Σε φάση κορύφωσης εισέρχεται η διεκδίκηση των μεγάλων οδικών έργων που δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τους κορυφαίους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους να έχουν περάσει πλέον στο τελικό στάδιο κρίσιμων διαγωνισμών. Πρόκειται για έργα συνολικού προϋπολογισμού που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να διαμορφώσουν το νέο τοπίο των μεταφορών τόσο στη Βόρεια Ελλάδα όσο και στη Δυτική Αττική την επόμενη δεκαετία.

Στο επίκεντρο βρίσκεται ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση της Εθνικής Οδού 2 στο τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, που περιλαμβάνει την κατασκευή των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας. Το έργο, το οποίο υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, έχει συνολικό προϋπολογισμό 445 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και θεωρείται ένα από τα πλέον εμβληματικά οδικά projects που προωθούνται στη Βόρεια Ελλάδα. Μετά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στο τελικό στάδιο συνεχίζουν τρεις μεγάλοι όμιλοι: η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – MYTILINEOS και η ΑΒΑΞ, οι οποίοι καλούνται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές με βάση τα τεχνικά και χρηματοοικονομικά χαρακτηριστικά που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια του διαλόγου.

1

Η αναβάθμιση της ΕΟ2 χαρακτηρίζεται έργο πνοής, καθώς αφορά τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των τμημάτων Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών και Παράκαμψη Χαλκηδόνας, αλλά και τη λειτουργία, συντήρηση και διαχείριση του οδικού άξονα από τη γέφυρα του ποταμού Αξιού έως την Έδεσσα, συνολικού μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων. Η διάρκεια της σύμπραξης έχει οριστεί έως τα 30 έτη, με τα τρία πρώτα να αφορούν την κατασκευαστική περίοδο και τα υπόλοιπα τη φάση λειτουργίας και συντήρησης. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας από το Δημόσιο, με την καθαρή παρούσα αξία των πληρωμών να εκτιμάται στα 358,8 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, σε τιμές 2022, ενώ το τελικό οικονομικό αντικείμενο θα προκύψει από τις δεσμευτικές προσφορές.

Σε τεχνικό επίπεδο, η Παράκαμψη Χαλκηδόνας προβλέπεται να κατασκευαστεί σε νέα χάραξη, συνδέοντας το τέλος του τεχνικού έργου στον Αξιό με την ήδη υλοποιημένη Παράκαμψη Πελλαίας Χώρας. Η Παράκαμψη Γιαννιτσών περιλαμβάνει σειρά σύνθετων τεχνικών παρεμβάσεων, όπως γέφυρες, ανισόπεδους κόμβους και συνοδά έργα, ενώ το τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα θα υλοποιηθεί επίσης σε νέα χάραξη, με παράπλευρο δίκτυο που θα εξυπηρετεί την τοπική κυκλοφορία. Συνολικά, ο άξονας αποτελείται από πέντε επιμέρους τμήματα, εκ των οποίων τα τρία θα αναβαθμιστούν ή θα ανακατασκευαστούν, ενώ δύο έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

Παράλληλα, στο ίδιο γεωγραφικό τόξο της Βόρειας Ελλάδας «τρέχει» και ο διαγωνισμός για τον κάθετο άξονα Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη), προϋπολογισμού 248 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά τη συνολική αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, μήκους περίπου 43 χιλιομέτρων, και αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου άξονα ταχείας κυκλοφορίας που θα συνδέει τη Δράμα με την Εγνατία Οδό και θα βελτιώνει σημαντικά την πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης. Το φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνει την αποκατάσταση και διαπλάτυνση 13,5 χιλιομέτρων υφιστάμενης οδού, την κατασκευή 29,5 χιλιομέτρων νέων τμημάτων και τη δημιουργία εννέα κόμβων που θα εξασφαλίζουν ασφαλή σύνδεση με το τοπικό και περιφερειακό δίκτυο.

Στον διαγωνισμό συμμετέχουν με δεσμευτικές προσφορές  οι ίδιοι τρεις μεγάλοι όμιλοι, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ – MYTILINEOS και η ΑΒΑΞ, οι οποίοι διεκδικούν ένα έργο με έντονη αναπτυξιακή διάσταση, καθώς εκτιμάται ότι θα μειώσει σημαντικά τους χρόνους μετακίνησης, θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια και θα ενισχύσει τη μετακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων σε μια περιοχή με αυξημένη τουριστική και εμπορική δραστηριότητα.

Την ίδια στιγμή, έντονος ανταγωνισμός καταγράφεται και στη Δυτική Αττική, όπου εξελίσσεται ο διαγωνισμός για το έργο του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά, ύψους 70 εκατ. ευρώ. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν οι περισσότεροι μεγάλοι παίκτες του κατασκευαστικού κλάδου, με την AKTOR, την ΑΒΑΞ, την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – Δομική Κρήτης, την κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ – Τεχνική Έργων και την εταιρεία Αφοί Παπαϊωάννου να καταθέτουν οικονομικές προσφορές. Σύμφωνα με πληροφορίες, τη χαμηλότερη προσφορά υπέβαλε η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – Δομική Κρήτης, γεγονός που την καθιστά φαβορί για την ανάληψη του έργου, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης των ελέγχων.

Το έργο του Σκαραμαγκά αφορά την κατασκευή και αναβάθμιση κρίσιμων οδικών υποδομών στη δυτική είσοδο της Αθήνας και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, την κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου Σκαραμαγκά που θα συνδέει τη λεωφόρο με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, την αναβάθμιση του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού και την κατασκευή νέου ανισόπεδου κόμβου στην περιοχή των Ναυπηγείων. Η διάρκεια κατασκευής εκτιμάται σε περίπου 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2028 ή τις αρχές του 2029.

Συνολικά, τα οδικά έργα που βρίσκονται σήμερα στη φάση της διεκδίκησης δεν αποτελούν απλώς τεχνικές παρεμβάσεις, αλλά παρεμβάσεις στρατηγικής σημασίας για την εθνική οικονομία και την περιφερειακή ανάπτυξη. Για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, οι συγκεκριμένοι διαγωνισμοί αποτελούν κρίσιμα στοιχήματα που θα καθορίσουν το ανεκτέλεστο έργων, τη θέση τους στις ΣΔΙΤ και τις ισορροπίες της αγοράς υποδομών για τα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε επίσης: