• Business

    Γιάννης Αληγιζάκης (ΣΕΕΠΕ): Απώλειες φορολογικών εσόδων 100-150 εκατ. από το λαθρεμπόριο καυσίμων

    ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝ κ. Γιάννης Αληγιζάκης

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝ κ. Γιάννης Αληγιζάκης


    Αύξηση της παραβατικότητας και συγκεκριμένα του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο και στο υγραέριο κίνησης, της νόθευσης της βενζίνης και των πειραγμένων αντλιών πρατηρίων, κατήγγειλαν σε συνέντευξη τύπου  ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης, ο αντιπρόεδρος Δημήτρης Κονταξής και ο γραμματέας Χρήστος Τζόλας.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου, το δημόσιο συνολικά από την παραβατικότητα σε διάφορες μορφές χάνει φορολογικά έσοδα της τάξης των 100-150 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ οι πειραγμένες αντλίες προκαλούν κάθε χρόνο απώλεια αγοραστικής δύναμης στους καταναλωτές ύψους 50-90 εκατ. ευρώ.

    Όπως είπε, εκκρεμούν πάνω από 10 χρόνια αποφάσεις για την ολοκληρωμένη εφαρμογή και λειτουργία των μέτρων που είχαν θεσπιστεί από το 2010 για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας. Ούτε  το σύστημα εισροών εκροών υγρών καυσίμων που εγκαταστάθηκε στα πρατήρια και τις αποθήκες καυσίμων τελικά δε λειτουργεί, αφού δεν είναι πιστοποιημένα τα λογισμικά που χρησιμοποιούν οι πωλητές και η αντιπαραβολή των στοιχείων δεν γίνεται σε απευθείας χρόνο, όταν δηλαδή μεταδίδονται στην ΑΑΔΕ.

      Όπως είπαν σήμερα παρουσιάζεται μια ανησυχητική αύξηση των φαινομένων παραβατικότητας στα καύσιμα – Η ΑΑΔΕ, με μια σειρά ανακοινώσεων, επιβεβαιώνει την ύπαρξη κυκλωμάτων που διακινούν παράνομες ουσίες, εισαγόμενες από γειτονικές χώρες, παράνομες δεξαμενές, κ.λπ.

    Η πορεία της αγοράς

    Τους πρώτους 8 μήνες του 2021, οι πωλήσεις βενζίνης κινούνται αυξητικά κατά 2% και οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης αυξάνονται κατά 6%.

    Η ακριβή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και η μεγάλη αποθεματοποίησή του, έφερε μείωση στις πωλήσεις που αγγίζει το 41% το πρώτο 8μηνο του 2021.

    Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η εσωτερική αγορά καυσίμων κινείται πτωτικά, στο -7% (8μηνο 2021).

    Το 2020, οι πωλήσεις της εσωτερικής αγοράς υποχώρησαν κατά 8% σε σχέση με το 2019, με τη βενζίνη να υποχωρεί κατά 17% και το πετρέλαιο κίνησης κατά 9%.

    Οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης σημείωσαν υψηλές επιδόσεις, εξαιτίας της χαμηλής τιμής του, καταγράφοντας αύξηση κατά 15%.

    Το 2021 η εσωτερική αγορά κινήθηκε αντιστρόφως ανάλογα με το 2020, με τις πωλήσεις καυσίμων κίνησης να ανακάμπτουν και τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης να σημειώνουν ελεύθερη πτώση.

     Η διεθνής αγορά

    Οι πωλήσεις της διεθνούς αγοράς σημείωσαν μείωση 43% το 2020 και αύξηση 18% το 2021 (8μηνο). Στο σύνολο του κλάδου (εσωτερική και διεθνής αγορά) το 2020 σημειώθηκε μείωση 22% στις πωλήσεις, ενώ το 2021 (8μηνο) παρουσιάζεται μηδενική μεταβολή.

    Χωρίς βοήθεια ο κλάδος

    Κατά τη διάρκεια των 2 ετών της πανδημίας ο κλάδος δεν έτυχε καμίας ευνοϊκής δημοσιονομικής μεταχείρισης.

