Business

Κάνναβη: Η «αυτοκρατορία των παραισθήσεων» ως χρηματιστηριακή επένδυση – Το «who is who» μιας νέας παγκόσμιας βιομηχανίας

κάνναβη2


Είναι η πιο δημοφιλής ναρκωτική ουσία στον κόσμο. Αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για κάποιους από τους σπουδαιότερους μουσικούς του 20ού αιώνα και έγινε το σύμβολο των 60s και του hippie movement. Όντας παράνομη για αιώνες, περιθωριοποίησε τους χρήστες της, καθιστώντας τους «ναρκομανείς» στη συνείδηση  μιας συντηρητικής δυτικής κοινωνίας. Τα τελευταία δύο χρόνια όμως, η κάνναβη έχει συσπειρώσει υποστηρικτές όλων των ηλικιών που απαιτούν τη νομιμοποίησή της στο μεγαλύτερο μέρος του δυτικού κόσμου, φτάνοντας να χρησιμοποιηθεί σε πολιτικές ρητορικές προοδευτικών κινημάτων. Ο λόγος; Η ολοένα αυξανόμενη χρήση της στη μοντέρνα φαρμακοβιομηχανία, που οδήγησε σε ένα νέο ρεύμα αποποινικοποίησης της χρήσης της για ιατρικούς, αρχικά, λόγους.

Η καλλιέργειά της χρονολογείται από την προ-νεολιθική εποχή, καθώς το φυτό, πέραν των ψυχοδραστικών του ιδιοτήτων, είχε βρει από νωρίς φαρμακευτική χρήση, με τους Αιγύπτιους, τους Ιάπωνες και τους Κινέζους να το χρησιμοποιούν για την ανακούφιση πόνου και φλεγμονών, αλλά και για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης και άλλων ψυχολογικών προβλημάτων.

Οι πρώιμοι περιορισμοί στην κάνναβη αναφέρθηκαν στον ισλαμικό κόσμο από τον 14ο αιώνα, και συνεχίστηκαν  στις αποικιακές χώρες κατά τον 19ο αιώνα.

Το διεθνές εμπόριό της τέθηκε πρώτη φορά υπό επίσημο έλεγχο κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Σύμβασης για το Όπιο το 1925.

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960, οι περισσότερες χώρες είχαν επιβάλει περιορισμούς στη διακίνηση και χρήση της ουσίας, επιβάλλοντας αυστηρές κυρώσεις για την παράνομη κατοχή της.

Λίγα χρόνια αργότερα κάποια κράτη, μετά από την κατηγοριοποίηση των ναρκωτικών σε βαθμίδες ανάλογα με την επικινδυνότητά τους, μείωσαν τις ποινές για κατοχή μικρών ποσοτήτων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ολλανδία, η οποία προχώρησε στη νομιμοποίηση της ουσίας για ψυχαγωγικούς λόγους σε καθορισμένες τοποθεσίες (coffee shops) από το 1976.

Η κάνναβη άρχισε να προσελκύει ανανεωμένο ενδιαφέρον ως φάρμακο στη δεκαετία του 1970 και του 1980, κυρίως λόγω της χρήσης του από καρκινοπαθείς, οι οποίοι επέμεναν για την ανακούφιση που τους προσέφερε από τις συνέπειες της χημειοθεραπείας.

Το 1996 η Καλιφόρνια έγινε η πρώτη πολιτεία των ΗΠΑ που νομιμοποίησε τη χρήση ουσίας για ιατρικούς λόγους, ενώ το 2001 το παράδειγμά της ακολούθησε και ο Καναδάς.

Οι νέοι κανονισμοί της χώρας περιλάμβαναν  τη χορήγηση άδειας στους καλλιεργητές κάνναβης, προκειμένου να χρησιμοποιούνται έλαια, αποστάγματα και άλλα παράγωγά της για την κατασκευή φαρμάκων που προορίζονταν για ασθενείς με τελικές ή χρόνιες ασθένειες.

Ο δρόμος για μια νέα αυτοκρατορία είχε ανοίξει και στα τέλη του 2016 υπήρχαν 36 εξουσιοδοτημένοι παραγωγοί σε ολόκληρη τη χώρα. Ο αριθμός σήμερα έχει εκτοξευτεί στους 134.

