ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Πρέπει να ντύνεσαι για τη δουλειά που θέλεις και όχι για αυτήν που έχεις», συμβουλεύει ο Αμερικανός συγγραφέας Αustin Κleon. Μια ατάκα που θα μπορούσε να είχε πει ο Ωνάσης, αν και είμαι σίγουρη ότι είναι κάτι που πίστευε ακράδαντα.
Άλλωστε, ο Αριστοτέλης Ωνάσης κατέχει αδιαμφισβήτητη θέση στο πάνθεον των εμβληματικών ανδρικών μορφών της μόδας του 20ού αιώνα. Το διαχρονικό στιλ του Έλληνα μεγιστάνα της ναυτιλίας θέτει τα πρότυπα για τους κομψούς, σύγχρονους άνδρες που επιδιώκουν να ενσαρκώσουν την αληθινή, αριστοκρατική, εκλεπτυσμένη κομψότητα και κυρίως την αισθητική της «παλαιάς κοπής». Για αυτόν τον σκοπό, η μελέτη του στιλ του και της μοναδικής γκαρνταρόμπας του είναι υψίστης σημασίας.
Γεννημένος το 1906 στη Σμύρνη, οι αρχές της ζωής ήταν πολύ μακριά από την πολυτέλεια που θα ενσάρκωνε αργότερα. Αν και ο πατέρας του, Σωκράτης Ωνάσης, ήταν ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας της ναυτιλίας που κατάφερε να στείλει τα παιδιά του σε φημισμένα σχολεία, η κατάληψη της Σμύρνης από τις τουρκικές δυνάμεις το 1922 οδήγησε την οικογένεια Ωνάση να χάσει τα πάντα, δραπετεύοντας μόνο με τα ρούχα που φορούσαν.
Αυτή η εμπειρία ενστάλαξε στον νεαρό Αριστοτέλη μια έντονη και πλήρως ανθρώπινη επιθυμία για ασφάλεια και επιτυχία. Αυτό καθρεφτίζεται στην αγάπη του για τα επιβλητικά σακάκια με διπλή σειρά κουμπιών που λειτουργούσαν ως σύμβολο κοινωνικής θέσης και συναισθηματική θωράκισης.
H εμφάνιση μπορεί να ανοίξει πόρτες
Φτάνοντας χωρίς λεφτά στο Μπουένος Άιρες, ο Ωνάσης δούλευε ως τηλεφωνητής τη νύχτα και σύχναζε σε πολυτελείς χώρους καθημερινά. Πίστευε ότι έπρεπε να συχνάζει στα ακριβά μέρη ακόμη κι αν μπορούσε να πιει εκεί μόνο έναν καφέ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, άρχισε να κατανοεί ότι η εμφάνιση μπορεί να ανοίξει πόρτες. Επένδυσε στο πρώτο του κοστούμι, αναγνωρίζοντάς το ως ένα κρίσιμο εργαλείο για να εισέλθει σε κύκλους επιρροής. Αυτό το αρχικό μάθημα, του πώς να ντύνεσαι για την επιτυχία, τον συντροφεύει καθόλη τη διάρκεια της ζωής του.
Η σημασία του καλοραμμένου κοστουμιού
Η πρώτη σημαντική επιχειρηματική επιτυχία του Ωνάση ήρθε με τη συμφωνία εισαγωγής καπνού. Για να διαπραγματευτεί με τους Έλληνες καπνοπαραγωγούς, ντύθηκε με τρόπο που πρόβαλε αυτοπεποίθηση και πλούτο πέρα από τα μέσα του. Η επιλογή ενός καλοραμμένου κοστουμιού, ενός άψογου λευκού πουκάμισου και γυαλισμένων παπουτσιών τον βοήθησε να κερδίσει την εμπιστοσύνη που χρειαζόταν για να κλείσει τη συμφωνία που του απέφερε το πρώτο του εκατομμύριο σε ηλικία 25 ετών. Σίγουρα δεν μπορούμε να αποδώσουμε την επιτυχία του στο ντύσιμό του μόνο, όμως η αυτοπεποίθηση που έπαιρνε από αυτό ήταν μεταδοτική.