    Τα ενοίκια που πληρώνουν οι Εταιρίες στους ιδιοκτήτες ακινήτων δεν μειώθηκαν, όπως συνέβη (ορθώς) με τα ενοίκια που καταβάλουν τα πρατήρια στις Εταιρίες.

    Το Υπουργείο Οικονομικών επιχείρησε να διορθώσει μια εντελώς άδικη στρέβλωση. Ο Κλάδος Εμπορίας Πετρελαιοειδών ήταν ο μόνος κλάδος που προπλήρωνε τους δασμούς και τους φόρους, σε αντίθεση με τα καπνικά προϊόντα και τα ποτά. Στο πλαίσιο αυτό δόθηκε μια πίστωση 5 ημερών, η οποία δεν λύνει το πρόβλημα ρευστότητας, αλλά κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

    Ενεργειακή μετάβαση

    “Είμαστε σύμμαχος της Πολιτείας και της κοινωνίας στον δρόμο προς ένα κοινό βιώσιμο μέλλον” σημείωσε η διοίκηση του Συνδέσμου. Όπως είπαν προετοιμάζονται για την ενεργειακή μετάβαση  και  για την επόμενη μέρα της κατάργησης των ορυκτών καυσίμων,  τονίζοντας ότι είναι μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος.

    Η  ενεργειακή μετεξέλιξη είναι το κρίσιμο στοίχημα του κλάδου, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ενεργειακές ανάγκες του καταναλωτή, αλλά και στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική αλλαγή και τη μηδενική εκπομπή ρύπων έως το 2050.

    Τι πρέπει να γίνει

    Η ύπαρξη του Κλάδου, τονίστηκε,  είναι αναγκαία για την ασφαλή μετάβαση της χώρας στη νέα ενεργειακή εποχή και ο ρόλος του είναι κομβικός στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων έως τον τελικό καταναλωτή.

    Τόσο για την καταπολέμηση, όμως,  της παραβατικότητας, όσο για την ενεργειακή μετεξέλιξη του Κλάδου απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις.

    Καθοριστικής σημασίας είναι και η αλλαγή της εμπορικής στρατηγικής, ώστε ο κλάδος να στραφεί από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα στα «πράσινα» καύσιμα και τα καύσιμα νέας γενιάς.

    Το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί και τα εξοντωτικά πρόστιμα απειλούν την βιωσιμότητα κάποιων Εταιριών του Κλάδου, καθώς αδυνατούν να υλοποιήσουν ορισμένα από τα μέτρα που τους επιβάλλονται.

    Αναφορικά με τα Καθεστώτα Επιβολής και σε συνεργασία με την ηγεσία του ΥΠΕΝ, η Πολιτεία αποφάσισε τη λήψη μέτρων τα οποία κρίνονται ορθολογικά και ρεαλιστικά.

    Επιπλέον ζητήματα που εκκρεμούν είναι η μείωση των ρύπων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στα καύσιμα μεταφορών, και η υποχρέωση των Εταιριών να τηρούν το απαιτούμενο ποσοστό βιοκαυσίμων στα καύσιμα.

    Οι Εταιρίες Πετρελαιοειδών καλούνται να επιλέξουν βιοκαύσιμα υψηλής αειφορίας, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό λόγω του Καθεστώτος Κατανομής που ισχύει εδώ και χρόνια.

    Παραβατικότητα

    Παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η αγορά καυσίμων μαστίζεται από ζητήματα παραβατικότητας.

    Οι σημαντικότερες μορφές παραβατικότητας στην ελληνική αγορά είναι:

      • To λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης και στο υγραέριο κίνησης.
      • Η νόθευση καυσίμων με χημικές ουσίες.
      • Οι παράνομες παρεμβάσεις στη λειτουργία των αντλιών των πρατηρίων, με αποτέλεσμα να παραδίδονται μειωμένες ποσότητες στον καταναλωτή.
    • Οι άμεσες επιπτώσεις είναι σημαντικές:
      • Tα ταμεία του κράτους χάνουν 100-150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση.
      • Οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών.
    • Ωστόσο, υπάρχουν και έμμεσες επιπτώσεις:
      • Στην υγεία των καταναλωτών και στο Περιβάλλον.
      • Στρέβλωση του υγειούς ανταγωνισμού.

