• Business

    Maria Rita Galli (ΔΕΣΦΑ): Πρώτα να πάρει η Motor Oil επενδυτική απόφαση για τη ΔΙΩΡΥΓΑ Gas και μετά ο αγωγός

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Maria Rita Galli-CEO ΔΕΣΦΑ

    Maria Rita Galli-CEO ΔΕΣΦΑ


    Την ανάγκη να λάβει η Motor Oil την επενδυτική απόφαση για το FSRU της Διώρυγας Gas και μετά να προχωρήσει ο αγωγός που ζητά, το έργο Πάτημα-Λιβαδειά επένδυσης 150 εκ. ευρώ, τόνισε χθες η  Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

    Επίσης, είπε ότι η ΡΑΑΕΥ και όχι ο ΔΕΣΦΑ, είναι που αποφάσισε ότι το έργο δεν μπορεί να ξεκινήσει αν δεν λάβει η Motor Oil την επενδυτική απόφαση, καθώς στην αντίθετη περίπτωση θα επιβάρυνε άσκοπα τον έλληνα καταναλωτή.

    Ειδικότερα, απαντώντας στους λόγους που το έργο δεν μπορεί να γίνει πριν το 2027, όπως ζητά η Motor oil, σημείωσε  ότι “το έργο Πάτημα-Λειβαδιά είναι ένα νέο έργο που εντάχθηκε στα σχέδια του ΔΕΣΦΑ μόνο για να εξυπηρετήσει τους στόχους της Διώρυγα Gas να εξάγει. Κατά το 2022 ξεκινήσαμε να μελετάμε το σχέδιο και όπως όλοι οι αγωγοί χρειάζεται 5-6 χρόνια από τη μελέτη μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής και γι αυτό τοποθετείται η ολοκλήρωσή του το 2027. Χαιρόμαστε να αναπτύξουμε αυτό το έργο, γιατί σημαίνει περισσότερη δραστηριότητα για μας και θέλουμε το συντομότερο να λειτουργήσει για να ξεκινήσει να έχει έσοδα. Όμως ο  Ρυθμιστής είναι που αποφάσισε ότι δε  χρειάζεται αυτό το έργο αν δε  γίνει το FSRU της Διώρυγα GAS, και δεν θέλει να επενδύσουμε σε ένα έργο 150 εκ. ευρώ που θα το πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές, αν αυτό δεν είναι σίγουρο ότι θα λειτουργήσει.

    Επομένως, πρέπει να περιμένουμε να πάρει η Motor Oil την επενδυτική απόφαση για να ξεκινήσουμε το έργο. Επίσης, τόνισε ότι στο σχετικό market test που ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο δεν υπήρξε καθόλου ενδιαφέρον από την Διώρυγα Gas ενώ υπήρξε ενδιαφέρον από όλα τα άλλα FSRU στην Ελλάδα. “Αν ληφθεί επενδυτική απόφαση από την Motor Oil τότε θα καλυφθεί το κόστος του έργου από τη χρήση του έργου από τη Διώρυγα Gas και δεν θα επιβαρυνθούν οι ταρίφες που πληρώνουν οι καταναλωτές. Μαζί με την Motor Oil πείσαμε τη ΡΑΑΕΥ και συμφωνήσαμε να δαπανήσουμε κάποια χρήματα για τις πρώτες μελέτες ώστε να το προωθήσουμε, χωρίς να προχωράμε σε μεγάλες επενδύσεις μέχρι να ληφθεί η επενδυτική απόφαση”, σημείωσε.

    Όσο για το κόστος του έργου, εξήγησε ότι το κόστος των σωλήνων και του EPC Contractor δεν εξαρτάται από το ΔΕΣΦΑ. Και σχετικά με την πρόταση της Motor Oil να πραγματοποιήσει η ίδια το έργο με μικρότερο κόστος, η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ απάντησε ότι μπορεί να κατέβει στους διαγωνισμούς για την κατασκευή του έργου με τη θυγατρική της, και να καταθέσει πολύ χαμηλή προσφορά, μειώνοντας το κόστος του έργου.

    Το έργο Πάτημα Λειβαδιά- Τι είχε δηλώσει η Motor Oil

    Πρόκειται για τον νέο αγωγό φυσικού αερίου του Διαχειριστή, από τα Μέγαρα έως τη Λειβαδιά, μήκους 100 χλμ. και για τον Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό, τα οποία προορίζονται για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας των εξαγωγών του FSRU της θυγατρικής Διώρυγα Gas, στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Με τον νέο αγωγό Πάτημα-Λειβαδιά προβλέπεται να διπλασιασθεί ο κύριος αγωγός υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ, ώστε να αποσυμφορηθεί η πίεσή του όταν η ροή του φυσικού αερίου είναι από τον Νότο προς τον Βορρά. Έτσι, θα μπορεί να εξυπηρετείται αδιάλειπτα ο πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης της Διώρυγα Gas.

    Σχετικά με τη διασύνδεση του ΕΣΦΑ με το FSRU της Διώρυγα GAS, η Motor Oil συμμετέχοντας στη διαβούλευση του ΔΕΣΦΑ, είχε σημειώσει:

    “Η ένταξη του έργου Διπλασιασμό του Κλάδου υψηλής πίεσης Πάτημα-Λιβαδειά στο σύστημα τον Οκτώβριο του 2027 είναι αδικαιολόγητα χρονικά απομακρυσμένη, ειδικά να ληφθεί υπόψιν ότι η σύνδεση του FSRU με το ΕΣΦΑ είναι προγραμματισμένη για το Μάιο του 2025. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου αγωγού είναι αναγκαία για τη λειτουργία του FSRU το οποίο ως νέο σημείο εισόδου στο ΕΣΦΑ θα αποτελεί τη μόνη εναλλακτική λύση εφοδιασμού του ΕΣΦΑ σε περίπτωση συμφόρησης του τερματικού της Ρεβυθούσας ή διακοπής του αερίου μέσω αγωγών.

