Σε μια κρίσιμη καμπή εισέρχεται η ελληνική κατασκευαστική δραστηριότητα μετά το 2026, καθώς το τέλος της υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για τη συνέχιση της αναπτυξιακής δυναμικής. Ωστόσο, η απάντηση φαίνεται να έρχεται από ένα νέο κύμα υποδομών, συνολικού ύψους σχεδόν 10 δισ. ευρώ, το οποίο θα εκτείνεται από το 2027 έως το 2030, λειτουργώντας ως «γέφυρα» για τη διατήρηση της εγχώριας κατασκευαστικής δραστηριότητας σε υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ και του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, τα προγραμματισμένα έργα αφορούν κυρίως τους τέσσερις στρατηγικούς τομείς των υποδομών: το οδικό, το σιδηροδρομικό, το ενεργειακό και το τηλεπικοινωνιακό δίκτυο.

1

Συγκεκριμένα, το 47% των διαθέσιμων πόρων, δηλαδή περίπου 4,6 δισ. ευρώ, θα κατευθυνθεί σε οδικά έργα, που περιλαμβάνουν επεκτάσεις ή νέες χαράξεις κρίσιμων αξόνων, όπως οι οδοί Πατρών – Πύργου, Λαμία – Καρπενήσι, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο.

Το 33% των πόρων, περίπου 3,3 δισ. ευρώ, θα επενδυθεί σε ενεργειακά έργα, με έμφαση στην αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας.

Παράλληλα, το 12% των επενδύσεων θα διατεθεί για σιδηροδρομικά έργα, όπως η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες, η σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου και η βελτίωση του ΠΑΘΕ. Τέλος, το υπόλοιπο 7% θα διατεθεί για τηλεπικοινωνιακά έργα, κυρίως επενδύσεις στην ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς, όπως το Ultra Fast Broadband (UFBB) και το Fiber to the Home (FTTH).

Στρατηγικά έργα και χρονοδιαγράμματα

Από τον πίνακα του ΙΟΒΕ προκύπτουν 34 έργα υποδομών με συγκεκριμένο προϋπολογισμό και εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης. Ορισμένα εξ αυτών είναι ήδη σε φάση κατασκευής ή ωρίμανσης, ενώ άλλα βρίσκονται υπό προκήρυξη. Η λίστα των έργων:

Οδικό δίκτυο

Το συνολικό ύψος των οδικών έργων ανέρχεται σε 5,55 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 4,64 δισ. ευρώ αφορούν έργα που έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν ή να υλοποιηθούν μετά το 2027:

Ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος: Έργο το οποίο υλοποιούν οι κατασκευαστές ΑΚΤΩΡ, AVAX και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προϋπολογισμό τα 300 εκατ. ευρώ και ορίζοντα υλοποίησης το  4ο τρίμηνο 2025.

Βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65: Προϋπολογισμός 442 εκατ.  ευρώ– Έως το 2ο τρίμηνο 2026.  Υλοποιεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover): Προϋπολογισμός 463 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί το 2ο τρίμηνο 2027. Yυλοποιείται μέσω της κοινοπραξίας των Ομίλων AVAX και MYTILINEOS.

Αποκατάσταση βλαβών οδικών υποδομών που προήλθαν από τον Daniel και άλλες φυσικές καταστροφές, έργα προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ με βάθος ολοκλήρωσης το 2030. Τα έργα έχουν αναλάβει ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ.

ΒΟΑΚ: Τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Προϋπολογισμός 1.7 δις. ευρώ. Έτος ολοκλήρωσης το 2030. Υλοποιεί η  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

ΒΟΑΚ: Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Προϋπολογισμός 186 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης το 2026.  Υλοποιεί η ΑΚΤΩΡ.

ΒΟΑΚ: Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη. Προϋπολογισμός 330 εκατ. Ολοκλήρωση το 2027. Υλοποιούν  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΚΤΩΡ.

Επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα- Κακαβιά.  Προϋπολογισμός 310 εκατ. και εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης το 2029. Κατασκευάζει η ΑΒΑΞ.

Οδικός άξονας Μπράλος – ‘Άμφισσα. Προϋπολογισμός. 300 εκατ.  Εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης το  2028. Κατασκευάζει η  ΑΒΑΞ.

Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών. Προϋπολογισμός 210 εκατ., έως το 2028. Κατασκευάζει η ΜΕΤΚΑ.

Οδικός άξονας Καλαμάτα -Ρυζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη. Προϋπολογισμός 252 εκατ. με βάθος ολοκλήρωσης το 2028. Υλοποίει η  ΑΚΤΩΡ.

Οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα. Προϋπολογισμός  49 εκατ.. Εκτιμώμενο έτος ολοκλήρωσης το  4ο τρίμηνο 2025. Υλοποιεί η ΑΚΤΩΡ

Παράκαμψη Γιάλοβας –  Προϋπολογισμός 41 εκατ. και εκτιμώμενο έτος ολοκλήρωσης το  2027. Υλοποιεί ΑΚΤΩΡ.

Κάθετος άξονας Εγνατίας Οδού: Τμήμα Δράμα-Καβάλα (Υποτμήμα: Α/Κ Κρηνίδων – Ι/Κ Σταυρού) –  Κόστος 61 εκάτ. έως το  2027. Κατασκευάζουν ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ.

Ανατολική Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης –  Προϋπολογισμός 36 εκατ.- Εκτιμώμενη ολοκλήρωση το  2026. Υλοποιεί η ΤΕΚΑΛ.

