• Business

    Ozempic: Σπάσαν τα τηλέφωνα του CEO του «χρυσού» φαρμάκου από εταιρείες που απειλούνται

    • NewsRoom
    Lars-Fruergaard-Jørgensen, CEO Novo Nordisk (Πηγή: novonordisk.com)

    Lars Fruergaar Jørgensen, CEO Novo Nordisk (Πηγή: novonordisk.com)


    Το φάρμακο με τη μεγαλύτερη ζήτηση μεταξύ ασθενών με διαβήτη, το Ozempic, δεν έχει «τρελάνει» μόνο τους επενδυτές που εκτόξευσαν την αξία της εταιρείας που το κατασκευάζει, της Novo Nordisk, στα ύψη.

    Έχει φέρει πανικό σε μία σειρά εταιρειών που δραστηριοποιούνται από την παραγωγή σνακ μέχρι εμφυτευμάτων γόνατος. Η φήμη του «χρυσού» φαρμάκου, το οποίο παρά την υψηλή του τιμή, έχει πετύχει να εκτοξεύσει τη ζήτησή το χάρη στη δραστική απώλεια βάρους που προκαλεί, τρομάζει όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο του φαγητού.

    Τα τηλεφωνήματα των τρομαγμένων CEOs

    Τόσο πολύ που δεν διστάζουν να καλέσουν τον CEO της εταιρείας, Lars Fruergaard Jorgensen, για να ενημερωθούν σχετικά με τη διάθεσή του στην αγορά και να ετοιμάσουν την αντεπίθεσή τους.

    «Κάποιοι διευθύνοντες σύμβουλοι από, ας πούμε, εταιρείες τροφίμων με έχουν καλέσει», παραδέχτηκε ο Jorgensen, κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στη Νέα Υόρκη, αν και αρνήθηκε να κατονομάσει τις εταιρείες. «Είναι φοβισμένοι», συνέχισε, αναφέροντας ότι οι ερωτήσεις τους αφορούσαν τον τρόπο δράσης του φαρμάκου αλλά και το πόσο γρήγορα θα κυκλοφορήσουν.

    Γιατί όμως το Ozempic αλλά και το άλλο φαρμακευτικό σκεύασμα με την ίδια δράση, το Wegovy, της Novo έχουν προκαλέσει τέτοιο πανικό;

    Σύμφωνα με τον Jorgensen, η επιτυχία των κλινικών δοκιμών του Wegovy σε παθήσεις που συνδέονται με το βάρος, όπως η νεφρική νόσος και η αρθρίτιδα του γόνατος έχουν κάνει αρκετές εταιρείες –ακόμα και όσες δεν συνδέονται με τον κλάδο των τροφίμων- να ανησυχούν για τις επιπτώσεις.

    Στα παραπάνω προστίθεται και μία πρόσφατη έρευνα της Wall Street Journal που δείχνει ότι μια μικρή αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών μπορεί να έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις.

    H νέα αγορά δισεκατομμυρίων

    Τα χάπια κατά της παχυσαρκίας και του διαβήτη έχουν αποκτήσει μία τεράστια δυναμική στις αγορές. Το Bloomberg Intelligence υπολογίζει ότι η αγορά αυτή θα μπορούσε να εκτοξευτεί στα 80 δισ. δολάρια μέχρι το 2030. Κάποιοι άλλοι αναλυτές υποστηρίζουν ακόμα και τα 100 δισ. δολάρια.

    H δανέζικη Novo Nordisk και η αμερικάνικη Eli Lilly είναι οι δύο μεγάλοι παίκτες που μπήκαν από νωρίς στο παιχνίδι των σκευασμάτων κατά του διαβήτη και της παχυσαρκίας. H Νovo έχει σπάσει το φράγμα των 500 δισ. δολαρίων σε κεφαλαιοποίηση χάρη στα σκευάσματα Wegovy και Ozempic και η Eli βρίσκεται στα 700 δισ. δολάρια με το σκεύασμα Zepbound να είναι εξίσου δημοφιλές.

    Πολλοί αναλυτές βλέπουν τη φρενίτιδα για τις τεχνολογικές μετοχές να αντικαθίσταται σταδιακά από τη φρενίτιδα των επενδυτών για τις φαρμακοβιομηχανίες που επενδύουν κατά της παχυσαρκίας.

    Η ζήτηση είναι τόσο αυξημένη που οι εταιρείες αδυνατούν να ανταποκριθούν και προχωρούν σε συμφωνίες δισεκατομμυρίων για να αυξήσουν την παραγωγή τους. Ο Jorgensen αναφέρθηκε στην πρόσφατη εξαγορά τριών εργοστασίων της Catalent Inc. από τη Novo ύψους 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων ως κλειδί για την ενίσχυση της παραγωγής.

    Μεταξύ των δύο εταιρειών έχει ανοίξει πλέον ένας άγριος πόλεμος τιμών και pressing στις ασφαλιστικές εταιρείες  για να καλύψουν τα έξοδα του φαρμάκου στους ασθενείς, ιδίως στις ΗΠΑ που η ζήτηση έχει χτυπήσει «κόκκινο». Παράλληλα, κι άλλες φαρμακοβιομηχανίες όπως η Astrazeneca επιχειρούν να μπουν στο παιχνίδι με νέα σκευάσματα κατά της παχυσαρκίας.

    Οι εταιρείες που απειλούνται

    Σύμφωνα με το Bloomberg, τα νέα δεδομένα έχουν αφήσει εταιρείες όπως η Walmart και η Chipotle Mexican Grill να αναρωτιούνται πώς ένας πελάτης που δεν πεινάει τόσο θα επηρεάσει τις επιχειρήσεις τους. Ορισμένες, όπως η Chipotle, δήλωσαν ότι το φρέσκο φαγητό θα εξακολουθεί να προσελκύει ανθρώπους που προσπαθούν να χάσουν βάρος.

    Η γαλλική εταιρεία Danone, γνωστή για τα γιαούρτια της, από την άλλη θεωρεί ότι τα σκευάσματα αυτά θα ενισχύσουν την κερδοφορία της. Οι άνθρωποι που λαμβάνουν φάρμακα όπως το Ozempic και το Wegovy «αναζητούν προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και χαμηλά λιπαρά», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Danone, Juergen Esser, πέρυσι.

    «Αυτό που λέω εγώ είναι ότι δεν μπορείς ποτέ να κλείνεις τα μάτια σου σε οποιαδήποτε εξέλιξη», δήλωσε πριν λίγες ημέρες ο διευθύνων σύμβουλος της Unilever, Hein Schumacher στην τηλεόραση του Bloomberg, προσθέτοντας ότι ο ίδιος… δεν είναι ανάμεσα σε αυτούς που κάλεσαν τον Jorgensen.

    Η Nestle από την άλλη έχει αναλάβει δράση και έχει ενημερώσει από τον προηγούμενο Οκτώβριο ότι εργάζεται πάνω σε προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί για να συμπληρώνουν τη διατροφή όσων λαμβάνουν τα νέα φάρμακα.

    Διαβάστε επίσης:

    Eli Lilly: Πρόβλεψη για ισχυρά κέρδη το 2024 – Ποιο φάρμακο θα εξαντληθεί σύντομα στα φαρμακεία

    Novo Nordisk: Mega deal $11 δισ. για το δημοφιλές Wegovy κατά της παχυσαρκίας

    Novo Nordisk: Έσπασε το φράγμα των 500 δισ. δολαρίων σε κεφαλαιοποίηση



    ΣΧΟΛΙΑ