• Business

    Όταν ο «εφευρέτης» των ψηφιακών ταυτοτήτων, Ηλίας Σαμαράς, έδινε συνέντευξη σε νυν βουλευτή της ΝΔ

    • NewsRoom
    Ο δρ. Ηλίας Σαμαράς

    Ο δρ. Ηλίας Σαμαράς


    O Ηλίας Σαμαράς, ο «δόκτωρ» και «εφευρέτης» όπως τον αποκαλούν πολλοί, είναι ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την έκδοση των ψηφιακών διαβατηρίων και τώρα πίσω από τις νέες ταυτότητες. Το mononews αποκάλυψε σε εκτενές άρθρο του, όλη την υπόθεση με τις ακυρώσεις δύο διαγωνισμών για τις ταυτότητες και πώς από το 2019 φτάσαμε εν έτει 2023 να δοθεί με απευθείας ανάθεση ένα έργο που θα κοστίσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

    Ένα έργο που τελικά πήγε στα χέρια της γιαπωνέζικης εταιρείας Toppan, την οποία στην Ελλάδα εκπροσωπεί ο κ. Σαμαράς. Μια εταιρεία που σχεδόν επί μία 20ετία εκδίδει τα διαβατήριά μας.

    Κι αν μπορεί να πει κανείς κάτι για τον «μυστηριώδη» κ. Σαμαρά, είναι ότι πρόκειται περί ευφυούς ανθρώπου. Ενας επιχειρηματίας που, όπως λέει, έφτιαξε την πατέντα για ασφαλή δημόσια έγγραφα, αν μη τι άλλο δεν θα μπορούσε να περνά απαρατήρητος.

    Ειδικά σήμερα όπου το δικό του σύστημα ασφάλειας και εκτύπωσης δημόσιων εγγράφων χρησιμοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία για να εκδοθούν οι νέες ταυτότητες, οι λεγόμενες και κάρτες του πολίτη.

    Στο μακρινό 1993 ο εκ Βόλου ορμώμενος κ. Σαμαράς εφηύρε το σύστημα εκτύπωσης υψηλής ασφαλείας Dig Photo Printing Tegnology. Μια πατέντα που αμέσως προκάλεσε το ενδιαφέρον του ιαπωνικού κολοσσού Toppan καθώς μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την έκδοση των διαβατηρίων και άλλων δημόσιων εγγράφων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.

    Είναι 20 χρόνια πίσω και ουδείς τότε μιλά για ψηφιοποιήσεις και για ασφάλειες εγγράφων και συναλλαγών, κι όμως, ο κ. Σαμαράς καταφέρνει με την εφεύρεσή του να ταράξει τα νερά.

    Ο επιχειρηματίας αυτός δεν δίνει συνεντεύξεις, δεν βγαίνει σε κανάλια και εφημερίδες, αφήνει να μιλήσει γι’ αυτόν το έργο του. Δεν είναι και λίγο πράγμα να έχεις αναλάβει να εκδώσεις 10 εκατ. κάρτες του πολίτη, τις ψηφιακές αστυνομικές ταυτότητες δηλαδή. Ούτε είναι λίγο να διαχειρίζεσαι επί χρόνια το σύστημα έκδοσης διαβατηρίων.

    Αυτός ο σημαντικός εφευρέτης κι επιχειρηματίας, λοιπόν, έχει δώσει μια και μοναδική συνέντευξη το 2011 σε εφημερίδα της πατρίδας του. Συγκεκριμένα στον Ταχυδρόμο του Βόλου και στον τότε διευθυντή του, Χρήστο Μπουκώρο.

    Αν σας φαίνεται γνωστό το όνομα πρόκειται για τον νυν βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας στη Μαγνησία όπου στο επάγγελμα είναι δημοσιογράφος.

     

     

     

    Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη του δρ. Ηλία Σαμαρά στον Χρ. Μπουκώρο, πριν από 12 χρόνια, δίνει στον αναγνώστη πολλά στοιχεία για τη διαδρομή και τη δουλειά του συγκεκριμένου επιχειρηματία.

    Πώς ξεκίνησε από τη Νέα Δημητριάδα του Βόλου, παιδί πολύτεκνης οικογένειας, τις δυσκολίες των νεανικών του χρόνων, τις σπουδές του, την εφεύρεσή του.

    Εχει ενδιαφέρον η διήγησή του για το πώς έπεισε τους Αμερικανούς να εμπιστευτούν την πατέντα του για την εκτύπωση διαβατηρίων αλλά και πώς είχε κάνει πρόταση στον τότε πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου, για την έκδοση κάρτας του πολίτη, κάτι που σήμερα γίνεται πραγματικότητα.

