ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Δεν αλλάζουμε απλά τον στόλο μας, αλλάζουμε τεχνολογία…», επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ ΑΕ, Στέφανος Αγιάσογλου, για τις επενδύσεις της κυβέρνησης στις αστικές συγκοινωνίες που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Με την πρώτη φάση της διαδικασίας του εκσυγχρονισμού του στόλου των λεωφορείων να βρίσκεται σε εξέλιξη και η δεύτερη φάση να έχει ήδη εγκριθεί «κατά την οποία θα προστεθούν νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ, ώστε στα τέλη του 2027 να έχουμε πλήρη ανανέωση στα οχήματα», ο κ. Αγιάσογλου μιλώντας αποκλειστικά στο mononews.gr υπογραμμίζει ότι «Κοινός στόχος η δημιουργία της συγκοινωνίας που αξίζουν οι πολίτες», παρέχοντας «ποιοτική και ασφαλή μετακίνηση» με «σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες, φιλικές για το επιβατικό κοινό και το περιβάλλον».
Αυτή η πεποίθηση επιβεβαιώνεται περαιτέρω και με το νέο συγκοινωνιακό έργο, το οποίο χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς ενωσιακούς πόρους και προβλέπει εκτός από την προμήθεια υδρογονοκίνητων οχημάτων και τη δημιουργία πρατηρίου υδρογόνου στις εγκαταστάσεις του ΟΣΥ στα Λιόσια. Ταυτόχρονα, το επόμενο χρονικό διάστημα στα λεωφορεία θα υπάρχει μεταξύ άλλων και δωρεάν wifi. «Θέλουμε να κάνουμε την αστική συγκοινωνία, όχι απλώς ελκυστικότερη, αλλά και καλύτερη απ’ ό,τι θα ήταν αν κάποιος ταξίδευε με το αυτοκίνητό του», εξηγεί ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της ΟΣΥ.
Επιπλέον, ο κ. Αγιάσογλου δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις προσλήψεις ελεγκτών, που από 35 έχουν φτάσει τους 200, με αποτέλεσμα μαζί με τους ελέγχους να έχουν αυξηθεί τα έσοδα από εισιτήρια, τα έσοδα από τα πρόστιμα και συλλήβδην να έχει μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή.
Την ίδια ώρα, ο κ. Αγιάσογλου καλεί τους ενδιαφερόμενους που έχουν τα απαραίτητα προσόντα να υποβάλλουν την αίτησή τους για τον διαγωνισμό, που προβλέπει την πρόσληψη 391 νέων οδηγών και να γίνουν μέλη της πολύ μεγάλης οικογένειας της ΟΣΥ, που ξεπερνά τους 5.000 εργαζόμενους, απολαμβάνοντας μία σειρά από πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλους φορείς.
Ο Στέφανος Αγιάσογλου μιλώντας στο mononews.gr ξεδιπλώνει τον στρατηγικό σχεδιασμό της ΟΣΥ ΑΕ για τα επόμενα χρόνια μέσα από μία συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης
-Ο στόλος της ΟΣΥ ΑΕ. ανανεώνεται. Πώς προχωρά το πρόγραμμα της ανανέωσης; Πότε έρχονται νέα λεωφορεία;
Από τον Ιούνιο του 2024 έχουν ξεκινήσει οι παραλαβές των καινούριων λεωφορείων, με βάση την πρώτη φάση της διαδικασίας που άρχισε το 2020 από το υπουργείο Μεταφορών. Στην πράξη, αυτήν τη στιγμή έχουμε παραλάβει και εντάξει στον στόλο των οχημάτων μας και κατ΄ επέκταση στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου από τον Ιούνιο του 2024 μέχρι και τον Απρίλιο του 2025, 300 καινούρια λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας εκ των οποίων τα 240 είναι ηλεκτρικά.
Μέχρι τον Ιούλιο του 2025 θα έχουν παραληφθεί επιπλέον 150 καινούρια λεωφορεία, ακόμη 190 έως τέλη Σεπτεμβρίου του 2025 και άλλα 100 λεωφορεία έως τέλη Οκτωβρίου του 2025. Συνολικά 740 καινούρια λεωφορεία θα βρίσκονται στον στόλο της ΟΣΥ έως το τέλος του 2025. Τα περισσότερα είναι ηλεκτρικά και 200 από αυτά είναι φυσικού αερίου Euro 6. Παράλληλα, ολοκληρώνεται και ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την απόκτηση 125 επιπλέον ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία αναμένεται να αποκτηθούν περί τα μέσα του 2026.
