ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί η ανάδοχος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σύμφωνα με πληροφορίες για την έναρξη της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, που αφορά το βασικό τμήμα των 157 χιλιομέτρων Χανιά – Ηράκλειο, καθώς και την προαίρεση προς Κίσσαμο. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως σε εξέλιξη βρίσκονται και συζητήσεις για την ένταξη και άλλων σχημάτων στο μετοχικό σχήμα.
Καθοριστικό εμπόδιο για την εκκίνηση της παραχώρησης παραμένει η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να ξεκινήσει η υλοποίηση. Η επίσημη έναρξη της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί τους επόμενους μήνες, με στόχο το τέλος του έτους, καθώς το έργο βρίσκεται υπό πίεση χρόνου λόγω των προθεσμιών του Ταμείου Ανάκαμψης.
Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης του έργου η αξία του οποίου ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ υπεγράφη τον Μάιο και προβλέπει διάρκεια 35 ετών, εκ των οποίων τα πρώτα πέντε αφορούν την κατασκευαστική περίοδο.
Στο μεταξύ η εταιρεία ανακοίνωσε χθες ισχυρές επιδόσεις για το Α’ εξάμηνο του 2025, καταγράφοντας έσοδα 1,9 δισ. ευρώ (+44%), λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) 317 εκατ. ευρώ (+84%) και καθαρά κέρδη 68 εκατ. (+24%), ενώ το ανεκτέλεστο ανήλθε σε ιστορικό υψηλό 9,2 δισ. ευρώ. Άνοδος που οφείλεται κυρίως στις παραχωρήσεις, με την Αττική Οδό να συμβάλλει 89 εκατ. ευρώ στην κερδοφορία.
Η διοίκηση εκτιμά ότι η θετική πορεία θα συνεχιστεί χάρη στις σταθερές και μακροπρόθεσμες ροές εσόδων των παραχωρήσεων, ενώ περαιτέρω ώθηση αναμένεται από μεγάλα έργα που θα τεθούν σε λειτουργία τα επόμενα χρόνια, όπως η Εγνατία Οδός, το αεροδρόμιο Καστελίου και οι υποδομές διαχείρισης υδάτων και απορριμμάτων.
Σήραγγα Ηλιουπόλεως και Αττική οδός
Στο μέτωπο του Ελληνικού και σε ό,τι αφορά την κατασκευή του IRC, το έργο φαίνεται να προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και ο στόχος είναι να ολοκληρωθεί σε περίπου τρία χρόνια. Ωστόσο, τίθεται το ερώτημα για το πώς θα λειτουργήσει το έργο ως προς τις οδικές συνδέσεις όταν θα είναι έτοιμο να υποδεχτεί επισκέπτες, δεδομένου ότι παραμένουν ανοιχτά ζητήματα υποδομών, με αιχμή το κυκλοφοριακό.
Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται και η υλοποίηση της Σήραγγας Ηλιουπόλεως όπου δεν έχει σημειωθεί πρόοδος, παρότι θεωρείται έργο που θα έπρεπε να είχε δρομολογηθεί ήδη πριν από την ανάπτυξη του Ελληνικού, πόσο μάλλον ενόψει της ολοκλήρωσής του.
Σε σχέση με τον τρόπο χρηματοδότησης του παραπάνω έργου, πηγές αναφέρουν, ότι έχει προταθεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ένα μοντέλο που θα μεταθέτει τις πληρωμές μετά το 2037, ώστε να διευκολυνθούν τα δημόσια οικονομικά. Ωστόσο, το Υπουργείο φαίνεται πως δεν βλέπει θετικά την πρόταση, εκφράζοντας ανησυχία για τη μετακύλιση των πληρωμών στις επόμενες γενιές.
Επισημαίνεται επίσης ότι η πολιτεία θα πρέπει να αποφασίσει αν αποδέχεται τη σύλληψη και τον σχεδιασμό του έργου, καθώς δεν είναι σαφές αν έχει εξεταστεί επισήμως η πρότυπη πρόταση. Το εν λόγω έργο πάντως, περιλαμβάνεται στην πρότυπη πρόταση, που έχει καταθέσει η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) – Άκτωρ Παραχωρήσεις (32%) και Άβαξ (32%).
Το έργο κρίνεται ως αναγκαίο για τη βελτίωση της κυκλοφορίας με τους Δήμους Βύρωνα, Ηλιούπολης και Ελληνικού–Αργυρούπολης να πραγματοποιούν κινητοποιήσεις, ζητώντας την άμεση εκκίνηση της Σήραγγας Ηλιούπολης, έργο με εκτιμώμενο κόστος τα 500 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τις παρεμβάσεις για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού, οι μελέτες για τον κόμβο της Μεταμόρφωσης βρίσκονται σε εξέλιξη με εντολή του Υπουργείου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες συζητείται εντατικά και με τον ανάδοχο. Παράλληλα, κομβικής σημασίας θεωρείται η υλοποίηση του έργου της Λεωφόρου Κύμης, που αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στη βελτίωση της κυκλοφορίας.
