Business

Κοπελούζος, Κινέζοι, Αυστραλοί, Αμερικάνοι και funds στη μάχη για το Ελ. Βενιζέλος


Μεγάλο ανταγωνισμό και υψηλά τιμήματα αναμένεται να προσελκύσει η πρώτη ιδιωτικοποίηση της κυβέρνησης, η πώληση του 30% των μετοχών του «Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ» (ΔΑΑ) καθώς τόσο η μοναδικότητά του και οι μεγάλες αποδόσεις του όσο και οι προοπτικές του σε συνδυασμό με τις προοπτικές της χώρας έχουν αυξήσει την αξία του.

Το ορόσημο των 26 εκατ. επιβατών έχει ήδη σχεδόν πιαστεί και ο νέος στόχος κάνει λόγο για 50 εκατ. επιβάτες ενώ πραγματοποιούνται συνεχείς επενδύσεις προς αυτήν την κατεύθυνση.

Το 2018 τα καθαρά κέρδη του σημείωσαν αύξηση 22% στα 171 εκατ. ευρώ, ενώ  τα κέρδη ΕΒΙTDA του ΔΑΑ  ανήλθαν σε 325,5 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας και το περιθώριο κέρδους EBITDA στο 68%. Τα δεδομένα αυτά και μόνο αποδεικνύουν γιατί το αεροδρόμιο Αθηνών αποτελεί «χρυσοτόκο όρνιθα» και το στόχο επενδυτικών ταμείων και διεθνών ομίλων από όλο τον κόσμο.

Η συγκέντρωση πλειάδας ενδιαφερομένων επενδυτών απο τις 4 ηπείρους, που έχουν δείξει σύμφωνα με πληροφορίες αρχικό ενδιαφέρον, δείχνει ότι μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος του υψηλού ανταγωνισμού και των υψηλών τιμημάτων. Εξάλλου, η κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, επιχείρησε την αύξηση των υποψηφίων για το 30%, με στόχο να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να προκύψει το υψηλότερο δυνατό έσοδο για το ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό δημόσιο.
Στους υποψηφίους στο διαγωνισμό συμπεριλαμβάνονται οι μέτοχοί του, AviAlliance, που ελέγχεται από τον καναδικό όμιλο PSP και συμμετέχει με 40% στο Ελ. Βενιζέλος, ο όμιλος Κοπελούζου που συμμετέχει με 5% και αναμένεται να το διεκδικήσει σε συνεργασία με ξένους -ενδεχομένως Κινέζους- , η γαλλική Vinci Airports, ο αυστραλιανός επενδυτικός όμιλος Macquarie, αλλά και αμερικάνικα επενδυτικά funds.

Σημειώνεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει άμεση συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, αλλά μόνο έμμεση: 30% μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και 25% μέσω του Υπερταμείου.

Αλλαγές
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% βγήκε στον αέρα στα τέλη Ιουνίου με διαδικασία-εξπρές και η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου, αν και ενδέχεται να δοθεί παράταση λίγων εβδομάδων. Ωστόσο θα πρέπει να πραγματοποιηθούν αλλαγές των εκπροσώπων του δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο της ΔΑΑ. Με βάση τη συμφωνία μετόχων, το δημόσιο ορίζει τα τέσσερα μέλη (μεταξύ των οποίων και τον πρόεδρο), οι Καναδοί τα υπόλοιπα τέσσερα, ενώ το ένατο μέλος ορίζεται μετά από συμφωνία μεταξύ του δημοσίου και των μετόχων πλειοψηφίας. Βάσει του υφιστάμενου καθεστώτος, η εταιρία που θα αποκτούσε το 30% θα διέθετε λιγότερα μέλη στο διοικητικό συμβούλιο του αεροδρομίου σε σύγκριση με το Δημόσιο (2 έναντι 3).

Πλέον ωστόσο αποφασίστηκε με την υπογραφή «Σύμβασης Παραίτησης» (waiver agreement),   ότι το Δημόσιο θα κατέχει δύο θέσεις στο νέο διοικητικό συμβούλιο, εκ των οποίων ο ένας θα είναι ο πρόεδρος και  θα δοθεί εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει τη διαδικασία με τους συμβούλους που είχαν επιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ από τον Ιούνιο.

Προοπτικές
Το «ορόσημο» των 26 εκατ. επιβατών (που έχει τεθεί για την έναρξη του επενδυτικού προγράμματος) έχει πρακτικά «καλυφθεί» και οι μελέτες αναφέρουν ότι η προοπτική επέκτασης του δυναμικού του ΔΑΑ είναι πλέον στους 50 εκατ. επιβάτες το αεροδρόμιο θα προχωρήσει στα έργα για την αύξηση της χωρητικότητας του αερολιμένα.

Το 2018 διακινήθηκαν 24,14 εκατ. επιβάτες, ξεπερνώντας κατά 11% (και κατά 2,4 εκατ. επιβάτες) την κίνηση του 2017.

Η «μικρή επέκταση» προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, από τα μέσα του 2018 και θα ακολουθήσει το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους έως 350-400 εκατ. ευρώ για την επέκταση του Terminal 1 και των χώρων εξυπηρέτησης.

Χρονιά «Ελ.Βενιζέλος» στις ιδιωτικοποιήσεις το 2019, τι άλλο έρχεται

Η αποτυχία στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ και τη ΔΕΠΑ το 2019, κάνει την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για το αεροδρόμιο Αθηνών τη μοναδική ιδιωτικοποίηση της χρονιάς. Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ εισέπραξε το 2019 1,4 δισ. ευρώ (μαζί με τον ΦΠΑ) από την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για 20 χρόνια, με το καναδικό fund PSP Investments.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα μπορούσε ο προτιμητέος επενδυτής για την πώληση του 30% του αεροδρομίου να έχει επιλεγεί μέχρι τα τέλη του έτους, τα έσοδα όμως θα εισρεύσουν στο πρώτο τετράμηνο του 2020.

Οι επόμενες ιδιωτικοποιήσεις των ΔΕΠΑ,  και περιφερειακών λιμανιών απαιτούν να προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση ενώ οριστικές αποφάσεις, σύμφωνα με πληροφορίες για τα ΕΛΠΕ δεν έχουν ληφθεί. Ωστόσο μέσα στο 2019 ενδεχομένως θα εισπραχθεί η προκαταβολή για το Ελληνικό, των 300 εκατ. ευρώ, αν οι διαδικασίες του διαγωνισμού για το καζίνο προχωρήσουν ανεμπόδιστα.