• Business

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πώς θα χρηματοδοτήσει την Αττική Οδό

    • NewsRoom
    Γιώργος Περιστέρης, CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Τέρνα ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ

    Γιώργος Περιστέρης, CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Τέρνα ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ


    Τη δική του απάντηση έδωσε ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ένα αρκετά ερώτημα, το οποίο δεν είναι άλλο από το χρηματοδοτικό κοκτέιλ που θα χρησιμοποιήσει ώστε να χρηματοδοτήσει την παραχώρηση της Αττικής Οδού, για την οποία έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής με την προσφορά-ρεκόρ των 3,27 δισ. ευρώ.

    Όπως αναφέρει η εισηγμένη σε σχετική της ανακοίνωση το χρηματοδοτικό μείγμα που θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη της προσφορά της θα προέλθει τόσο από τα ίδια κεφάλαιά της όσο και εξασφαλισμένο δανεισμό από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.

    Για την καταβολή του ποσού, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρει, ότι αυτή θα γίνει εφάπαξ σε μία δόση με την υπογραφή της σύμβασης.

    Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί ότι η τρέχουσα παραχώρηση, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ, θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2024.

    Επομένως, ο νέος παραχωρησιούχος, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα πρέπει να έχει υπογράψει τη σύμβαση εντός του ερχόμενου καλοκαιριού ώστε να έχει ένα τρίμηνο στη διάθεσή της για να εγκατασταθεί στην Αττική Οδό.

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να χρηματοδοτήσει την Αττική Οδό

    Σχετικά με το ερώτημα εάν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να «σηκώσει» τη χρηματοδότηση και τον απαραίτητο δανεισμό από τις τράπεζες, την απάντηση την έχουν δώσει ήδη οι τρεις χρηματιστηριακές εταιρίες (AXIA, Euroxx και Πειραιώς Χρηματιστηριακή).

    Υπενθυμίζεται ότι και οι τρεις εταιρείες την επομένη της επικράτησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχαν εκδώσει σχετικά reports στα οποία ανέφεραν ότι το μείγμα της χρηματοδότησης θα προέρχεται 20% από τα ίδια κεφάλαιά της και 80% από  τραπεζικό δανεισμό. Στην περίπτωση αυτή τα ποσά ανέρχονται στα 650 εκατ. ευρώ από τα ταμεία της εισηγμένης και στα 2,6 δισ. ευρώ από τον δανεισμό των συστημικών τραπεζών.

    Εάν λάβουμε υπόψη τα ταμειακά διαθέσιμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που ανέρχονται σε 1,6 δισ. ευρώ (βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων της για το Α΄Τρίμηνο του 2023), ακόμα και  αν αφαιρέσουμε από αυτά τα κεφάλαια για την Εγνατία Οδό και το Καζίνο στο Ελληνικό, τότε προκύπτει ότι η εισηγμένη έχει το απαραίτητο «καύσιμο» ώστε να τροφοδοτήσει την ίδια χρηματοδότηση της Αττικής Οδού.

    Σχετικά με τον τραπεζικό δανεισμό, η πλειοψηφία των χρηματιστηριακών είχε αποφανθεί ότι ο επενδυτικός κίνδυνος για την Αττική Οδό είναι χαμηλός, ενώ έχει εκτιμηθεί ότι το εσωτερικό ποσοστό απόδοσης (IRR) της Αττικής Οδού για τον Όμιλο θα κινηθεί μεταξύ του 9% και του 12%. Αυτό σημαίνει ότι στο τέλος της 25ετους παραχώρησης η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να προσθέσει τα ταμεία της από 300 έως και 400 εκατ. Ευρώ.

    Πώς κέρδισε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τη μητέρα των παραχωρήσεων

    Η μάχη για τη μητέρα των παραχωρήσεων ήταν έντονη, καθώς επρόκειτο για το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο και τη σημαντικότερη οδική παραχώρηση (σ.σ. χθες αναφέρθηκε από τον όμιλο Ελλάκτωρ ότι η Αττική Οδός αποδίδει σε ετήσια βάση τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ).

    Ο αγώνας μεταξύ των έξι τελικών μνηστήρων, που αρχικά ήταν οκτώ, ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2022 για να ολοκληρωθεί -ύστερα από τρεις παρατάσεις- τον Ιούλιο του 2023.

    Τότε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε την προσφορά-ρεκόρ, η οποία ξεπέρασε κατά πολύ ακόμα και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, αφήνοντας πίσω με μαθηματική ακρίβεια το δεύτερο μνηστήρα (Mytilineos – Vinci) αφαιρώντας του δυνατότητα να κληθεί από το Ταμείο για βελτιωτική προσφορά.

    Αυτό συνέβη, καθώς η προσφορά της κοινοπραξίας που ανήλθε στα 3,106 δισ. ευρώ απείχε μόλις 600.000 από το φράγμα του 5% που ήταν το όριο που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να ζητήσει δεύτερο γύρο προσφορών.

    Σημειώνεται ότι οι υπόλοιπες τέσσερις προσφορές είχαν διαμορφωθεί ως εξής:

    ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ

    Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.

    Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD – 2.350.000.000 ευρώ.

    Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    Χρήστος Σταϊκούρας: Σκωτσέζικο ντους στους κατασκευαστές

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Πώς αλλάζει πίστα με την Αττική οδό

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα σχέδια Περιστέρη και οι 4+1 επιλογές για την πολύφερνη θυγατρική των παραχωρήσεων



    ΣΧΟΛΙΑ