• Business

    Γιώργος Καραγιάννης στο mononews: Λύσεις για τις ανατιμήσεις κατασκευαστικών υλικών – Η Ελλάδα γίνεται ένα απέραντο εργοτάξιο

    Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών

    Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών


    Πρωτοβουλία για τη συγκράτηση του κόστους των κατασκευαστικών υλικών, το οποίο κινείται ανοδικά λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης, αναλαμβάνει το Υπουργείο Υποδομών, όπως αποκαλύπτει ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης σε συνέντευξή του στο mononews.gr.

    Ο ίδιος δηλώνει ότι η χώρα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο εργοτάξιο καθώς αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη 16 έργα και πλήθος μικρότερων. Ταυτόχρονα ανοίγει τα χαρτιά του για τα εμβληματικά έργα των Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για τον ΒΟΑΚ και για το Πάτρα-Πύργος.

    Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη:

    1. Πώς επηρεάζει το κύμα ανατιμήσεων στα κατασκευαστικά υλικά την πορεία των δημόσιων διαγωνισμών;

    Η αύξηση του ενεργειακού κόστους ως απότοκος του πολέμου στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει ένα περιβάλλον δυσχερές για την εκτέλεση των δημοσίων έργων δεδομένων των μέχρι σήμερα ανατιμήσεων των τιμών των πρώτων υλών, που αντιμετωπίσαμε άμεσα εντός του 2021, μέσω του καθορισμού συντελεστών αναθεώρησης σε περίπου 500 εργασίες, δίνοντας μια ανάσα στον κατασκευαστικό κλάδο. 

    Συζητάμε με τις εργοληπτικές οργανώσεις για την από κοινού διερεύνηση των προτάσεων που θα καταλήξουν σε ρεαλιστικές λύσεις στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρατηρούνται παγκοσμίως, έτσι ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα.

    Το Υπουργείο δρα με ρεαλισμό και ειλικρίνεια. Συνεργαζόμαστε με τον κατασκευαστικό κλάδο ώστε να συμβάλλουμε στην ανάκαμψη της χώρας με έργα άνω των 13 δις €.

    Κάνουμε ό,τι κρίνεται απαραίτητο και για τη βιωσιμότητα του κλάδου και την ολοκλήρωση κρίσιμων έργων υποδομής που θα εκσυγχρονίσουν τη χώρα και θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, σεβόμενοι τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας.  

    1. Σε τι στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του πλάνου δημοπράτησης έργων αξίας 13 δισ. Ποια έργα δημοπρατούνται τους επόμενους μήνες;

    Το συνεκτικό πλάνο έργων που παρουσιάσαμε ήταν για κάποιους αρκετά φιλόδοξο, καθώς πίστευαν ότι πρόκειται για ακόμα μία άσκηση επί χάρτου.

    Η Ελλάδα από τον Βορρά έως τον Νότο θα γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο. Υλοποιούνται έργα υποδομών, εμβληματικών, χρήσιμων, με πράσινο και αναπτυξιακό πρόσημο. Η βούληση των πράξεων μας, λοιπόν, έδωσε μία ξεκάθαρη απάντηση.

    Ήδη κατασκευάζονται 9 οδικά και 6 σιδηροδρομικά μεγάλα έργα αλλά και μία νέα γραμμή Μετρό, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 6 δις. ευρώ. Αυτά τα έργα εντάσσονται στο συνολικό πλάνο έργων μας, που θα φέρει περίπου 200.000 νέες άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, θα τονώσει την οικονομία, θα απορροφήσει εξειδικευμένο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό. Τα δημόσια έργα παρασέρνουν την οικονομική ανάπτυξη πολλαπλασιαστικά.

    Έχουμε παραδώσει τα πρώτα χιλιόμετρα στο νότιο τμήμα του Ε-65 και ξεκινήσαμε την κατασκευή του βόρειου τμήματος (Τρίκαλα-Εγνατία). Στον αυτοκινητόδρομο, στο πολύπαθο έργο, «Πάτρα-Πύργος» έχουν στηθεί τα πρώτα εργοτάξια.

