• Business

    Πώς στρίμωξαν οι μεγάλοι του λιανεμπορίου τροφίμων την ανάπτυξη στα 400 τ.μ.


    Σκλαβενίτης, Μασούτης, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Market In έχουν προχωρήσει σε εξαγορές και συμπράξεις κυρίως με μικρές τοπικές αλυσίδες.

    Ταμπέλες ανεβαίνουν και κατεβαίνουν σε μικρά καταστήματα κυρίως στην περιφέρεια και στις νησιωτικές περιοχές με προφανή στόχο:

     Διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων, επέκταση  σε περιοχές που δεν έχουν έντονη παρουσία και διείσδυση σε μια δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά, αυτή της μικρής λιανικής.

    Η αλλαγή του χάρτη του λιανεμπορίου, με τις συνεχείς εξαγορές μικρότερων αλυσίδων ή μεμονωμένων καταστημάτων από τους ισχυρότερους παίκτες του κλάδου έχει ως  αποτέλεσμα να τονώνεται η δυναμική των μικρότερων αιθουσών.

    Η όλο και πιο συχνή επιλογή από τους  καταναλωτές, των μικρών συνοικιακών καταστημάτων σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους είναι μια τάση που αναδείχθηκε κατά την περίοδο της πανδημίας και η οποία όπως φαίνεται ήρθε για να μείνει.

    Η στροφή στα μικρά καταστήματα της γειτονιάς

    Τα καταστήματα από 100 τ.μ. έως 400 τ.μ. σημειώνουν το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης τζίρου μεταξύ των άλλων κατηγοριών. Με βάση τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ για το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2022, η μικρότερη αυτή τυπολογία σούπερ μάρκετ κατέγραψε και το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης 5,7%.

    Μέχρι τον Αύγουστο, όπου συμπεριλαμβάνεται και peak της τουριστικής περιόδου η ανάπτυξη για τις μικρές αίθουσες ήταν ακόμη μεγαλύτερη. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων αγοράς IRI, στο οκτάμηνο του 2022 οι πωλήσεις και τα μερίδια αγοράς  ανάλογα με τον τύπο του σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκαν ως εξής:

    -Τα καταστήματα έως 400 τ.μ., παρήγαγαν το 13,6% του συνολικού τζίρου της αγοράς και «έτρεξαν» με ρυθμό ανάπτυξης 8,6%, τον μεγαλύτερο από όλους τους υπόλοιπους τύπους σούπερ μάρκετ.

    -Στο +2,5% ήταν η ανάπτυξη των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ από 401 τ.μ. έως 1.000 τ.μ. μερίδιο των οποίων στον συνολικό τζίρο ανέρχεται στο 34,1%.

    -Τα καταστήματα με επιφάνεια από 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ. που παράγουν το 38,2% του τζίρου αύξησαν τις πωλήσεις μόλις κατά 1%.

    -Τα υπερμάρκετ με επιφάνεια άνω των 2.500 τ.μ., στα οποία παράγεται το 14,1% του τζίρου 4,5%, ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων ήταν στο 4,5%.

    H ώθηση από τον τουρισμό

    Η ανάπτυξη όμως των μικρών καταστημάτων έχει να κάνει και με την έκρηξη του τουρισμού. Στις τουριστικές περιοχές και δη στις νησιωτικές όπου κατά  βάση δεν υπάρχουν μεγάλες σάλες σούπερ μάρκετ,  το τουριστικό ρεύμα λειτουργεί ως προωθητικός μοχλός ανεβάζοντας τις πωλήσεις.

    Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ από τον Ιούνιο έως και τον Αύγουστο ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στο σύνολο της ηπειρωτικής χώρας και τα νησιά αυξήθηκε κατά 11% έναντι 0,2% την περίοδο Ιανουαρίου- Μαΐου 2022.

    Οι περιοχές που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης στις πωλήσεις είναι αυτές που προσελκύουν περισσότερους τουρίστες, όπως η Κρήτη (+16%), τα νησιά (+15,8%) και η Πελοπόννησος (+12%) Με βάση το ίδιο report και η Αττική έχει αυξημένες πωλήσεις (+9,9%) , η Θεσσαλονίκη είναι +10,1% και η κεντρική Ελλάδα με ακόμη καλύτερο ποσοστό αύξησης τζίρου (+11%). Σε επίπεδα καναλιών, τα Cash & Carry συνεχίζουν να αναπτύσσονται  σημαντικά το 2022, σε όλες τις χρονικές περιόδους, περισσότερο από το κανάλι των σούπερ μάρκετ, καθώς οι όποιοι περιορισμοί υπήρχαν στο κανάλι του HO.RE.CA τους πρώτους μήνες του 2021 έπαψαν να υφίστανται την τρέχουσα χρονιά.