-Αναφορικά με τον στόλο, αλλά και γενικότερα την ΟΣΥ, τι προβλήματα αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή;
Τα οχήματα της ΟΣΥ μέχρι τον Ιούνιο του 2024 ήταν είχαν μέσο όρο ηλικίας γύρω στα 19 χρόνια, διότι δεν είχε γίνει καμία αγορά νέων λεωφορείων από το 2009. Το 2020 σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ξεκινήσαμε να θέτουμε τις βάσεις για νέους διαγωνισμούς και τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών, που χρειάζονταν για να αλλάξουμε τελείως τεχνολογία.
Επί της ουσίας οι οδικές συγκοινωνίες αλλάζουν τεχνολογία: περνάμε από τη συμβατική τεχνολογία στην ηλεκτροκίνηση. Από τον Ιούνιο του 2024, όπως ήδη ανέφερα, άρχισε η πρώτη φάση παραλαβών νέων λεωφορείων, οι οποίες θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι τα τέλη του 2025. Μέχρι τότε θα έχουμε 740 καινούρια λεωφορεία. Τώρα συζητείται και έχει ήδη εγκριθεί από τον Πρωθυπουργό, η δεύτερη φάση της διαδικασίας, κατά την οποία θα προστεθούν νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ, ώστε στα τέλη του 2027 να έχουμε πλήρη ανανέωση στα οχήματά μας. Ο στόλος της ΟΣΥ αποτελείται από 1.500 λεωφορεία μαζί με τις εφεδρείες τους. Το 2027, στην ουσία δε θα έχουμε παρά μόνο 200-300 παλαιότερα λεωφορεία με μέσο όρο ηλικίας τη δεκαετία.
-«Βάλε μπρος, γίνε οδηγός», η καμπάνια για τον νέο διαγωνισμό προσλήψεων 391 οδηγών. Οι προσλήψεις θα δώσουν λύση, όσον αφορά στην ανανέωση του στόλου;
Κάνουμε προσλήψεις. Μας έχει εγκρίνει το υπουργείο, ο Πρωθυπουργός έξτρα προσλήψεις για οδηγούς. Το θέμα των οδηγών είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Υπάρχει σοβαρή έλλειψη επαγγελματιών οδηγών τρίτης και τέταρτης κατηγορίας παγκοσμίως. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην Ελλάδα, γιατί ταυτόχρονα είναι τέσσερις αγορές από ένα «μικρό καλάθι» οδηγών, που υπάρχει και ανταγωνίζονται. Είναι οι αστικές συγκοινωνίες, οι εγχώριες και διεθνείς εμπορικές μεταφορές, τα έργα που χρειάζονται τέτοιους οδηγούς και ο τουρισμός. Όλοι μαζί ψάχνουμε από τους ίδιους.
Παρ’ όλα αυτά, εμείς προχωράμε, κάνουμε τις προκηρύξεις μας. Γιατί, ανανεώνουμε πλήρως τον στόλο μας, άρα θα έχουμε ένα καλύτερο ποιοτικά προϊόν για όλον τον κόσμο που μετακινείται με λεωφορεία.
Σ’ αυτό το πρόγραμμα για το οποίο μιλάμε τώρα, η έγκριση που έχει πάρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από τον Πρωθυπουργό αφορά και το μετρό. Δηλαδή, γίνονται ανακαινίσεις συρμών. Θα έρθουν νέοι συρμοί στο μετρό. Οπότε, ευελπιστούμε ότι και με τους οδηγούς που θα προσλάβουμε το 2025 και κάποιους το 2026, θα καταφέρουμε να έχουμε επαρκή αριθμό οδηγών και ανανεωμένο στόλο, με αποτέλεσμα να προσφέρουμε στους πολίτες του λεκανοπεδίου ποιοτική και ασφαλή μετακίνηση. Συνεπώς, σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες, φιλικές για το επιβατικό κοινό και το περιβάλλον.
-Ο διαγωνισμός για την πρόσληψη 391 οδηγών – ο δεύτερος διαγωνισμός που προκηρύσσεται μέσα σε δύο χρόνια – πήρε παράταση μέχρι τα τέλη Μαΐου. Έχετε εικόνα πόσες αιτήσεις έχουν γίνει μέχρι στιγμής;
Δε μπορώ να σας πω ακριβή αριθμό, ωστόσο, οι αιτήσεις έχουν ξεπεράσει τις 391 και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε νέες.
-Γνωρίζουμε ότι ένα ποσοστό των οδηγών φεύγει από την ΟΣΥ. Τι ισχύει; Ποιοι οι λόγοι φυγής; Τι ελλείψεις υπάρχουν στο ανθρώπινο δυναμικό σας;
Ναι, υπάρχουν ελλείψεις και γι’ αυτό βγάζουμε τις προκηρύξεις για να τις καλύψουμε. Όπως σας είπα, είναι πολύ δύσκολο, γιατί η αγορά των οδηγών είναι μικρή και σε αυτήν απευθύνονται τέσσερις διαφορετικοί κλάδοι. Οπότε σημειώνεται αυτό το turn over με τους οδηγούς.
