• Business

    M. Δακτυλίδης (ΠΕΔΜΕΔΕ) για Τέμπη: «Υπαίτια και επιχειρηματικά παιχνίδια»


    Την ανάγκη «αυτοκριτικής» του τεχνικού κόσμου για το δυστύχημα στα Τέμπη έφερε στην επιφάνεια ο Μιχάλης Δακτυλίδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων.

    Ο κ. Δακτυλίδης έκανε, μεταξύ άλλων, λόγο και για την ευθύνη των αναδόχων του έργου σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης σε τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα, της κοινοπραξίας της Τομή με τη γαλλική Alstom μιλώντας μιλώντας χθες σε δημοσιογράφους για το ενδεχόμενο «κοινοπρακτικών παιχνιδιών», που δεν θα αποκαλυφθούν «εκτός αν κάποιος τα θυμηθεί».

    Όπως εννόησε ο κ. Δακτυλίδης, η κοινοπραξία δεν κηρύχθηκε τελικά έκπτωτη, προκειμένου να μην χρονοτριβήσουν με ενστάσεις οι διαδικασίες, προσθέτοντας πως «η Alstom είχε το μονοπώλιο, έκανε αυτή τη δουλειά σε ολόκληρη την Ευρώπη». Στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αποκαλύπτουν πως το 2021 η Alstom ανέλαβε ως «δανειοπάροχος» να κατασκευάσει στην ουσία ολόκληρο το έργο της σηματοδότησης, ενώ η ίδια κοινοπραξία υπέγραψε την συμπληρωματική σύμβαση ύψους 13,3 εκατ. ευρώ το 2022.

    Η «παρωδία» της ιδιωτικής επίβλεψης

    Ο κ. Δακτυλίδης, περιέγραψε την (προβληματική) εφαρμογή της ιδιωτικής επίβλεψης ως μία από τις παθογένειες εκτέλεσης των δημόσιων έργων. «Η πολιτεία δεν είχε το θάρρος να υιοθετήσει αυτό που η Ευρώπη κάνει εδώ και 20 χρόνια, ιδιωτική επίβλεψη, πρακτική στην οποία εντάσσεται και ο Ανεξάρτητος Μηχανικός».

    Στην ουσία, ο κ. Δακτυλίδης αναφέρθηκε στην άσκηση καθηκόντων επίβλεψης κατά την εκπόνηση μελετών από Ιδιωτικό Φορέα Επίβλεψης, η οποία νομοθετήθηκε από τον παραιτηθέντα Κώστα Καραμανλή το φθινόπωρο του 2021, ο οποίος υπέγραψε την Υπουργική Απόφαση 299801/25-10-2021. Απόφαση την οποία ο πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ χαρακτήρισε «παρωδία» που νομοθετήθηκε έπειτα από πίεση. Είπε μάλιστα χαρακτηριστικά ότι η ΠΕΔΜΕΔΕ (τα μέλη της οποίας είναι επιχειρήσεις και στελέχη από την Α1 έως και την 7η τάξη) είχε θίξει το θέμα πριν από 20 χρόνια, προκαλώντας τις αντιδράσεις των δημοσίων υπαλλήλων.

    Τα παραπάνω βέβαια λέγονται στο πλαίσιο της συζήτησης για την επόμενη μέρα, μιας και η σύμβαση 41,3 εκατ. ευρώ για το σύστημα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη υπογράφηκε μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας Τομή – Alstom το 2014, επτά χρόνια πριν την υπουργική απόφαση Καραμανλή, ενώ σέρνεται επί εννέα χρόνια.

    «Όταν ένα έργο δεν πάει καλά, το διακόπτεις, βγαίνει έκπτωτος ο ανάδοχος και συνεχίζεις. Πρέπει να είναι τέτοιες οι διαδικασίες, ώστε οι διαδικασίες συνέχισης ενός έργου να είναι ανεξάρτητες από τις οποιεσδήποτε αξιώσεις του έκπτωτου (αναδόχου), με πολύ γρήγορες διαδικασίες», επισήμανε ο κ. Δακτυλίδης.

    Σύμφωνα με το άρθρο 7 της υπουργικής απόφασης – που πάσχει στην εφαρμογή της κατά τον ίδιο – στα καθήκοντα του Ιδιωτικού Φορέα Επίβλεψης περιλαμβάνεται ο έλεγχος τήρησης από τον ανάδοχο της σύμβασης και των συμβατικών υποχρεώσεων του, ο έλεγχος εφαρμογής των προδιαγραφών, ο έλεγχος τήρηση του χρονοδιαγράμματος εκπόνησης της μελέτης, η ενημέρωση χωρίς καθυστέρηση του προϊστάμενου της Διευθύνουσας Υπηρεσίας για την παραβίαση από τον ανάδοχο του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης της σύμβασης ή την πλημμελή εκπλήρωση των υποχρεώσεών του και η ειδοποίηση χωρίς καθυστέρηση του προϊστάμενου της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, εφόσον απαιτείται να κινηθεί διαδικασία έκπτωσης του αναδόχου λόγω συνδρομής των αναγκαίων προϋποθέσεων.

    «Οι υπηρεσίες στην Ελλάδα, όσο περνάει ο καιρός υποβαθμίζονται. Ακόμα και στην εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας για ιδιωτική επίβλεψη έγινε τέτοια διαστρέβλωση, που στο τέλος όλη η ευθύνη βαραίνει τους δημόσιους υπαλλήλους», εξηγεί ο πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ.

    «Ο ιδιώτης επιβλέπων είναι εταιρείες με έμπειρους μηχανικούς που επιβλέπουν τα έργα στο εργοτάξιο. Σήμερα οι επιβλέποντες είναι λίγοι, δεν πηγαίνουν στο εργοτάξιο, η δουλειά γίνεται με τη βοήθεια του Θεού. Φανταστείτε ένα φράγμα στην Κάλυμνο να επιβλέπεται από μηχανικό στην Αθήνα», κατέληξε, τονίζοντας ότι σε κάθε περίπτωση, το Δημόσιο πρέπει να έχει ελεγκτικό ρόλο, κάτι το οποίο «δεν κάνει».

    Διαβάστε επίσης:

    Τις πρώτες άμεσες παρεμβάσεις της Κυβέρνησης ανακοινώνει σήμερα ο κ. Γ. Γεραπετρίτης – Το θέμα της ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου στο αυριανό Υπουργικό Συμβούλιο



    ΣΧΟΛΙΑ