F

Business

Γιώργος Καραγιάννης (Υφυπουργός Υποδομών): Θα κάνουμε τα πάντα για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
  • Γεράσιμος Σεραφειμίδης
Γιώργος Καραγιάννης (Υφυπουργός Υποδομών) Θα κάνουμε τα πάντα για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα

Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών


Αποφασισμένος είναι ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης που δηλώνει έτοιμος  να συνδράμει και να προσφέρει ουσιαστικές λύσεις προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος αναφορικά με την υλοποίηση μεγάλων έργων στη χώρα μας.

Η βούληση του Υφυπουργού εκφράστηκε χθες στο πλαίσιο του 4ου Athens Investment Forum στο πάνελ για τις υποδομές και τις κατασκευές. Όπου από την πλευρά των κατασκευαστών μετείχαν οι Γεώργιος Περδικάρης (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ), Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ) και Πέτρος Σουρέτης (Intrakat).

Όπως προέκυψε από τα όσα ακούστηκαν στο φόρουμ ο Υφυπουργός πιστοποίησε ότι διαθέτει ευήκοα ώτα αντιλαμβανόμενος τους προβληματισμούς που εκφράζονται από τον κατασκευαστικό κλάδο. Δίνοντας λύσεις στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, όπως και αποδεικνύεται από τη μεταρρύθμιση του νόμου 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις.

Από τα όσα αναφέρθηκαν από την πλευρά του Γιώργου Καραγιάννη προκύπτει ότι πεποίθηση του είναι, και σε αυτό συμφωνούν και οι επιχειρηματίες του κατασκευαστικού κλάδου, πως μέσω των έργων υποδομής, που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα επιταχυνθεί και η οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Συντεταγμένο πλάνο έργων 13 δισ. με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση

Ταυτόχρονα, τάσσεται υπέρμαχος των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), μέσω των οποίων δίνεται μία νέα πνοή σε μεγάλα έργα, τα οποία το ένα μετά το άλλο ξεμπλοκάρουν.

Από τις δηλώσεις του, επίσης, προκύπτει πως το Υπουργείο προχώρησε στην υιοθέτηση του μοντέλου αυτού ύστερα από ώριμη σκέψη αφουγκραζόμενο την ανάγκη για την τεχνογνωσία που μπορεί να παράσχει ο ιδιωτικός τομέας.

Επιπλέον, μέσω των ΣΔΙΤ εκτός από την υλοποίηση των έργων, οι εταιρίες θα αναλαμβάνουν και το κόστος συντήρησης τους, γεγονός και το οποίο απουσίαζε από τα έργα που έχουν υλοποιηθεί.

Χαρακτηριστικό είναι πως «έργα που δε θα γίνονταν ποτέ» τελικά προχωρούν στην υλοποίησή τους. Με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο έχει εκπονήσει ένα συντεταγμένο πλάνο έργων συνολικής αξίας 13 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Επισημαίνει, δε, πως το Υπουργείο προχωρά στη δημοπράτηση έργων που έχουν εξασφαλίσει τη χρηματοδότησή τους και ποτέ δεν τα αφήνει «ακάλυπτα», ενώ σύντομα θα τρέξουν νέοι διαγωνισμοί για σιδηροδρομικά έργα 3,3 δισ. ευρώ τα οποία αφορούν στη διασύνδεση των μεγάλων λιμανιών με το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Οι ανησυχίες του κλάδου

Από την άλλη πλευρά οι απόψεις που εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των κατασκευαστικών εταιριών έδειξαν ότι δεν είναι όλα ρόδινα στον κλάδο των υποδομών, καθώς υπάρχουν παθογένειες και νέες καταστάσεις που μπορούν να λειτουργήσουν ως τροχοπέδη για τα μεγάλα έργα στη χώρα μας.

Ένα από αυτά είναι η αύξηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και των πρώτων υλών, η οποία και επισημαίνεται από το σύνολο των μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών. Πρόκειται για μία πρόσφατη εξέλιξη, η οποία είναι απόρροια του αυξημένου κόστους μεταφοράς των υλικών και της αύξησης του κόστους για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η κατάσταση αυτή δημιουργεί ανησυχία στις εταιρίες, καθώς, ύστερα από μία περίοδο συρρίκνωσης από την οποία εξήλθαν το 2018 και μία σύντομη ανάκαμψη έως το 2019, έρχονται αντιμέτωπες με τις συνέπειες της πανδημίας (καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση έργων, περιορισμοί μετακίνησης ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού) και τις αυξήσεις των κατασκευαστικών υλικών.