Το στιλ του να ανήκεις παντού
Όταν ο Ωνάσης μπήκε στον κλάδο της ναυτιλίας τη δεκαετία του 1930, το στιλ του εξελίχθηκε για να ταιριάζει με τη νέα του θέση. Άρχισε να προτιμά τα βρετανικά ρούχα και συχνά εμφανιζόταν με κοστούμια από τους διάσημους ράφτες της Savile Row του Λονδίνου που αντικατόπτριζαν την παραδοσιακή τεχνική ραφής. Μετά τη μετακόμισή του στη Νέα Υόρκη, ενσωμάτωσε στοιχεία του αμερικανικού κολεγιακού στιλ, όπως το πουκάμισο Oxford, διατηρώντας παράλληλα το ευρωπαϊκό του στιλ. Η υπερατλαντική σύνδεση της ευρωπαϊκής κομψότητας με την ανεμελιά του συντηρητικο ύ, αμερικανικού κολεγιόπαιδου του Harvard, τον κατέστησε άνετα ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Ο Ωνάσης «ανήκε» σε όποιο δωμάτιο κι αν έμπαινε.

Οι αγαπημένες του μάρκες και η κατασκευή της εικόνας του
Μέχρι τη δεκαετία του 1950, με τη ναυτιλιακή του αυτοκρατορία να έχει εδραιωθεί, ο Ωνάσης είχε τελειοποιήσει το χαρακτηριστικό του στιλ. Η προτίμησή του για τα ιταλικά κοστούμια Caraceni, τα βρετανικά πουκάμισα Turnbull & Asser και τα επίσης βρετανικά παπούτσια John Lobb, αντανακλούσε τον πλούτο, το εκλεπτυσμένο γούστο και την εκτίμησή του μόνο για τα καλύτερα, πιο φινετσάτα αντικείμενα. Η συνέπεια της εμφάνισής του έγινε ένα προσωπικό σήμα κατατεθέν που αναγνωριζόταν όσο και τα επιχειρηματικά του επιτεύγματα. Η πορεία του Ωνάση από πρόσφυγας σε μεγιστάνας αντικατοπτρίζεται σε κάθε πτυχή και φάση του εμβληματικού στιλ του. Οι επιλογές του σε ρούχα δεν ήταν ένδειξη ματαιοδοξίας, αλλά κατασκεύαζαν προσεκτικά την εικόνα του. Μια εικόνα που απέπνεε ανθεκτικότητα, φιλοδοξία, κυριαρχία και θρίαμβο.
Τα μυστικά της γκαρνταρόμπας του
Η ενδυματολογική του αριστεία οφείλεται στην άψογη ραπτική, τα πολυτελή υφάσματα, τη σωστή εφαρμογή και τα διακριτικά αξεσουάρ που απεικονίζουν πλούτο, αλλά με εκλεπτυσμένη γεύση. Ο ακρογωνιαίος λίθος του στιλ του ήταν το επί παραγγελία σακάκι του με τη διπλή σειρά κουμπιών. Το έραβε ο διάσημος Μιλανέζος ράφτης Augusto Caraceni. Συγκεκριμένα, τα μάλλινα κοστούμια του Caraceni, σε ναυτικό μπλε ή ανθρακί χρώμα, είχαν φαρδύ πέτο και στενή μέση. Το σακάκι ήταν ελαφρώς μακρύτερο και κάλυπτε έξυπνα το συμπαγές σώμα του Ωνάση, ύψους 1,65 μ. Αυτό δεν ήταν τυχαίο. Ο ίδιος σαφώς γνώριζε την αδυναμία γύρω από το ύψος του, αλλά κατάφερε να το κάνει μέρος του προσωπικού του στιλ, μετατρέποντάς το σε δυνατό σημείο.