    Έως τέλος του έτους θα έχουμε ανοιχτά εργοτάξια σε τέσσερα δημόσια οδικά έργα: 

    • Μπράλος-Άμφισσα,
    • Αγ. Νικόλαος – Νεάπολη (ΒΟΑΚ),
    • Επέκταση της Λ. Κύμης (Αττική Οδός)
    • Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών.

    Χαράζουμε νέους δρόμους, με ΣΔΙΤ με τους οποίους έτρεξαν τρία μεγάλα οδικά έργα. Το FlyOver Θεσσαλονίκης, το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη και το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη, θα έχουν ξεκινήσει έως το τέλος του 2022.

    Είμαστε περήφανοι για το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5 δισ. ευρώ  που θα αναβαθμίσει τα κυριότερα λιμάνια της χώρας, θα διαμορφώσει τις προϋποθέσεις των συνδυασμένων και έξυπνων Μεταφορών και θα τονώσει τον γεωπολιτικό και στρατηγικό τους ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

    1. Η μέθοδος των ΣΔΙΤ αποτελεί  βασικό εργαλείο του Υπουργείου. Ποια είναι τα πλεονεκτήματά της;

    Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, επιδίωξε  τη δομική αλλαγή στρατηγικής στον σχεδιασμό και την υλοποίηση  δημόσιων υποδομών.

    Οι ΣΔΙΤ αποτέλεσαν ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων, που χρειάζεται η χώρα μας στο δύσκολο δρόμο της ανάταξης και ανάκαμψης της οικονομίας. 

    Επιπλέον, συμβάλουν στη συνεργασία με την κατασκευαστική αγορά, η οποία παρέχει εξειδικευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία για την υλοποίηση έργων.

    Εμπεδώσαμε, σε μια κοινωνία  που αμφιταλαντευόταν μεταξύ ιδεολογικών αγκυλώσεων και αμφισβητήσεων (που η προηγούμενη κυβέρνηση καλλιέργησε), την αντίληψη ότι τα ΣΔΙΤ δημιουργούν προστιθέμενη αξία στις υποδομές της χώρας, στην ταχύτητα, στην οικονομία, στην παραγωγικότητα και την ποιότητα.

    Τα ΣΔΙΤ βοηθούν στην υπογραφή αποδοτικότερων συμβάσεων σε βάθος χρόνου, είναι ταχεία, περιορίζουν το δημόσιο δανεισμό, επιτυγχάνουν τη μετακύλιση του τεχνικού και χρηματοοικονομικού κινδύνου στον ιδιώτη και εξασφαλίζουν σε μακροχρόνια βάση την κατασκευή, τη λειτουργία και  τη συντήρηση έργων. 

    Είναι μία ολιστική προσέγγιση ολοκληρωμένων συμβάσεων, με τεχνικές, διοικητικές, χρονικές και χρηματοοικονομικές οικονομίες κλίμακας για το δημόσιο συμφέρον, αλλά και για την προσφερόμενη ποιότητα στο Έλληνα πολίτη.

    Στο Υπουργείο είμαστε αισιόδοξοι, αφού έχουμε δημιουργήσει ένα πλάνο 20 έργων ΣΔΙΤ αξίας 4 δισ. ευρώ. Τα 3 πρώτα οδικά έργα ΣΔΙΤ (Fly Over, Χερσόνησος- Νεάπολη (ΒΟΑΚ), Καλαμάτα -Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη) οδεύουν προς υπογραφή των συμβάσεων. 

    1. Πώς προχωρούν τα έργα στο Μετρό Θεσσαλονίκης και στη Γραμμή 4; Ανησυχείτε για τα Εξάρχεια;

     Πρόκειται για τα δύο μεγαλύτερα έργα συγκοινωνιακής υποδομής που υλοποιούνται στην Ελλάδα, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως είναι όλα τα έργα μετρό. 

