ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο έχει εκτιναχθεί σε ιστορικά υψηλά, ξεπερνώντας τα 17 δισ. ευρώ, γεγονός που αποτυπώνει το εύρος των έργων υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σε φάση δημοπράτησης. Στον χάρτη δυνάμεων που διαμορφώνεται, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραμένει ο ηγέτης με κυρίαρχη θέση στις παραχωρήσεις με ρευστότητα της τάξης των 2 δισ. ευρώ, με την AKTOR να βρίσκεται σε «ράλι ανόδου», κερδίζοντας μερίδιο μέσα από τον εταιρικό μετασχηματισμό και τις εξαγορές, με αποκορύφωμα την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Ακολούθως η ΜΕΤΚΑ αναδύεται σε έναν πραγματικά δυνατό παίχτη έχοντας ήδη κερδίσει την αναγνώριση της αγοράς, η ΑΒΑΞ ξεχωρίζει με τη θεαματική άνοδο του κύκλου εργασιών της, ενώ η ΕΚΤΕΡ διατηρεί σταθερή ανοδική πορεία, διεκδικώντας μια θέση στην «παρέα» των μεγάλων κατασκευαστών, με στόχο το πτυχίο της 7ης τάξης.
Τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου 2025 δείχνουν έναν κλάδο σε άνθηση, επιβεβαιώνοντας πως η αγορά της κατασκευής διανύει την καλύτερη περίοδο της 25ετίας. Όλες οι μεγάλες εταιρείες παρουσίασαν σημαντική αύξηση εσόδων και κερδοφορίας, επιβεβαιώνοντας ότι η ανάπτυξη δεν βασίζεται πλέον αποκλειστικά στις παραδοσιακές κατασκευές. Ο όρος που μάλιστα χαρακτηρίζει τους κατασκευαστικούς κολοσσούς σήμερα δεν είναι άλλος παρά η «διαφοροποίηση». Μάλιστα, το κλειδί της ανόδου ήταν οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ, που προσφέρουν σταθερές ροές και υψηλότερα περιθώρια κέρδους, καθώς και η επιτάχυνση της εκτέλεσης μεγάλων έργων υποδομών σήμερα.
Συνεπώς, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι θωρακίζονται εγκαταλείποντας το μοντέλο της αμιγούς κατασκευής, απλώνοντας την παρουσία τους σε ενέργεια, real estate, παραχωρήσεις, διαχείριση εγκαταστάσεων κλπ.
Η στρατηγική αυτή αποτελεί απάντηση στις προκλήσεις που φέρνει το πιθανό “επενδυτικό κενό” μετά το 2026, όταν ολοκληρωθεί το Ταμείο Ανάκαμψης. Παρά το ισχυρό ανεκτέλεστο 17 δισ. ευρώ που προσφέρει ορατότητα για τα επόμενα χρόνια, οι όμιλοι προετοιμάζονται δείχνοντας τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και τις Πρότυπες Προτάσεις, ώστε να διατηρήσουν τη δυναμική ανάπτυξη του κλάδου και στη μετά-2026 εποχή.
Να θυμίσουμε πως σήμερα τρέχουν διαγωνισμοί ύψους 1,2 δισ. ευρώ, οδικών κτηριακών και άλλων έργων με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ο απόλυτος κυρίαρχος με αιχμή τις παραχωρήσεις
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζει να εδραιώνει την κυριαρχία της στην κορυφή του κατασκευαστικού χάρτη, καθώς μετά και την επιτυχημένη έκδοση του επταετούς ομολόγου των 500 εκατ. ευρώ έχει αποκτήσει μία ισχυρή ρευστότητα της τάξης των 2 δισ. ευρώ.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 κατέγραψε έσοδα 1,96 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 43,6% σε σχέση με πέρυσι, και καθαρή κερδοφορία 68,1 εκατ. ευρώ, με άνοδο 22,5%. Η λειτουργική κερδοφορία εκτοξεύθηκε στα 317,5 εκατ. ευρώ (+84,4%), χάρη κυρίως στον τομέα των παραχωρήσεων, ο οποίος έχει μετατραπεί σε βασικό πυλώνα ανάπτυξης.
Η είσοδος της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο συνέβαλε καθοριστικά, προσφέροντας 89 εκατ. ευρώ στο EBITDA, ενώ τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν σε 1,46 δισ. ευρώ και η συνολική ρευστότητα στα 2 δισ. ευρώ.