Για να συμπληρώσει τα κοστούμια του, ο Ωνάσης προτιμούσε άψογα σιδερωμένα λευκά πουκάμισα της εταιρείας Turnbull & Asser, τα οποία φορούσε με ανοιχτό γιακά για να προβάλλει μια χαλαρή αυτοπεποίθηση. Και όταν έκλεινε τα πουκάμισα, η επιλογή του για τον λαιμό, ήταν μια πλεκτή, μεταξωτή γραβάτα, συνήθως σε μονόχρωμο μπλε ή μαύρο, δημιουργώντας αντίθεση με την υφή του λείου πουκαμίσου.

Ανεπιτήδευτη μεσογειακή κομψότητα
Στις ηλιόλουστες ακτές της Γαλλικής Ριβιέρας, η πιο χαλαρή ενδυμασία του Ωνάση δεν ήταν λιγότερο προσεγμένη. Τα ελαφριά, λινά παντελόνια σε λευκό και τα ανοιχτά πόλο μπλουζάκια σε απαλούς τόνους εκρού ή γαλάζιο τον συνόδευαν πάντα. Συνδύαζε τα ρούχα με Gucci loafers που φορούσε χωρίς κάλτσες δίνοντας μια πινελιά ανεπιτήδευτης μεσογειακής κομψότητας. Τα γυαλιά του με χοντρό σκελετό, κατασκευασμένα κατά παραγγελία από τον François Pinton, έγιναν αναπόσπαστο μέρος της εικόνας του.
Η απόλυτη ενσάρκωση του Ιταλικού sprezzatura
Άλλωστε, για τους Ιταλούς και τους Γάλλους, ο Ωνάσης ήταν η απόλυτη ενσάρκωση του sprezzatura. Πάντα είχε κάτι τσαλακωμένο επάνω του. Δεν ήταν τέλειος, ήταν όμως επιμελώς ατελής. Πρόκειται για μια εξαιρετικά δύσκολη ισορροπία μεταξύ της υπερβολικής προσπάθειας και της σωστής εμφάνισης ως ένα φυσικό χάρισμα. Η μελετημένη αμέλεια του Ωνάση, έγινε χαρακτηριστική ιδιότητά του όχι μόνο στο στιλ, αλλά και στην τέχνη και στον τρόπο έκφρασής του σε όλες τις πτυχές της ζωής του και όπου βρισκόταν. Και ο ίδιος είχε πει ότι
«ο κανόνας είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες», κάτι που άνετα μεταφράζεται και ως ενδυματολογικός κώδικας.

Ο χρόνος είναι χρήμα και το παλτό άχρηστο έξοδο
Είτε στην αίθουσα συνεδριάσεων είτε στο σκάφος του, ο Ωνάσης φορούσε πάντα ένα ρολόι Patek Philippe ή Omega, η διακριτική κομψότητα των οποίων υπενθύμιζε το εκλεπτυσμένο γούστο και τον τεράστιο πλούτο του. Η αφοσίωσή του στην ενδυματολογική τελειότητα επεκτεινόταν σε κάθε πτυχή της εμφάνισής του, από τα σχολαστικά περιποιημένα γκρίζα μαλλιά του μέχρι το τέλεια διπλωμένο λευκό, λινό, μαντήλι που κοσμούσε το σακάκι του.
Όσον αφορά τα πανωφόρια του, δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες και ο ίδιος δεν τα προτιμούσε. Η σχετική του ατάκα για αυτά είναι γνωστή. «Καθώς είμαι γνωστός στον κόσμο ως πλούσιος, νιώθω ότι πρέπει να δίνω φιλοδώρημα τουλάχιστον 5 σεντς κάθε φορά που δίνω το παλτό μου στη γκαρνταρόμπα. Εκτός αυτού, θα έπρεπε να φοράω ένα εξαιρετικά ακριβό παλτό, και θα έπρεπε να είναι ασφαλισμένο. Χωρίς πανωφόρι λοιπόν γλιτώνω τουλάχιστον 20.000 δολάρια τον χρόνο.» Σαφώς ο Ωνάσης δεν χρειαζόταν συχνά παλτό. Προτιμούσε τα ζεστά κλίματα και όταν έκανε κρύο δεν τον ανάγκαζε κανείς να εκτεθεί σε αυτό για ώρες.
