• Business

    Καυγάδες στην αγορά ενέργειας: Βιομηχανία εναντίον δικτύων αερίου και ΔΕΔΔΗΕ εναντίον προμηθευτών

    Κώστας Σκρέκας, Δημήτρης Παπαστεργίου (ΚΕΔΕ), Αναστάσιος Μάνος (ΔΕΔΔΗΕ), Αντώνης Κοντολέων (ΕΒΙΚΕΝ)


    Η ενεργειακή κρίση και οι φουσκωμένοι λογαριασμοί έχουν εξαντλήσει τη ρευστότητα στην αγορά ενέργειας και τόσο η βιομηχανία όσο και οι διαχειριστές πιέζονται και διεκδικούν χρωστούμενα. Στη μέση η ΡΑΕ που με τις αποφάσεις της προσπαθεί να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και όλοι εταιρείες και διαχειριστές, αναζητούν τρόπους να πληρωθούν ή να αποφύγουν να πληρώσουν.

    Η πίεση στη ρευστότητα δημιουργείται, καθώς όσο αυξάνονται οι λογαριασμοί ρεύματος μεγαλώνει η κατηγορία των πελατών στην αγορά ενέργειας, που δεν  πληρώνουν εγκαίρως τους παρόχους τους, προχωρούν σε διακανονισμούς και αντίστοιχα μειώνεται η δυνατότητα των παρόχων να καλύψουν τις δικές τους οφειλές στο ΔΕΔΔΗΕ. Στα 120 εκατ. παλαιών χρεών των προμηθευτών στο ΔΕΔΔΗΕ προστέθηκαν ακόμη 20 εκατ. και προμηθευτές όπως οι Volton, η Watt and Volt, η NRG η ΔΕΗ και η Volterra αποτελούν σύμφωνα με πληροφορίες τις εταιρείες που αναζητούν τρόπους να ρυθμίσουν τις οφειλές τους.

    Οφειλές έχουν οι προμηθευτές ενέργειας και στους Δήμους παρακρατώντας τα τέλη τους και σήμερα o Πρόεδρος της η ΚΕΔΕ κ.Δημήτρης Παπαχριστόπουλος θα έχει συνάντηση με τον υπουργό Ενέργειας με θέμα τις οφειλές των προμηθευτών. Οι ίδιες εταιρίες που χρωστάνε στον ΔΕΔΔΗΕ εμφανίζονται να παρακρατούν και τέλη Δήμων, κάποιες πάνω από ένα έτος, και για το θέμα αυτό η ΚΕΔΕ ήδη συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.  Η πρακτική αθέτησης οφειλών έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των εταιριών που λειτουργούν με συνέπεια στην αγορά ενέργειας, εκπρόσωποι των οποίων κάνουν λόγω για αθέμιτο ανταγωνισμό.

    Το άλλο μέτωπο είναι τα 4 εκατ. ευρώ που οφείλουν οι διανομείς φυσικού αερίου στη βιομηχανία για τα αυξημένα τέλη αερίου του 2015, τα οποία προσπαθούν να μην καταβάλουν αμφισβητώντας τα νομικά.

    ΕΔΑ Αττικής και Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ- βιομηχανία

    Τη στιγμή που η βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή εκτόξευση του κόστους ενέργειας οι εταρείες διαχείρισης των δικτύων διανομής φυσικού αερίου αρνούνται να τους πληρώσουν τα χρωστούμενα. Πρόκειται για το τέλος διανομής 4 ευρώ/MWh που είχε επιβληθεί στη βιομηχανία για ένα χρόνο το 2015 και από τον Αύγουστο το 2020 είχε αποφασιστεί από τη ΡΑΕ να επιστραφεί το συνολικό ποσό των 4 εκατ. ευρώ που είχαν πληρώσει παραπάνω οι βιομηχανίες στις εταιρείες διανομής αερίου ΕΔΑ Αττικής και Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ.  Ωστόσο, οι διοικήσεις των εταιρειών διανομής αιτήθηκαν ασφαλιστικά μέτρα κατά της απόφασης ώστε να λάβουν προσωρινή διαταγή για να μη γίνει εκτελεστή η απόφαση και να μην πληρώσουν τα ποσά, ενώ έχουν κινηθεί και νομικά κατά της απόφασης στο Διοικητικό Εφετείο.

    Η αντιπαράθεση σε αυτή την αγορά ενέργειας είχε ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2015, με την επιβολή με νόμο οριζόντιας χρέωσης προσωρινού τέλους διανομής 4 ευρώ/MWH σε όλους τους επιλέγοντες πελάτες, παρά το γεγονός ότι η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση παραβίαζε ξεκάθαρα την ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/73 αλλά και τον εθνικό ενεργειακό νόμο 4001/2011. Τον Ιούνιο 2016, η ΕΒΙΚΕΝ προχώρησε αφενός σε επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφετέρου απευθύνθηκε στη ΡΑΕ, ζητώντας της στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της και εν όψει του καθορισμού του οριστικού τέλους διανομής με ισχύ από 1/12/2016,  να αποφασίσει αντισταθμιστικά μέτρα, εφόσον διαπιστώσει σημαντική απόκλιση μεταξύ της προσωρινής χρέωσης και της τελικής χρέωσης.