Σιδηροδρομικά δίκτυα

Το συνολικό ύψος των σιδηροδρομικών έργων φτάνει τα 1,31 δισ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος τους —περίπου 1,25 δισ. ευρώ— να αφορά έργα που έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο μετά το 2027.

Τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο, έργο προϋπολογισμού  130 εκατ. Κατασκευάζουν ΜΕΤΚΑ – ΤΕΡΝΑ

Αναβάθμιση Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας. Προϋπολογισμός: Προϋπολογισμός  167 εκατ. ευρώ. Το έργο βρίσκεται στη  φάση δημοπράτησης.

Νέα σιδηροδρομική σύνδεση Θριάσιου – Σφίγγας. Το έργο βρίσκεται στη 1η φάση μελετών.

Εγκατάσταση της Ηλεκτροκίνησης – Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης Τηλεπικοινωνιών ECTS L1 της γραμμής Λάρισας – Βόλος. Προϋπολογισμός 42 εκατ. ευρώ.

Επαναλειτουργία Ηλεκτροκίνησης της γραμμής Σ.Σ Αξιού – Σ.Σ Γέφυρας.

Αναβάθμιση γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, έργο προϋπολογισμού 720 εκατ. ευρώ. Το έργο βρίσκεται στη φάση δημοπράτησης.

Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Λιμανιού Θεσσαλονίκης. Προϋπολογισμός 54 εκατ. ευρώ. Εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης το  3ο τρίμηνο 2026.

Σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη – Τοξότες. Έργο προϋπολογισμού 193 εκατ. με έτος ολοκλήρωσης το 2029.

Ενεργειακά δίκτυα

Το σύνολο των ενεργειακών έργων υποδομών ανέρχεται σε 3,82 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,3 δισ. ευρώ προγραμματίζεται να υλοποιηθούν από το 2027 και μετά.

Κύρια έργα δικτύων:

Αγωγός προς Βόρεια Μακεδονία

Επέκταση του εγχώριου δικτύου φυσικού αερίου

Ηλεκτρικές Διασυνδέσεις Νησιών:

Κυκλάδες:  προϋπολογισμός 523 εκατ. με εκτιμώμενο έτος ολοκλήρωσης το   2026

Δωδεκάνησα:  Προϋπολογισμός 2 δις. ευρώ με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης το   2028/2029

Βόρειο Αιγαίο: Προϋπολογισμός 1.25 δις. ευρώ – και έτος ολοκλήρωσης:   2028/2029

Τηλεπικοινωνιακά δίκτυα 

Το σύνολο των σιδηροδρομικών έργων ανέρχεται σε 743 εκατ. ευρώ, ποσό που αφορά εξ ολοκλήρου έργα προγραμματισμένα για υλοποίηση από το 2027 και μετά.

Δίκτυο Οπτικών Ινών  –  Επέκταση των Fiber to the Home (FTTH) συνδέσεων με στόχο την πλήρη κάλυψη της χώρας μέχρι το 2030 από ~50% το 2025

Ultra Fast Broadband (UFBB)  , έργο προϋπολογισμού 743 εκατ. ευρώ  – υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ  και έχει λάβει δημόσια χρηματοδότηση 300 εκατ. ευρώ.

Νέο Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο 2026 – 2030: 1 Gbps (οπτική ίνα παντού), 5G SA & Slicing (παντού), Γεωγραφική κάλυψη (FWA, Satellite, κλπ), WiFi Hotspots (δημόσιους χώρους), Υποθαλάσσια Καλώδια Οπτικών Ινών.

Το γενικό σύνολο των έργων υποδομής ανέρχεται σε 11,52 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,93 δισ. ευρώ αφορούν έργα που προγραμματίζονται να υλοποιηθούν την περίοδο 2027–2030.

Κίνδυνος κενού και το «μαξιλάρι» της νέας γενιάς έργων

Η αναμενόμενη ολοκλήρωση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης έως τα τέλη του 2026 προκαλεί ανησυχία για ενδεχόμενη επιβράδυνση στον κλάδο των κατασκευών. Ωστόσο, η ύπαρξη ενός ώριμου αποθέματος έργων σχεδόν 10 δισ. ευρώ φαίνεται να λειτουργεί ως αντίβαρο στο κενό που θα αφήσει η λήξη των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του RRF.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, πρόκειται για έναν μέσο ετήσιο ρυθμό επενδύσεων 2,5 δισ. ευρώ, διασφαλίζοντας τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, τη συνέχιση της τεχνικής δραστηριότητας και την ενίσχυση του ΑΕΠ μέσα από τον πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα των υποδομών.

Η επόμενη ημέρα των κατασκευών δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Η δημοσιονομική πειθαρχία, το όριο στις πληρωμές διαθεσιμότητας μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και η ανάγκη για επιτάχυνση της ωρίμανσης έργων ΣΔΙΤ αποτελούν ζητήματα που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι.

Την ίδια στιγμή, η στροφή σε «πράσινα» έργα, έξυπνες υποδομές και ψηφιακά δίκτυα δημιουργεί νέες ευκαιρίες για καινοτομία και σύγχρονη επιχειρηματικότητα.

Διαβάστε επίσης:

AVAX: Μέχρι το τέλος του 2026 η διάνοιξη της Γραμμής 4 – Οι εκκρεμότητες στους σταθμούς

Μαυροβούνι – Έδεσσα: Τρεις οι «μνηστήρες» για το οδικό mega project των 445 εκατ.

Ο χάρτης των οδικών έργων: Τι παραδίδεται, τι τρέχει, τι παίρνει μπρος