    Η εισήγηση του ΣΕΕΠΕ

    Ο ΣΕΕΠΕ εισηγήθηκε τη συνεργασία με την Πολιτείας, ώστε με την τεχνική υποστήριξη και τεχνολογική συνδρομή του:

    Να ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν από τα μη πιστοποιημένα λογισμικά των συστημάτων Εισροών – Εκροών που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται «κενά ασφαλείας», και να μην διασφαλίζεται η ορθή αποστολή των ψηφιακών δεδομένων.

    Να αξιοποιηθεί η νέα πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «MyData». Χωρίς να επιβαρυνθούν με νέα κόστη οι πρατηριούχοι, το σύστημα να αρχίσει να λειτουργεί άμεσα και να μεταδίδει ψηφιακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, τα οποία θα αξιοποιούνται πλέον από την Πολιτεία.

    Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΑΑΔΕ, αναλαμβάνοντας συνολικά το κόστος υλοποίησης του συστήματος Εισροών – Εκροών.

    Τα επόμενα αναγκαία βήματα:

    • Η ψήφιση εκκρεμών ΚΥΑ που αφορούν την εγκατάσταση συστήματος Εισροών – Εκροών και σε άλλα σημεία, π.χ. δεξαμενές ΚΤΕΛ, εργοτάξια. Ουσιαστικά σε όλους τους αποθηκευτικούς χώρους όλων των κατόχων του Ν. 3054.
    • Η ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού της ΑΑΔΕ, Ελεγκτικών Υπηρεσιών και Γενικού Χημείου του Κράτους.
    • Η επίσπευση δικαστικών υποθέσεων.
    • Η τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να σφραγίζονται τα πρατήρια που ελέγχονται για παραβατικότητα.
    • Το σημαντικότερο ζητούμενο είναι ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των Υπηρεσιών και των εμπλεκόμενων Υπουργείων, με τον ορισμό της ΑΑΔΕ ως Υπεύθυνου Φορέα, με αποφασιστικές αρμοδιότητες, για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική λειτουργία όλου του Έργου.

    Ο Σύνδεσμος αναφέρει επίσης ότι είναι επιτακτική και η ενσωμάτωση όλων των ποιοτικών ελέγχων που σήμερα γίνονται από το ΥΠΕΝ με τα ΚΕΔΑΚ και την ΑΑΔΕ (Δημόσια Τελωνεία- Γενικό Χημείο Κράτους), με την διατήρηση των αδειοδοτικών ελέγχων στο ΥΠΕΝ.

    “Μόλις τα μισά από τα δέκα ειδικά εξοπλισμένα οχήματα για διενέργεια επιτόπιων αναλύσεων, λειτουργούν σήμερα. Οι έλεγχοι κατά κανόνα, γίνονται στα μεγάλα αστικά κέντρα και κυρίως στην Αθήνα. Οι έλεγχοι πρέπει να επεκταθούν στην Περιφέρεια και τα νησιά.Τα αυτοκίνητα των ΚΕΔΑΚ πρέπει να έχουν πιστοποιημένο εξοπλισμό, ώστε να διενεργείται οριστικός έλεγχος των δειγμάτων.Και για να εφαρμόζονται οι ποινές, πρέπει να μην ισχύουν οι ίδιες κυρώσεις για ασφάλεια, αστοχία και δόλο”.

    Τέλος, δόθηκε έμφαση από το Σύνδεσμο στην ανάγκη ενός ενιαίου σχεδίου για την καταπολέμηση της παραβατικότητας.

    “Η υπογραφή του Μνημονίου με την ΑΑΔΕ αποτελεί ορόσημο στη μάχη κατά της παραβατικότητας, ωστόσο από μόνη της δεν είναι αρκετή.  Απαιτείται η πιστή εφαρμογή ενός ενιαίου σχεδίου, καθώς και η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη” τόνισαν χαρακτηριστικά.



    ΣΧΟΛΙΑ