Το ανεκτέλεστο έργων υπερβαίνει τα 6 δισ. ευρώ, ενώ προετοιμάζονται και άλλα μεγάλα έργα, όπως η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και το αεροδρόμιο Καστελίου, που θα προσθέσουν νέα σταθερά έσοδα τα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, η εταιρεία εστιάζει στρατηγικά στη δημιουργία ροών που διασφαλίζουν μακροπρόθεσμη κερδοφορία, αξιοποιώντας την ηγετική της θέση στις παραχωρήσεις. Άλλωστε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατατάσσεται στις κορυφαίες εταιρίες παραχωρήσεων της Ευρώπης.
Η εκρηκτική αύξηση των μεγεθών προήλθε κυρίως από τον τομέα των παραχωρήσεων όπου τα έσοδα και η κερδοφορία κατέγραψαν διπλασιασμό, αποτελώντας πλέον τη «ραχοκοκαλιά» της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου με συμμετοχή 53% στο EBITDA του ομίλου.
Για τον τομέα των κατασκευών το Α’ Εξάμηνο 2025, τα έσοδα ανήλθαν σε 813 εκατ. ευρώ, αυξημένα σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2024, που ήταν 572 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας σημαντική ανάπτυξη. Η λειτουργική κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 89 εκατ. ευρώ
Αντίστοιχα, ο τομέας Ενέργειας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη. Συνολικά, τα έσοδα του τομέα ανήλθαν σε 899 εκατ., αυξημένα σημαντικά από τα 468 εκατ. ευρώ του α’ εξαμήνου 2024, ενώ η λειτουργική κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 71 εκατ. ευρώ.
Σημαντική στρατηγική κίνηση αποτελεί και η δημιουργία κοινού ενεργειακού σχήματος με τη Motor Oil (50/50), με την ολοκλήρωση να αναμένεται στις αρχές του 2026, και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να λαμβάνει €128 εκατ. σε μετρητά.
Το ράλι ανόδου της AKTOR
Ο Όμιλος AKTOR διανύει περίοδο αναγέννησης μετά τον εταιρικό μετασχηματισμό του, υπό την καθοδήγηση του επικεφαλής του ομίλου Αλέξανδρου Εξάρχου. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 σημείωσε κύκλο εργασιών 623 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 17%, και καθαρή κερδοφορία 17 εκατ. ευρώ, με άνοδο 46% σε ετήσια βάση.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι η υπερδιπλάσια αύξηση του EBITDA, το οποίο ανήλθε στα 65 εκατ. ευρώ (+112%), επίδοση που αποτελεί ιστορικό υψηλό για την εταιρεία.
Η διοίκηση του ομίλου προχώρησε σε μείωση του καθαρού δανεισμού κατά 75%, βελτιώνοντας σημαντικά τη χρηματοοικονομική θέση του Ομίλου. Το ανεκτέλεστο έργων φθάνει τα 4,3 δισ. ευρώ, με μεγάλα έργα σε Ελλάδα και Ρουμανία – χώρα στην οποία ο όμιλος επενδύει στρατηγικά, καθώς ήδη συνεισφέρει το 22% των εσόδων.
Καθοριστικό βήμα αποτελεί η ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία, σε συνδυασμό με το υπάρχον χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, εκτιμάται ότι θα προσφέρει ροές 1,2 δισ. ευρώ στα επόμενα χρόνια. Ο Όμιλος εστιάζει επίσης σε ΑΠΕ, facility management και real estate, προχωρώντας σε περαιτέρω διαφοροποίηση δραστηριοτήτων και ενισχύοντας την ανθεκτικότητά του.
ΑΒΑΞ με τζίρο ρεκόρ
Η ΑΒΑΞ σημείωσε ένα καλό εξάμηνο, καταγράφοντας τζίρο-ρεκόρ 467,5 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 61,7% σε σχέση με το 2024. Τα EBITDA αυξήθηκαν στα 70,1 εκατ. ευρώ (+29%), ενώ τα καθαρά κέρδη εκτινάχθηκαν στα 28,5 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 74%.
Την ίδια ώρα θέτει τον πήχη ψηλά με πρόβλεψη για έσοδα 800 εκατ. ευρώ, EBITDA 120 εκατ. το 2025 και στόχο EBITDA 150 εκατ. ευρώ έως το 2029, εκ των οποίων το 60% θα προέρχεται από τις κατασκευές και το υπόλοιπο 40% από άλλες δραστηριότητες. Η εταιρεία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην εξασφάλιση νέων έργων, συμμετέχοντας στους επερχόμενους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ ύψους 1,1 δισ., χωρίς να αφήνει πίσω των τομέα των ακινήτων όπου επεκτείνεται, αναπτύσσοντάς χαρτοφυλάκιο 70 εκατ.