Το προσωπικό στιλ ως τρόπος ζωής
Το στιλ του Αριστοτέλη Ωνάση ξεπερνούσε κατά πολύ τις επιλογές του σε ρούχα, καλύπτοντας έναν τρόπο ζωής που ενίσχυε την εικόνα του ως την επιτομή της κομψότητας των παλαιών πλούσιων οικογενειών. Η κατανόηση όλων των πτυχών της ζωής του παρείχε το πλαίσιο για την πλήρη εκτίμηση των ενδυματολογικών του επιλογών. Άλλωστε δεν έχει κανένα νόημα να ξέρεις πώς να ντυθείς χωρίς να ξέρεις πώς να φερθείς σε ένα βραδινό γεύμα ή σε ένα σκάφος. Το κομψό στιλ μεταφέρεται από την ενδυμασία, στην ομιλία, και από τη στάση του σώματος στη σωστή χρήση των σερβίτσιων.

Το Christina O ως μια επέκταση της εμφάνισής του
Κεντρικό στοιχείο της εικόνας του Ωνάση ήταν το περίφημο και πολυτελέστατο σκάφος του, το Christina O. Η καναδική φρεγάτα, που μετατράπηκε σε σκάφος αναψυχής μήκους 99 μέτρων, συμβόλιζε τον πλούτο και το γούστο του. Το εσωτερικό του γιοτ, σχεδιασμένο από τον Cäsar Pinnau, διέθετε παραδοσιακά ναυτικά στοιχεία και πολυτελείς πινελιές. Ο Ωνάσης συχνά διασκέδαζε με τους καλεσμένους του στο Lapis Lazuli Lounge του σκάφους όπου το μπαρ ήταν διακοσμημένο με δόντια φάλαινας και τα σκαμπό ήταν επενδυμένα από δέρμα φάλαινας. Ο συνδυασμός παραδοσιακών επίπλων με εντυπωσιακά, εξωτικά κομμάτια αντανακλούσε το στιλ ντυσίματος του Ωνάση.
Το Μόντε Κάρλο και το μπλε των μεσάνυχτων
Η επιρροή του Ωνάση επεκτάθηκε και στην υιοθετημένη του πατρίδα, το Μόντε Κάρλο. Ως κύριος μέτοχος της Société des Bains de Mer, η οποία έλεγχε το Καζίνο του Μόντε Κάρλο και το Hôtel de Paris, ο Ωνάσης διαμόρφωσε την εικόνα του πριγκιπάτου ως τόπου διασκέδασης για τους πλούσιους. Εμφανιζόταν τακτικά στο Καζίνο, ντυμένος άψογα με σμόκιν σε σκούρο μπλε των μεσάνυχτων και μαύρο παπιγιόν. Το μπλε των μεσάνυχτων θεωρείται πιο κομψό και πιο κατάλληλο από το μαύρο, ιδιαίτερα για εμφανίσεις στην όπερα. Έναν χώρο για τον οποίο ο Έλληνας μεγιστάνας έμαθε πολλά από προσωπική εμπειρία.

Η γυναικεία επιρροή στην ενδυμασία του
Οι ρομαντικές σχέσεις του Ωνάση με μερικές από τις πιο διάσημες γυναίκες του κόσμου εδραίωσαν περαιτέρω τη θέση του καλόγουστου και καλοντυμένου κροίσου. Η σχέση του με τη ντίβα της όπερας Μαρία Κάλλας, σήμαινε ότι εμφανιζόταν συχνά στις φωτογραφίες των πιο διάσημων media του κόσμου, πάντα με άψογη ενδυμασία. Αργότερα, ο γάμος του με την Τζάκι Κένεντι τον τοποθέτησε στην τροχιά της αμερικανικής πολιτικής αριστοκρατίας. Το στιλ του τότε επηρεάστηκε περαιτέρω από τα στοιχεία της ανατολικής ακτής, όπως οι χαλαρές γραβάτες και τα μπλέιζερ.