Κατά τη δεκαετία του 2010, ξεκίνησε η είσοδος στο Χρηματιστήριο του Τορόντο εταιριών που εξειδικεύονταν στην παραγωγή κάνναβης. Οι όγκοι συναλλαγών και οι κεφαλαιοποιήσεις των εταιριών παρέμεναν χαμηλοί και αδιάφοροι, μέχρι τις εκλογές του 2015 και τη νίκη του Φιλελεύθερου Κόμματος υπό την ηγεσία του Justin Trudeau.

Ο Καναδός Πρωθυπουργός, έχοντας προμηνύσει από τις προγραμματικές του δηλώσεις τα σχέδιά του να νομιμοποιήσει τη χρήση κάνναβης για ψυχαγωγικούς σκοπούς, ανακοίνωσε τον Απρίλιο του 2016 ότι θα επιδιώξει τη θέσπιση της αντίστοιχης νομοθεσίας μέχρι τα μέσα του 2017.

Η είδηση αυτή κινητοποίησε το ενδιαφέρον των επενδυτών για τους εισηγμένους παραγωγούς.

Από τα τέλη του 2016, η κεφαλαιοποίηση του δείκτη Μαριχουάνας στο TSH παρουσίασε έντονη κινητικότητα και έφτασε να εκτοξεύεται στις αρχές του 2018, μετά την έγκριση από τη Βουλή των Κοινοτήτων του Καναδά του σχετικού νομοσχεδίου C-45 που είχε προηγηθεί στα τέλη Νοεμβρίου, με την τελική ψήφιση να γίνεται από τη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 18 Ιουνίου του 1018.

Ήταν πλέον επίσημο: Από τη 17η Οκτωβρίου, η κάνναβη θα ήταν νόμιμη στον Καναδά τόσο για ιατρική, όσο και για ψυχαγωγική χρήση.

Marijuana Index, TSH

Το «πάρτυ» είχε ξεκινήσει από την έναρξη των διαδικασιών θεσμοθέτησης και είχε τέσσερις μεγάλους νικητές. Αναμένοντας πωλήσεις αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι Canopy Growth Corporation (WEED.TO), Aurora Cannabis (ACB.TO), Cronos Group (CRON.TO) και Aphria Inc (APHA.TO) είδαν τις κεφαλαιοποιήσεις τους να αυξάνονται αστρονομικά, σε πολλές περιπτώσεις και πάνω από 1.000%.

Canopy Growth Corporation

 

          Aurora Cannabis Inc

 

               Cronos Group

 

                       Aphria Inc

 

Παρά τη γενική ευφορία που δημιουργήθηκε με τη νομιμοποίηση, υπήρχε μία πληγή στα πλάνα των εταιριών για ανάπτυξη: Σύμφωνα με τον ομοσπονδιακό νόμο των ΗΠΑ, η κάνναβη παρέμενε μια ακόμη παράνομη ναρκωτική ουσία, γεγονός απαγορευτικό για τη χρηματοδότηση ενός παραγωγού από τις τράπεζες.

Με τις πύλες του τραπεζικού συστήματος κλειστές, οι εταιρίες προχώρησαν μέσα στο 2018 στην είσοδό τους στο αμερικάνικο χρηματιστήριο με την ελπίδα περαιτέρω χρηματοδότησης.

Έτσι, στις 27 Φεβρουαρίου του 2018, η Cronos Group σημείωσε μια ιστορική πρωτιά, όντας η πρώτη μετοχή κάνναβης που θα έμπαινε στο αμερικάνικο χρηματιστήριο.

Ακολούθησαν οι Canopy Growth στις 24 Μαΐου, η Aurora Cannabis στις 23 Οκτωβρίου και η Aphria στις 2 Νοεμβρίου.

Στις 19 Ιουλίου, η εταιρία Tilray (TLRY) σημείωσε μια διαφορετική πρωτιά, όντας η πρώτη εταιρία παραγωγής και επεξεργασίας κάνναβης που έκανε αρχική δημόσια προσφορά απευθείας στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

Ενδιαφέρον είναι ότι με την οριστική νομιμοποίηση της ψυχαγωγικής κάνναβης στον Καναδά τον Οκτώβριο, οι μετοχές των παραγωγών είδαν τις αξίες τους να πέφτουν, σε μία κίνηση σύμφωνη με το trend «αγόρασε τη φήμη-πούλησε την είδηση».

Με τους αναλυτές διχασμένους για τον αν πρόκειται για άλλη μια «φούσκα» ή για το commodity του μέλλοντος, το εντυπωσιακά ευμετάβλητο χρηματιστηριακό προφίλ του κλάδου, συγκέντρωσε πολύ γρήγορα τα βλέμματα ιδιωτών επενδυτών.

