Business

Ιβάν Σαββίδης ή Νίκος Σαββίδης: Σε ποιον πραγματικά ανήκει ο ΟΛΘ

Οι αδελφοί Γιώργος και Νίκος Σαββίδης παρακολουθούν αγώνα του ΠΑΟΚ

Οι αδελφοί Γιώργος και Νίκος Σαββίδης


Πάνε τέσσερα χρόνια από τότε που ο πολυσχιδής όμιλος του πολυσυζητημένου Ιβάν Σαββίδη, απέκτησε επιχειρηματική παρουσία στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Το πρώτο βήμα έγινε με την ιδιωτικοποίηση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.

Για να ακολουθήσει μια σειρά σύνθετων κινήσεων από κυπριακές off shore, μέσω των οποίων κατακτήθηκε η μετοχική πρωτοκαθεδρία στον Ο.Λ.Θ.

Όπου όμως τα ηνία της συμμετοχής δεν τα κρατά στα χέρια του ο ίδιος ο «τσάρος» της επιχειρηματικής δράσης στην Βόρειο Ελλάδα, αλλά ο δευτερότοκος γιός του.

Ο 28 ετών σήμερα Νίκος Σαββίδης.

Ίσως το λιγότερο… θορυβώδες από τα άλλα δύο μέλη της οικογένειας: Τον κατά τρία χρόνια μεγαλύτερο αδελφό του Γιώργο, που κάνει πάντα επικοινωνιακό σαματά με το ΠΑΟΚ, και  βεβαίως τον «εκρηκτικού» χαρακτήρα, 63χρονο πατέρα, Ιβάν.

Με ελληνικές ρίζες καταγωγής, πολιτογραφημένου ως ολιγάρχη, βουλευτή της Ρωσικής Δούμας στο παρελθόν με το κόμμα του Βλαντιμίρ Πούτιν, κάτοχο της ελληνικής υπηκοότητας από το 2013, ο οποίος για ένα μακρύ διάστημα βρίσκεται «οχυρωμένος» στο «στρατηγείο» του, στο Ροστόφ.

Αποφεύγοντας να έχει φυσική παρουσία στην Ελλάδα, όπου και έχει κάνει πολύπλευρες επιχειρηματικές κινήσεις.

Από τις 24 Φεβρουαρίου που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία έως και χθες, η συγκριτικά  μικρής  διασποράς μετοχή του Ο.Λ.Θ έχει δείξει να έχει αξιοσημείωτες γραμμές άμυνες απέναντι στην πτώση της αγοράς.

Οι σωρευτικές απώλειες που μετράει είναι στα επίπεδα του 2,7%, όταν ο Γενικός Δείκτης έχει χάσει το 9,1% και αρκετά άλλα «χαρτιά» ακόμη περισσότερα.

Τα ερωτήματα και η θαλπωρή των προσφύγων

Η  ίδια  η φύση των δραστηριοτήτων του κερδοφόρου Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, ο οποίος δεν έχει καθόλου τραπεζικά δάνεια, του προσφέρει ενισχυμένη ανθεκτικότητα στους όποιους κραδασμούς.

Παρά ταύτα δεν λίγοι οι άνθρωποι της αγοράς που επισημαίνουν ότι ο «γρίφος της επόμενης ημέρας» συσχετίζεται με τα σκληρά οικονομικά μέτρα της Δύσης κατά της Ρωσίας.  Δηλαδή το αν και κατά πόσο αυτά, μπορεί να έχουν άμεση ή έμμεση επίδραση στο όμιλο Σαββίδη.

Κάτι που επί του παρόντος δεν φαίνεται στον ορίζοντα, έστω κι αν ορισμένοι υποστηρίζουν, ενδεχομένως και με ενδόμυχη κακεντρέχεια, πώς «όπου βροντές και αστραπές, περίμενε βροχή»…

Μια βδομάδα μετά από τη Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, υπήρξε το πρώτο… κωδικοποιημένο σήμα για τις εξελίξεις από την πλευρά του Ιβάν Σαββίδη. Καθώς όπως έγινε γνωστό, το ξενοδοχειακό συγκρότημα Πόρτο Καρράς, στη Σιθωνία της Χαλκιδικής, που εξαγοράστηκε με τίμημα 205 εκατ. ευρώ, θα έχει ανοικτές  τις πύλες του για τους πρόσφυγες από την Ουκρανία.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε ότι «ο επιχειρηματίας, σε συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση, έδωσε εντολή σε στενούς του συνεργάτες να προετοιμάσουν ένα από τα δύο κτήρια στο ξενοδοχειακό του συγκρότημα στο Πόρτο Καρράς, για να φιλοξενηθούν Έλληνες πρόσφυγες που εγκαταλείπουν  την Ουκρανία».

