• Ναυτιλία

    Άρθρο Παρέμβαση: ΣτΕ-γνωσαν οι επενδύσεις του Προκοπίου στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά και της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά;

    Σκαραμαγκά

    Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου


    Απαιτείται ευελιξία, άμεση αντίδραση για να μη χαθούν οι επενδύσεις

    Ο πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκος Μητσοτάκης με δήλωση του, μετά τη συνάντηση στις Βερσαλλίες, επισήμανε τον σημαντικό ρόλο των Ελλήνων εφοπλιστών στην ενεργειακή αυτονόμηση της Ευρώπης, υπενθυμίζοντας στους Ευρωπαίους ηγέτες ότι διαθέτουν 150 πλοία μεταφοράς LNG που αντιπροσωπεύει το 20% του παγκόσμιου στόλου.

    Επίσης, στην πρόσφατη επίσκεψη του στο Ναυπηγείο του Νεωρίου της Σύρου, υπογράμμισε με έμφαση: «είμαστε κοντά σε κάθε παραγωγική επένδυση στη χώρα η οποία δημιουργεί θέσεις εργασίας».

    Ο υπουργός της κυβέρνησης του, στον τομέα της Ανάπτυξης και των Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε χθες στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ ότι «δεν θυμάται μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα να μην οδηγείται στο Συμβούλιο της Επικρατείας και να μην καθυστερούν οι εννέα από τις δέκα επενδύσεις».

    Είναι δεδομένο ότι υπάρχει η πολιτική βούληση να προχωρήσουν οι μεγάλες επενδύσεις στο χώρο της ναυτιλίας, όμως οι προσφυγές των κατοίκων της Πειραϊκής και του Δήμου Χαϊδαρίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), καθυστερούν αυτές τις επενδύσεις.

    Να το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: οι πολίτες αυτής της χώρας, αλλά και οι εκλεγμένοι φορείς τους, έχουν το Συνταγματικό δικαίωμα να κάνουν χρήση των νόμων που έχουν θεσπιστεί και να επιδιώκουν την ακύρωση αποφάσεων που ενδεχομένως παραβιάζουν την ισχύουσα νομοθεσία.

    Όμως, υπάρχουν δύο μεγάλες επενδύσεις που «φρενάρησαν» στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Είναι οι επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

    Βέβαια, υπάρχει και μία τρίτη επένδυση, που καθυστερεί στα «συρτάρια» των συναρμόδιων υπουργείων και όχι στο ΣτΕ, που αφορά στο μέλλον των Ναυπηγείων Ελευσίνας και δε φταίνε οι κάτοικοι της Ελευσίνας και ούτε ο Δήμος της περιοχής. Στην περίπτωση αυτή, οι ευθύνες μεταφέρονται στην Πολιτεία και στην ολιγωρία της να αποφασίσει αν θα καταθέσει το σχέδιο εξυγίανσης ή όχι.

    Ας επανέλθουμε στις δύο υποθέσεις του ΣτΕ.

    Το λιμάνι του Πειραιά

    Στην πρώτη περίπτωση η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, ακύρωσε με τρεις αποφάσεις της (547, 548, 549/2022 – Πρόεδρος: Ε. Σαρπ, Πρόεδρος ΣτΕ – Εισηγήτρια: Μ. Σωτηροπούλου, Σύμβουλος Επικρατείας) τον Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

    Ποιο είναι το ύψος της επένδυσης μόνο για τις προβλήτες των κρουαζιεροπλοίων; 136 εκατ. ευρώ!

    Το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι οι πράξεις αυτές (Πολιτείας) ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006 (Β΄ 1225), στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά.

    Τι περιλάμβανε, αυτός ο σχεδιασμός; «Τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, το νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τα τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και των νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων».

    Επτά Σύμβουλοι του ΣΤΕ μειοψήφησαν υποστηρίζοντας ότι «δεν απαιτείτο να πραγματοποιηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση πριν από την έγκριση των επενδύσεων που περιλαμβάνονται στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ».

    Έτσι, ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα του Πειραιά, που πιέζεται από τον ανταγωνισμό της Βαλένθια, της Γένοβα και άλλων Μεσογειακών λιμένων, ματαιώνεται.

    Επίσης, αναρωτιέμαι τι θα γίνει και με το άλλο σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα του Πειραιά που έχει σχέση με την επέκταση του τέταρτου προβλήτα για την υποδοχή των εμπορευματοκιβωτίων στο Πέραμα.

    Υπάρχουν ελπίδες, ώστε αυτές οι επενδύσεις στον Πειραιά να συνεχιστούν; Σαφώς και υπάρχουν και εκτιμάται ότι τόσο η Πολιτεία, όσο και η κινεζική εταιρεία θα επιχειρήσουν να διορθώσουν τα κενά των επενδύσεων που εντοπίστηκαν από το ΣτΕ και να επανέλθουν με νεώτερο πλάνο, που αυτή τη φορά δεν θα κινδυνεύει από κανένα. Αρκεί, αυτή τη φορά να γίνουν σύμφωνα με όσα υπαγορεύει η νομοθεσία.

    Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

    Στις 11 Μαρτίου, συζητήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή του Δήμου Χαϊδαρίου με την οποία ζητεί να ακυρωθούν οι δύο διαγωνισμοί για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

    Να υπενθυμίσουμε ότι πλειοδότης για τους δύο διαγωνισμούς των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος προσέφερε συνολικά 62,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του. Στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ, που περιελάμβανε τη Δεξαμενή 5 και τις Προβλήτες 3 και 4, έδωσε 37,3 εκατ. ευρώ και για τον διαγωνισμό της ΕΝΑΕ, έδωσε άλλα 25,2 εκατ. ευρώ. Τα δύο αυτά χρηματικά ποσά είναι υψηλότερα από την τιμή εκκίνησης.

    Η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Δημήτρη Σκαλτσούνη και εισηγήτρια τη σύμβουλο Επικρατείας, Αγάπη Γαλελιανού-Χαλκιαδάκη, συζήτησαν τις αιτήσεις ακύρωσης και αναμένουμε την απόφαση.

    Σύμφωνα με την άποψη των εκπροσώπων του Δήμου Χαϊδαρίου, η ελεύθερη χρήση των κοινοχρήστων χώρων της περιοχής του και ιδίως του αιγιαλού, είναι δημόσιο περιβαλλοντικό αγαθό και υποστήριξε ότι ήταν παράνομη διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού από την ΕΤΑΔ, για την εκποίηση του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων του ακινήτου συνολικής έκτασης 350.745 τ.μ., αλλά και του διαγωνισμού που διενήργησε ο Εκκαθαριστής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

    Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, υποστήριξε χθες, σε μια δημόσια αντιπαράθεση του με τον δήμαρχο Χαϊδαρίου, Ε. Ντηνιακό, ότι «δεν νοείται λειτουργία του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, χωρίς την τέταρτη προβλήτα», «ήταν λάθος η προσφυγή του Δήμου στο ΣτΕ και θα έπρεπε να ζητήσει αντισταθμιστικά ωφέλη».

    Ποια θα ήταν αυτά τα αντισταθμιστικά οφέλη; Θα μπορούσε να δοθεί ένας χώρος πρόσβασης στο Σκαραμαγκά στο Δήμο Χαϊδαρίου, που δεν θα εμπόδιζε την ουσιαστική λειτουργία ανάπτυξης των Ναυπηγείων, αλλά το μεγάλο όφελος του Δήμου και των κατοίκων του ήταν η παραχώρηση από την Πολιτεία του ΚΕΒΟΠ, του Στρατοπέδου που θα έδινε μεγάλη ανάσα, όχι μόνο στο Χαϊδάρι, αλλά σε όλη την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αθήνας.

    Η στάση των επενδυτών

    Τόσο, η κινέζικη εταιρεία, όσο και ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου αποφεύγουν να κάνουν δημόσιες δηλώσεις για τις δύο μεγάλες επενδύσεις και τη διαδικασία των προσφυγών στο ΣτΕ…

    Προφανώς, θα υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας με την κυβέρνηση ώστε να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις ώστε να προχωρήσουν οι επενδύσεις, που θα αυξήσουν τις θέσεις εργασίας, θα θέσουν τις βάσεις για την ανάπτυξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

    Γιατί, διαφορετικά, αν αποχωρήσει ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου από την επένδυση – όχι με δική του υπαιτιότητα – και οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά δεν προχωρήσουν, τότε θα αρχίσουμε να μετράμε τις αρνητικές επιπτώσεις σε όλα τα επίπεδα της εθνικής οικονομίας.

    Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει τα κυβερνητικά στελέχη που διαχειρίζονται τις υποθέσεις να δείξουν ευελιξία, άμεση προσαρμογή στα νέα δεδομένα, αλλά κυρίως όταν είναι να προκηρύξουν νέους διαγωνισμούς, θα πρέπει να εξασφαλίζεται ότι οι διαγωνισμοί δεν θα είναι νομικά διάτρητοι…

    Διαβάστε επίσης:

    Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Συζητήθηκε στο ΣτΕ η αίτηση του Δήμου Χαϊδαρίου – Τους επόμενους μήνες η απόφαση

    ΣτΕ: Μπλόκο στην επέκταση του Λιμένα Πειραιά, ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του master plan

    Γιώργος Προκοπίου για επιχειρηματική αποστολή στη Σαουδική Αραβία: Έγινε η σπορά για να γίνει θερισμός



    ΣΧΟΛΙΑ