Με τις προβλέψεις να θέλουν την παραγωγή κάνναβης να καλύπτει τη συνολική ζήτηση κατά 30%-60%, οι κερδοφορίες των εισηγμένων παραγωγών για το τρίτο τρίμηνο εκτινάχθηκαν. Παρ’ όλα αυτά, οι επενδυτές δείχνουν να προσεγγίζουν τον κλάδο με μεγαλύτερη προσοχή, καθώς οι κίνδυνοι δεν απαλείφθηκαν σε καμία περίπτωση με το dual listing σε Καναδά και ΗΠΑ, και αναμένεται να παραμείνουν στη συνείδηση των επενδυτών, μέχρι την πλήρη νομιμοποίηση της κάνναβης σε όλες τις ΗΠΑ. Άλλωστε, σε ένα περιβάλλον που εκτιμά τις δίκαιες αποτιμήσεις της χρηματιστηριακής αξίας μιας εταιρίας, τα ξαφνικά και υπερβολικά «ξεσπάσματα» στις κεφαλαιοποιήσεις απευθύνονται περισσότερο σε κερδοσκόπους, παρά στο μέσο επενδυτή, ο οποίος προτιμά κατά κανόνα την τοποθέτηση των χρημάτων του σε προϊόντα που κινούνται με μικρότερη διακύμανση.

O καθησυχασμός των ιδιωτών επενδυτών θα μπορούσε να επέλθει με το κύμα προσεγγίσεων διαφόρων αμερικανικών εταιριών – κολοσσών προς τους μέχρι πρότινος ταπεινούς παραγωγούς κάνναβης, το οποίο ήρθε να προστεθεί στη… φρενίτιδα για τη νέα αυτή χρηματιστηριακή επένδυση. Η αρχή έγινε με την Constellation, παρασκευαστή της μπύρας Corona, η οποία έπειτα από μια αρχική συντηρητική επένδυση στην Canopy Growth ύψους 200 εκατ. το 2017, για την παρασκευή μη αλκοολούχου αναψυκτικού με βάση την κάνναβη, την ενίσχυσε κατά  3,80 δισ. τον Αύγουστο του 2018, αυξάνοντας το μερίδιό της στην Καναδική εταιρία στο 38%.

Τον Σεπτέμβριο, ο παγκόσμιος κολοσσός Coca-Cola ανακοίνωσε ότι παρακολουθεί τη νεοσυσταθείσα βιομηχανία και ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με την Aurora Cannabis για την ανάπτυξη ποτών που εγχέονται με το CBD- το μη ψυχοδραστικό συστατικό στη μαριχουάνα που θεραπεύει τον πόνο, ενώ η Lagunitas Brewing της Heineken και ο όμιλος πίσω από το ουίσκι Johnny Walker, η Diageo, διερευνούσαν επίσης αντίστοιχες επενδυτικές ευκαιρίες.

Στις αρχές Δεκεμβρίου, η καπνοβιομηχανία Altria προχώρησε στην εξαγορά μεριδίου 45% της εταιρίας Cronos, με αντάλλαγμα 2,4 δισ. CAD.

Οι αποφάσεις της Constellation και της Altria ήταν ιστορικής σημασίας καθώς πρόσθεσαν επιπλέον «νομιμότητα» σε μία αναδυόμενη βιομηχανία, η οποία μετατρέπεται σε αποδεκτό πλέον καταναλωτικό προϊόν, προσφέροντας νέες ευρύτατες αγορές για τις πολυεθνικές εταιρίες. Επιπλέον, επιτρέπουν στις CGC  και CRON να εμφανίζουν υγιέστερους ισολογισμούς, αλλά και να μεγεθύνουν τους κύκλους εργασιών τους μέσω νέων κατασκευών εγκαταστάσεων παραγωγής ή εξαγορών μικρότερων παραγωγών.

Από την πλευρά των εταιριών αλκοόλ και καπνού, ανοίγεται μία νέα πόρτα. Ενδεικτικά, με τη νομιμοποίηση της ιατρικής κάνναβης σε κάποιες από τις ΗΠΑ, οι πωλήσεις στο αλκοόλ έπεσαν 15%. Το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC), αναφέρει ότι το ποσοστό των ανθρώπων που καπνίζουν στις ΗΠΑ έχει πέσει από 20,6% το 2008 σε μόλις 14,1% το 2017.