    Ηταν μια επιτυχία για τον κ. Μπουκώρο να πάρει συνέντευξη από έναν Βολιώτη που διέπρεπε – και συνεχίζει να διαπρέπει- με μια εφεύρεση που είναι παγκοσμίως αποδεκτή.

    Που να γνώριζε ο τότε διευθυντής της εφημερίδας ότι η πατέντα του κ. Σαμαρά θα ήταν αυτή που σήμερα θα χρησιμοποιούνταν και για την έκδοση των νέων ταυτοτήτων.

    O νυν βουλευτής της ΝΔ, Χρήστος Μπουκώρος
    O νυν βουλευτής της ΝΔ, Χρήστος Μπουκώρος

    Η συνέντευξη

    Αναλυτικά η συνέντευξη στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ στις 28 Αυγούστου 2011 έχει ως εξής:

    – Κύριε Σαμαρά, πραγματικά αξιοθαύμαστη η πορεία σας…

    – Πρέπει να σας πω όμως ότι ποτέ δεν ξεχνάω ότι ξεκίνησα από το μικρό σπιτάκι της οδού Διός, στη Νέα Δημητριάδα του Βόλου. Επίσης, με κάθε ευκαιρία, παρά το γεγονός ότι έλειπα για δεκαετίες στο εξωτερικό, ο Βόλος δεν έλειπε από τις προτεραιότητές μου.

    – Με το σύστημα που εσείς δημιουργήσατε τυπώνονται τα ασφαλέστερα διαβατήρια στον κόσμο. Είναι άτρωτα όμως αυτά τα σπουδαία έγγραφα στην πλαστογραφία;

    – Θα αναφέρω ορισμένους αριθμούς. Πριν την εφαρμογή της δικής μας μεθόδου, μέσω της εταιρίας μας Thermo Digital Technology, στις Ηνωμένες Πολιτείες τυπώνονταν 7.500.000 διαβατήρια ετησίως και εντοπίζονταν περίπου 15.000 πλαστά διαβατήρια ετησίως, αρκετά για να προμηθευτούν όλοι οι κακοποιοί. Ενώ από τα δέκα πλαστά διαβατήρια που κυκλοφορούσαν στην Ευρώπη, δυστυχώς τα εννέα είχαν τα στοιχεία της Ελληνικής Δημοκρατίας. Σήμερα με την εφαρμογή του συστήματός μας έχουν τυπωθεί 180.000.000 διαβατήρια παγκοσμίως και κυρίως στις ΗΠΑ, και περίπου 2.500.000 διαβατήρια στην Ελλάδα, χωρίς να έχει εντοπιστεί κανένα από αυτά πλαστογραφημένο!

    – Ποιο είναι το μυστικό της δικής σας τεχνολογίας;

    – Θα ήταν ίσως κουραστικό για τους αναγνώστες να υπεισέλθω σε τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά όσο πιο απλά μπορώ σημειώνω το εξής: Ολα τα διαβατήρια του κόσμου μέχρι σήμερα τυπώνονταν στο χαρτί, στις σελίδες των διαβατηρίων. Τώρα, με το δικό μας σύστημα, τυπώνονται αντίστροφα σε μια λεπτή μεμβράνη πάχους 8 μικρών, δηλαδή 8 χιλιοστών του χιλιοστού, με την οποία καλύπτεται η σελίδα, κάνοντας αδύνατη την πλαστογραφία. Πρέπει να σας πω επίσης ότι η γιαπωνέζικη εταιρία TOPPAN που διακινεί μετά τη συνεργασία μας τη συγκεκριμένη τεχνολογία, δεν την εμπορεύεται σε ιδιώτες, αλλά μόνο σε κυβερνήσεις κρατών, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνονται αυξημένοι όροι ασφάλειας.

    – Πώς καταφέρατε εσείς, ένας Ελληνας, να πάρετε τη δουλειά της εκτύπωσης των διαβατηρίων των ΗΠΑ, που γνωρίζουμε όλοι πόση σημασία δίνουν στα θέματα ασφάλειας;

    – Οταν το 1993 δημιούργησα το συγκεκριμένο σύστημα, σκέφτηκα ότι αν πετύχει σε μια τέτοια χώρα θα καθιερωθεί παγκοσμίως. Ιδρυσα με κάποιους συνεργάτες μου μια μικρή εταιρία, την Thermo Digital Technology, με έδρα τη Βοστόνη, τρεις άνθρωποι όλοι και όλοι, και επιχειρήσαμε να παρουσιάσουμε στο Αμερικάνικο Department of State (υπουργείο Εξωτερικών) το νέο μας εκτυπωτή για το αμερικάνικο ψηφιακό διαβατήριο.