    Δημιουργούν τις προϋποθέσεις για αλλαγή του τρόπου μετακίνησης και καθημερινότητας στα μεγάλα αστικά κέντρα. 

    Δίνουν τη δυνατότητα, να πραγματοποιούμε έργα πράσινης ανάπτυξης, βιώσιμης κινητικότητας και αναπλάσεις του δημόσιου χώρου. Ήρθε η στιγμή να κάνουμε τις πόλεις ανθρώπινες, φιλικές και λειτουργικές.

    Το Μετρό Θεσσαλονίκης και η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας  έμοιαζαν με δυσεπίλυτο γρίφο, όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του Υπουργείου με τον Κώστα Καραμανλή.

    Το Μετρό Θεσσαλονίκης υπήρξε ένα πολύπαθο έργο που αδίκησε τους Θεσσαλονικείς και την πόλη.  Το εμβληματικό έργο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης στο τέλος του 2023 και προσπαθούμε να δώσουμε στους πολίτες ένα έργο αντάξιο των προσδοκιών τους. Σας διαβεβαιώ πως πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπης.

    Το ποσοστό υλοποίησης της βασικής γραμμής ανέρχεται στο 83% και της επέκτασης προς Καλαμαριά στο 85%. Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί στην πλειοψηφία του έργου, ενώ στον σταθμό της Βενιζέλου βρίσκονται στο 97%. 

    Παραλάβαμε 18 υπερσύγχρονους συρμούς και βρίσκονται σε εξέλιξη οι δοκιμές, ενώ στο τρίτο τρίμηνο  του 2022 θα έχουμε και τον διαγωνισμό για τον Ενιαίο Φορέα Λειτουργίας.

    Η  Γραμμή 4, ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει έως 10.000 νέες θέσεις εργασίας, βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο.

    Τα περισσότερα εργοτάξια έχουν στηθεί και οι πρόδρομες εργασίες ολοκληρώνονται, ενώ στις αρχές του 2023 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες του μετροπόντικα. 

    Το  έργο θα αλλάξει την εικόνα των μετακινήσεων καθώς θα εξυπηρετεί καθημερινά επιπλέον 340.000 επιβάτες. Παράλληλα, θα μειώσει το περιβαλλοντικό μας  με την «απόσυρση» 53.000 αυτοκινήτων από το Λεκανοπέδιο.

    Το θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο ενισχύεται με το Μνημόνιο που υπογράψαμε με τον Δήμο Αθηναίων για επιπλέον 3.000 δενδροφυτεύσεις. 

    Θέλουμε η Αθήνα με αφορμή το μεγάλο έργο υποδομής του Μετρό, να ενισχύσει τις πράσινες υποδομές, να αναζωογονήσει το δημόσιο χώρο, να ακολουθήσει τα σύγχρονα ευρωπαϊκά προτάγματα της βιώσιμης κινητικότητας με επίκεντρο μία ανθρωποκεντρική φιλοσοφία του πολιτισμού της καθημερινότητας.

    Το εργοτάξιο στην πλατεία Εξαρχείων αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του συνόλου  του έργου. Είναι δυνατόν μια από τις πιο γοητευτικές και ιστορικές περιοχές της Αθήνας, με κοσμοπολιτισμό και πνευματική κίνηση, με Πανεπιστήμιο να μην διαθέτει σταθμό;  

    Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να μην κατασκευαστεί ο σταθμός. Δεν θα επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος, με περιοχές που αρνήθηκαν να γίνουν σταθμοί του Μετρό και μετά το μετάνιωσαν. Το μήνυμα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι δε θα επιτρέψει άβατα, είναι σαφές.

