Business

Τέσσερις retailers μιλούν για το μέλλον του λιανεμπορίου – Τι προβλέπουν για online αγορές, φυσικά καταστήματα και τιμές

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου, ο CEO της Coffee island, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, ο Chief Marketing & Strategy Officer του ομίλου Public-Media Markt, Γιάννης Γαβριηλίδης και η CEO της Ι. Κλουκίνας-Ι. Λάππας ΑΕ (Mothercare, ELC), Βιολέττα Λάππα


Μπορεί οι επιπτώσεις της πανδημίας να μην έχουν παγιωθεί πλήρως, αφού η υγειονομική κρίση είναι σε εξέλιξη, ωστόσο η συζήτηση για τo μέλλον του retail στην μετά Covid-19 εποχή ξεκίνησε για τα καλά.

«Πως θα μοιάζει το λιανεμπόριο; Ποια θα είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών; Ποιο ρόλο θα παίζει το φυσικό κατάστημα με δεδομένη τη διείσδυση του e-commerce;», είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που απασχολούν την αγορά.

Αυτή την στιγμή, οι λιανέμποροι προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τα μηνύματα και τα στοιχεία που λαμβάνουν τους τελευταίους επτά μήνες, προκειμένου να χαράξουν τη στρατηγικής τους και να προετοιμασθούν όσο το δυνατόν καλύτερη για την «επόμενη μέρα». Πρόκειται για μια δύσκολη και απαιτητική άσκηση καθώς το τοπίο παραμένει θολό και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια που «θα καθίσει η μπίλια».

Σε ένα πράγμα που όλοι συμφωνούν είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα. «Ήρθε για να μείνει» αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου, τονίζοντας πως η ανάπτυξη των online πωλήσεων στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών ήταν εντυπωσιακή. Από μερίδιο 0,5% στη συνολική πίτα της αγοράς εκτοξεύθηκε στο 5% και σήμερα είναι στο 2%. Μια τεράστια άνοδος όπως λέει ο διοικητικός ηγέτης της θυγατρικής του ολλανδικού κολοσσού Ahold Delhaize.

Αναγκαίο, αλλά ακριβό σπορ το online

Τη δυναμική του e-commerce υπογραμμίζει και ο Chief Marketing & Strategy Officer του ομίλου PublicMedia Markt, Γιάννης Γαβριηλίδης, ο οποίος λέει πως η χώρα μας έχει ακόμη δρόμο να διανύσει στο συγκεκριμένο πεδίο καθώς υπολείπεται από τις ώριμες αγορές. Σημειώνει ωστόσο πως η ενασχόληση μιας επιχείρησης με το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεπάγεται μεγάλες επενδύσεις για την αναβάθμιση των υποδομών της, ώστε να μπορέσει να υποστηρίξει την είσοδο στον «κόσμο του διαδικτύου».

 «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι ακριβό σπορ… για να μπορέσεις να ανταποκριθείς πρέπει να παράγεις αντίστοιχους τζίρους», επισημαίνει και ο CEO της Coffee island, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος για να συμπληρώσει πως είναι αρκετά δύσκολο για μια μικρή εταιρεία να αντέξει ένα τέτοιο κόστος, ένα δεν παράγει αντίστοιχους τζίρους.

Μεγάλος προβληματισμός υπάρχει και για τον ρόλο των φυσικών καταστημάτων, «μετά το σοκ της πανδημίας» και την κατακόρυφη μείωση της επισκεψιμότητά τους. «Οι καταναλωτές κάνουν πλέον στοχευμένες επισκέψεις και μένουν λιγότερο χρόνο μέσα στο κατάστημα» λέει η Βιολέτα Λάππα, CEO της Ι. Κλουκίνας-Ι. Λάππας ΑΕ (Mothercare, ELC) και προβλέπει πως οι χώροι που θα στεγάζονται τα καταστήματα στο μέλλον μοιραία θα είναι μικρότεροι καθώς το κόστος διατήρησης τόσων εμπορευμάτων θα γίνεται όλο και πιο απαγορευτικό.

Λιγότερες και πιο στοχευμένες επισκέψεις

Την τάση για μικρότερη παραμονή στα καταστήματα επιβεβαιώνει και ο κ. Κωνσταντινόπουλος, λέγοντας μάλιστα πως το τελευταίο διάστημα έχουν εκτοξευθεί (διπλασιασθεί για την ακρίβεια) οι κατ’ οίκον διανομές προϊόντων ενώ κατακόρυφη αύξηση εμφανίζουν οι προπαραγγελίες που δέχεται η ψηφιακή πλατφόρμα της Coffee Island καθώς πολλοί καταναλωτές επιλέγουν αυτόν τον τρόπο για να μειώσουν τον χρόνο παραμονής στο κατάστημα.

Το «κλειδί» για την επιβίωση του φυσικού σημείου στην μετά Covid-19 εποχή εκτιμάται πως είναι η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της εξυπηρέτησης που προσφέρει. Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση και ήδη παρουσιάζονται διάφορα concept που στοχεύουν σε πιο προσωποιημένη εξυπηρέτηση.

Ξανά price sensitive ο καταναλωτής

Ψηλά στην ατζέντα βρίσκονται και πάλι οι τιμές. Ένα θέμα που είχε περάσει σε «δεύτερη μοίρα» επανέρχεται δριμύτερο στο προσκήνιο. Οι συνέπειες της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση στα εισοδήματα υποχρεώνουν τους καταναλωτές σε αναδίπλωση, κάνοντας ξανά επιφυλακτικούς και ιδιαίτερα φειδωλούς στις δαπάνες τους.

«Η τιμή αποτελεί ξανά κεντρικό ζήτημα. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα καθορίζει και την κατανάλωση», υπογραμμίζει ο κ. Κωνσταντινόπουλος ενώ και η κα. Λάππα παρατηρεί πως ο καταναλωτής γίνεται ξανά «price sensitive», ευαίσθητος δηλαδή με τις τιμές των προϊόντων.

Οι επόμενοι μήνες θεωρούνται καθοριστικοί για τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων. Αν και κανείς δεν διαθέτει τη «μαγική σφαίρα» για να προβλέψει το μέλλον, οι περισσότεροι από τους μεγάλους retailers εμφανίζονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις επενδύσεις, προσαρμόζοντάς τες πάντοτε στη συγκυρία της εποχής αλλά και στις ευκαιρίες που τυχόν θα παρουσιαστούν.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση


ΣΧΟΛΙΑ