Το ανεκτέλεστο έργων ανέρχεται σε 2,76 δισ. ευρώ, με μεγάλο μέρος του να αφορά έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, στα οποία μάλιστα φαίνεται να επικεντρώνεται εξάλλου ο όμιλος. Στις προτεραιότητες της ΑΒΑΞ δεν λείπει η διεύρυνση της παρουσίας στον ενεργειακό κλάδο αλλά και η ανάπτυξη του real estate.
Η εταιρεία διατηρεί χαμηλή μόχλευση, με δείκτη καθαρού δανεισμού προς EBITDA στο 1,96x, ενώ η χρηματιστηριακή αποτίμηση της (EV/EBITDA 5x) θεωρείται από τις πλέον ελκυστικές, χαμηλότερη από τον μέσο όρο του κλάδου (περίπου 12x).
ΜΕΤΚΑ (METLEN): Ένας δυνατός «παίκτης» στις υποδομές
Η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ο κατασκευαστικός βραχίονας της Metlen, καταγράφει θεαματική άνοδο στο πρώτο εξάμηνο, υπερδιπλασιάζοντας τον κύκλο εργασιών της σε 212 εκατ. ευρώ (+159%) και αυξάνοντας το EBITDA στα 31 εκατ. ευρώ (+155%), με περιθώριο 14,7%.
Το ανεκτέλεστο έργων υπερβαίνει το 1,4 δισ. ευρώ, καθώς η εταιρεία έχει αναλάβει σειρά σημαντικών έργων υποδομών, όπως το FlyOver Θεσσαλονίκης (σε κοινοπραξία με την ΑΒΑΞ), το στέγαστρο Καλατράβα στο ΟΑΚΑ, έργα αποκατάστασης σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά και συμβάσεις ΣΔΙΤ για σχολεία και αστικές αναπλάσεις.
Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος σχεδιάζει την εισαγωγή της ΜΕΤΚΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 2026, ενώ βλέπει προοπτικές EBITDA στα 150 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, καθώς ωριμάζουν νέα έργα.
ΕΚΤΕΡ: Μια ανάσα από το πτυχίο 7ης τάξης
Η ΕΚΤΕΡ συνέχισε την ανοδική της πορεία, επιτυγχάνοντας κύκλο εργασιών 41,9 εκατ. ευρώ (+18,1%) και EBITDA 7,1 εκατ. ευρώ (+154,2%), με περιθώριο 16,9%. Η εταιρεία εμφανίζει αρνητικό καθαρό δανεισμό (-1,2 εκατ. ευρώ), ισχυροποιώντας τη χρηματοοικονομική της θέση.
Απώτερος στόχος; Ασφαλώς η κατοχύρωση του εργοληπτικού πτυχίου 7ης τάξης για τη συμμετοχή σε όλο και μεγαλύτερους διαγωνισμούς.
Το ανεκτέλεστο έργων ανέρχεται σε 123 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει σημαντικά δημόσια έργα υποδομών, όπως νοσοκομεία, εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και αεροδρομιακές υποδομές, καθώς και ιδιωτικά projects.
Παράλληλα, η εταιρεία διαφοροποιείται στον τουρισμό, εγκαινιάζοντας τη λειτουργία του ξενοδοχείου Summer Senses στην Πάρο, το οποίο αναμένεται να προσφέρει ετήσια έσοδα άνω των 4,5 εκατ. ευρώ.
Εντός του έτους, η ΕΚΤΕΡ αναμένει την υπογραφή ΣΔΙΤ για την κατασκευή πέντε νέων αστυνομικών μεγάρων, προϋπολογισμού 57 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική στροφή της σε έργα με σταθερές ροές.
Διαβάστε επίσης:
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αγώνας δρόμου για την έναρξη παραχώρησης στον ΒΟΑΚ – Ανοιχτή η είσοδος για νέους μετόχους
AKTOR: Με την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις αποκτά «χρυσό» χαρτοφυλάκιο και ροές 1,2 δισ. ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- UEFA Champions League: Ήττα «εντός προγράμματος» για τον μαχητικότατο και πολλά υποσχόμενο Ολυμπιακό
- Φαρμακευτική αλλεργία: Πότε οδηγεί στον θάνατο, εξηγεί η αν. καθηγήτρια Κατερίνα Συρίγου
- Louis Vuitton: Πώς κέρδισε αποζημίωση – μαμούθ 584 εκατ. σε υπόθεση με «μαϊμού» τσάντες
- Ευρώπη Holdings: Συμμαχία Κόκκαλη-Βαρδινογιάννη για επέκταση στα Βαλκάνια
