ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε κόμβο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας αναδεικνύεται η Ελλάδα μέσα από μια σειρά μεγάλων διαγωνισμών που αφορούν κρίσιμες υποδομές logistics. Στο επίκεντρο βρίσκονται τα έργα του Θριασίου Ι και ΙΙ, με τις κοινοπραξίες ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair και Hellenic Train-Damco αντίστοιχα να πρωταγωνιστούν σε επενδύσεις ύψους άνω των 900 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, η κοινοπραξία Goldair Cargo – ΑΚΤΩΡ – Trade Estates διεκδικεί τη δημιουργία ενός σύγχρονου επιχειρηματικού πάρκου, αντιπαραθέτοντας τα σχέδια του Ιβάν Σαββίδη και του ΟΛΘ, ενώ τέλος, ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, με σημαντικές κοινοπραξίες όπως η Aegean Oil-Goldair Cargo-Aktor και η FINCOP Infrastructure κ.α. να διεκδικούν τη στρατηγική παραχώρηση που αναμένεται να αναμορφώσει τον τομέα των μεταφορών στην Αττική.
Θριάσιο Ι
Η Δυτική Αττική μπαίνει στον χάρτη των μεγάλων διαμετακομιστικών κέντρων της νοτιοανατολικής Ευρώπης με την υλοποίηση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου (Θριάσιο Ι), μιας επένδυσης ύψους 250 εκατ. ευρώ που αναμένεται να αλλάξει τον ρόλο της Ελλάδας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair, επενδυτικός φορέας του έργου, έχει διαμορφώσει ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό σχήμα που περιλαμβάνει τραπεζικό δανεισμό περίπου 200 εκατ. ευρώ και ίδια κεφάλαια ύψους 60 εκατ. ευρώ, ενώ έχει εξασφαλίσει και στρατηγική στήριξη από την αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC.
Το έργο εκτείνεται σε οικόπεδο 588 στρεμμάτων και προβλέπει την ανάπτυξη αποθηκευτικών και υποστηρικτικών κτιρίων συνολικής επιφάνειας 265.000 τετραγωνικών μέτρων. Στο τεχνικό αντικείμενο περιλαμβάνεται η κατασκευή πλήρους εσωτερικού οδικού δικτύου με άμεση σύνδεση στην εθνική οδό, σιδηροδρομικής γραμμής που θα ενώνει το κέντρο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και σύγχρονων εγκαταστάσεων τελωνείου, σταθμού εξυπηρέτησης οχημάτων και πρατηρίου καυσίμων. Παράλληλα, το Θριάσιο Ι θα ενσωματώνει φωτοβολταϊκά συστήματα για παραγωγή πράσινης ενέργειας και υποδομές για πλήρη ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση υδάτων.
Ανάδοχος της κατασκευής επελέγη η ΤΕΚΑΛ, εταιρεία 6ης τάξης με ισχυρή παρουσία σε έργα πολιτικού μηχανικού, κτιριακών και οδικών υποδομών. Η επιλογή της έγινε με κριτήριο την ανταγωνιστική οικονομική προσφορά και την εξειδίκευση, σε μια περίοδο όπου οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας επικεντρώνονται σε άλλα μεγάλα έργα. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει διάρκεια κατασκευής τεσσάρων ετών, με τις εργασίες να ξεκινούν το φθινόπωρο και την ολοκλήρωση να σηματοδοτεί την έναρξη της λειτουργίας του κέντρου.
Η εκτίμηση της αγοράς είναι ότι η λειτουργία του Θριάσιου Ι μπορεί να αποφέρει έσοδα της τάξης των 500 εκατ. ευρώ ετησίως, ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας ως στρατηγικού κόμβου μεταφορών και logistics. Όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΘΕΚ, Βασίλης Μαγκλάρας, η επένδυση δεν έχει μόνο οικονομική διάσταση αλλά και γεωστρατηγική, καθώς ενισχύει τη διασύνδεση της χώρας με διεθνείς εμπορικές ροές και προσφέρει νέες δυνατότητες στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Με το Θριάσιο Ι, η Ελλάδα αποκτά το πρώτο πλήρως οργανωμένο logistics hub που μπορεί να εξυπηρετεί συνδυασμένες μεταφορές και να ανταγωνίζεται υποδομές μεγάλων ευρωπαϊκών κέντρων, με σαφή προσανατολισμό στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τη διεθνή διασύνδεση.
Στρατόπεδο Γκόνου
Νέα δυναμική διαμορφώνεται στον διαγωνισμό αξιοποίησης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, με την είσοδο ενός ισχυρού επιχειρηματικού σχήματος που αντιπαρατίθεται στον Ιβάν Σαββίδη και τον ΟΛΘ. Το νέο σχήμα αποτελείται από την Goldair Cargo (50%), τον όμιλο ΑΚΤΩΡ (30%) και την Trade Estates (20%), οι οποίοι ενοποιούν τις δυνάμεις τους διεκδικώντας το ακίνητο των 670 στρεμμάτων για τη δημιουργία ενός σύγχρονου Επιχειρηματικού Πάρκου στη συμπρωτεύουσα.
Ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη και σύμφωνα με πηγές, η Β’ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές Σεπτεμβρίου. Η τελική διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και πιθανές παρατάσεις, θα καθοριστούν μέσα από τη διαδικασία διαλόγου.
Το σχήμα έχει ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τον αμερικανικό αναπτυξιακό οργανισμό DFC, στοχεύοντας σε χρηματοδότηση για επένδυση άνω των 260 εκατ. ευρώ. Η συμμετοχή της DFC εξασφαλίζει ισχυρή χρηματοοικονομική υποστήριξη και ενισχύει την αξιοπιστία της πρότασης.
Παρά το προνομιακό ενδιαφέρον του Ιβάν Σαββίδη, λόγω της γειτνίασης των επιχειρηματικών του συμφερόντων με το λιμάνι Θεσσαλονίκης, το νέο σχήμα φέρνει σημαντική τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα των logistics και των εμπορευματικών κέντρων. Η Trade Estates έχει ήδη αναπτύξει κρίσιμα logistics centers, όπως το διεθνές κέντρο της InterIKEA στον Ασπρόπυργο και την εγκατάσταση της Κωτσόβολος στην Ελευσίνα. Η Goldair, μέσω της κοινοπραξίας ΘΕΚ, πρωταγωνιστεί σε μεγάλα έργα, όπως το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ενώ η ΑΚΤΩΡ ενισχύει τη στρατηγική της στον χώρο των logistics και ακινήτων.
Στον διαγωνισμό αποχώρησαν η Trade Logistics – Interkat και η Noval, αναδιαμορφώνοντας τις ισορροπίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος ΑΚΤΩΡ συμμετείχε από την αρχή σε σχήμα με τη Goldair Cargo και συνεργάζεται και σε άλλα μεγάλα έργα logistics, όπως αυτό στη Φυλή. Επιπλέον, η παρουσία του ομίλου Φουρλή επανέρχεται μέσω της Trade Estates, ενισχύοντας τη νέα συμμαχία.
Ο διαγωνισμός, που διαχειρίζεται η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ κατόπιν ανάθεσης της ΓΑΙΑΟΣΕ, αναμένεται να οδηγήσει σε επιλογή επενδυτή που θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, αδειοδότηση, κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου για τουλάχιστον 30 χρόνια.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ., θα λειτουργήσει ως κόμβος εμπορευματικών δραστηριοτήτων και συνδυασμένων μεταφορών, σε απόσταση μόλις 8 χλμ. από το λιμάνι Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες ανάπτυξης, θέσεις εργασίας και ενισχύοντας το εφοδιαστικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας.
Θριάσιο ΙΙ
Ο διαγωνισμός για το έργο του Θριάσιου ΙΙ προχωρά με ανάδοχο το σχήμα Hellenic Train-Damco, ύστερα από παράταση που χορηγήθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών λόγω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των συμβατικών διαδικασιών. Η νέα προθεσμία ισχύος της προσφοράς έχει οριστεί έως τις 31 Μαρτίου 2025, δίνοντας χρόνο στο σχήμα να ολοκληρώσει τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να οριστικοποιήσει τις σχετικές συμβάσεις.
Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 696 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ (561,04 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) και περιλαμβάνει τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής Θριασίου Πεδίου, σύμφωνα με τον νόμο 4413/2016.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου, η σύμβαση παραχώρησης θα υποβληθεί στη Βουλή για κύρωση και στη συνέχεια θα υπογραφεί, οπότε και θα ξεκινήσει η υλοποίηση των προβλεπόμενων εργασιών εντός εύλογου χρονικού διαστήματος.
Το σχήμα Hellenic Train-Damco αναλαμβάνει το σημαντικό αυτό logistics hub, το οποίο βρίσκεται σε διπλανό οικόπεδο του Θριασίου Ι (λειτουργεί υπό το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-GOLDAIR), σε μια από τις πλέον κρίσιμες εμπορευματικές ζώνες της Αττικής.
Παράλληλα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει πλήρη διερεύνηση της σύστασης κοινής επιχείρησης μεταξύ των δύο εταιρειών, Hellenic Train (που ανήκει στον όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane και είναι ο βασικός πάροχος σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα) και Damco Energy (μέλος του ομίλου Κοπελούζου, με δραστηριότητες σε έργα ενέργειας και υποδομών). Η έρευνα εστιάζει κυρίως στο ενδεχόμενο συγκέντρωσης με υψηλό μερίδιο αγοράς και πιθανές αντι-ανταγωνιστικές επιπτώσεις.
