• Business

    Μιχάλης Στασινόπουλος (VIOHALCO): «Η βιομηχανία δεν είναι ένας κλάδος, αλλά πολλοί-είναι αντιστάθμιση κινδύνου για την οικονομία» – Τι προτείνει

    Ελληνική Παραγωγή: Απειλή για την ανάπτυξη η αύξηση του ενεργειακού κόστους στη μεταποίηση

    Μιχάλης Στασινόπουλος


    Δεν μπορεί να συγκριθεί η βιομηχανία με τον τουρισμό, ανέφερε μιλώντας προχθές στην τηλεδιάσκεψη του ΙΟΒΕ, ο Μιχάλης Στασινόπουλος, μέλος του ΔΣ της Viohalco και Πρόεδρος της Ελληνικής Παραγωγής, τονίζοντας πόσο σημαντικά συμβάλλει η βιομηχανία στην ανάπτυξη της οικονομίας, στην άμυνα στις κρίσεις και στην καινοτομία.

    Αναφερόμενος στο ζήτημα σύγκρισης της βιομηχανίας με τον τουρισμό, που τίθεται συχνά τον τελευταίο καιρό. είπε ότι είναι λάθος να συγκρίνονται, γιατί η βιομηχανία αποτελείται από πάρα πολλούς διαφορετικούς κλάδους, λειτουργεί με μειωμένο ρίσκο και δημιουργεί ένα ολόκληρο οικοσύστημα. Και είπε, ότι παρότι η βιομηχανία, δεν έχει βοηθηθεί από τις πολιτικές του κράτους, τα έσοδα από τις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων είναι κατά 20% παραπάνω από τα τουριστικά έσοδα.

    «Κάποιες φορές», είπε, «συγκρίνουν την βιομηχανία με τον τουρισμό. Κάτι τέτοιο είναι πολύ λάθος. Γιατί η βιομηχανία, δεν είναι ένας κλάδος, αλλά πάρα πολλοί και συνδέονται με άλλους μεγάλους βασικούς κλάδους, δημιουργώντας ένα μεγάλο οικοσύστημα. Βιομηχανία είναι για παράδειγμα η αυτοκινητοβιομηχανία, τα αγαθά πολυτελείας, τα κατασκευαστικά υλικά, τα υλικά συσκευασία, και με την ανάπτυξης δημιουργούνται πολλές συνέργειες εντός των κλάδων αυτών αλλά και με τον τουρισμό. Γι αυτό και η βιομηχανία είναι ένας κλάδος μειωμένου ρίσκου, γιατί με τόσο διαφορετικές δραστηριότητες που το ρίσκο εξουδετερώνεται».

    «Στη βιομηχανία τα ρίσκα αλληλοεξουδετερώνονται. Είναι hedged και από μόνη της. Για αυτό και μπορεί να προσφέρει τη σταθερότητα σε μια οικονομία για να αντέξει κρίσεις. Προσφέρει τη δύναμη στην οικονομία να έχει σταθερότητα και να εξουδετερώνει άλλα ρίσκα», σημείωσε. «Αν οι δραστηριότητες μιας χώρας ειδωθούν ως ένα χαρτοφυλάκιο πρέπει να είναι hedged δηλαδή να εξουδετερώνει το ρίσκο η μια της άλλης, ώστε σε περίπτωση μιας κρίσης να μην ανακόπτεται συνολικά η ανάπτυξη. Αυτό μπορεί να το κάνει η βιομηχανία και με την ανάπτυξή της, δίνει ταυτόχρονα την ευκαιρία να αναπτύξουν οι νέοι άνθρωποι τη δημιουργικότητά τους και να καινοτομήσουν».