Το Big Tobacco και οι εταιρίες αλκοόλ βλέπουν μια αγορά με πολύ πιο υγιείς, μακροπρόθεσμες προοπτικές. Οι υποστηρικτές της νόμιμης κάνναβης έχουν αγωνιστεί για  ολόκληρες δεκαετίες για την αποδοχή της. Τώρα, με την ψυχαγωγική χρήση νόμιμη στον Καναδά καθώς και σε πολλές αμερικανικές πολιτείες, οι γίγαντες του αλκοόλ και του καπνού, έχουν αρχίσει να αναζητούν ευκαιρίες για να πετύχουν το πολυπόθητο στοιχείο που θα τους οδηγήσει στην κερδοφορία:  το growth.

Ο Καναδάς έγινε η πρώτη χώρα του G7 που νομιμοποίησε την ψυχαγωγική χρήση κάνναβης για ενήλικες τον Οκτώβριο. Εννέα αμερικανικές πολιτείες και η Ουάσιγκτον DC επιτρέπουν επίσης τη συγκεκριμένη χρήση, ενώ 31 πολιτείες και η Ουάσιγκτον DC επιτρέπουν την ιατρική μαριχουάνα. Η απαγόρευση της κάνναβης στις ΗΠΑ, συνέχισε να χαλαρώνει όταν το νομοσχέδιο για τη γεωργία ψηφίστηκε από τη Γερουσία τον Ιούνιο. Περιέλαβε διατάξεις για τη νομιμοποίηση της βιομηχανικής κάνναβης, πηγή του συστατικού κανναβιδιόλη ή CBD – ένα από τα πρωταρχικά κανναβινοειδή που συναντώνται  φυσιολογικά στην κάνναβη.  Είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι κολοσσοί καπνού και αλκοόλ βλέπει μια σύνδεση μεταξύ των προϊόντων τους και της μαριχουάνας: μπορούν να καπνιστούν, έχουν συστατικά που αλλάζουν τη διάθεση και είναι εύκολο να παραχθούν μαζικά. Οι καπνοβιομηχανίες και οι εταιρίες αλκοόλ, έχουν επίσης τα κεφάλαια και την επιρροή για να προχωρήσουν σε σοβαρή έρευνα, ενώ οι επενδύσεις τους σε εταιρείες κάνναβης μπορούν να βοηθήσουν να ξεπεραστούν κάποια σοβαρά προβλήματα εικόνας. Από την άλλη πλευρά, οι τεράστιες πολυεθνικές αλκοόλ και καπνού διαθέτουν μερικές από τις ισχυρότερες μηχανές μάρκετινγκ και lobbying στον κόσμο – εργαλεία που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για τη διασφάλιση ρυθμισμένων, ασφαλών προϊόντων και εφαρμόσιμης νομοθεσίας που βασίζεται στον καταναλωτή. Οι εταιρείες μαριχουάνας πρέπει να αντιμετωπίσουν έναν λαβύρινθο κανονισμών. Οι εταιρείες καπνού είναι ήδη ειδικοί στο χειρισμό κανονισμών.

Οι καταναλωτές αναμένεται να ξοδέψουν $ 57 δισεκατομμύρια ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο σε νόμιμη κάνναβη έως το 2027, σύμφωνα με την Arcview Market Research, μια επιχείρηση επενδύσεων επικεντρωμένη στην κάνναβη.

Στις ΗΠΑ μόνο, οι αντίστοιχες δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν από $ 8 δισεκατομμύρια πέρυσι, σε $ 47,3 δισεκατομμύρια το 2027.

Δεδομένου ότι  δισεκατομμύρια δολάρια εισφέρονται στην ανάπτυξη προϊόντων, το μάρκετινγκ και την παραγωγή, οι εταιρείες αυτές προσπαθούν να δημιουργήσουν μεγάλα brands με μερίδιο αγοράς που ταιριάζει. Και αν μη τι άλλο, οι συγκεκριμένοι γίγαντες σίγουρα ξέρουν πώς να αναπτύξουν και να προωθήσουν παγκόσμια επιτυχημένα brands.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πώς τα… φούμαρα των Καναδών του Gabriel Grego «ζάλισαν» και το Μαξίμου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ποια είναι η «καναδική Folli Follie» που πυρπόλησε το QCM και ποια η σχέση της με την Ελλάδα