    Στο εννεάμηνο του 2022 οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης  (+7,4% και +6,8% αντίστοιχα).

    Μικρότερο το καλάθι, λιγότερες οι επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ

    Το καλάθι του καταναλωτή μικραίνει όλο και περισσότερο. Με τα ίδια χρήματα τα προϊόντα που το συνθέτουν είναι λιγότερα. Η ανάπτυξη στην αγορά του λιανεμπορίου (ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη) στο εννεάμηνο του 2022 κινήθηκε θετικά σε αξία στο +4,6% (NielsenIQ) ωστόσο είναι πληθωριστική και δεν οφείλεται σε αύξηση της ζήτησης ή της κατανάλωσης. Το ίδιο διαπιστώνεται και από τις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, όπου με λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα – αλλά ξοδεύοντας τα ίδια χρήματα σε σύγκριση με πέρυσι – γεμίζουν οι καταναλωτές το «καλάθι» τους οι καταναλωτές. Σύμφωνα με έρευνα της Convert Group για το τρίτο τρίμηνο του 2022 προκύπτει ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν τα ίδια χρήματα ανά online παραγγελία σε σχέση με πέρυσι: συγκεκριμένα, η μέση απόδειξη (ή η μέση αξία ηλεκτρονικού καλαθιού), παραμένει στα 76 ευρώ ωστόσο αγοράζουν 33 αντί 36 τεμάχια. Οι πληθωριστικές πιέσεις φέρνουν αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Οι καταναλωτές σχεδιάζουν πόσο συχνά ψωνίζουν, με το 22% να κάνει λιγότερες επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ και το 21% να σχεδιάζει το ύψος των δαπανών του (έρευνα IRI). Αυτό σημαίνει ότι η τάση για επισκέψεις στα μικρά καταστήματα γειτονιάς θα παραμείνει ισχυρή και όσο οι μεγάλοι του λιανεμπορίου τροφίμων επενδύουν σε μικρότερα καταστήματα -είτε μέσω εξαγορών μικρότερων αλυσίδων είτε μέσω franchise- τόσο περισσότερο θα αναπτύσσονται.

    Η μικρή λιανική στο στόχαστρο των μεγάλων

    Στην εγχώρια αγορά ο τζίρος της μικρής λιανικής υπολογίζεται πάνω από 11 δισ ευρώ (συπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις μίνι μάρκετ, convenience stores, περιπτέρων, φούρνων, καφέ, κρεοπωλείων κ.α.)  Ένα υπολογίσιμο μέγεθος για τους ισχυρούς του λιανεμπορίου.  Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen IQ η συμβολή της μικρής λιανικής στον συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου τροφίμων προσεγγίζει το 31%. Την ίδια ώρα το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς της μικρής λιανικής εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 3,12 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2028 και αναμένεται να αυξηθεί με ρυθμό ανάπτυξης 5,6% από το 2022 έως το 2028, σύμφωνα με νέα έκθεση της Grand View Research, Inc. Η αγορά σημειώνει ραγδαία άνοδο λόγω του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας που παρέχουν εύκολη πρόσβαση στους πελάτες για να αγοράσουν γρήγορα τα απαραίτητα προϊόντα τους σε σύγκριση με άλλα κανάλια λιανικής πώλησης.

    Επίσης, τα καταστήματα ευκολίας δέχονται μεγάλες προκλήσεις από την ανάπτυξη διαφόρων τομέων λιανικής πώλησης, όπως  το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ως εκ τούτου, οι παράγοντες αυτοί περιορίζουν την ανάπτυξη της αγοράς. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι περισσότεροι από τους βασικούς παίκτες που δραστηριοποιούνται στην αγορά υιοθετούν τη στρατηγική της σύμπραξης και της εξαγοράς για να ικανοποιήσουν τις αυξανόμενες ανάγκες και να κατακτήσουν το μέγιστο μερίδιο αγοράς παγκοσμίως.

    Διαβάστε επίσης

    efood: Με 20 εκατ. ευρώ γεμίζει τα ταμεία των Γερμανών της Delivery Hero



    ΣΧΟΛΙΑ