ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Συζητήσεις γύρω από τις συνθήκες στα μέσα μαζικής μεταφοράς άνοιξε ξανά το συμβάν της σύγκρουσης των δύο λεωφορείων της Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών Αττικής, αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ στο κέντρο της Αθήνας την περασμένη Παρασκευή, την ώρα που η κυβέρνηση προχωρά σε μία μεγάλη επένδυση στρατηγικής σημασίας για τον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών.
Από τα ωράρια εργασίας και τα ζητήματα υποδομών, μέχρι και τις προοπτικές για την αναβάθμιση της επιβατικής εμπειρίας, η μαύρη τρύπα στις συγκοινωνίες, αναδεικνύει καθημερινά ολοένα και περισσότερα προβλήματα που ζητούν επειγόντως λύσεις, οι οποίες άλλοτε έρχονται άμεσα και άλλοτε αργούν.
Πηγές του ΟΑΣΑ, της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, αλλά και εκπρόσωποι των εργαζομένων, σχολιάζουν στο mononews.gr τις τελευταίες εξελίξεις, αποκωδικοποιώντας τα πιθανά «δεδομένα» της σύγκρουσης στη Βούλα, ενώ παράλληλα δίνουν το στίγμα για τις ελλείψεις και τις προοπτικές στον κλάδο των μεταφορών.
Τελικά τι συνέβη με το συμβάν στην Λεωφόρο Καραμανλή
Ουκ ολίγα σενάρια ακούστηκαν αυτές τις ημέρες, για το συμβάν της σύγκρουσης των λεωφορείων επί της Λεωφόρου Καραμανλή στη Βούλα, που προκάλεσε τον τραυματισμό 48 ατόμων. Η οδηγός του λεωφορείου συνελήφθη και νοσηλεύεται φρουρούμενη.
Άλλοι είπαν ότι η οδηγός ζαλίστηκε –όπως δήλωσε και η ίδια- άλλοι ότι είχε στα χέρια της το κινητό της την ώρα της σύγκρουσης, ενώ μία μερίδα ατόμων κάνει λόγο για εξαντλητικά ωράρια, δεδομένου ότι υπήρξαν πληροφορίες πως το προηγούμενο βράδυ δούλευε από τις 22:30 – 02:30 σε απορριμματοφόρο του δήμου Ελευσίνας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης ζήτησε επισήμως να ενημερωθεί για το βαρδιολόγιο των οδηγών της Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών Αττικής αμέσως μετά το συμβάν. Επίσης, εξήγησε ότι την ημέρα αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 2,7 οδηγοί ανά όχημα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εμπλεκόμενη οδηγός δε δούλευε συνεχόμενα 16 ώρες στην Κοινοπραξία, όπως κανένας οδηγός δε δουλεύει 16 ώρες, τηρουμένου του νόμου για την οκτάωρη εργασία.
Οι ημερήσιες βάρδιες στην Κοινοπραξία

Πηγές από τον ΟΑΣΑ εξήγησαν στο mononews ότι οι πίνακες των βαρδιών των οδηγών στα λεωφορεία της Κοινοπραξίας καταρτίζονται σε εβδομαδιαία βάση. Στην αρχή, ο οδηγός εγγράφεται ότι θα καλύψει μία από τις ημερήσιες βάρδιες, χωρίς να γνωρίζει αν θα δουλέψει πρωί ή απόγευμα και πρέπει να είναι προετοιμασμένος ανά πάσα στιγμή. Στο συγκεκριμένο ωράριο ενδεχομένως να προστεθούν 1-2 ώρες, ανάλογα με την κίνηση στους δρόμους ή λόγω κάποιου άλλου έκτακτου κωλύματος.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι με βάση τον προγραμματισμό, η οδηγός εκείνη την ημέρα θα δούλευε από τις 08:00 – 16:00. Η Τροχαία έχει αναλάβει τη διερεύνηση του ατυχήματος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι «η Κοινοπραξία έχει δηλώσει ότι απασχολεί 400 οδηγούς για να φέρει εις πέρας τα δρομολόγια, ένας αριθμός που είναι ικανός να καλύψει τα δρομολόγια και τα ρεπό των εργαζομένων».
Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ διαθέτει Επιτροπή Παρακολούθησης που ελέγχει αν εκτελείται η σύμβαση με την Κοινοπραξία, επεμβαίνοντας σε περιπτώσεις που εντοπίζεται κάποιο πρόβλημα. Ωστόσο, απορίας άξιο είναι κατά ποιο τρόπο πραγματοποιούνται έλεγχοι τον υπόλοιπο καιρό, ακόμα και όταν δεν υπάρχει πρόβλημα.
