• Business

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Πώς αλλάζει πίστα με την Αττική οδό

    Γιώργος Περιστέρης, CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Τέρνα ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ

    Γιώργος Περιστέρης, CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Τέρνα ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ


    Την εκτίμηση ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αλλάξει επίπεδο και μπορεί πλέον να αποτελέσει σημαντικό στρατηγικό συνεργάτη για τις ευρωπαϊκές οδικές παραχωρήσεις εκφράζει η πλειοψηφία των χρηματιστηριακών εταιρειών (AXIA-Euroxx-Πειραιώς), οι οποίες ανέλυσαν το τι σημαίνει για τον ισχυρό ελληνικό όμιλο η επικράτηση στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

    Πιο συγκεκριμένα, όπως σχολιάζουν στις αναλύσεις τους τόσο η AXIA όσο και η Euroxx η εισηγμένη είναι έτοιμη να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην Ευρώπη, ενώ αποτελεί τον άρχοντα των διοδίων στην Ελλάδα.

    Αναλυτικότερα στο report της AXIA επισημαίνεται ότι  «το νέο έργο αναμένεται να διπλασιάσει το μέγεθος του τομέα παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου καθιστώντας τον ένα στρατηγικό επενδυτή σε ευρωπαϊκό πλέον επίπεδο δεδομένων και των άλλων έργων του χαρτοφυλακίου. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το χαρτοφυλάκιο εκτός του μεγέθους του είναι ένα από τα νεότερα στην Ευρώπη με διάρκεια ζωής άνω των 20 χρόνων».

    Ενώ η Euroxx αναφέρει «αν υποθέσουμε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακηρύσσεται ως προτιμητέος πλειοδότης, ο Όμιλος θα ενισχύσει περαιτέρω το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων μακράς διάρκειας έργων με επαναλαμβανόμενη και σταθερή παραγωγή ταμειακών ροών, ελέγχοντας σχεδόν όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα».

    «Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει τη νέα παραχώρηση»

    Να σημειωθεί ότι και οι τρεις χρηματιστηριακές εξετάζουν τη δυνατότητα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να χρηματοδοτήσει το έργο που αναμένεται να αναλάβει από το φθινόπωρο του 2024 και δεν εκτιμούν ότι η εισηγμένη θα αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανέρχονται στα 1,6 δισ. Ευρώ ενώ τα δάνεια του κινούνται στα 3,1 δισ. Ευρώ βάσει των πρόσφατων οικονομικών αποτελεσμάτων για το Α΄Τρίμηνο του 2023.

    Η Euroxx αρχικά αναφέρει ότι η καλύτερη τακτική θα ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να «χτυπήσει» την Αττική Οδό μέσω μιας κοινοπραξίας, στην οποία θα συμμετείχε η First Sentier (σ.σ αυτή ήταν η αρχική κοινοπραξία, αλλά η Αυστραλιανή εταιρεία αποχώρησε λίγο πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Η εξέλιξη αυτή, ωστόσο, δεν εμπόδισε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να διεκδικήσει μόνη της το έργο και να προσφέρει το υψηλότερο τίμημα) ή με άλλο ενδιαφερόμενο.

    Σε αυτή την περίπτωση η εισηγμένη θα χρειαζόταν να διαθέσει ίδια κεφάλαια ύψους τουλάχιστον  325 εκατ. Ευρώ διότι η  Euroxx υποθέτει ότι για μια τυπική σύμβαση παραχώρησης αυτοκινητοδρόμου με χρηματοδότηση έργου και μεγάλη διάρκεια η κατανομή των ιδίων κεφαλαίων είναι 20% και του χρέους 80%.

    Με τη στρατηγική επιλογή, όμως, να δοκιμάσει τις ίδιες δυνάμεις της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χρειάζεται να διαθέσει 650 εκατ. Ευρώ από τα ταμεία της. Η χρηματιστηριακή  θεωρεί ότι τα ίδια κεφάλαια της εισηγμένης επαρκούν καθώς ανέρχονται στα 1,6 δισ. Ευρώ, ενώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αντλήσει πρόσθετη ρευστότητα από τα υφιστάμενα περιουσιακά της στοιχεία, δηλαδή την ΗΡΩΝ και την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. που διαθέτουν συνολική ρευστότητα 400 εκατ. ευρώ.

    Την ίδια άποψη σχετικά τα ίδια κεφάλαια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δηλαδή ότι θα χρειαστούν 650 εκατ. Ευρώ, εκφράζει και η   ΑΧΙΑ. Προσθέτει, επίσης, ότι η παραχώρηση της Αττικής Οδού είναι ένα έργο χαμηλού ρίσκου, ενώ το δανειακό κομμάτι των 2,6 δισ. ευρώ είναι σύνηθες να είναι ήδη προκαταρκτικά κλεισμένο σε τέτοιους διαγωνισμούς.

