Business

ΙΕΛΚΑ -έρευνα: Οι καταναλωτές ανησυχούν αλλά δεν έχουν πανικό

Ο Υπεύθυνος Ερευνών του ΙΕΛΚΑ Δρ. Λευτέρης Κιοσές


Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) πραγματοποίησε έρευνα καταναλωτών, με δείγμα 1.200 ατόμων την περίοδο 9 έως 13 Μαρτίου 2020 με θέμα τις καταναλωτικές συνήθειες των καταναλωτών λόγω της εμφάνισης του ιού VODID-19 στην Ελλάδα.

Τα αποτελέσματα δείχνουν για τη ώρα σαφή ανησυχία του καταναλωτικού κοινού, αλλά όχι πανικό. Παράλληλα καταγράφονται ενδιαφέρουσες καταναλωτικές συνήθειες που υιοθετεί το αγοραστικό κοινό. Όπως σχολιάζει ο  Υπεύθυνος Ερευνών του ΙΕΛΚΑ Δρ. Λευτέρης Κιοσές «στην Ελλάδα επειδή ακριβώς έχουμε συνηθίσει σε κρίσεις (+κατοχικό σύνδρομο) έχουμε πάντα αποθέματα λίγων ημερών στο σπίτι τα οποία επεκτείνουμε όταν προκύψει έκτακτη ανάγκη. Συμπεριφορά πολύ διαφορετική από το εξωτερικό. Στην Ελλάδα πανικό δηλώνει το 11% και αδιαφορία το 6%, ενώ το 22% δηλώνει σύνεση. Ο κόσμος είναι αγχωμένος και φοβισμένος αλλά όχι σε κατάσταση πανικού. Η αύξηση των αγορών από τα σουπερμάρκετ είναι φυσιολογική.
«Έκλεισαν τα καταστήματα εστίασης, το οποίο σημαίνει ακόμα και χωρίς κορονοϊο αύξηση αγορών από τα σουπερμάρκετ. Για κάθε ευρώ που χάνει η εστίαση, κερδίζει κάποια λεπτά το σουπερμάρκετ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την Παρασκευή ως το Σαββατο 7 στους 10 καταναλωτές ψωνίζουν. Αν γίνουν 8 στους 10 είναι αυτόματη αύξηση στην κίνηση πάνω από 10%.», σημειώνει ο κ. Κιοσές.

«Επίσης το  να αγοράσεις έξτρα 2-3 τεμάχια αυτομάτως σημαίνει ότι παραμένεις παραπάνω χρόνο στο κατάστημα. Όπως και εσύ και άλλοι. Αν αντί για επίσκεψη 20 λεπτών κάνεις επίσκεψη 30 λεπτών, εσύ και οι άλλοι, αυτομάτως ξεπερνάς το capacity της εξυπηρέτησης του καταστήματος, άρα bottleneck στα ταμεία και αδυναμία του μειωμένου λόγω γονικών αδειών προσωπικού να αναπληρώσουν τα ράφια».

Τι αποκαλύπτει η έρευνα

Σχήμα 1

Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1,το 53% του κοινού δηλώνει ότι η εμφάνιση του ιού του προκαλεί άγχος και το 42% φόβο. Αντίθετα ένα 22% δηλώνει ότι η εμφάνιση του ιού του προκαλεί σύνεση. Μόλις ένα 11% δηλώνει ότι του προκαλεί πανικό και 8% θυμό. Ως αδιάφορο καταγράφεται μόλις το 6% των ερωτηθέντων.

Σχήμα 2

Στο σχήμα 2 φαίνεται ότι το 66% του κοινού δηλώνει ότι έχει προμηθευτεί προϊόντα απολύμανσης. Το 54% προσπαθεί να μειώσει τις επισκέψεις του σε καταστήματα για αγορές, αλλά μόλις 6% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τις αγορές μέσω του διαδικτύου, κάτι που δείχνει ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι αγοραστές προτιμούν πιο αραιές επισκέψεις παρά ηλεκτρονικές αγορές, παρά την αύξηση που καταγράφεται στα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ. Το 46% ανησυχεί ότι θα εμφανιστούν ελλείψεις σε βασικά είδη, αλλά μόνο το 24% δηλώνει ότι έχει αποθηκεύσει τρόφιμα ή άλλα είδη, κάτι που επιβεβαιώνει το χαμηλό επίπεδο ανησυχίας του κοινού για ελλείψεις. Άλλες αξιοσημείωτες αλλαγές που καταγράφονται αφορούν την υγιεινή και την ασφάλεια η στροφή του κοινού από τα χύμα προϊόντα στα συσκευασμένα σε ποσοστό 38% και ο πιο συστηματικός έλεγχος της προέλευσης των τροφίμων από το 34% των αγοραστών.

Σχήμα 3

Όσον αφορά τις αγορές των καταναλωτών σε βασικά είδη (σχήμα 3), η μεγαλύτερη τάση αύξησης καταγράφεται στα απολυμαντικά είδη όπως είναι αναμενόμενο, με το 59% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι έχουν αυξήσει τις αγορές τους. Ακολουθούν βασικά τρόφιμα με τα ζυμαρικά να δηλώνεται ότι θα αυξηθούν από το 33%, το αλεύρι και η ζάχαρη από το 27% και το ρύζι από το 22%. Περισσότερα απορρυπαντικά καταγράφεται ότι αγοράζουν το 24% των καταναλωτών, ενώ περισσότερο χαρτί υγείας το 23%. Αντίθετα δηλώνεται από τους καταναλωτές ότι αγοράζουν λιγότερα αλκοολούχα ποτά από το 22% και λιγότερα γλυκά από το 18%. Όσον αφορά τα προϊόντα μακράς διάρκειας φαίνεται ότι οι καταναλωτές στρέφονται περισσότερο στα κατεψυγμένα είδη (22%) και παρά στις κονσέρβες (12% να δηλώνει αύξηση).

Σχήμα 4

 

Βέβαια θα πρέπει να τονιστεί ότι στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστά από 73% έως 86% δηλώνει ότι ούτε έχει αυξήσει, ούτε έχει μειώσει τις αγορές του, κάτι που συνάδει με τα παραπάνω ευρήματα τα οποία για την ώρα δεν στοιχειοθετούν πανικό, αλλά ανησυχία.

 

Όσον αφορά τα σημεία πώλησης, το σουπερμάρκετ φαίνεται ότι τη συγκεκριμένη περίοδο ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών. Όπως, φαίνεται στο σχήμα 4, το 59% θεωρεί ότι είναι το ασφαλέστερο για την υγεία. Το σουπερμάρκετ διαθέτει όπως ήταν αναμενόμενο τα περισσότερα απαραίτητα είδη για αυτή την περίοδο σε ποσοστό 96% ενώ θεωρείται ότι θα διαχειριστεί και καλύτερα τις ενδεχόμενες ελλείψεις σε ποσοστό 91%.

Παράλληλα όπως φαίνεται στο σχήμα 5, οι καταναλωτές εμπιστεύονται τις αγορές από το σουπερμάρκετ αφού το 66% αναφέρει ότι διαθέτουν τα απαραίτητα είδη που χρειάζονται αυτή την περίοδο και το 50% θεωρεί ότι υπάρχει επάρκεια αποθεμάτων στα σουπερμάρκετ, ενώ στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα σουπερμάρκετ και το προσωπικό τους σε σχέση με τη διαχείριση του θέματος και ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη δημόσια υγεία.

 


ΣΧΟΛΙΑ