    Ο προϋπολογισμός για το έργο Μετρητικός και Ρυθμιστικός Σταθμός για τη σύνδεση με το FSRU Διώρυγα διπλασιάστηκε από 9,9 εκ. ευρώ σε 19,5 εκ. ευρώ, τονίζει, σημειώνοντας ότι δε δικαιολογείται αυτή η αύξηση προϋπολογισμού από τις αυξήσεις των υλικών.

    Η Motor Oil ζητά να δοθεί η δυνατότητα σε ομίλους που διαθέτουν συμμετοχές σε κατασκευαστικές όπως η Motor Oil, να αναθέσουν την κατασκευή των δύο αυτών έργων, με την καθοδήγηση του ΔΕΣΦΑ για να επιτευχθεί μείωση του κόστους και του χρόνου ολοκλήρωσης. Επίσης, ζητά να μετατοπιστεί το χρονοδιάγραμμα του έργου κατά δύο χρόνια νωρίτερα για να είναι έτοιμο το 2025 όταν θα ολοκληρωθεί και το FSRU.

    Η «Διώρυγα Gas»

    Όσο για την επενδυτική απόφαση που θα σημάνει και την πραγματική εκκίνηση του έργου, η διοίκηση της Motor Oil έχει δηλώσει ότι θα τη λάβει στο τρίτο τρίμηνο του 2023. Το   έργο  FSRU στον Κορινθιακό Κόλπο, στους Αγ. Θεοδώρους, στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της, είναι ένας  πλωτός σταθμός υποδοχής και αεριοποίησης LNG, μία επένδυση ύψους 340 εκ. ευρώ, η οποία μάλιστα τον Ιανουάριο εντάχθηκε και στο καθεστώς της ταχείας αδειοδότησης, στο πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων.

    Η «Διώρυγα Gas» της Motor Oil στο τελευταίο και οριστικό market test που διενήργησε έσπασε ρεκόρ ζήτησης για δέσμευση ποσοτήτων: «Οι δεσμεύσεις έφτασαν μέχρι τα 25 έτη από την εκτιμώμενη έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της Διώρυγα Gas και μέχρι τα 2 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση η οποία σημειώνει: «Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή ισχυρών διεθνών και ελληνικών εταιρειών φυσικού αερίου ενισχύει το έργο και διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη λειτουργία και βιωσιμότητά του. To φυσικό αέριο εκτιμάται ότι θα προμηθεύει τόσο την ελληνική αγορά (μονάδες ηλεκτροπαραγωγής) όσο και τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία έως Ουγγαρία και Ουκρανία)», όπως έχει αναφέρει η εταιρεία στη σχετική ανακοίνωση ως προς τη χρησιμότητα του έργου. Ωστόσο, για να μπορεί να λειτουργήσει εξαγωγικά, χρειάζεται και τον αγωγό Πάτημα-Λειβαδιά, το έργο το οποίο ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να έχει ολοκληρωθεί το 2027, κάτι που σημαίνει ότι από το 2025 ως το 2027 δεν θα μπορεί να πραγματοποιεί εξαγωγές, κάτι που επηρεάζει το επιχειρηματικό σχέδιο του έργου.

    Η «Διώρυγα Gas» θα έχει δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ 4,3 δις. κυβικών μέτρων ετησίως: «Το έργο προσφέρει επίσης επιπλέον οφέλη στον τελικό καταναλωτή, καθώς θα παρέχει πρόσθετη ρευστότητα στην αγορά Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (δηλαδή χαμηλότερες τιμές προμήθειας) και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του τερματικού σταθμού ΥΦΑ της Ρεβυθούσας. Επιπλέον, η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS θα λειτουργεί:

    • συμπληρωματικά προς τον τερματικό σταθμό ΥΦΑ στην Ρεβυθούσα, προσφέροντας δυνατότητα διπλών εκφορτώσεων μεγάλων δεξαμενόπλοιων ΥΦΑ (μεγέθους Q-Max),
    • σε βέλτιστο γεωγραφικά σημείο λόγω της εγγύτητας του με το απομονωμένο Δίκτυο Διανομής της ΔΕΔΑ, ώστε να παρέχει εύκολα και γρήγορα φυσικό αέριο στις πόλεις της Πάτρας, του Αγρινίου και του Πύργου,
    • ως βασικός καταλύτης για την ανάπτυξη της αναδυόμενης αγοράς ΥΦΑ μικρής κλίμακας».

    Ακολουθεί η τοποθέτηση της Motor Oil στη σχετική διαβούλευση του ΔΕΣΦΑ:

    Διαβάστε επίσης

    Στοιχεία ΔΕΣΦΑ για την κατανάλωση φυσικού αερίου το α’ εξάμηνο του 2023

    Πέτρος Τζαννετάκης (Motor Oil): Σε υψηλά επίπεδα παραμένουν τα περιθώρια διύλισης και το 2023- Τι θα κάνει με τη Διώρυγα GAS

    Motor Oil: Εγκρίθηκε από τη διυπουργική για τις στρατηγικές επενδύσεις το FSRU της «Διώρυγα GAS»



    ΣΧΟΛΙΑ