Ο ελεύθερος χρόνος είναι πολυτέλεια και η κομψότητα, άνεση
Ακόμη και στις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου του, ο Ωνάσης διατηρούσε την προσήλωσή του στο στιλ. Είτε έπαιζε τάβλι στο κατάστρωμα του Christina O είτε έκανε ηλιοθεραπεία στις παραλίες του Σκορπιού, του ιδιωτικού του νησιού, ο μεγιστάνας ήταν ντυμένος φινετσάτα. Για την παραλία, προτιμούσε μαγιό σε μπλε ή λευκό χρώμα, σε συνδυασμό με ένα κοντομάνικο λινό πουκάμισο, που άφηνε ξεκουμπωμένο ανέμελα. Τα αξεσουάρ του για την παραλία συχνά περιελάμβαναν ένα ζευγάρι εσπαντρίγιες και ένα ψάθινο καπέλο Παναμά, αποδεικνύοντας ότι η κομψότητα δεν χρειάζεται να θυσιάζεται για χάρη της άνεσης.
Το στιλ ως εργαλείο επικοινωνίας
Το στιλ του Ωνάση ξεπερνούσε τα όρια της εμφάνισης. Ήταν ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας και επιρροής. Οι ενδυματολογικές του επιλογές προβάλλουν μια εικόνα αδιαμφισβήτητης επιτυχίας και ήρεμης αυθεντίας σε κάθε περίσταση. Το στιλ του δεν ήταν φωναχτό, ούτε γεμάτο λογότυπα, ήταν όμως επιβλητικό. Ο Ωνάσης δεν είχε ανάγκη να επιβληθεί με αυτόν τον τρόπο γιατί όλοι ήξεραν ποιος είναι και τι έχει καταφέρει.
Τι θα φορούσε ο Ωνάσης σήμερα
Σήμερα θα χαρακτηρίζαμε τις στιλιστικές του επιλογές με τους σύγχρονους όρους quiet luxury και old money style. Aν ζούσε σήμερα, θα συνέχιζε να προτιμά όλες τις εταιρείες που αγάπησε τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 καθώς οι περισσότερες από αυτές υπάρχουν ακόμη και σήμερα. Πιθανόν να πρόσθετε στη συλλογή του κλασικά κομμάτια από Loro Piana, Brunello Cucinelli, Ralph Lauren (purple label), Kiton, Zilli, Zegna και Hermès.
Το μυστικό ενός τζέντλεμαν
Ίσως ένα από τα μεγαλύτερα μυστικά της επιτυχίας του, αναφορικά με την εμφάνισή του, είναι ότι ήξερε καλά το μοναδικό σχήμα του σώματός του, την εποχιακή παλέτα χρωμάτων του και άρα τι του ταίριαζε. Πρόκειται για παράγοντες υψίστης σημασίας για την επιλογή ρούχων που αναδεικνύουν όχι μόνο τη φυσική παρουσία αλλά και την προσωπικότητα.
Διαβάστε επίσης:
Τσάντες Hermès: Τα εφτά πιο σπάνια και ακριβά χρώματα
Bvlgari Polychroma: Η νέα συλλογή του οίκου ελληνικής κληρονομιάς
Chanel: Στα 7 δις το real estate του διάσημου οίκου μόδας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- UEFA Champions League: Ήττα «εντός προγράμματος» για τον μαχητικότατο και πολλά υποσχόμενο Ολυμπιακό
- Φαρμακευτική αλλεργία: Πότε οδηγεί στον θάνατο, εξηγεί η αν. καθηγήτρια Κατερίνα Συρίγου
- Louis Vuitton: Πώς κέρδισε αποζημίωση – μαμούθ 584 εκατ. σε υπόθεση με «μαϊμού» τσάντες
- Ευρώπη Holdings: Συμμαχία Κόκκαλη-Βαρδινογιάννη για επέκταση στα Βαλκάνια
