• Business

    ΕΡΓΟΣΕ: Κληρώνει για το mega project των 4,7 δισ. – Ανακατεύουν την τράπουλα των κοινοπραξιών οι Έλληνες κατασκευαστές

    Στις επάλξεις οι πέντε μεγάλοι κατασκευαστές για τις μονάδες απορριμμάτων αξίας 940 εκατ. ευρώ σε Αττική και Θεσσαλονίκη

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Ευθύμιος Μπουλούτας (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Πέτρος Σουρέτης (Intrakat)


    Την ερχόμενη Παρασκευή θα ανακοινωθούν και επίσημα τα σχήματα που θα «χτυπήσουν» τον mega διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ ύψους 4,7 δισ. ευρώ, που αφορά σε έξι έργα για τη διασύνδεση των εθνικών λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο με στόχο να ενισχυθεί ο ρόλος της Ελλάδας ως διαμετακομιστικός κλάδος εμπορευμάτων και φορτίων (Logistics) σε Βαλκάνια και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

    Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τα υπό δημοπράτηση έργα θα διεκδικήσουν τρία σχήματα, με τα δύο εξ αυτών να αποτελούν κοινοπραξίες. Συγκεκριμένα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προχωρά σε κοινοπραξία με την Intrakat, ενώ τη δεύτερη συμμαχία συγκροτούν Mytilineos και Ελλάκτωρ. Όσον αφορά το τρίτο σχήμα, πρόκειται για τον Όμιλο της ΑΒΑΞ, ο οποίος δοκιμάζει τις δικές του δυνάμεις.

    Αναπόφευκτα, κομβικό ρόλο στη διεκδίκηση των έργων από τους κορυφαίους κατασκευαστικούς Ομίλους της χώρας θα διαδραματίσουν και οι συνεργασίες με τις διεθνείς εταιρείες που θα αναλάβουν τα έργα σηματοδότησης. Προς τούτο η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat θα συνεργαστεί με τη Siemens.

    Ο Όμιλος της ΑΒΑΞ έχει προσεγγίσει την Alstom, καθώς η μεταξύ τους συνεργασία αποδίδει. Σε αυτό συνηγορεί  εκκίνηση των εργασιών για το «χρυσό έργο» της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM) αλλά και η επικράτηση στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ για τη σηματοδότηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη.

    Τα νέα μπλοκ που δημιουργούνται

    Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι κοινοπραξίες θα αποτελέσουν δύο σταθερά μπλοκ που θα «χτυπήσουν» τα έξι προς δημοπράτηση έργα της ΕΡΓΟΣΕ. Αυτό σημαίνει πως τόσο η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ όσο και Όμιλος Ελλάκτωρ έχουν επιλέξει στρατηγικά τα μέλη των Κοινοπραξιών τους, οι οποίες θα διατηρήσουν την ίδια μορφή καθ’ όλη τη διαγωνιστική διαδικασία.

    Όσον αφορά τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ η  συνεργασία με μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς Ομίλους αποτελεί μία πάγια τακτική, καθώς, όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr, η εταιρεία επιδιώκει να δημιουργεί ισχυρές συμμαχίες με στόχο να πρωταγωνιστεί στα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα μας. Πρόκειται για ένα στόχο, τον οποίο ο Όμιλος φέρνει εις πέρας και σε αυτό συνομολογούν και τα πρόσφατα οικονομικά στοιχεία του εννεαμήνου του 2021, όπου το ανεκτέλεστο των προς υπογραφή έργων του ανήλθε στα 4,5 δισ. ευρώ, ενώ οι συνολικές επενδύσεις στις οποίες συμμετέχει ανέρχονται στα 6 δισ. ευρώ.

    Από την άλλη ο Όμιλος της Ελλάκτωρ, επιδιώκει να δείξει το «μέταλλο» του «χτυπώντας» το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση project σιδηροδρομικών έργων στη χώρα μας και στο πρόσωπο της Mytilineos φαίνεται να έχει βρει έναν πολύ ισχυρό σύμμαχο στη σκληρή μάχη που θα δοθεί για την επικράτηση στους διαγωνισμούς.

    Με τη σειρά του ο Όμιλος της ΑΒΑΞ, που κατέγραψε αύξηση στον κύκλο εργασιών του (524 εκατ. ευρώ) σε ετήσια βάση, ενώ διαθέτει και ένα ισχυρό ανεκτέλεστο της τάξης των 1,68 δισ. ευρώ όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου, επιλέγει να κινηθεί μόνος του συνεργαζόμενος με μία εταιρεία διεθνούς βεληνεκούς, με την οποία έχει καταγράψει σημαντικές επιτυχίες στο πρόσφατο παρελθόν.

    Το «ανακάτεμα» της τράπουλας των κοινοπραξιών

    Παρατηρώντας κάποιος το προηγούμενο πακέτο των τεσσάρων σιδηροδρομικών έργων αξίας 379 εκατ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ, που δημοπρατήθηκε επιτυχώς και χωρίς καθυστερήσεις το περασμένο έτος, δεν μπορεί παρά να μην κάνει λόγο για «ανακάτεμα» της τράπουλας των κοινοπραξιών μεταξύ των μεγάλων Ελλήνων κατασκευαστών.