    Μετά από πολύ αγώνα μάς δόθηκαν δέκα μόλις λεπτά για να παρουσιάσουμε την κατασκευή μας. Πρέπει να σας πω ότι στην Ουάσινγκτον δεν είχα πάει ποτέ. Τη μέρα του ραντεβού έβρεχε καταρρακτωδώς. Λίγα μέτρα πριν από το Αμερικάνικο υπουργείο Εξωτερικών, από αβλεψία του αχθοφόρου, ο εκτυπωτής έπεσε στην άσφαλτο και άνοιξε κυριολεκτικά στα δύο παίρνοντας νερό! Η γραβάτα μου άρχισε να ξεβάφει από την καταρρακτώδη βροχή πάνω στο λευκό μου πουκάμισο και βρέθηκα σε κατάσταση πανικού. Όλα αυτά μισή ώρα πριν την κρίσιμη παρουσίαση.

    Με τον συνεταίρο μου μηχανικό, πραγματικά δεν ξέραμε αν έπρεπε να ζητήσουμε αναβολή του ραντεβού ή να προχωρήσουμε ολοταχώς προς την ήττα. Τελικά το ρισκάραμε. Σε μισή ώρα δύο υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ βρέθηκαν μπροστά σε δύο βρεγμένους ανθρώπους και σε έναν εκτυπωτή, που από τη μία έτρεχε νερά!

    Όταν επιχείρησα να τον συνδέσω με την πρίζα οι Αμερικανοί φρίκαραν, φοβούμενοι ότι θα πάθουμε όλοι μαζί ηλεκτροπληξία. Επρεπε να δείτε πώς κοιτιόντουσαν οι Αμερικανοί βλέποντας τον εκτυπωτή από τη μία πλευρά να παράγει το ένα μετά το άλλο ψηφιακά αμερικάνικα διαβατήρια τελευταίας γενιάς και από την άλλη να τρέχει νερά!

    Φυσικά, μάλλον επειδή δεν πίστευαν στα μάτια τους, μας ζήτησαν νέο ραντεβού για το ίδιο απόγευμα. Ευτυχώς ο εκτυπωτής δούλευε και στεγνός και εγώ διασώζοντας τα προσχήματα είχα την ευκαιρία να επιστρέψω με φρεσκοσιδερωμένο πουκάμισο και κανονική γραβάτα…

    – Φαίνεται, όμως, κ. Σαμαρά, ότι η κατασκευή σας ήταν γερή και αξιόπιστη…

    – Ετσι φάνηκε εκ των υστέρων, αφού σήμερα με το συγκεκριμένο σύστημα 20 μεγάλες χώρες του κόσμου παράγουν τα διαβατήριά τους, τις ταυτότητες, κάρτες πολίτη κ.α. Πάντως, παρά τα αξιοθαύμαστα αποτελέσματα του εκτυπωτή, για να πάρουμε τη δουλειά της εκτύπωσης των αμερικάνικων διαβατηρίων τότε, τα πράγματα κάθε άλλο παρά εύκολα ήταν. Αρκεί να σας πω ότι την ίδια δουλειά διεκδίκησαν στον σχετικό διαγωνισμό η IBM, η P.P.G., η Hewlett – Packard, η Dasso και άλλοι πολυεθνικοί γίγαντες.

    – Τυπώνετε όμως και τα ελληνικά διαβατήρια…

    – Τα ελληνικά διαβατήρια τα τυπώνει η Διεύθυνση Διαβατηρίων χρησιμοποιώντας τη δική μας τεχνολογία σε ένα υπερσύγχρονο κέντρο, ίσως το καλύτερο στην Ευρώπη, το οποίο κατασκεύασε η μητρική μας εταιρία TOPPAN και αποτελεί πλέον πρότυπο ακόμη και για τις ΗΠΑ.