Ο Γενικός Γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και Θυγατρικών Εταιρειών Φώτης Νικολακόπουλος επισημαίνει ότι το συνδικάτο ήταν ανέκαθεν εναντίον της σύμβασης του ΟΑΣΑ με ιδιώτες, δηλαδή τα ΚΤΕΛ την περίοδο της πανδημίας, όπως επίσης και της νέας σύμβασης με την Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής, υπογραμμίζοντας ότι το έργο της μεταφοράς είναι «κρίσιμο κοινωνικό αγαθό ιδιαίτερης ευθύνης και απαιτεί εμπειρία, εξειδικευμένο προσωπικό, οργανωμένη δομή και αυστηρή εποπτεία, δηλαδή αυτά που παρέχει η ΟΣΥ ΑΕ ως Δημόσιος Πάροχος Συγκοινωνιακού έργου με πολυετή εμπειρία και υψηλή εξειδίκευση», τονίζοντας ότι όσα χρόνια είναι στην ΟΣΥ, δεν έχει συμβεί ποτέ αντίστοιχο περιστατικό σύγκρουσης αστικών λεωφορείων.
«Ο πολίτης πρέπει να νιώθει ασφάλεια»
«Ο πολίτης πρέπει να νιώθει ασφάλεια όταν κινείται με το λεωφορείο…» υπογραμμίζει ο κ. Νικολακόπουλος και προσθέτει «…Σχετικά με τη σύγκρουση των δύο λεωφορείων, η πρώτη περίπτωση είναι να συνέβη κάτι με το όχημα- βέβαια το ότι το όχημα είναι καινούριο, μειώνει αυτές τις πιθανότητες- και αυτό είναι κάτι που διερευνάται από την τροχαία. Στη δεύτερη περίπτωση κάτι μπορεί να συνέβη με τον οδηγό. Η ίδια δήλωσε ότι ζαλίστηκε. Λένε και για το κινητό. Άκουσα τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών να λέει ότι έχει δοθεί εντολή να γίνει άρση του απορρήτου για να ελεγχθεί τι συμβαίνει. Αν ισχύει κάτι τέτοιο με βάση τον νέο ΚΟΚ, θα το βρουν», αναφέρει ο κ. Νικολακόπουλος και συνεχίζει «Από την εμπειρία μου, ένας επαγγελματίας οδηγός είναι πολύ δύσκολο να βγάλει δύο βάρδιες».
Έλλειψη οδηγών και νέες προσλήψεις

Όσον αφορά στις βάρδιες των οδηγών της ΟΣΥ, σύμφωνα με τον κ. Νικολακόπουλο είναι είτε σπαστές μέσα στη μέρα, είτε 8ωρες (κατά μέσο όρο 7 ώρες και 45 λεπτά), συμπεριλαμβανομένου και ενός διαλείμματος 20 λεπτών.
Όπως προβλέπει ο νόμος, επιβάλλεται ανάπαυση 11 ωρών πριν την έναρξη της επόμενης οκτάωρης βάρδιας, κάτι που διασφαλίζουν και οι δικλείδες ασφαλείας ενός ειδικού συστήματος που έχουν οι σταθμάρχες, το οποίο δεν επιτρέπει την ανάθεση βάρδιας πριν τον προβλεπόμενο χρόνο ανάπαυσης. Να σημειωθεί δε, ότι το καλοκαίρι τα δρομολόγια αραιώνουν λόγω των νόμιμων αδειών που πρέπει να λάβουν οι εργαζόμενοι.
Η ΟΣΥ Α.Ε. βρίσκεται ήδη στη διαδικασία πρόσληψης 391 νέων οδηγών που θα βελτιώσουν το συγκοινωνιακό έργο. Όπως είχε δηλώσει μεταξύ άλλων σε πρόσφατη συνέντευξή του στο mononews.gr, o Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ ΑΕ. Στέφανος Αγιάσογλου «Κάνουμε προσλήψεις. Μας έχει εγκρίνει το υπουργείο, ο Πρωθυπουργός έξτρα προσλήψεις για οδηγούς. Το θέμα των οδηγών είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο.
Υπάρχει σοβαρή έλλειψη επαγγελματιών οδηγών τρίτης και τέταρτης κατηγορίας παγκοσμίως. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην Ελλάδα, γιατί ταυτόχρονα είναι τέσσερις αγορές από ένα «μικρό καλάθι» οδηγών, που υπάρχει και ανταγωνίζονται. Είναι οι αστικές συγκοινωνίες, οι εγχώριες και διεθνείς εμπορικές μεταφορές, τα έργα που χρειάζονται τέτοιους οδηγούς και ο τουρισμός. Όλοι μαζί ψάχνουμε από τους ίδιους..».