    1. Το  Πάτρα-Πύργος ξεκινά. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και τι σηματοδοτεί η επίσκεψη της πολιτικής ηγεσίας;

    Ο αυτοκινητόδρομος «Πάτρα-Πύργος», η «Οδύσσεια» ενός έργου υποδομής, για το καλό όλων και κυρίως των κατοίκων σε Αχαΐα και Ηλεία, έφτασε στο αίσιο τέλος του. Με την επιμονή του Κυριάκου Μητσοτάκη ξεκινούν οι εργασίες.

    Ένα έργο που αναστήθηκε, αφού πρώτα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φρόντισε να το «θάψει» με το αδιανόητο και αντιεπιστημονικό «σπάσιμο» σε οκτώ κομμάτια.

    Το επαναφέραμε στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, κερδίσαμε τις τρεις εγκρίσεις από ΕΕ, ενώ το Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει 216 εκατομμύρια ευρώ, σε αντίθεση με τα 290 εκατ. ευρώ που θα πλήρωνε, ως αποτέλεσμα της προηγούμενης ανεδαφικής πολιτικής.

    Ο νέος άξονας θα περιλαμβάνει οκτώ ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες, 37 κάτω διαβάσεις και 27 άνω διαβάσεις, Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης που θα περιλαμβάνει και Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας και έναν αστυνομικό σταθμό. Στόχος είναι η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 74,8 χλμ., να ολοκληρωθεί σε 40 μήνες, αλλά τα 56 χλμ. από τον Πύργο θα αποδοθούν σε λιγότερο από 3 χρόνια. 

    Με ξεχωριστή σύμβαση προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ, προχωρούμε σε επεμβάσεις οδικής ασφάλειας και μειώνουμε την επικινδυνότητα του  άξονα μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο.

    Η επιτυχία της προσπάθειας, της έναρξης κατασκευής του  «Πάτρα-Πύργος» φέρει το ονοματεπώνυμο του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή. 

    1. Ποια μέτρα λαμβάνει το Υπουργείο για τη συντήρηση των γεφυρών;

    Το Υπουργείο  έχει αντιληφθεί την κρισιμότητα των γεφυρών για τις υποδομές της χώρας και προλαμβάνει καταστάσεις αντί να επεμβαίνει ετεροχρονισμένα.

    Παθογένειες ετών δεν μπορούν να ξεπεραστούν σε 2,5 χρόνια, αλλά κάναμε την αρχή. Θεσπίσαμε στον Ν.4858/2021 διάταξη με την οποία συστήνεται η Διοικητική Αρχή Γεφυρών κατά το πρότυπο των αντίστοιχων αρχών για τις σήραγγες και τα φράγματα, που θα αναλάβει τον έλεγχο της τήρησης του θεσμικού πλαισίου για την επιθεώρηση και συντήρηση του συνόλου των γεφυρών.

    Το Υπουργείο θα αξιολογεί τις γέφυρες. Θα δοθεί προτεραιότητα βάσει ενός αλγορίθμου που θα δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα εμπειρία άλλων χωρών, και αξιολογώντας τη λειτουργική και τεχνική κατάσταση των γεφυρών ανά την επικράτεια συνδυαστικά με την κρισιμότητά της σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

    Προσεγγίζουμε με προσοχή και υπευθυνότητα τα θέματα και επιλέγουμε πάντα σωστά μελετημένα βήματα σε σχέση με τις αποσπασματικές ενέργειες του παρελθόντος που δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα. 

     Διαβάστε επίσης

    Γιώργος Καραγιάννης: Με τα έργα που υλοποιούμε η Θεσσαλονίκη θα γίνει μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη με αναβαθμισμένες υποδομές και καλύτερη ποιότητα ζωής

    Γιώργος Καραγιάννης: Αστικές αναπλάσεις σε 85.000 τ.μ. και 3.000 δενδροφυτεύσεις με τη Γραμμή 4 του Μετρό

    Γιώργος Καραγιάννης: Τα μεγάλα έργα υποδομών δεν γίνονται για τις επόμενες εκλογές, αλλά για τις επόμενες γενιές



    ΣΧΟΛΙΑ