    – Υπήρχε πρόβλημα με τα ελληνικά διαβατήρια, έτσι δεν είναι;

    – Σας είπα και προηγουμένως ότι τα προηγούμενα χρόνια από τα δέκα πλαστά διαβατήρια που κυκλοφορούσαν στην Ευρώπη τα εννέα ήταν ελληνικά. Σήμερα δεν εντοπίζεται ούτε ένα πλαστό ελληνικό διαβατήριο νέας τεχνολογίας. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα, όπως θα θυμάστε, είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια με τις ΗΠΑ που επέτρεπαν την είσοδο χωρίς βίζα σε όλους τους Ευρωπαίους, πλην των Ελλήνων, λόγω των επισφαλών διαβατηρίων τους. Με τα νέα διαβατήρια ψηφιακής τεχνολογίας το πρόβλημα αυτό εξέλιπε.

    – Κύριε Σαμαρά, μάθαμε ότι πέρυσι περίπου τέτοιο καιρό προτείνατε στον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου τη δημιουργία της Κάρτας του Πολίτη, ιδέα που ενθουσίασε τον πρωθυπουργό, αλλά επέφερε πλήθος αντιδράσεων, κυρίως από παραεκκλησιαστικούς κύκλους που μίλησαν για το γνωστό «666», για το ηλεκτρονικό φακέλωμα των πολιτών και άλλα τέτοια. Μπορείτε να μας μιλήσετε γι’ αυτό το θέμα;

    – Κατ’ αρχήν με κάποια δόση χιούμορ θα ήθελα να πω ότι όσοι ανησυχούν για το φακέλωμα των πολιτών, άργησαν πολύ να ανησυχήσουν. Είμαστε όλοι φακελωμένοι και όχι μόνο από κρατικές υπηρεσίες, αλλά ακόμη και από ιδιωτικές εταιρίες με χίλιους δυο τρόπους.

    Επίσης, στην Κάρτα του Πολίτη δεν υπάρχει γραμμικός κώδικας και κατά συνέπεια καμία ταύτιση με «666» ή άλλους περίεργους αριθμούς. Αυτά είναι ιστορίες για αγρίους…

    – Ποια θα είναι η χρησιμότητα της Κάρτας του Πολίτη για το κράτος;

    – Το πρώτο που μπορώ να σας πω είναι ότι θα εξοικονομηθούν περίπου 5 δισ. ευρώ ετησίως από τη γραφειοκρατία. Επειδή η Κάρτα θα είναι εφοδιασμένη με ψηφιακές υπογραφές, ο κάθε πολίτης θα μπορεί να εκδίδει μόνος του από τον εκτυπωτή του γνήσια έγγραφα, όπως πιστοποιητικά γέννησης και όλα τα έγγραφα που εκδίδουν οι υπηρεσίες που είναι ενταγμένες στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Αντιλαμβάνεστε για πόσες χαμένες εργατοώρες μιλάμε και για πόσα έξοδα.

    – Και ποια θα είναι η χρησιμότητα της Κάρτας για τον ίδιο τον Πολίτη;

    – Για την Ελλάδα προτείνουμε μια εξελιγμένη κάρτα, η οποία θα διαθέτει ένα τσιπάκι και διπλή κεραία. Τα στοιχεία της μίας κεραίας μπορούν να είναι εκείνα της ταυτότητας, του διαβατηρίου και της κάρτας ασφάλισης για παράδειγμα και τα στοιχεία της δεύτερης κεραίας μπορούν να έχουν από τραπεζική και φαρμακευτική χρήση μέχρι οποιαδήποτε άλλη συναλλαγή. Ενα απλό παράδειγμα θα σας πω: το φάρμακο που μας συνταγογραφεί ο γιατρός μας θα φαίνεται απευθείας και στο φαρμακείο και στο ασφαλιστικό ταμείο. Ετσι θα αποφύγουμε όλα αυτά τα φαινόμενα που ταλαιπωρούν την ελληνική οικονομία και κοινωνία τα τελευταία χρόνια. Μέχρι τη φοροδιαφυγή μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με μια τέτοια κάρτα.

    – Το Βόλο σε ποιο τσιπάκι τον έχετε κλεισμένο;

    – Φυσικά στο τσιπάκι της καρδιάς μου! Και δεν θα τον βγάλω ποτέ από εκεί.

    -Σας ευχαριστώ, κ. Σαμαρά.

    – Εγώ σας ευχαριστώ, κ. Μπουκώρο.

    Διαβάστε επίσης:

    Έρχεται ο Προσωπικός Αριθμός για όλους – Δείτε πώς θα λειτουργεί

    Νέες ταυτότητες: Έχουν κλειστεί 30.000 ραντεβού μέσω id.gov.gr

    Οι νέες ταυτότητες, οι Γιαπωνέζοι, ο «εφευρέτης» Ηλίας Σαμαράς και μια ανάθεση εκατομμυρίων



    ΣΧΟΛΙΑ