Επίσης, ο κ. Νικολακόπουλος τονίζει ότι πολλοί οδηγοί αν και προσλαμβάνονται στις δημόσιες συγκοινωνίες, μόλις τους δοθεί η ευκαιρία, επιλέγουν να στραφούν στον ιδιωτικό τομέα, όπου τους παρέχεται καλύτερος μισθός, μιας και στο δημόσιο, αναγνωρίζονται οι τριετίες μόνο αν ο εργαζόμενος είχε εργαστεί σε δημόσιους φορείς, όπως μας εξήγησε.
Ακολούθως, ο κ. Νικολακόπουλος συμπληρώνει ότι η πρόσληψη νέων οδηγών θα λειτουργήσει θετικά και στην περίπτωση που θα καθιερωθεί από τον Σεπτέμβριο, η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου για 24ωρη λειτουργία λεωφορείων, μετρό και τραμ τα Σάββατα, με στόχο την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων λόγω κατανάλωσης αλκοόλ. Επιπλέον, θεωρεί ότι σε αυτό το μέτρο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η παρουσία της συγκοινωνιακής αστυνομίας, προς αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών από επιβάτες υπό την επήρεια μεγάλης ποσότητας αλκοόλ.
Πώς προχωρά η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων
Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων προχωρά με σταθερούς ρυθμούς, με στόχο μέχρι τα τέλη του 2025 να έχουν προστεθεί 950 νέα λεωφορεία. Όπως μας είχε αναφέρει ο κ. Αγιάσογλου «Έχει ήδη εγκριθεί από τον Πρωθυπουργό, η δεύτερη φάση της διαδικασίας, κατά την οποία θα προστεθούν νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ, ώστε στα τέλη του 2027 να έχουμε πλήρη ανανέωση στα οχήματά μας. Ο στόλος της ΟΣΥ αποτελείται από 1.500 λεωφορεία μαζί με τις εφεδρείες τους. Το 2027, στην ουσία δε θα έχουμε παρά μόνο 200-300 παλαιότερα λεωφορεία με μέσο όρο ηλικίας τη δεκαετία».
Ως προς αυτόν τον σκοπό προκηρύσσονται συνεχώς νέοι διεθνείς διαγωνισμοί προμήθειας ηλεκτρικών λεωφορείων ή λεωφορείων φυσικού αερίου και των παρελκομένων τους.
ΣΤΑΣΥ: Εν αναμονή νέων συρμών… με τη θερμοκρασία στα ύψη
Όσον αφορά στον στόλο της ΣΤΑΣΥ, στις γραμμές 2, 3 κινούνται 20 συρμοί της πρώτης γενιάς από το 2000 χωρίς κλιματισμό, γεγονός που δυσκολεύει τη μετακίνηση του επιβατικού κοινού και ειδικά τις ημέρες, που ο υδράργυρος φτάνει στα ύψη. Αντιστοίχως, στις ίδιες γραμμές κινούνται 32 συρμοί νεότερης γενιάς με κλιματισμό.
Σύμφωνα με πηγές της ΣΤΑΣΥ, προχωρά και η μελέτη για την έγκριση χρηματοδότησης ύψους 372 εκατομμυρίων ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) για την προμήθεια 15 νέων συρμών για τις γραμμές 2 και 3, με στόχο να δοθεί το πράσινο φως τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Παράλληλα, η ΣΤΑΣΥ αύξησε τον αριθμό των οδηγών της το 2024, προσλαμβάνοντας 54 οδηγούς, ενώ το 2025 αναμένεται να προστεθούν 80 νέοι οδηγοί, οι συνεντεύξεις των οποίων βρίσκονται σε εξέλιξη και στη συνέχεια αφού εκδοθούν και οι τελικοί πίνακες, οι οδηγοί θα περάσουν από την απαραίτητη εκπαίδευση και τα ψυχομετρικά τεστ, πριν βρεθούν μόνοι τους στο τιμόνι.
Σε εξέλιξη η ανακαίνιση των συρμών της γραμμής 1
Αντίθετα, το «μαύρο πρόβατο» της ΣΤΑΣΥ είναι η γραμμή 1 του ηλεκτρικού, με την ηλικία των υφιστάμενων συρμών να αγγίζει τα 40 χρόνια, δεδομένου ότι τέθηκαν σε κυκλοφορία στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Η ηλικία των συρμών, αλλά και τα μικροπροβλήματα που παρουσιάζουν κατά καιρούς ήταν και ο βασικός λόγος που η γραμμή 1 δε συμμετείχε στην πρωτοβουλία της 24ωρης πιλοτικής λειτουργίας των ΜΜΜ το περασμένο Σάββατο.