    Σύμφωνα με τα όσα αναφέρεται στη σχετική ανάλυση ο Όμιλος δε θα έχει πρόβλημα εύρεσης της ίδιας χρηματοδότησης καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα του ανέρχονται στα 1,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 600 εκατ. ευρώ βρίσκονται στη μητρική.

    Μάλιστα, όπως προσθέτει η ΑΧΙΑ τα ίδια κεφάλαια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω από την κερδοφορία των άλλων δραστηριοτήτων, ενώ τονίζεται ότι η διαθέσιμη ρευστότητα για επενδύσεις για την περίοδο 2023-26 ανέρχεται στα επίπεδα του 1 δισ. Ευρώ.

    Όσον αφορά την Πειραιώς Χρηματιστηριακή, στο report της επισημαίνεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα χρειαστεί να χρηματοδοτήσει με ίδια κεφάλαια κατά 20% την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Επομένως, και εδώ εκτιμάται ότι η εισηγμένη θα χρειαστεί περίπου 650 εκατ. Ευρώ. Το ποσό αυτό θα μπορούσε να προέλθει από ένα μείγμα ταμειακών διαθέσιμων, τα οποία ύστερα από τον υπολογισμό της Εγνατίας Οδού και του Καζίνο στο Ελληνικό, θα ανέρχονται στα 300 εκατ. Ευρώ, καθώς και επιπλέον ρευστότητας από άλλα περιουσιακά στοιχεία του Ομίλου ή ακόμα και από την άντληση μέσω μέσω μόχλευσης.

    Η επικράτηση στο διαγωνισμό – Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βασίλισσα των διοδίων

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως γνωστοποιήθηκε την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου από το ΤΑΙΠΕΔ, έδωσε την καλύτερη προσφορά για την Αττική Οδό, η οποία ανήλθε στα 3,27 δισ. Ευρώ σπάζοντας με αυτό τον τρόπο κάθε ρεκόρ και ξεπερνώντας ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις της ηγεσίας του Ταμείου.

    Πρόκειται για μία προσφορά, η οποία δείχνει τη στροφή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο κλάδο των οδικών παραχωρήσεων, και δεν αφήνει περιθώριο αμφιβολίας για το νικητή, καθώς απείχε κατά 5,015% από αυτή του δεύτερου σχήματος (Mytilineos-Vinci) που ανήλθε στα 3,106 εκατ. Ευρώ.

    Με αυτό τον τρόπο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθίσταται η «βασίλισσα» των διοδίων στην Ελλάδα καθώς μέχρι τα τέλη του 2024 θα διαχειρίζεται -μόνη της κατά κύριο λόγο- αυτοκινητόδρομους συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 7,6 δισ. Ευρώ και μήκους τουλάχιστον 1600 χλμ.

    Πιο συγκεκριμένα, η εισηγμένη διαχειρίζεται πλήρως την Κεντρική και τη Νέα Οδό μέσω θυγατρικών της, συμμετέχει με ποσοστό 17%  στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και κατέχει το 28% στην Κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ που κατασκευάζει το τμήμα Καραίικα-Γαστούνη του Πάτρα-Πύργος, έχει επιλεγεί από τον Αύγουστο του 2021 μαζί με την Egis ως προτιμητέος επενδυτής για την Εγνατία Οδό (σ.σ οι υπογραφές αναμένονται στα τέλη του 2023) και πλέον είναι λίγα βήματα πριν αναλάβει και τη χρυσοτόκο όρνιθα της Αττικής Οδού.

    Δεν επρόκειτο για μία εύκολη μάχη καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χρειάστηκε να παλέψει με πέντε ισχυρούς διεκδικητές τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, οι οποίοι κινήθηκαν στα επίπεδα των εκτιμήσεων του ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά τις οικονομικές προσφορές τους. Αναλυτικότερα οι προσφορές από τη μεγαλύτερη έως τη μικρότερη βάσει του ύψους τους ήταν οι εξής:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ.
    • Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ.
    • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.
    • ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (Ελλάκτωρ) – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ
    • MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD (Όμιλος Κοπελούζου) – 2.350.000.000 ευρώ.
    • BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.

    Διαβάστε επίσης

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα σχέδια Περιστέρη και οι 4+1 επιλογές για την πολύφερνη θυγατρική των παραχωρήσεων

    Euroxx-AXIA-Πειραιώς για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τι σημαίνει για τη μετοχή η παραχώρηση της Αττικής Οδού

    AXIA για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η παραχώρηση της Αττικής Οδού μπορεί να προσθέσει 2 έως και 7 ευρώ ανά μετοχή



    ΣΧΟΛΙΑ