποφέρει στη ναυτιλιακή περίπου 8,5 εκατομμύρια δολάρια ακαθάριστα έσοδα για την ελάχιστη προγραμματισμένη περίοδο της χρονοναύλωσης.

    Η Diana Shipping έκλεισε εντός του 2021 αρκετές συμφέρουσες συμφωνίες εκμεταλλευόμενη την άνθηση της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, πετυχαίνοντας μέχρι και τριπλασιασμό των ναύλων της, κατά περίπτωση, σε σχέση με τις προηγούμενες συμβάσεις.

    H ναυτιλιακή Castor Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή Πέτρου Παναγιωτίδη ναύλωσε το panamax Magic Horizon, κατασκευής 2010, με τιμή 20.100 δολάρια την ημέρα για περίοδο περίπου 100 ημερών και το Kamsarmax  Magic Venus που ναυπηγήθηκε το 2010, για περίπου 25 ημέρες έναντι 29.000 δολαρίων ημερησίως.

    Παράλληλα, η εταιρεία γνωστοποίησε ότι το Magic Callisto, ένα Panamax του 2012, χρονοναυλώθηκε με συμβόλαιο που η ακαθάριστη ημερήσια τιμή ναύλωσης του είναι ίση με το 101% του μέσου όρου του Baltic Panamax Index. Η ναύλωση ξεκίνησε στις 12 Ιανουαρίου 2022 και έχει ελάχιστη διάρκεια εννέα μήνες και μέγιστη διάρκεια περίπου δώδεκα μήνες.

    Ο κλάδος LNG

    Έσοδα τουλάχιστον 100 εκατ. δολαρίων εξασφάλισε η ναυτιλιακή Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ)συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Τσάκου από την ναύλωση νεότευκτου πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που παρέλαβε πρόσφατα.

    Πρόκειται για το χωρητικότητας 174,000 cbm LNG carrier, Tenergy, που κατασκευάστηκε σε ναυπηγείο της Νοτίου Κορέας. Η ναύλωση θα έχει διάρκεια τουλάχιστον πέντε χρόνια, με ναύλο αυξανόμενο.

    Σημειώνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούν αρκετές επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς LNG. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραγγελιών που πραγματοποίησαν πέρυσι και συγκεκριμένα 3,44 δισ. δολάρια, αφορούσαν σε συμφωνίες κατασκευής 17 LNG carriers.

    Ανάλυση που πραγματοποίησε η VV τον περασμένο Νοέμβριο, δείχνει ότι η Ελλάδα κατέχει τον μεγαλύτερο σε αξία στόλο LNG, ύψους 19,11 δισ. δολαρίων.

    Διαβάστε ακόμη:

    Γιάννης Κάρτσωνας (Breakwave Advisors): Η αγορά ξηρού φορτίου παραμένει σε ανοδικό κύκλο



    ΣΧΟΛΙΑ