Η Επιτροπή θα αξιολογήσει μέσα στους επόμενους τρεις μήνες αν η συγχώνευση είναι συμβατή με τους κανόνες ανταγωνισμού, δίνοντας τη δυνατότητα στις εμπλεκόμενες εταιρείες να προτείνουν τροποποιήσεις ή δεσμεύσεις για την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς.
Παρόλο που το σχήμα παραμένει ο μοναδικός διεκδικητής του έργου, κυκλοφορούν φήμες περί πιθανής αλλαγής στάσης κάποιου από τους εταίρους, αν και δεν υπάρχουν επίσημες επιβεβαιώσεις.
Να θυμίσουμε πως η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 30 ετών, περιλαμβάνοντας τόσο το στάδιο της κατασκευής όσο και της πλήρους λειτουργίας. Το έργο θα αναπτυχθεί σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων που ανήκουν στον ΟΣΕ ΑΕ, ακριβώς δίπλα στο ήδη υπάρχον Θριάσιο Ι.
Το logistics center θα αποτελεί έναν σύγχρονο κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης, με σημαντικές υποδομές σιδηροδρομικών γραμμών, οδικών προσβάσεων, χώρων τελωνείου και λοιπών υποστηρικτικών εγκαταστάσεων. Οι βασικές λειτουργικές ζώνες του έργου περιλαμβάνουν: Σιδηροδρομικό δίκτυο, χώρους μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, ειδικές εγκαταστάσεις για εμπορευματοκιβώτια και φορτία βαγονιών, χώρους χειρισμού γενικού και υγρού φορτίου, οδικές υποδομές και κέντρο διοίκησης & ελέγχου.
Οι εργασίες κατασκευής κτιρίων και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού θα αναληφθούν από τον παραχωρησιούχο και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα.
Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής
Ο διαγωνισμός για το νέο Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή, που θα αποτελέσει τη νέα «στέγη» για τις μεταφορικές εταιρείες του Ελαιώνα και θα αναδείξει την Αττική σε σύγχρονο κόμβο logistics, εισέρχεται στην τελική του φάση καθώς μέσα στο φθινόπωρο του 2025 αναμένεται η πρόσκληση για την κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Ωστόσο μετά τη β’ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, η σύνθεση των ενδιαφερομένων έχει διαφοροποιηθεί: η Ορφέας Βεϊνόγλου αποσύρθηκε, ενώ δημιουργήθηκε νέο επενδυτικό σχήμα από την Aegean Oil (Δ. Μελισσανίδης), την Goldair Cargo και την Άκτωρ. Στην κούρσα παραμένει η FINCOP Infrastructure Ltd (Δ. Κοπελούζος) και η ευρεία κοινοπραξία ΕΙΔΗΣΕΟΦΩΝΙΚΗ – Call Center Ελλάς – Αθηναϊκό Κέντρο Επικοινωνιών και Πληροφορικής – Λεβάντε Εξπρές – Planning Σύμβουλοι – Π. Βαρβαρίγος & ΣΙΑ ΟΕ.
Το έργο, το οποίο έχει προετοιμαστεί από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ, θα υλοποιηθεί μέσω 35ετούς παραχώρησης. Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την κατασκευή, τη λειτουργία και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του πάρκου.
Η ανάπτυξη θα γίνει σε οικόπεδο 412 στρεμμάτων στην περιοχή «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής και θα φιλοξενήσει περίπου 400 μεταφορικές επιχειρήσεις που σήμερα λειτουργούν στον Ελαιώνα, μειώνοντας την κυκλοφοριακή πίεση στον Κηφισό. Το σχέδιο περιλαμβάνει σύγχρονες αποθήκες, υποδομές logistics και τουριστικά καταλύματα για οδηγούς και προσωπικό.
Έχουν ήδη εξασφαλιστεί 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο μετεγκατάστασης με την αρχική επένδυση υπολογίζεται σε 32 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική οικονομική μόχλευση του έργου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης:
Καλλίνικος, Εξάρχου, Φουρλής εναντίον Σαββίδη για το Στρατόπεδο Γκόνου
ΑΚΤΩΡ: Στην τελική ευθεία η οδική σύνδεση Λευκάδας- Βόνιτσας
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Cartier – Fifth Avenue: Πολυτέλεια, διακριτικότητα και υψηλή πελατεία στη Νέα Υόρκη
- Χρηματιστήριο: Την ερχόμενη Δευτέρα οι 2.200 μονάδες αν… – Το play σε Aegean, Metlen, Τιτάν, ΒΙΟ, ΕΛΠΕ, Αττικής
- Μαρίνα Αλίμου – Ελλάκτωρ: Σήμα εκκίνησης από τον Δήμο Αλίμου για τη μεγάλη ανάπλαση
- Σπέτσες: Η χωματερή της ντροπής και το δελτίο τύπου… φύλλο συκής της δημάρχου Ευγενίας Φραγγιά