Ταυτόχρονα, βρίσκεται σε εξέλιξη η ανακαίνιση 14 συρμών της Γραμμής 1. Εδώ και μερικούς μήνες το πρότυπο βαγόνι είναι ήδη έτοιμο στην Ισπανία, όπου εδρεύει η ισπανική εταιρεία CAF, με την οποία έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση η ΣΤΑΣΥ, ενώ στο εργοστάσιο της εταιρείας ΝΚ Trailers στον Βόλο κατασκευάζονται και ανασκευάζονται τα υπόλοιπα βαγόνια αυτού του συρμού.
Η σύμβαση του έργου ύψους 86,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
– την αντικατάσταση των παλαιών και ενεργοβόρων DC κινητήρων έλξης με σύγχρονους κινητήρες AC και του συστήματος έλξης,
– την αντικατάσταση της περιστρεφόμενης γεννήτριας με σύγχρονη γεννήτρια στατικού τύπου,
– την αντικατάσταση των αεροσυμπιεστών και του πνευματικού συστήματος, περιλαμβανομένου του συστήματος ελέγχου των θυρών επιβατών,
– την αναβάθμιση του συστήματος κλιματισμού,
– διευκολύνσεις των επιβατών ΑμεΑ (προσβάσιμοι συρμοί, τοποθέτηση ζωνών ασφαλείας για τα αμαξίδια),
– ενίσχυση της ενημέρωσης και του αισθήματος ασφάλειας των επιβατών (εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος καμερών και οθονών πληροφόρησης κοινού),
– τοποθέτηση νέου δαπέδου και πλευρικών τοιχωμάτων και αισθητική αναβάθμιση του εσωτερικού χώρου των επιβατών (αντικατάσταση παραθύρων, καθισμάτων, εγκατάσταση φωτισμού LED κ.ά.).
Έργα ύψους άνω των 90 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των συρμών
Υπενθυμίζουμε ότι πρόσφατα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης ενέταξε νέο έργο για παραγγελία συρμών για τις γραμμές του μετρό, ενώ μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα τελειώνει και η δημοπράτηση για διευρυματικούς συρμούς.
Κατά την ολοκλήρωση του έργου θα παραδοθούν:
1.Εβδομήντα (70) πλήρως αναβαθμισμένα βαγόνια (14 συρμοί) ικανά για παραγωγική λειτουργία για τα επόμενα 25 χρόνια από την ολοκλήρωση της σύμβασης.
2. Δύο (2) πλήρως ανακαινισμένοι Υ/Σ στο Φάληρο και το Ηράκλειο με δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας η οποία παράγεται κατά την ηλεκτροπέδηση των συρμών.
3. Υπηρεσίες τεχνικής/ διοικητικής υποστήριξης της ΣΤΑΣΥ, στην υλοποίηση των παραπάνω υποέργων 1 και 2.
4. Μετατόπιση της παροχής μέσης τάσης από τον ΔΕΔΔΗΕ λόγω μετεγκατάστασης του υποσταθμού Φαλήρου και ταυτόχρονη μείωση της εγκατεστημένης ισχύος). Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία της Κυψέλης Τροφοδοσίας ΔΕΔΔΗΕ AC1.
Το συνολικό κόστος της πράξης φτάνει στα 90.382.520,38 εκατομμύρια ευρώ, με τη συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη για τον υπολογισμό της στήριξης της Ένωσης να ανέρχεται σε 65.399.539,11 €.
Διαβάστε επίσης:
Αυτές είναι οι έξυπνες κάμερες στα λεωφορεία που καταγράφουν την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες (φωτογραφίες)
Σιδηρόδρομος: Το ιαπωνικό παράδειγμα που μελετά ο Κυρανάκης για τα ελληνικά τρένα
Σιδηρόδρομος: Στη γερμανική Deutsche Bahn κλειδώνει η θέση του νέου τεχνικού συμβούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρουλάκης: Ο κ. Μητσοτάκης με το “επιτελικό κράτος”, επεδίωξε και πέτυχε σε μεγάλο βαθμό, όλες οι μεγάλες business και ο έλεγχος της ροής δισ. ευρώ να περνά από το γραφείο του
- Ελινόιλ: Υποχώρηση καθαρών κερδών κατά 21% το α’ τρίμηνο 2025, στα 1,5 εκατ. ευρώ
- MIG: Προσύμφωνο για την πώληση του Poslovni Center στο Βελιγράδι έναντι 21 εκ. ευρώ
- Χρηματιστήριο: Επίπεδα που έχει να δει από το… 2001 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και από το… 2009 η Aktor