Η κίνηση αυτή αν και δεν συνοδεύτηκε από μια ευθεία τοποθέτηση Σαββίδη για την Ρωσική εισβολή, στόχευε εμφανώς  στο να καταδείξει το ανθρωπιστικό της υπόβαθρο και βεβαίως τον δίαυλο επικοινωνίας για το συγκεκριμένο ζήτημα που υπάρχει με την κυβέρνηση.

Το αν και κατά πόσο όλα αυτά συνιστούν έστω και μια μικρή ρωγμή στη μέχρι τώρα…ουδετερότητα Σαββίδη, είναι κάτι που θα διαπιστωθεί από την ίδια τη ροή των εξελίξεων.

Πώς πέρασε η σκυτάλη του ελέγχου στον Νίκο Σαββίδη

Όπως και να ’χει και ειδικά σε ότι αφορά τον Ο.Λ.Θ, δεν έχει αλλάξει το παραμικρό, όλες αυτές τις τελευταίες ταραγμένες μέρες.

Άλλωστε σε αυτήν τη μπίζνα, το κεντρικό σημείο αναφοράς είναι ο Νίκος Σαββίδης. Και τυπικά τουλάχιστον, όχι ο πατέρας του Ιβάν. Ενώ στην εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία, μετέχει μειοψηφικά και το ελληνικό δημόσιο, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ που ελέγχει το 7,27% των μετοχών.

Πώς όμως φτάσαμε ως εδώ; Το εναρκτήριο λάκτισμα δόθηκε στις 23 Μαρτίου του 2018, όταν το 67% των μετοχών του Ο.Λ.Θ πέρασε στο έλεγχο του επιχειρηματικού σχήματος που πλειοψήφησε στο διαγωνισμό παραχώρησης.

Προσφέροντας τίμημα 231,926 εκατ. ευρώ για το «πακέτο» των 6.753.600 μετοχών, που αποκτήθηκαν έναντι 34,34 ευρώ η μία. Ήτοι 37,4% ψηλότερα από το χθεσινό κλείσιμο  της μετοχής που ήταν στα 25 ευρώ…

Παραλήπτης του μετοχικού «πακέτου» ήταν η South Europe Gateway Thessaloniki ( SEGT). Ελεγχόμενη κατά 66,67% από την Melbery Investments και κατά 33,33% από εταιρεία Γαλλικών συμφερόντων, με τη συμμετοχή και κινεζικών κεφαλαίων.

Όπως έχει αποκαλυφθεί μεταγενέστερα στη Melbery το 70% ελεγχόταν από Γερμανικό  επενδυτικό  κεφάλαιο ( DIEP) και κατά 30% της εδρεύουσα στη Λευκωσία της Κύπρου, Belterra Investment. Με ελέγχοντα και τελικό της δικαιούχο τον Νίκο Σαββίδη.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες η αρχική συμμετοχή της πλευράς Σαββίδη στον Ο.Λ.Θ ήταν 13,4% ( δηλαδή το 30% της εταιρείας που κατείχε το 66,67%, από το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης). Γεγονός που παραπέμπει σε ένα καταβληθέν  μερίδιο τιμήματος 46,4 εκατ. ευρώ περίπου.

Οι αλλαγές και οι νέες ισορροπίες στο αρχικό σχήμα

Τρία χρόνια μετά από την ιδιωτικοποίηση ( και συγκεκριμένα  τον Φεβρουάριο του 2021) δρομολογήθηκαν αλλαγές στο αρχικό σχήμα των βασικών μετόχων του Ο.Λ.Θ. Άγνωστο για πιο λόγο το Γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο εκχώρησε το 70% της συμμετοχής που είχε στην εταιρεία Melbery στην Belterra του Νίκου Σαββίδη.

Η οποία έγινε έτσι κάτοχος κι ενός επιπλέον ποσοστού, της τάξεως του 31,268% στο Ο.Λ.Θ.