    Τα έσοδα από τις βιομηχανικές εξαγωγές είναι περισσότερα από τα τουριστικά έσοδα

    «Τη βιομηχανία για πολλά χρόνια την αγνοούσαν οι διαμορφωτές πολιτικής, ήταν η τελευταία προτεραιότητα και κυριαρχούσε το στερεότυπο ότι η Ελλάδα δεν είναι κατάλληλη για τη βιομηχανία, παρότι είχε και το εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό και σημαντική βιομηχανική ιστορία. Ποτέ δεν αποφασίστηκαν πολιτικές για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας. Παρ’ όλα αυτά ο βιομηχανικός τομέας κρατήθηκε ζωντανός και αναπτύχθηκε ακόμη και μέσα στην κρίση. Αύξησε τις εξαγωγές του κατά 65% τα χρόνια της κρίσης και τα έσοδα που φέρνει στη χώρα από εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων, είναι 20 δισ. ευρώ, δηλαδή 20% περισσότερα από τα έσοδα που φέρνει ο τουρισμός».

    Μιλώντας για τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η βιομηχανία, αναφέρθηκε στην απουσία κινήτρων για επενδύσεις, στο υψηλό μη μισθολογικό κόστος, στο υψηλό ενεργειακό κόστος και στην κακή λειτουργία της αγοράς ενέργειας, το αναχρονιστικό και χωρίς ευελιξία ωράριο εργασίας.

    «Η βιομηχανική παραγωγή αγαθών που πωλούνται διεθνώς έχει τη δυνατότητα να πολλαπλασιάσει την προστιθέμενη αξία της οικονομίας και να γίνει σημαντικός άξονας ανάπτυξης της καινοτομίας και της πράσινης οικονομίας» τόνισε.

    Σχετικά με την ανάπτυξη της καινοτομίας, σημείωσε ότι πολλές ελληνικές εταιρείες έχουν υποχρεωθεί να αναπτύξουν μόνες τους έρευνα και ανάπτυξη για να καλύψουν την έλλειψη σχέσης μεταξύ των επιχειρήσεων και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Όμως σημείωσε ότι η υιοθέτηση πολιτικών που ενθαρρύνουν την καινοτομία μπορεί να λειτουργήσει πολύ θετικά. «Η καινοτομία έρχεται όταν υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ, δηλαδή, όταν οι πολιτικές στηρίζουν ένα όραμα για το μέλλον, τότε οι επιχειρήσεις θα επενδύσουν στην καινοτομία».

    Τι προτείνει: Να μελετήσετε τις ευκαιρίες που παρουσιάζει κάθε τομέας

    Ιδιαίτερη σημασία, είπε ο κ. Στασινόπουλος, έχει η έξυπνη εξειδίκευση, εξηγώντας ότι το να βλέπουμε τη βιομηχανία ως έναν μόνο κλάδο της οικονομίας δεν μας αφήνει να δούμε τις ευκαιρίες που δημιουργούν οι εξειδικευμένοι κλάδοι της. Έφερε το παράδειγμα της κλωστοϋφαντουργίας, ενός κλάδου που λείπει πια από τη χώρα και ενδεχομένως έχει ευκαιρίες.

    «Η κλωστοϋφαντουργία ήταν πριν 20 χρόνια ένας κλάδος που συντηρούσε 200.000 θέσεις εργασίας. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που παράγει βαμβάκι, και το εξάγουμε όμως, όπως είναι στη Γερμανία και από κει πολλές φορές επανεξάγεται στην Κίνα. Η Ελλάδα σήμερα, δεν έχει τις βιομηχανίες για να επεξεργαστεί το βαμβάκι και ακόμη και αν αυτό συνέβη με ευθύνη των ίδιων των βιομηχανιών, θα μπορούσε αν υπάρξουν κάποια κίνητρα ο τομέας να ξαναφτάσει να έχει εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους», είπε.

    «Αν έχω να προτείνω κάτι, είναι η κυβέρνηση να υιοθετήσει μια πιο εξειδικευμένη προσέγγιση και μελετώντας κάθε ένα βιομηχανικό τομέα να μπορέσει να εστιάσει και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες για τη χώρα», κατέληξε.



    ΣΧΟΛΙΑ