    Όπως φάνηκε στην πορεία της περασμένης χρονιάς, η συμμαχία-έκπληξη των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Mytilineos συμμετείχε από κοινού σε όλους τους διαγωνισμούς για τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ, επικρατώντας σε δύο εξ αυτών (Κιάτο-Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη-Ρίο) προσθέτοντας κατ’ αυτό τον τρόπο συμβάσεις αξίας 259 εκατ. ευρώ στα χαρτοφυλάκιά τους.

    Από την άλλη η Intrakat και η ΑΒΑΞ εξασφάλισαν αμφότερες από μία σύμβαση, επικρατώντας στους διαγωνισμούς για την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση για τα τμήματα Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Ειδομένη αντίστοιχα.

    Η σημασία και η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού

    Μεσώ των υπό δημοπράτηση έργων θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο η θέση της χώρας μας ως logistics center των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επίσης, δεν αποκλείεται και η σύνδεση με την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη, όπου βρίσκεται και η «βαριά βιομηχανία» της Γηραιάς Ηπείρου. Ενδεικτικό της σημασίας των διασυνδέσεων είναι το γεγονός ότι η προκήρυξή τους ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, τον περασμένο Νοέμβριο.

    Στις 21 Ιανουαρίου θα ξεκαθαρίσει ποια σχήματα θα εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για τα υπό δημοπράτηση έργα και εν συνεχεία η ΕΡΓΟΣΕ θα προχωρήσει στην αξιολόγηση των φακέλων τους για να περάσουν στη Β’ Φάση.

    Κατά τη διάρκεια αυτής τα σχήματα που έχουν προκριθεί θα δημιουργήσουν τις δικές τους μελέτες για τη χάραξη των έργων, και η ΕΡΓΟΣΕ θα καταλήξει στους αναδόχους με κριτήριο την καλύτερη μελέτη και την πλέον συμφέρουσα προσφορά. Επιπλέον, η ΕΡΓΟΣΕ θα τρέξει έξι διαγωνισμούς για project managers, οι οποίοι θα συνεπικουρούν την αναθέτουσα αρχή στην εφαρμογή των μελετών των αναδόχων κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των έργων.

    Μέσω αυτής της μεθόδου, η ΕΡΓΟΣΕ «γλιτώνει» σημαντικό χρόνο ως προς τη συμβασιοποίηση των έργων, η οποία όπως έχουν δηλώσει πρόσφατα τόσο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, όσο και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός ενός έτους.

    Τα υπό δημοπράτηση έργα

    Το πρώτο έργο ύψους 635,9 εκατ. ευρώ αφορά την κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο-Πάτρα στο Τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών ολοκληρώνοντας με αυτό τον τρόπο τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Πάτρας.

    Στην Αττική θα δημοπρατηθούν δύο συνδέσεις λιμανιών με τους σιδηρόδρομους, οι οποίες και εντάσσονται στο πλάνο της επέκτασης του Προαστιακού.

    Με την πρώτη, συνολικού προϋπολογισμού 543,4 εκατ. ευρώ, θα συνδεθεί μέσω νέας προαστιακής γραμμής το τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως το λιμάνι του Λαυρίου.

    Η δεύτερη είναι το project της κατασκευής μιας επιπλέον προαστιακής γραμμής που θα ενώνει τη Ραφήνα με το λιμάνι της. Με το κόστος του έργου να εκτιμάται στα 430,9 εκατ. ευρώ.

    Από τη Βόρεια Ελλάδα θα εισέλθουν στη διαγωνιστική διαδικασία του ΕΡΓΟΣΕ τρεις λιμένες. Καθώς θα διασυνδεθεί η Θεσσαλονίκη με την Ξάνθη (Τοξότες) έναντι εκτιμώμενου τιμήματος 2,3 δις. ευρώ.

    Ακολουθεί η σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και η κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Συμπρωτεύουσα συνολικού προϋπολογισμού 77,1 εκατ. ευρώ.

    Το τελευταίο υπό δημοπράτηση έργο, αλλά άκρως σημαντικό για τη διασύνδεση της χώρας μας με τη Βουλγαρία (εφόσον υπάρξουν οι αντίστοιχες υποδομές εκ μέρους του γειτονικού κράτους), είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή αξίας 1,45 δισ. ευρώ μέσω της οποίας θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.

    Διαβάστε επίσης

    «Κληρώνει» για τα έργα 4,7 δισ. της ΕΡΓΟΣΕ – Ποιες είναι οι πιθανές συμμαχίες των μεγάλων κατασκευαστών

    Κώστας Καραμανλής για ΕΡΓΟΣΕ: Αλλάζουμε την εικόνα των μεταφορών στη χώρα

    Καραμανλής: Βάλαμε μπρος το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, για να γίνει η χώρα κόμβος logistics



    ΣΧΟΛΙΑ