Το αντίτιμο της μεταβίβασης δεν γνωστοποιήθηκε, αλλά αν ήταν στις ίδιες τιμές με εκείνες της ιδιωτικοποίησης, σημαίνει την καταβολή άλλων 108,2 εκατ. ευρώ από την πλευρά Σαββίδη.

Η γρήγορη αποχώρηση της Γερμανικής DIEP αφήνει αναπάντητα ερωτήματα, εκτός κι αν αυτό ήταν στην αρχική συμφωνία των δύο πλευρών…

Ακολούθησε στη συνέχεια δημόσια πρόταση (πέρσι τον Ιούλιο) της Belterra για τον Ο.Λ.Θ από την οποία συγκεντρώθηκαν 189.447 με κόστος κτήσης τα 5,020 εκατ. ευρώ ( στα 26,5 ευρώ η μία). Πέραν τούτων αποκτήθηκαν κι άλλες 299.855 μετοχές από την αγορά έναντι τιμήματος 7,796 εκατ. ευρώ.

Μετά από όλα αυτά η Belterra του Νίκου Σαββίδη έχει σήμερα στο χαρτοφυλάκιό της 4.991.927 μετοχές του Ο.Λ.Θ, οι οποίες αντιστοιχούν στο 49,523% της εταιρείας και έχουν συνολικό, εκτιμώμενο κόστος κτήσης τα 167,4 εκατ. ευρώ.

Μαζί με τις μετοχές της Γάλλο-κινεζικής Terminal, που εξ αρχής έχει το 22,331% του Ο.Λ.Θ ( 2.250.975 μετοχές, με κόστος κτήσης 77,3 εκατ. ευρώ) το κοινό σχήμα των βασικών μετόχων φτάνει να κατέχει αθροιστικά το 71,854% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Στα 29,6 εκατ. ευρώ «τρύπα» των ζημιών

Με τα σημερινά δεδομένα, η χρηματιστηριακή αξίας της εταιρείας είναι στα 258 εκατ. ευρώ και ή άμεση συμμετοχή Σαββίδη αποτιμάται στα 127,8 εκατ. ευρώ. Στα οποία θα πρέπει να προστεθούν κι άλλα περίπου 10 εκατ. ευρώ από τα εισπραχθέντα μερίσματα. Με συνέπεια να προκύπτει μια «τρύπα»  λογιστικού χαρακτήρα ζημιών, ύψους 29,6 εκατ. ευρώ.

Αρχής γενομένης από τη χρήση του 2018 και έως και το πρώτο 6μηνο του 2021, ο Ο.Λ.Θ έχει παράξει καθαρά κέρδη 61,8 εκατ. ευρώ και διανείμει μερίσματα 36,4 εκατ. ευρώ πρό φόρων. Έχοντας ένα ιδιαίτερα αξιόλογο οικονομικό status, με ουσιώδη αναπτυξιακή δυναμική.

Στο εργασιακό «μέτωπο» η εικόνα δείχνει πολύ καλή, τουλάχιστον μισθολογικά. Καθώς με βάση τα στοιχεία της χρήσης του 2020, όπως τα δίνει η ίδια η εταιρεία, οι μέσες, ετήσιες,  μεικτές ,αποδοχές ανα εργαζόμενο ( από τους 460 συνολικά) διαμορφώθηκαν στα 41.388 ευρώ.

Αποδοχές που είναι ασφαλώς στο «πάνω ράφι» , ανάμεσα στις εισηγμένες εταιρείες. Και μάλιστα αυξημένες κατά 9,5% σε ετήσια βάση, απόρροια της νέας επιχειρησιακής σύμβασης, που υπεγράφη.

Σε ότι αφορά τη χρηματιστηριακή συμπεριφορά του Ο.Λ.Θ ο  συνολικός όγκος των συναλλαγών που έχει γίνει στις 16 συνεδριάσεις, μετά από τη στρατιωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ανέρχεται σε 13.481 μετοχές.

Δηλαδή μόλις το 0,64% της ελεύθερης διασποράς.

Κάτι που δείχνει ότι το επενδυτικό κοινό κρατάει τα «χαρτιά» του, χωρίς να ανησυχεί για ενδεχόμενες παρενέργειες σε επιχειρηματικό και ιδιοκτησιακό επίπεδο. Τουλάχιστον μέχρι τώρα.

Διαβάστε επίσης



ΣΧΟΛΙΑ