• Business

    Η μάχη των σούπερ μάρκετ: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του 2018 (Πίνακας)

    • Γιώργος Μανέττας
    σουπερμαρκετ


    Σκληρή μάχη δόθηκε το 2018 στο εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων. Για άλλη μια χρονιά, ο ανταγωνισμός χτύπησε«κόκκινο», με τις μεγάλες δυνάμεις του κλάδου «να τα δίνουν όλα» για να κερδίσουν τους καταναλωτές. Κάποιοι τα κατάφεραν καλύτερα και κάποιοι όχι τόσο καλά. Συνολικά, πάντως οι μεγάλοι παίκτες ενίσχυσαν την παρουσία τους, σε βάρος κυρίως των μικρότερων αλυσίδες που δεν έχουν τους πόρους να ακολουθήσουν.

    Ο «Σκλαβενίτης» ήταν αδιαμφισβήτητα ο μεγάλος κερδισμένος της χρονιάς που πέρασε. Η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει κατά σχεδόν μισό δισ. ευρώ τις πωλήσεις της, σπάζοντας το φράγμα των 3 δισ. ευρώ ενώ διεύρυνε το μερίδιο της σε πάνω από 30%. Η οικογένεια Σκλαβενίτη, παρά την αμφισβήτηση πέτυχε να ανακτήσει το σύνολο της πελατείας του «Μαρινόπουλου», η οποία είχε εγκαταλείψει μαζικά τον άλλοτε πανίσχυρο λιανέμπορο, όταν έφθασε στο χείλος του γκρεμού.

    Σήμερα, περίπου 516.000 πελάτες την εμπιστεύονται για τις καθημερινές αγορές τους ενώ συνεχίζει και το 2019 να αναπτύσσεται με διψήφιους ρυθμούς.Από την άλλη πλευρά, προβληματισμό δημιουργούν οι υποχρεώσεις που βαραίνουν τον όμιλο, οι οποίες υπερβαίνουν τα 2 δισ. ευρώ αλλά και οι ζημιές, οι οποίες παρά τη σημαντική συρρίκνωσή τους, παραμένουν υψηλές (περίπου 60 εκατ. Ευρώ). Ένα βάρος που η διοίκηση καλείται να διαχειριστεί με ιδιαίτερη προσοχή.

    Τη θέση της ενίσχυσε και η ΜΕΤΡΟ, η οποία ελέγχει τα καταστήματα MyMarket. Η εταιρεία της οικογένειας Παντελιάδη, παρά τις αντίξοες συνθήκεςέκλεισε με πωλήσεις 1,19 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 10,7 εκατ. ευρώ.Παράλληλα, ολοκλήρωσε το τριετές πλάνο ενοποίησης της «Βερόπουλος» καθώς και το πλάνο ανακαινίσεων στο σύνολο των καταστημάτων της αποκτηθείσας αλυσίδας σε όλη την Ελλάδα.

    Στην επόμενη τριετία 2020 – 2022 σκοπεύει να επενδύσει 100 εκατ. ευρώ για την επέκταση των δυο κέντρων διανομής που διαθέτει, τη λειτουργία αρκετών νέων καταστημάτων και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη.Στα σχέδια εντάσσεται και η δημιουργία, έως το τέλος του χρόνου, του πρώτου καταστήματος χονδρικής στην Κύπρο.

    Με θετικό πρόσημο ολοκλήρωσε το 2018 και η Μασούτης. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα, η οποία έκανε το μεγάλο βήμα στην αγορά της πρωτεύουσας μέσα από την εξαγορά της Προμηθευτικής αύξησε τις πωλήσεις της στα 770  εκατ. Ευρώ ενώ διατήρησε την υγεία στην κερδοφορία της. Ανάλογες βλέψεις υπάρχουν και για το 2019, με τη διοίκηση υπό τον Γιάννη Μασούτη να επιδιώκει την εδραίωση στην Αθήνα και την επέκταση σε νέες περιοχές της χώρας.

    Στον αντίποδα, η ΑΒ Βασιλόπουλος «είδε» τις πωλήσεις της να υποχωρούν κάτω από το ψυχολογικό όριο των 2 δισ. ευρώ καθώς δεν μπόρεσε να κρατήσει την πελατεία που κέρδισε από τον Μαρινόπουλο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μόνο πέρυσι να χάσει τζίρο περίπου 114 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, παρά τις απώλειες πέτυχε να συγκρατήσει την κερδοφορία σε υψηλά επίπεδα και να εκπονήσει δυναμικό πλάνο για την επιστροφή της στην κορυφή.

    Συγκεκριμένα, η δεύτερη μεγαλύτερη δύναμη του εγχώριου λιανεμπορίου, με 490 σημεία πώλησης ανακοίνωσε την είσοδο σε νέες προϊοντικές κατηγορίες, προανήγγειλε εξατομικευμένες προσφορές και παράλληλα δρομολογεί την ενσωμάτωση των πιο σύγχρονων τεχνολογιών στα καταστήματά της (όπως ψηφιακές οθόνες και αυτόματα ταμεία πληρωμών). Το «κερασάκι» στην τούρτα είναι η λειτουργία ενός ρομπότ, το οποίο αρχικά θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές στα καταστήματά ΑΒ Ελληνικό και AB Μακεδονία.

    Πτωτικά κινήθηκε και η «Γαλαξίας», η οποία έκλεισε με πωλήσεις 449,9 εκατ. Ευρώ. Υπό πίεση βρέθηκε και η κερδοφορία καθώς διαμορφώθηκε στα 12,8 εκατ. Ευρώ από 18 εκατ. Ευρώ. Η εταιρεία, η οποία ξεκίνησε το 1971 από πέντε φίλους δεν πτοείται και μάλιστα ανακοίνωσε φιλόδοξα σχέδια για την επέκταση του δικτύου της. Πέρα από την πρωτοφανή πιστότητα που δείχνουν οι καταναλωτές στις υπηρεσίες που προσφέρει, στα πλεονεκτήματα της εταιρείας είναι το γεγονός πως ένα μεγάλο μέρος των καταστημάτων του δικτύου της είναι ιδιόκτητο (από τα 159 σημεία, τα 77 είναι ιδιόκτητα και τα 82 μισθωμένα).

    Η «ακτινογραφία»τουtop5 των ελληνικών σούπερ μάρκετ*                                                                 

    ** Πηγή: Δημοσιευμένοι ισολογισμοί για τη χρήση του 2018, Ιστοσελίδες εταιρειών

    *Ο υπολογισμός έγινε με βάση ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο σύνολοτου 2018 ανήλθε σε περίπου 9,36 δισ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