Όσον αφορά στις αποχωρήσεις, όταν οι αγορές ζητούν διακαώς ανθρώπινο δυναμικό, έστω και για μικρά χρονικά διαστήματα, όσο κρατά ένα έργο ή μία σαιζόν, όπως για παράδειγμα στον τομέα του τουρισμού, ο υπάλληλος μπορεί να φύγει για να πάρει λίγα χρήματα παραπάνω και κάποια στιγμή σε μία επόμενη προκήρυξη να επανέλθει.
-Γιατί να επιλέξει την ΟΣΥ ένας οδηγός;
Τα πλεονεκτήματα της ΟΣΥ για έναν οδηγό είναι ότι εδώ οι εργασιακοί κανόνες τηρούνται αυστηρά. Τα ωράρια, τα διαλείμματα, τα ρεπό, οι Κυριακές τηρούνται ακριβώς. Υπάρχει μία πολύ καλή συλλογική σύμβαση, που έχουμε καταφέρει να πάρουμε και με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με το υπουργείο Οικονομικών, που παρέχει στους οδηγούς κάποιες καλύτερες αποδοχές, όσον αφορά διάφορα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες.
Η ΟΣΥ είναι μία δημόσια υπηρεσία, αλλά προσφέρει μία σειρά από πολύ καλά πλεονεκτήματα για κάποιον ο οποίος θέλει να έχει μία σταθερή δουλειά, με προοπτική για το μέλλον. Προτρέπουμε τους πολίτες που διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα να ενταχθούν στη μεγάλη οικογένεια της ΟΣΥ, που αριθμεί περί τους 5.000 εργαζόμενους. Κοινός στόχος η δημιουργία της συγκοινωνίας που αξίζουν οι πολίτες.
-Προσλήψεις στην ΟΣΥ ΑΕ έχουν γίνει και μέσω ΔΥΠΑ για ελεγκτές. Δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια δεν γίνονταν ιδιαίτερα έλεγχοι στα λεωφορεία, τι αλλαγές παρατηρείτε;
Το έργο των ελέγχων είναι αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ, αλλά εκτελείται από την ΟΣΥ. Είχαμε μόλις 35 ελεγκτές για να ελέγξουμε 260 γραμμές σε όλο το λεκανοπέδιο. Αυτό ήταν πάρα πολύ δύσκολο κι έγινε ακόμα πιο δύσκολο την περίοδο της πανδημίας του Covid-19, που άλλαξε τελείως την νοοτροπία του κόσμου, όσον αφορά στον τρόπο μετακίνησής του και τον τρόπο που έκοβε εισιτήριο.
Τώρα, σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ, τα προγράμματα της οποίας μάς έχουν βοηθήσει πάρα πολύ, οι ελεγκτές έχουν αυξηθεί και σήμερα έχουμε 200, έναν πολύ καλό αριθμό για τους ελέγχους. Έχουμε παρατηρήσει ότι από τα μέσα του 2024 περίπου μέχρι σήμερα, έχουμε μία πολύ σημαντική αύξηση άνω του 12% -15% στα έσοδα των εισιτηρίων και στα έσοδα από τα πρόστιμα, αλλά και στη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.
-Σε αυτό, τι ρόλο έπαιξε η υπηρεσία tap2ride;
Αυτή η υπηρεσία στα λεωφορεία και στα τρένα βοήθησε ακόμα περισσότερο, διότι πρακτικά δίνει τη δυνατότητα μέσω πιστωτικής κάρτας είτε είναι άυλη είτε σε φυσική μορφή, να βγάλεις ένα εισιτήριο, κάτι που δεν υπήρχε νωρίτερα και ο κόσμος δυσκολευόταν να προμηθευτεί εισιτήρια.
-Η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί με την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων;
Ναι, έχει αυξηθεί.
-Ένα ακόμα θέμα που βρίσκεται στην επικαιρότητα, με αφορμή τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι και το ζήτημα της διέλευσης των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες. Κατά τη γνώμη σας μπορεί να υπάρξει η μέση λύση;
Δεν είμαι αρμόδιος να μιλήσω για τα ταξί. Όμως, αυτό που μπορώ να πω για τις λεωφορειολωρίδες είναι ότι όσο έχουμε ελεύθερες τις λεωφορειολωρίδες χωρίς αυτοκίνητα ή οποιοδήποτε άλλο μέσο, τόσο πιο γρήγορα εκτελούνται τα δρομολόγια προς όφελος του επιβατικού κοινού.
Αν σκεφτούμε την κίνηση που υπάρχει στο κέντρο της Αθήνας και τον τρόπο με τον οποίο κινούνται κυρίως μέσα στις λεωφορειολωρίδες, εμείς έχουμε περίπου όριο ταχύτητας στα 10 με 12 χλμ. την ώρα, γιατί πηγαίνουμε σιγά λόγω αυτών των καταστάσεων. Αν οι λεωφορειολωρίδες απελευθερωθούν σε έναν μεγάλο βαθμό ή τελείως, τότε θα διπλασιαστεί η ταχύτητα και θα διευκολύνουμε τον κόσμο ακόμα περισσότερο.
-Κλείνοντας τη συζήτησή μας, ποιος είναι ο στρατηγικός σας σχεδιασμός για το επόμενο διάστημα;
Όπως προανέφερα, δεν αλλάζουμε απλά τον στόλο μας, αλλάζουμε κυριολεκτικά τεχνολογία, καθώς εκτός από την ηλεκτροκίνηση, έχουμε ενταχθεί σε δύο προγράμματα χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να περάσουμε στην υδρογονοκίνηση. Ο στόλος μας έως το 2027 θα περιέχει και λεωφορεία υδρογόνου. Η πρώτη χρηματοδότηση για τα πρώτα 50 έχει εγκριθεί από το Modernisation Fund της ΕΕ. Μάλλον, θα πάρουμε περισσότερα από 50.
Έχουμε χρηματοδοτηθεί από το Cern 2 για να κάνουμε πρατήριο υδρογόνου στις εγκαταστάσεις μας στα Λιόσια. Αλλάζουμε τεχνολογία. Πάμε στην ηλεκτροκίνηση και την εξέλιξή της, την υδρογονοκίνηση, για να έχουμε καλό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα, δηλαδή μηδενικό, να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τον κόσμο με σύγχρονα λεωφορεία και όλες τις ανέσεις, που μπορεί να έχει ένα σύγχρονο όχημα, ακόμα και usb.
Σε λίγο καιρό, θα έχουμε και Wifi στα λεωφορεία. Έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση για ένα πρόγραμμα. Θέλουμε να κάνουμε την αστική συγκοινωνία, όχι απλώς ελκυστικότερη, αλλά και καλύτερη απ’ ό,τι θα ήταν αν κάποιος ταξίδευε με το αυτοκίνητό του. Η πρώτη και η δεύτερη φάση της ανανέωσης του στόλου της ΟΣΥ, που έχει εγκρίνει η κυβέρνηση για τις αστικές συγκοινωνίες συμπεριλαμβανομένου και του μετρό, θα ξεπεράσει τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πρόσφατα συμμετείχαμε στο Ζάππειο σε μία ημερίδα του Ινστιτούτου «Παύλος Μυλωνάς» για την οδική ασφάλεια, όπου η τοποθέτησή μας ήταν ότι προσπαθούμε στο πλαίσιο της κυβερνητικής δέσμευσης, να κάνουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς πιο ελκυστικά για τον κόσμο και πιο εύκολα στην κίνηση, όχι μόνο για να αποσυμφορίσουμε το Λεκανοπέδιο, αλλά και να αποφύγουμε τα τροχαία ατυχήματα.
Πληροφορίες
Οι ενδιαφερόμενοι, που επιθυμούν να δηλώσουν συμμετοχή στην προκήρυξη για την πρόσληψη 391 νέων οδηγών, μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους στο proslipseis.osy.gr
Οι αιτήσεις με επισύναψη των δικαιολογητικών γίνονται αποκλειστικά και μόνο μέσω της ειδικής διαδικτυακής πλατφόρμας της ΟΣΥ ΑΕ από 17/4/2025 έως 30/5/2025.
Διαβάστε επίσης:
Νέα προσθήκη στον στόλο του ΟΑΣΘ – Έρχονται 50 αρθρωτά λεωφορεία με ανοιχτό, ηλεκτρονικό διαγωνισμό
Πόρισμα ΕΜΠ για Τέμπη: Πώς φτάσαμε στο συμπέρασμα για τα έλαια σιλικόνης και την πυρόσφαιρα
ΟΣΥ: Θέμα ημερών η κυκλοφορία των νέων 18μετρων λεωφορείων στην Αττική – Όλο το χρονοδιάγραμμα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Σήμα για αναβάθμιση της Ελλάδας, αναθεώρησε σε «θετικό» το outlook, διατήρησε το BBB-
- Οι δασμοί της νέας «δημιουργικής καταστροφής» και της προεκλογικής συνέπειας του Τραμπ
- Το δείπνο των «γαλάζιων» στου «Κατσόγιαννου», το δόγμα της Ντόρας, με ποιον βουλευτή είναι έξαλλος ο Κ.Μ., ο Δένδιας και οι δωρεές και η ερώτηση που δεν απαντά ο «Ψηλός»
- Power Game στο OPEN του Ιβάν Σαββίδη, τι γίνεται με Ζούλα, Πορτοσάλτε, οι κινήσεις Μαρινάκη και που θα μοιράσει λεφτά ο ΕΚΚΟΜΕΔ