Στα ενεργειακά, σύμφωνα με πληροφορίες, η συγχώνευση με την ΗΡΩΝ Energy και NRG βρίσκεται ήδη στη φάση των διαδικαστικών και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026, μετά την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Υπενθυμίζεται πως το μεγάλο deal ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Motor Oil αφορά τη συνένωση ΗΡΩΝ και NRG και τη δημιουργία της UtilityCo, με ισότιμη συμμετοχή των δύο ομίλων. Η Motor Oil εισφέρει την nrg, το 50% της Θερμοηλεκτρικής Κομοτηνής και 79 εκατ. ευρώ, ενώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τη ΗΡΩΝ, το 50% της Θερμοηλεκτρικής και λαμβάνει 128 εκατ. ευρώ.
Τα οικονομικά μεγέθη και ο ρόλος της Αττικής Οδού
Χθες η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε τα οικονομικά επίσημα τα αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του 2025, παρουσιάζοντας σημαντική βελτίωση σε όλους τους βασικούς δείκτες.
Αναλυτικότερα, τα καθαρά κέρδη που αναλογούν στους μετόχους ανήλθαν σε 68,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα σε σχέση με τα 49,8 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 0,68 ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 22,5%.
Ο Όμιλος είχε ήδη παρουσιάσει τα βασικά στοιχεία με flash note στις 10 Σεπτεμβρίου και τα τελικά αποτελέσματα δεν διαφοροποιήθηκαν σημαντικά.
Τα συνολικά έσοδα έφτασαν τα 1,96 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 43,6% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj. EBITDA) ενισχύθηκε κατά 84,4% και ανήλθε σε 317,5 εκατ. ευρώ.
Η βελτίωση αυτή αποδίδεται κυρίως στις παραχωρήσεις, καθώς η ένταξη της Αττικής Οδού προσέθεσε 89 εκατ. ευρώ στην κερδοφορία, ενώ η κυκλοφορία στους αυτοκινητόδρομους του Ομίλου συνέχισε ανοδικά.
Ο κατασκευαστικός τομέας εμφάνισε αύξηση εσόδων, διατηρώντας ωστόσο τα περιθώρια κέρδους σε υγιή επίπεδα.
Παράλληλα, οι λειτουργικές ταμειακές ροές σημείωσαν άνοδο και διαμορφώθηκαν στα 219,3 εκατ. ευρώ, από 93,3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Τα ελεύθερα διαθέσιμα στο τέλος του εξαμήνου ήταν 1,46 δισ. ευρώ, ενώ μετά την επιτυχημένη έκδοση του νέου 7ετούς εταιρικού ομολόγου η συνολική ρευστότητα του Ομίλου ανέρχεται πλέον σε περίπου 2 δισ. ευρώ.
Ο καθαρός δανεισμός της μητρικής εταιρείας μειώθηκε στα 117 εκατ. ευρώ, έναντι 153 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024.
Στον κατασκευαστικό τομέα, το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο έργων στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ανήλθε σε 6,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου το 75% αφορά ιδιωτικά έργα και ίδιες επενδύσεις του Ομίλου, ενώ μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου προστέθηκαν νέες συμβάσεις ύψους 0,7 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά το μέλλον, η διοίκηση εκτιμά ότι η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας θα συνεχιστεί, καθώς βασίζεται στις παραχωρήσεις που διασφαλίζουν σταθερές και μακροπρόθεσμες ροές εσόδων, ενώ περαιτέρω ώθηση αναμένεται από έργα που θα τεθούν σε λειτουργία τα επόμενα χρόνια, όπως η Εγνατία Οδός, το αεροδρόμιο Καστελίου και οι υποδομές διαχείρισης υδάτων και απορριμμάτων.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΜΗΤΕΡΑ: Σύστησε Επιστημονική Επιτροπή Κύησης Υψηλού Κινδύνου σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ
- Ο Τσέχος σαμποτέρ της Aegean, τα σχέδια του Χόλτερμαν, η γιορτή του Περιστέρη, το μαγικό ραβδί του Ορσέλ στην Alpha, το νέο Βατερλό της ACAG, τι συμβαίνει με τον Γεραπετρίτη και γιατί είναι happy ο Πιέρ
- Γιατί δέχθηκε συγχαρητήρια ο Δένδιας, η απίστευτη ατάκα του Αδωνι για την προσθετική μαλλιών, ποιους θα δει η Κοβέσι και γιατί δάκρυσε ο Νικήτας
- Όμιλος «Γλάρος»: Από την κουζίνα του Σκλαβενίτη στις αγορές του εξωτερικού