    Ήδη από τον Αύγουστο 2020, η ΡΑΕ έχει αποφασίσει τη λήψη αντισταθμιστικών μέτρων υπέρ των βιομηχανιών που υπερχρεώθηκαν με την παράνομη επιβολή του προσωρινού τέλους των 4 ευρώ/MWh και εντέλει τους διαχειριστές  των δικτύων διανομής φ.α να επιστρέψουν με άτοκες δόσεις εντός 5ετίας τα ανάλογα ποσά.

    ΔΕΔΔΗΕ εναντίον προμηθευτών

    Αναλυτική ενημέρωση με τις οφειλές όσων του χρωστούν, θα στείλει ο ΔΕΔΔΗΕ στη ΡΑΕ  επισημαίνοντας ποιοι καθυστερούν συστηματικά στην αγορά ενέργειας, ποιοι τηρούν και ποιοι όχι τους διακανονισμούς, καθώς και για όσα προτίθεται να κάνει απέναντι στους οφειλέτες για να απομειώσει το ύψος των ληξιπρόθεσμων χρεών.

    Οι ανεξόφλητες οφειλές προς τον ΔΕΔΔΗΕ ήταν 120 εκατ. ευρώ, από τους προηγούμενους μήνες και το τελευταίο μήνα προστέθηκαν επιπλέον 20 εκατ. ευρώ σύμφωνα με πληροφορίες. Βάσει του κανονισμού λειτουργίας της αγοράς, η Αρχή έχει το δικαίωμα, εφόσον οι πάροχοι δεν ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, ακόμη και να τους διαγράψει από το σχετικό μητρώο προμηθευτών.

    Πρώτο βήμα είναι οι διακανονισμοί, όμως κάποιες εταιρείες δεν τηρούν τους όρους των διακανονισμών, σε πολλές έχουν ασκηθεί αγωγές για παλαιότερες οφειλές, ενώ σε άλλες έχουν σταλεί εξώδικα. Κάποιες εταιρείες ισχυρίζονται ότι οι οφειλές προέρχονται από τις καθυστερήσεις  καταβολής της κρατικής στήριξης, με αποτέλεσμα να τους επιβαρύνουν οι επιδοτήσεις του Ιανουαρίου στις καταναλώσεις που τιμολόγησαν, ενώ μια καθετοποιημένη δεν έχει καταθέσει εγγυητική επιστολή με τον ΔΕΔΔΗΕ να εξετάζει αποδοχή εγγυητικής από τη μητρική της εταιρία. Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ασκήσει 20 αγωγές κατά προμηθευτών για ληξιπρόθεσμες οφειλές των ετών 2014, 2015 και 2016, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2021 έστειλε εξώδικα σε τρεις προμηθευτές που είχαν σωρεύσει σημαντικές ληξιπρόθεσμες οφειλές.

    Elpedison εναντίον ΔΕΔΔΗΕ και πρόστιμο 250.000 ευρώ

    Επίσης, πρόστιμο 250.000 ευρώ στον ΔΕΔΔΗΕ αποφάσισε η ΡΑΕ  έπειτα από καταγγελία της Elpedison ότι ο ΔΕΔΔΗΕ μεταξύ άλλων, είχε πολλάκις παραλείψει να χορηγήσει στην εταιρεία τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) πελατών που η εταιρεία εκπροσωπεί ως πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας.

    Λόγω της αδράνειας του ΔΕΔΔΗΕ να αποστέλλει τα προβλεπόμενα από το πλαίσιο στοιχεία Πελατών, δεν έχει τιμολογήσει περισσότερους από 1.400 πελάτες, τους οποίους προμηθεύει ως Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας, ενώ δεν διαθέτει τον ΑΦΜ για περίπου 25% των νέων Πελατών της υπό το εν λόγω καθεστώς.

    Επιπλέον, σύμφωνα με την Elpedison, o ΔΕΔΔΗΕ έχει απορρίψει, σχεδόν κατά το ήμισυ των περιπτώσεων, τα αιτήματα απενεργοποίησης μετρητή που έχει υποβάλει η εταιρεία λόγω υπερημερίας πελατών που προμηθεύει υπό καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας ως προς την εκπλήρωση των οικονομικών τους υποχρεώσεων προς αυτήν.

    Εκτός από το πρόστιμο, η ΡΑΕ προχώρησε στην επιβολή αυστηρής σύστασης στον Διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας να συμμορφωθεί άμεσα σχετικά με την τήρηση της υποχρέωσης παροχής πλήρων των στοιχείων πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας στην Elpedison αλλά και στους υπόλοιπους παρόχους της Καθολικής Υπηρεσίας. Επίσης,  για την κατάλληλη διαμόρφωση του πληροφοριακού συστήματός του, προκειμένου να μην τίθενται τεχνικά προσκόμματα στην υποβολή των προβλεπόμενων εντολών και να ενημερώνεται, όπως πρέπει, ο προμηθευτής.



    ΣΧΟΛΙΑ