• Ναυτιλία

    Aπογειώθηκαν οι νέες παραγγελίες για containerships μέσα στο 2021 – Η ελληνική παρουσία

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Το «big boom” στην αγορά των containerships, που έφερε τους ναύλους σε επίπεδα ιστορικών υψηλών και τα κέρδη των εταιρειών στα ύψη, τον τελευταίο χρόνο, ώθησε και την αγορά των ναυπηγείων, που λαμβάνουν τη μια παραγγελία μετά την άλλη.

    Ειδικότερα σύμφωνα με την BIMCO, οι νέες παραγγελίες πλοίων σε όλους τους τύπους καταγράφουν φέτος αύξηση 120% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τώρα έχουν κλείσει συμβόλαια για την ναυπήγηση πλοίων συνολικής χωρητικότητας 43,6 εκατ. τόνων, όταν σε όλη τη περσινή χρονιά έφτασαν τα 49 εκατ. τόνους μεταφορικής δυνατότητας.

    Αναφορικά με την αγορά των containerships τα ναυπηγεία της Ασίας κυρίως, έχουν δεχθεί παραγγελίες για την κατασκευή πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν συνολικά 2,2 εκατ. «κουτιά». Αριθμός 12 μεγαλύτερος σε σχέση με την περσινή χρονιά, και κατά 60% πάνω ακόμα και σε σχέση με το 2005, που είχε καταγραφεί το προηγούμενο ρεκόρ νέων παραγγελιών για ναυπηγήσεις.

    ¨Τα πολύ υψηλά χρηματικά ποσά που κερδίζει η ναυτιλία στα containerships σήμερα, κατά ένα μέρος περνάνε στα ναυπηγεία για νέες κατασκευές, αφού η στενότητα στην προσφορά χωρητικότητας παρακινεί πολλές εταιρείες να καταθέσουν νέες παραγγελίες», σημειώνει ο αναλυτής της BIMCO, Peter Sand.

    Η ελληνική παρουσία

    Χαρακτηριστικό της δυναμικής του κλάδου των containerships αλλά και των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, είναι και η τεράστια ανταπόκριση που βρήκε στο ελληνικό χρηματιστήριο το κοινό ομολογιακό δάνειο της Costamare συμφερόντων οικογένειας Κωντσταντακόπουλου.

    H συνολική έγκυρη ζήτηση που εκδηλώθηκε από το επενδυτικό κοινό στην Ελλάδα που συμμετείχε στη Δημόσια Προσφορά ανήλθε σε 665,17 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας υπερκάλυψη της έκδοσης κατά 6,7 φορές. Η τιμή διάθεσης των Ομολογιών έχει προσδιοριστεί στο άρτιο, ήτοι 1.000 ευρώ ανά ομολογία. Η τελική απόδοση των ομολογιών ορίστηκε σε 2,7% και το επιτόκιο των ομολογιών σε 2,7% ετησίως.

    Μάλιστα λόγω της επιτυχίας της έκδοσης τραπεζικοί κύκλοι εκτιμούν ότι ανοίγει ο δρόμος για εκδόσεις και άλλων ναυτιλιακών ομολόγων που θα εισαχθούν στο ελληνικό χρηματιστήριο.

    Πρόσφατα μάλιστα η Costamare χρησιμοποίησε την εξαιρετική ρευστότητά της, αλλά και την αυξημένη πιστοληπτική της ικανότητα προκειμένου να αποκτήσει των 60% των συμμετοχών της York Capital, σε πέντε containerships μεταφορικής ικανότητας 11.000 κουτιών το καθένα.

    Τα πλοία ήταν μέρος επενδυτικών κινήσεων που έκαναν από κοινού, μέσω κοινοπραξίας, οι δύο εταιρείες.

    Το «ξέφρενο ράλι» της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που έχει δώσει στη Costamare ρευστότητα άνω των 200 εκατ. δολαρίων, αλλά και νέα ναυλοσύμφωνα με έσοδα άνω των 440 εκατ. δολαρίων, έδωσαν στις δύο εταιρείες την ευκαιρία να ολοκληρώσουν ένα deal με χαρακτήρα win win. Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, χρησιμοποίησε την υψηλή ρευστότητά της αλλά και τραπεζικό δανεισμός διάρκειας μέχρι 10 έτη, από κορυφαίους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς σε Ευρώπη και ΗΠΑ, προκειμένου να ολοκληρώσει τη συναλλαγή.

    Σημειώνεται ότι η εταιρεία, η μεγαλύτερη εταιρεία containerships στην Ελλάδα, και μια από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητων πλοιοκτητών στο κόσμο, διαχειρίζεται έναν στόλο από 75 containerships ενώ έχει ακόμα δύο υπό ναυπήγηση.

    Τα στατιστικά

    Σύμφωνα με τα στατιστικά της BIMCO οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για νέα mega χωρητικότητα. Η πιο δημοφιλής κατηγορία, όσον αφορά τη χωρητικότητα και τον αριθμό των πλοίων που παραγγέλθηκαν ήταν στη σειρά των 15.000 TEU.

    «Οι μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων, σημειώνεται ότι σήμερα πλέουν πλοία που μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα από 22.000 teu, αποδεικνύονται λιγότερο δημοφιλείς σήμερα, με τις εταιρείες να προτιμούν τα πλοία των 15.000 με 16.000 TEU ως καλύτερη επιλογή», είπε ο κ. Sand.

    «Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα πλοία αυτά εξακολουθούν να προσφέρουν οικονομίες κλίμακας, ενώ δεν έχουν τους ίδιους περιορισμούς αναφορικά με τα λιμάνια εξυπηρέτησης που έχουν τα πλοία με χωρητικότητα άνω των 20.000 TEU».



    ΣΧΟΛΙΑ