Αυτές μπορεί να έχουν ως συνέπεια τις καθυστερήσεις στα έργα που έχουν αναλάβει οι εταιρίες, το μειωμένο ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στους μελλοντικούς διαγωνισμούς, καθώς δεν υπάρχουν τα απαραίτητα περιθώρια κέρδους, ενώ δεν αποκλείεται οι προϋπολογισμοί των έργων που θα δημοπρατηθούν στο άμεσο μέλλον να είναι μικρότεροι από το κόστος υλοποίησής τους.

Προς αυτή την κατεύθυνση και σε συνεννόηση με την Κυβέρνηση το Υπουργείο,  όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από το περασμένο καλοκαίρι,  θα εκδώσει μέχρι τα τέλη του έτους νέα Υπουργική Απόφαση. Αυτή θα αφορά την αναθεώρηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και αναμένεται τόσο από τις κατασκευαστικές εταιρίες όσο και από τους εργολάβους.

Ένα καίριο αίτημα των εργοληπτικών οργανώσεων είναι, επίσης, η ενεργοποίηση του Εθνικού Συστήματος Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Τεχνικών Προδιαγραφών μέσω του οποίου θα καταστεί δυνατή η διαμόρφωση ενός αντικειμενικού συστήματος αναθεώρησης / αναπροσαρμογής των τιμών εργασιών των δημόσιων συμβάσεων και θα είναι δυνατή η διαρκής ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνικών προδιαγραφών.

Αναγνώριση από τον κατασκευαστικό κλάδο

Παρά την ανησυχία του ο κατασκευαστικός κλάδος αναγνωρίζει τις προσπάθειες που γίνονται από πλευράς της ηγεσίας του Υπουργείου, γεγονός και το οποίο αναφέρθηκε από την πλευρά και των τριών ισχυρών ανδρών που μετείχαν στο πάνελ. Παρά τους προβληματισμούς του αναμένει να δει εμπράκτως τι αλλαγές θα φέρει η νέα υπουργική απόφαση και πιστεύει πως η διοίκηση του Υπουργείου θα αφουγκραστεί τις ανάγκες του.

Σύσσωμος ο κλάδος αναμένει τα κονδύλια ύψους 32 δισεκατομμυρίων ευρώ που θα εισρεύσουν στη χώρα μας από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης, ζεσταίνει τις μηχανές για τα έργα που έχουν ενταχθεί σε αυτό και θα προκηρυχθούν στο άμεσο μέλλον, καθώς το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους είναι «σφιχτό» (6 χρόνια).

Τανγκό για δύο τα μεγάλα έργα

Ο Υφυπουργός, ωστόσο, δήλωσε πως τα μεγάλα έργα και οι ΣΔΙΤ είναι «τανγκό για δύο» και με αυτή του ρήση εννοεί πως πρέπει να υπάρχει άρρηκτη συνεργασία και συνεννόηση του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.

Ο Γεώργιος Καραγιάννης κατανοεί τις παθογένειες του δημόσιου τομέα που οδηγούν σε καθυστερήσεις τα μεγάλα έργα, αλλά επισημαίνει πως οι εταιρίες πρέπει να βάλουν το λιθαράκι τους στην όλη προσπάθεια και να επιταχύνουν με τη σειρά τους τις διαδικασίες για τη δημοπράτηση των μεγάλων έργων.

Αυτό σημαίνει πως οι εταιρίες πρέπει να συμβάλλουν στην προσπάθεια και να μην επιδιώκουν τις παρατάσεις διαγωνισμών, πρακτική και η οποία είναι αρκετά διαδεδομένη στη χώρα μας.

Διαβάστε επίσης

Καραγιάννης: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στις υποδομές-Έργα 13 δισ. με χρηματοδότηση και πρόγραμμα

Καραγιάννης: Αναβαθμίζονται οι υποδομές -Στενό “μαρκάρισμα” στο Μετρό της Θεσσαλονίκης

Καραγιάννης: Ξεκινούν το Νοέμβριο τα δρομολόγια του Τραμ στον Πειραιά



ΣΧΟΛΙΑ